Skákal, padal jako člověk a nikdy nešel do prodeje. Teď jde robot Atlas od Boston Dynamics do důchodu

Udával směr robotiky a nebál se zakopnout. Jeho hydraulické klouby už ale nejsou, co bývaly. Americký výrobce ovšem naznačil, že má v záloze novinku.

Jiří BlatnýJiří Blatný

boston-dynamics-atlas-rip

Reprofoto: Boston Dynamics / YouTube

Firma Boston Dynamics posílá do důchodu známého humanoidního robota Atlase

0Zobrazit komentáře

Říkáte si při mytí nádobí, že by to chtělo robotického pomocníka? Nebo si myslíte, že díky myčce máte vyhráno, ale úsměv vás přechází při ručním uklízení čistého nádobí? Možná vás potěší, že lidstvo má k opravdu funkčnímu robotovi do domácnosti blíže než kdy dřív. V době plné optimismu okolo umělé inteligence ale firma Boston Dynamics, průkopník komerční robotiky, oznámila, že její Atlas jde do důchodu. Robot známý svými atletickými schopnostmi i pády nikdy nešel do prodeje. Firma ale naznačila, že chystá novinku.

Do robotiky poslední dobou putují miliardy dolarů a startupy vyvíjející humanoidy všeho druhu mají žně. Souvisí to i s boomem umělé inteligence, která je podle některých z oboru posledním nutným příspěvkem do vzniku funkčního zlatého grálu robotiky: humanoida do domácnosti.

Figure, Agility nebo 1X jsou jen letmým výčtem startupů, které aktuálně využívají zájmu ohledně robotiky. Boston Dynamics je ale v tomhle ohledu pionýrem. Firma vznikla na chodbách prestižního Massachusettského technologického institutu v roce 1992 a prvního humanoidního robota Atlase představila v roce 2013. Spolupracovala na něm s agenturou amerického ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty DARPA.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Legendární metr padesát vysoký a 89 kil vážící humanoid ale nyní zřejmě ustupuje novému směru, kterým se firma vydá dál. Boston Dynamics, vlastněná jihokorejským Hyundaiem, má na kontě i další roboty jako čtyřnohého Spota s cenou okolo 75 tisíc dolarů (1,8 milionu korun) a robotické rameno Stretch za zhruba 300 tisíc dolarů (7,1 milionu korun). Atlas ale na rozdíl od nich nikdy nešel koupit.

Původně ho americké ministerstvo obrany chtělo využívat pro záchranné mise třeba v případě přírodních katastrof. Nasazení robotů se ale často skloňuje i v souvislosti s pracemi ve skladech, z čehož chce těžit například logistický gigant DHL, nebo na staveništích, kde mohou vykonávat rutinní práci bez přílišného přemýšlení.

Rozhodnutí utnout projekt Atlas ale z technologického pohledu dává smysl. Byť Boston Dynamics s Atlasem ostatním výrobcům před lety ukázala směr a jeho pohybové schopnosti jsou stále pozoruhodné, některé aspekty jeho konstrukce jsou dnes už zastaralé. Jedním z nich je hydraulika, na jejímž principu se robot hýbe.

Ještě v únoru přitom firma naznačovala, že by se mohlo blížit uvedení Atlase na trh, když ukazovala jeho schopnosti při různorodých manuálních činnostech. Jestli ale robot skutečně definitivně končí, úplně jasné není. „Podívejte se, čeho všeho jsme s platformou Atlas doposud dosáhli,“ stojí v popisu rozlučkového videa na YouTube. Klíčové slovo „doposud“ možná naznačuje, že firma Boston Dynamics nad Atlasem ještě nezlomila hůl.

Hvězdou internetu se ale humanoid nestal díky svým pracovním dovednostem jako takovým. Za to mohly klipy, ve kterých běhal, dělal salta nebo nosil těžké náklady. A hlavně při těchto činnostech někdy nezvládl udržet rovnováhu a končil ve více či méně humorných polohách na zemi. Pádům robota se ve videu výše dokázali zasmát i sami lidé z Boston Dynamics.

