Škoda Auto a celý Volkswagen kvůli ruské invazi na Ukrajinu zastaví všechny aktivity v Rusku

Filip HouskaFilip Houska

skoda-cars-factory-manufacturing-white-min

Foto: Škoda Auto

Výroba vozů Škoda Auto

0Zobrazit komentáře

Konflikt na Ukrajině a s ním spojené sankce západního světa znatelně ovlivňují i vývoj na automobilovém trhu, což se nyní naplno dotklo i mladoboleslavské Škodovky. Ta hlásí nedostatky dílů vyráběných právě na Ukrajině a nyní spolu s mateřským koncernem Volkswagen oznamuje, že zastaví veškeré své aktivity v Rusku. Přeruší výrobu ve svých závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu a zastaví i export vozů do země.

„Pozastavením aktivit v Rusku reaguje představenstvo koncernu Volkswagen na celkovou situaci, která se vyznačuje značnou nejistotou a rozvratem,“ řekla pro ČTK mluvčí Škoda Auto Simona Havlíková. „Volkswagen přijal zprávy o válce s velkými obavami a zděšením. Nadále doufáme v rychlé zastavení vojenských akcí a v návrat k diplomacii,“ uvedla automobilka a doplňuje, že veškeré aktivity v Rusku zastaví celý Volkswagen, a to až do odvolání.

Ruský trh je pro Škodu ve světovém měřítku jeden z nejvýznamnějších, loni pro ni byl druhým největším – automobilka tam prodala 90 400 vozů. Lze tak očekávat dopad na hospodaření firmy. V Rusku vyrábí modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq. Prvně jmenované jsou kompletovány v Kaluze, přičemž od roku 2012 běží produkce také v Nižném Novgorodu, odkud vyjíždí poslední tři zmíněné modely.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V souvislosti s vojenským střetem na Ukrajině musela mladoboleslavská automobilka od tohoto týdne omezovat výrobu. Potýká se s kritickým nedostatkem dodávek dílů od několika lokálních dodavatelů z Ukrajiny, což má dopad na některé modely. Musela například omezit výrobu elektrického SUV Enyaq iV.

Podle dnešního vyjádření odborů automobilky má Škoda na Ukrajině třináct výrobců autodílů. Chybí jí jak například komponenty pro kabelové svazky, tak spínací moduly. V první fázi se výpadek dodávek dotkne elektrického SUV Enyaq iV, jehož výroba byla dočasně pozastavena. Další omezení lze kvůli situaci na Ukrajině postupně očekávat také u dalších modelů.

S přispěním ČTK.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Válka na Ukrajině zasáhla i automobilový průmysl. Škoda hlásí nedostatek součástek, z Ruska se stahuje i Volvo

produkce1

Foto: Škoda Auto

Produkce elektrického modelu Enyaq se kvůli nedostatku dílů z Ukrajiny komplikuje

0Zobrazit komentáře

Válečný konflikt na Ukrajině a s ním spojené sankce výrazně ovlivňují i vývoj na automobilovém trhu. Z ruského trhu se stahují Volvo i další automobilky včetně koncernu Volkswagen, pod nějž patří Škoda Auto. Mladoboleslavská společnost navíc hlásí nedostatky dílů vyráběných na Ukrajině. A problémy s produkcí mají i další výrobci, jejichž linky stojí v Rusku.

Škodovka oznámila nutnost omezit produkci některých svých modelů včetně elektrické novinky Enyaq – chybí jí totiž součástky od ukrajinských dodavatelů. Nyní navíc oznámila, že přeruší veškeré své aktivity v Rusku včetně produkce nových vozů. Škoda Auto je v zemi vyrábí od roku 2009, aktuálně vlastní dva závody v Kaluze a v Nižném Novgorodu, odkud vyjíždí modely Octavia, Kodiaq a Karoq.

Právě poslední jmenovaný model patří mezi nejoblíbenější na ruském trhu, kde si automobilka nárokuje téměř sedmiprocentní podíl. Již dříve přitom Škoda pozastavila svou výrobu v ukrajinském závodu v Solomonovu, kde vyrábí modely Superb, Kodiaq, Fabia Combi a Karoq.

Škoda a její mateřský koncern Volkswagen tak následují kroky automobilky Volvo, která se podle agentury Reuters stalo první společností, jež se z důvodu sankcí uvalených na zemi rozhodla pozastavit dodávky vozů na ruský trh. Švédský výrobce v minulém roce prodal 698 693 vozů, přičemž devět tisíc z nich zamířilo právě do Ruska.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rozhodnutí opustit ruský trh učinila i americká automobilka General Motors, pro kterou se však jedná o minoritní trh. Své obchodní aktivity v zemi pozastavila také automobilka Daimler Truck, která oznámila i ukončení spolupráce s výrobcem nákladních vozů Kamaz. A z ruského trhu se chce stáhnout i brněnský výrobce traktorů Zetor. Pozastavení výroby v Německu z důvodu nedostatku dílů z Ukrajiny hlásí i Volkswagen. Výrobce pneumatik Nokian oznámil záměr přesunout část své výroby z Ruska na ukrajinské území.

V Rusku vyrábí též Renault, který uvedl, že zde pozastaví operace ve svých závodech kvůli výpadkům v dodavatelském řetězci. Podle údajů, které zveřejnil server Aktuálně.cz, Renault v Rusku v loňském roce prodal 129 tisíc vozidel, což jej řadí na třetí místo z pohledu prodejních čísel. Druhá Kia měla v minulém roce doručit necelých 195 tisíc vozidel, přičemž jedničku na ruském trhu představuje AvtoVAZ, pod který spadá značka Lada. Ten v minulém roce prodal skoro 333 tisíc nových vozů.

Navzdory nestabilní situaci se i automobilky snaží zapojit do podpory Ukrajiny skrze finanční dary. Škoda Auto například oznámila záměr darovat částku deset milionů korun neziskové organizaci Člověk v tísni. Škoda a její odbory finančně podporují i sbírky českých měst, ve kterých má své závody, tedy v Mladé Boleslavi, Rychnově nad Kněžnou a Vrchlabí, a která se připravují na přijetí uprchlíků. Dva miliony korun poputují také do nemocnice v ukrajinském Tačivu, který je partnerským městem Mladé Boleslavi.