Síť multikin AMC vstala díky drobným investorům z mrtvých. Teď chystá platby bitcoinem a exkluzivní premiéry na plátně
Ačkoliv se to tak nemusí zdát, stále jsme jen v počátečních fázích nové éry uvádění filmů po pandemii. Hollywoodská studia experimentují s různými modely dostupnosti nových titulů, kinaři se snaží udržet projektory dlouhodobě v provozu a herecké hvězdy se soudí kvůli ušlým ziskům z premiér blockbusterů online. Kontury budoucnosti kinematografie se ale snad konečně trochu zostřují.
Zaprvé se zdá, že minimálně na nějakou dobu se stane standardem podstatně kratší doba, kdy lze novinky zhlédnout jen na velkém plátně. Zatímco mnoho let to bylo minimálně 90 dnů, loni v červenci uzavřelo studio Universal s řetězcem kin AMC smlouvu, která umožňuje filmy poslat na internet po pouhých 17 dnech na plátně. Okamžitě se tak začalo mluvit o bezprecedentním vývoji a nástupu nové doby.
Exkluzivní okno pro kina nedlouho poté začala zkracovat i další studia – naposledy Warner Bros., druhé největší v Hollywoodu. Letos v březnu totiž podepsalo novou smlouvu s Regal Cinemas a teď se k ní přidala další s AMC Theatres, největším řetězcem kin na světě. V obou případech budou moci nové filmy zamířit online po 45 dnech na velkém plátně. Jak zmiňuje magazín Variety, pro kinaře se tím alespoň potvrzuje budoucnost exkluzivního okna.
Jak známo, Warner Bros. všechny své filmy pro letošní rok vydává v kinech a online zároveň, což znamená nižší příjmy z prodeje lístků. Ačkoliv studio už déle ujišťovalo, že od počátku roku příštího od tohoto modelu opustí, sliby ve filmovém světě (zvlášť za poslední rok) mnoho neznamenaly. Na vlastní kůži to zažila třeba herečka Scarlett Johansson, které příliš nepomohla ani podepsaná smlouva se společností Disney. Na studio tak podala žalobu kvůli údajné ztrátě desítek milionů dolarů způsobené premiérovým uvedením Black Widow na streamovací službě.
V mnohem horší situaci, než v jaké byla bohatá hollywoodská hvězda, byly AMC Theaters. Obří řetězec s tisíci kin po celém světě se už před pandemií ocitl na pokraji bankrotu a globální karanténa znamenala jen špatné zprávy. Tedy alespoň zpočátku. Letos v lednu se totiž akcie firmy dostaly do středu zájmu malých investorů z Redditu, kteří jejich cenu nakupováním skokově několikanásobně navýšili.
AMC díky tomu nejen smazala 600milionový dluh, ale nabrala stovky milionů nového kapitálu. V červnu se pak podobná situace opakovala v ještě větším měřítku a dnes stojí jedna akcie firmy kolem 30 dolarů, což je oproti konci roku 2020 více než desetinásobek. Spolu s ohlášením finančních výsledků za druhé letošní čtvrtletí proto šéf AMC Adam Aron nové drobné investory potěšil oznámením, že v kinech řetězce půjde ještě letos platit i bitcoinem, nejhodnotnější kryptoměnou současnosti.