Síť multikin AMC vstala díky drobným investorům z mrtvých. Teď chystá platby bitcoinem a exkluzivní premiéry na plátně

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Síť multikin AMC

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv se to tak nemusí zdát, stále jsme jen v počátečních fázích nové éry uvádění filmů po pandemii. Hollywoodská studia experimentují s různými modely dostupnosti nových titulů, kinaři se snaží udržet projektory dlouhodobě v provozu a herecké hvězdy se soudí kvůli ušlým ziskům z premiér blockbusterů online. Kontury budoucnosti kinematografie se ale snad konečně trochu zostřují.

Zaprvé se zdá, že minimálně na nějakou dobu se stane standardem podstatně kratší doba, kdy lze novinky zhlédnout jen na velkém plátně. Zatímco mnoho let to bylo minimálně 90 dnů, loni v červenci uzavřelo studio Universal s řetězcem kin AMC smlouvu, která umožňuje filmy poslat na internet po pouhých 17 dnech na plátně. Okamžitě se tak začalo mluvit o bezprecedentním vývoji a nástupu nové doby.

Exkluzivní okno pro kina nedlouho poté začala zkracovat i další studia – naposledy Warner Bros., druhé největší v Hollywoodu. Letos v březnu totiž podepsalo novou smlouvu s Regal Cinemas a teď se k ní přidala další s AMC Theatres, největším řetězcem kin na světě. V obou případech budou moci nové filmy zamířit online po 45 dnech na velkém plátně. Jak zmiňuje magazín Variety, pro kinaře se tím alespoň potvrzuje budoucnost exkluzivního okna.

Jak známo, Warner Bros. všechny své filmy pro letošní rok vydává v kinech a online zároveň, což znamená nižší příjmy z prodeje lístků. Ačkoliv studio už déle ujišťovalo, že od počátku roku příštího od tohoto modelu opustí, sliby ve filmovém světě (zvlášť za poslední rok) mnoho neznamenaly. Na vlastní kůži to zažila třeba herečka Scarlett Johansson, které příliš nepomohla ani podepsaná smlouva se společností Disney. Na studio tak podala žalobu kvůli údajné ztrátě desítek milionů dolarů způsobené premiérovým uvedením Black Widow na streamovací službě.

black-widow

Foto: Falcon

Black Widow v kinech uvidíme už v létě

V mnohem horší situaci, než v jaké byla bohatá hollywoodská hvězda, byly AMC Theaters. Obří řetězec s tisíci kin po celém světě se už před pandemií ocitl na pokraji bankrotu a globální karanténa znamenala jen špatné zprávy. Tedy alespoň zpočátku. Letos v lednu se totiž akcie firmy dostaly do středu zájmu malých investorů z Redditu, kteří jejich cenu nakupováním skokově několikanásobně navýšili.

AMC díky tomu nejen smazala 600milionový dluh, ale nabrala stovky milionů nového kapitálu. V červnu se pak podobná situace opakovala v ještě větším měřítku a dnes stojí jedna akcie firmy kolem 30 dolarů, což je oproti konci roku 2020 více než desetinásobek. Spolu s ohlášením finančních výsledků za druhé letošní čtvrtletí proto šéf AMC Adam Aron nové drobné investory potěšil oznámením, že v kinech řetězce půjde ještě letos platit i bitcoinem, nejhodnotnější kryptoměnou současnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Společnost je nyní kvůli stále nízké návštěvnosti sálů pořád ve ztrátě, je ale podstatně nižší, než předpokládali analytici. Středem pozornosti hovoru o výsledcích ovšem byli i dále investoři z řad obyčejných lidí, kteří AMC podpořili jako internetový vtípek částečně z legrace, částečně jako boj s vlivem Wall Street. Aron jim dokonce navrhl, že by mohli navázat spolupráci s další hvězdou „memového investování“, firmou GameStop. Možná se tak blíží akce, které budou zaměřené na fanoušky filmů i her zároveň.