Pražská Fashion Arena klasické soláry neunese. Na střeše buduje ultralehkou fotovoltaiku bez skla

Jeho statika nebyla na velké zatížení plánovaná. Outletové centrum ale chtělo ušetřit na energiích, a tak objednalo speciální panely.

Eliška NováEliška Nová

Fashion Aréna

Foto: Fashion Arena

Pražská Fashion Arena pokrývá střechu ultralehkými fotovoltaickými panely

0Zobrazit komentáře

Když se v roce 2007 stavělo v Praze první velké outletové centrum, na fotovoltaiku na střeše neměl nikdo ani pomyšlení. Kde kdo ale mezitím začal na budovách instalovat soláry, aby ušetřil na provozu. A teď je mezi nimi i sama pražská Fashion Arena. Nejprve ale narazila na problém, že střecha domu by klasické panely neunesla. Na střechu outletového centra se tak začala osazovat speciální fotovoltaika – odlehčená.

Na rozdíl od těch klasických nejsou tyto fotovoltaické panely vyrobeny ze skla, díky tomu jsou až o sedmdesát procent lehčí. Jejich instalace navíc nevyžaduje standardní rám, což ve finále znamená další úsporu. Soláry se tak dají použít na objektech, u kterých by velké zatížení nebylo možné, nebo případně u tvarovaných střech.

„Hlavním aspektem je statika, ze které možné zatížení střechy vyplývá. Klasický zátěžový systém se pohybuje mezi 20 až 25 kilogramy na metr čtvereční, u systému s odlehčenými panely je to pět až sedm kilo na metr. Ultralehká technologie je tak ideálním řešením pro budovy, které jsou staršího data a při jejichž projektování a výstavbě se s vysokým zatížením vůbec nepočítalo,“ říká pro CzechCrunch technický ředitel Fashion Arena Prague Outlet Michal Hnilica.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Speciální panely se na outletové centrum začaly instalovat letos v dubnu, hotovo by mělo být na konci května, pokud to dovolí povětrnostní podmínky. Následovat bude administrativní proces připojení, za dalších šest až osm týdnů by fotovoltaika měla začít vyrábět elektřinu.

To znamená, že zhruba od poloviny července si bude Fashion Arena vyrábět energii o objemu více než 400 megawatthodin ročně. To je zhruba tolik, co za stejné období spotřebuje 160 českých domácností. Pro outletové centrum to bude znamenat pokrytí až 25 procent roční spotřeby ve společných prostorách centra či pro technický provoz. Přepočítáno na peníze bude fotovoltaika znamenat roční úsporu přes dva miliony korun. Ultralehké řešení je ale dražší, vyšlo na 14,5 milionu korun.

fashion

Foto: Fashion Arena

Takto vypadá střecha ještě bez solárů

zachy

Přečtěte si takéŠaty dělají člověka. V Česku to nechápeme, je to škoda, říká ZachyŠaty dělají člověka. Že to v Česku nechápeme, je velká škoda, říká módní influencer Lukáš Zachara

Fashion Arena nemá k fotovoltaice žádné bateriové úložiště. To znamená, že všechno využije právě pro svoji spotřebu. „Přebytky v letních měsících budeme dodávat do distribuční sítě,“ dodává technický ředitel centra. To objednalo soláry od české společnosti Greenbuddies, výrobcem je firma Sunman Energy, která má hlavní sídlo v čínské Šanghaji.

Není to první inovativní technologie, se kterou Fashion Arena pracuje. Celé centrum je i šetrněji osvícené, parkoviště se rozšířilo o stání pro elektromobily. V pražských Štěrboholích, kde aréna na ploše 25 tisíc metrů čtverečních sídlí, je také retenční nádrž a úly pro včely.