Síť multikin AMC vstala díky drobným investorům z mrtvých. Teď chystá platby bitcoinem a exkluzivní premiéry na plátně

Ačkoliv se to tak nemusí zdát, stále jsme jen v počátečních fázích nové éry uvádění filmů po pandemii. Hollywoodská studia experimentují s různými modely dostupnosti nových titulů, kinaři se snaží udržet projektory dlouhodobě v provozu a herecké hvězdy se soudí kvůli ušlým ziskům z premiér blockbusterů online. Kontury budoucnosti kinematografie se ale snad konečně trochu zostřují.

Zaprvé se zdá, že minimálně na nějakou dobu se stane standardem podstatně kratší doba, kdy lze novinky zhlédnout jen na velkém plátně. Zatímco mnoho let to bylo minimálně 90 dnů, loni v červenci uzavřelo studio Universal s řetězcem kin AMC smlouvu, která umožňuje filmy poslat na internet po pouhých 17 dnech na plátně. Okamžitě se tak začalo mluvit o bezprecedentním vývoji a nástupu nové doby.

Exkluzivní okno pro kina nedlouho poté začala zkracovat i další studia – naposledy Warner Bros., druhé největší v Hollywoodu. Letos v březnu totiž podepsalo novou smlouvu s Regal Cinemas a teď se k ní přidala další s AMC Theatres, největším řetězcem kin na světě. V obou případech budou moci nové filmy zamířit online po 45 dnech na velkém plátně. Jak zmiňuje magazín Variety, pro kinaře se tím alespoň potvrzuje budoucnost exkluzivního okna.

Jak známo, Warner Bros. všechny své filmy pro letošní rok vydává v kinech a online zároveň, což znamená nižší příjmy z prodeje lístků. Ačkoliv studio už déle ujišťovalo, že od počátku roku příštího od tohoto modelu opustí, sliby ve filmovém světě (zvlášť za poslední rok) mnoho neznamenaly. Na vlastní kůži to zažila třeba herečka Scarlett Johansson, které příliš nepomohla ani podepsaná smlouva se společností Disney. Na studio tak podala žalobu kvůli údajné ztrátě desítek milionů dolarů způsobené premiérovým uvedením Black Widow na streamovací službě.

black-widow

Black Widow v kinech uvidíme už v létě

Foto: Falcon

V mnohem horší situaci, než v jaké byla bohatá hollywoodská hvězda, byly AMC Theaters. Obří řetězec s tisíci kin po celém světě se už před pandemií ocitl na pokraji bankrotu a globální karanténa znamenala jen špatné zprávy. Tedy alespoň zpočátku. Letos v lednu se totiž akcie firmy dostaly do středu zájmu malých investorů z Redditu, kteří jejich cenu nakupováním skokově několikanásobně navýšili.

AMC díky tomu nejen smazala 600milionový dluh, ale nabrala stovky milionů nového kapitálu. V červnu se pak podobná situace opakovala v ještě větším měřítku a dnes stojí jedna akcie firmy kolem 30 dolarů, což je oproti konci roku 2020 více než desetinásobek. Spolu s ohlášením finančních výsledků za druhé letošní čtvrtletí proto šéf AMC Adam Aron nové drobné investory potěšil oznámením, že v kinech řetězce půjde ještě letos platit i bitcoinem, nejhodnotnější kryptoměnou současnosti.

Společnost je nyní kvůli stále nízké návštěvnosti sálů pořád ve ztrátě, je ale podstatně nižší, než předpokládali analytici. Středem pozornosti hovoru o výsledcích ovšem byli i dále investoři z řad obyčejných lidí, kteří AMC podpořili jako internetový vtípek částečně z legrace, částečně jako boj s vlivem Wall Street. Aron jim dokonce navrhl, že by mohli navázat spolupráci s další hvězdou „memového investování“, firmou GameStop. Možná se tak blíží akce, které budou zaměřené na fanoušky filmů i her zároveň.

Šéf AMC nezapomněl zmínit ani smlouvu s Warner Bros., jehož rozhodnutí pro hybridní distribuci letošních hitů typu Duna nebo Matrix 4 vnímal jako nešťastné. „Je skvělé vidět, že Warner Bros. opět přijímá okno pro kina,“ řekl Aron. „Na toto téma vedeme aktivní dialog se všemi významnými studii. Slyšeli jsme, že exkluzivní promítací okna jsou důležitým způsobem, jak vybudovat úspěšnou filmovou franšízu,“ dodal.

Kratší exkluzivita pro kina může být budoucností filmu

Málokdo dokáže říct, jaký má paralelní uvádění v kinech a online vliv na celkové výdělky filmu, jak velký je dopad na kinaře nebo co by to mohlo znamenat pro budoucnost diváctví. Jelikož se ale Warner Bros. smluvně zavázalo k opuštění tohoto modelu, přinejmenším v kratším časovém horizontu asi žádný z těch aspektů nebude tolik důležitý.

Také u Disneyho se zdá, že podobnou strategii bude s ústupem pandemie využívat spíše méně. Jak Black Widow, tak Expedice: Džungle vydané hybridním způsobem v kinech nakonec příliš nezazářily. Výhradně na plátna by pak měl zamířit nejen bojovník Shang-Chi, ale i Eternals s Angelinou Jolie. Zkrátit exkluzivní distribuční okno by také u nich dávalo dobrý smysl.

warner-bros-dc-james-gunn-the-suicide-squad-harley-quinn-margot-robbie

Margot Robbie jako Harley Quinn v nové The Suicide Squad

Reprofoto: Warner Bros. Pictures/YouTube

Zvlášť u blockbusterů totiž většina výdělků z kin pochází z prvních několika týdnů. Když se pak po měsíci a půl od premiéry vydají na internet, mohou stále těžit z živého zájmu mnoha diváků a prodloužit tak dobu, kterou film stráví v centru kulturního dění. To může platit i v případě možné další vlny koronaviru očekávané na podzim.

Hybridní uvedení naproti tomu musí čelit jednak faktu, že si značná část publika vybere buď jen kino, nebo jen streamovací službu, jednak pirátství. Black Widow, Expedice: Džungle i nedávno vydaný Sebevražedný oddíl naprosto dominují torrentovým trackerům. Exkluzivní okno pro kina vliv šíření neoprávněných digitálních kopií výrazně omezí.

Už dříve jsme zmiňovali jeho potenciálně negativní vliv na tzv. středněrozpočtové filmy, které se mohou potýkat s větším tlakem na výdělek a odsunutím na streamovací služby. Ať už to s nimi bude jakkoliv, spolu s blockbustery si podle všeho budou z hlediska financí muset najít nový způsob fungování. S přijetím ze strany kinařů, Warner Bros., Disney, Universalu nebo Paramountu vypadá zkrácená exkluzivita pro kina jako zásadní součást budoucího normálu.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.