Šéf AMC nezapomněl zmínit ani smlouvu s Warner Bros., jehož rozhodnutí pro hybridní distribuci letošních hitů typu Duna nebo Matrix 4 vnímal jako nešťastné. „Je skvělé vidět, že Warner Bros. opět přijímá okno pro kina,“ řekl Aron. „Na toto téma vedeme aktivní dialog se všemi významnými studii. Slyšeli jsme, že exkluzivní promítací okna jsou důležitým způsobem, jak vybudovat úspěšnou filmovou franšízu,“ dodal.

Kratší exkluzivita pro kina může být budoucností filmu

Málokdo dokáže říct, jaký má paralelní uvádění v kinech a online vliv na celkové výdělky filmu, jak velký je dopad na kinaře nebo co by to mohlo znamenat pro budoucnost diváctví. Jelikož se ale Warner Bros. smluvně zavázalo k opuštění tohoto modelu, přinejmenším v kratším časovém horizontu asi žádný z těch aspektů nebude tolik důležitý.

Také u Disneyho se zdá, že podobnou strategii bude s ústupem pandemie využívat spíše méně. Jak Black Widow, tak Expedice: Džungle vydané hybridním způsobem v kinech nakonec příliš nezazářily. Výhradně na plátna by pak měl zamířit nejen bojovník Shang-Chi, ale i Eternals s Angelinou Jolie. Zkrátit exkluzivní distribuční okno by také u nich dávalo dobrý smysl.

Margot Robbie jako Harley Quinn v nové The Suicide Squad

Zvlášť u blockbusterů totiž většina výdělků z kin pochází z prvních několika týdnů. Když se pak po měsíci a půl od premiéry vydají na internet, mohou stále těžit z živého zájmu mnoha diváků a prodloužit tak dobu, kterou film stráví v centru kulturního dění. To může platit i v případě možné další vlny koronaviru očekávané na podzim.

Hybridní uvedení naproti tomu musí čelit jednak faktu, že si značná část publika vybere buď jen kino, nebo jen streamovací službu, jednak pirátství. Black Widow, Expedice: Džungle i nedávno vydaný Sebevražedný oddíl naprosto dominují torrentovým trackerům. Exkluzivní okno pro kina vliv šíření neoprávněných digitálních kopií výrazně omezí.

Už dříve jsme zmiňovali jeho potenciálně negativní vliv na tzv. středněrozpočtové filmy, které se mohou potýkat s větším tlakem na výdělek a odsunutím na streamovací služby. Ať už to s nimi bude jakkoliv, spolu s blockbustery si podle všeho budou z hlediska financí muset najít nový způsob fungování. S přijetím ze strany kinařů, Warner Bros., Disney, Universalu nebo Paramountu vypadá zkrácená exkluzivita pro kina jako zásadní součást budoucího normálu.

Jakub Havrlant koupí od Křetínského a spol. Euromedii. Knižního obra ovládne, ale celou firmu vlastnit nebude

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jakub-havrlant2

Foto: Rockaway

Jakub Havrlant, CEO Rockaway Capital

0Zobrazit komentáře

Knihy jsou silný artikl a lze s nimi dělat velmi slušný byznys. Tomu věří Jakub Havrlant, který minulý týden oznamoval, že od Daniela Křetínského a jeho kolegů kupuje polovinu skupiny Euromedia, již v předchozích letech společně rozvíjeli. Jednoho z největších hráčů tuzemského knižního trhu tedy bude nově ovládat Rockaway Capital, avšak ukázalo se, že celých 100 % firmy nevlastní.

S informací, že v Euromedia Group nebude mít ani po odkupu 50% podílu od společnosti Czech Media Invest, za níž stojí Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a Roman Korbačka, stoprocentní podíl Rockaway Capital, přišel Lukáš Novák, majitel investiční skupiny InTeFi Capital a zároveň bývalý šéf Euromedie. Z jejího čela sice odešel začátkem letošního roku, ale sám v ní má mít pětinový podíl, o čemž v původní zprávě Rockaway neinformovalo.

Jelikož je většina firem, které za Euromedia Group stojí, vedena jako akciové společnosti s kmenovými akciemi na jméno, nelze z veřejného obchodního rejstříku rozklíčovat, kdo vlastně Euromedii reálně vlastní. Zástupci Rockaway nicméně nyní pro CzechCrunch potvrdili, že přestože celou skupinu skutečně manažersky kontrolují, 100% podíl v ní nedrží.

„Získáním polovičního podílu v Euromedia Group od Czech Media Invest jsme se stali majoritním akcionářem, který ovládá 100 % společnosti, což nadále platí,“ vysvětluje Pavel Kalouš, mluvčí Rockaway. Platí dle něj také to, že Lukáš Novák drží pětinový podíl, avšak nejde o přímý podíl v Euromedia Group, ale v účelové zřízené společnosti s názvem iSPV s.r.o. Právě ta ovládá 50 % celé Euromedia Group, přičemž Rockaway v ní drží 60,01 % a Lukáš Novák zbylých 39,99 %, a to prostřednictvím společnosti Heativa Invest, kterou 100% vlastní jeho InTeFi Capital.

lukas-novak

Foto: InTeFi

Lukáš Novák, majitel skupiny InTeFi Capital

„Lukáš Novák nevlastní a nikdy nevlastnil podíl v Euromedia Group, ale držel pouze 39,99 % ve společnosti iSPV s.r.o., ve které má Rockaway Capital manažerskou kontrolu,“ doplňuje Kalouš. Pro úplné dokreslení akcionářské struktury společnosti Euromedia Group je třeba zmínit ještě společnost Brasinex Bohemia a.s. Jde o entitu, prostřednictvím které všichni akcionáři Euromedia Group ovládali. Dosud ji rozdělenou na dvě poloviny vlastnily iSPV s.r.o. a Czech Media Invest. Po schválení regulátorem ji ovládne Rockaway Capital, přičemž cena transakce nebyla zveřejněna.

V čele s novým výkonným ředitelem Euromedie Františkem Malou chce Jakub Havrlant zahájit velkou digitalizaci celé skupiny, která má přinést ještě lepší výsledky. Zatímco v roce 2019 se konsolidovaný obrat Euromedie vyšplhal na 2,4 miliardy korun, tak v loňském roce, který byl značně ovlivněn pandemií koronaviru, klesl na 2,3 miliardy. V letošním roce by se skupina dle vyjádření pro CzechCrunch ráda dostala minimálně na úroveň z roku 2019. Nadále by tak měla v metrice tržeb platit za největšího hráče tuzemského knižního trhu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalšímu růstu věří i Lukáš Novák, který knižní skupinu řídil od roku 2017, tedy od doby, kdy ji převzali Daniel Křetínský a Patrik Tkáč společně s Jakubem Havrlantem. „Věřím ve směr, jaký jsem v posledních letech v Euromedii nastolil, a nejnovější výsledky potvrzují, že to byl směr správný. Chci být u toho, jak z toho skupina těží, a proto ve skupině Euromedia Group nadále držíme 20% podíl,“ říká pro CzechCrunch Lukáš Novák.

Jednačtyřicetiletý podnikatel potvrzuje i to, že se svým nepřímým podílem nemá ve skupině Euromedia, jejíž součástí jsou i knihkupectví Luxor, manažerskou kontrolu a nemá na její chod vliv. „Doufáme, že se novému majoritnímu akcionáři podaří po rekordních výsledcích nastolený trend udržet a nadále rozvíjet strategii, kterou jsme ve společnosti nastavili,“ dodává Novák. Od svého lednového odchodu se zaměřuje na vlastní investiční aktivity v rámci skupiny InTeFi Capital, v níž na jaře za několik stovek milionů získal digitální agenturu či košické byznys centrum.