Škoda Auto představila svůj první elektromobil. Citigo na baterky ujede přes 250 kilometrů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

skoda-citigo-e

Škoda Citigo-e iV

0Zobrazit komentáře

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto vstupuje do nové éry, kterou symbolizují elektrické motory a obří baterie v podlaze. V Bratislavě při příležitosti hokejového mistrovství světa odhalila svůj vůbec první sériově vyráběný elektromobil Citigo-e a také nový Superb, který má jako první škodovka plug-in hybridní motor.

Do éry elektromobility vstupuje Škoda Auto také s novou značkou iV, která bude zastřešovat všechny vozy s elektrickými motory. Jak prozradil šéf automobilky Bernhard Maier, do roku 2022 hodlá Škodovka proinvestovat dvě miliardy eur (přes 50 miliard korun) a představit přes deset nových elektrických či hybridních modelů.

skoda-citigo-e-iv2-min

Škoda Citigo-e iV

Jako první na trh přijde plně elektrické Citigo-e iV, které se příliš neliší od dosavadní varianty se spalovacím motorem. Místo něj však bude čtyřmístné městské vozidlo pohánět elektromotor o výkonu 61 kW, který bude napojený na baterii s kapacitou 36,8 kWh. Díky ní má Citigo-e ujet na jedno nabití až 265 kilometrů, což by mělo být pro dopravu po městě zcela dostačující.

Sériová výroba vůbec prvního elektromobilu značky Škoda začne v Bratislavě v druhé polovině letošního roku a jak prozradil Bernhard Maier pro iRozhlas, jeho cena by se měla vejít do půl milionu korun. Přesnou cenu však Škodovka zatím nezveřejnila. K prvním zákazníkům by se mělo elektrické Citigo dostat na přelomu roku.

keelcraft

Přečtěte si takéDavid Miklas získal miliony korun na svůj nový projekt. Po leteckém simulátoru staví elektrickou loďDavid Miklas získal miliony korun na svůj nový projekt. Po leteckém simulátoru staví elektrickou loď

U elektromobilů je vedle jejich dojezdů důležitý také čas nabíjení. Při využití rychlodobíjecí stanice Škodovka udává, že se Citigo dobije z 0 na 80 % kapacity baterie zhruba za jednu hodinu. V případě domácího wallboxu, který je pomalejší, to bude za čtyři hodiny a do 100 % pak za 5,5 hodiny. I díky tomu řidiči dostanou na palubní desku nový ukazatel, který ukazuje úroveň nabití baterie a údaj o zbývajícím dojezdu.

skoda-citigo-e-iv3-min

Škoda Citigo-e iV

Dominantním nicméně bude ručkový ukazatel pro zobrazení módu jízdy, který informuje o relativním výkonu pohonu nebo o relativní úrovni rekuperace brzdné energie zpět do vysokonapěťové baterie. Řidič má tak během jízdy neustále aktuální přehled o tom, jaký je stav baterie a zda ji případně jízdou aktivně dobíjí. Maximální rychlost malého Citigo je 130 kilometrů v hodině.

Superb do zásuvky

Plně elektrické Citigo nicméně není jediným představitelem nové elektrifikované éry. Škoda Auto v Bratislavě ukázala také nový Superb iV, který je prvním vozem automobilky s plug-in hybridním motorem. To znamená, že benzinový motor 1,4 TSI se kombinuje s elektromotorem a dohromady podávají maximální systémový výkon 160 kW.

Nový hybridní Superb dokáže jet i čistě na elektromotor, díky baterii o kapacitě 13 kWh až do vzdálenosti 55 kilometrů. Kombinovaný dojezd činí 850 kilometrů a baterie je schopná se dobíjet i během jízdy, buď spalovacím motorem, nebo rekuperací brzdné energie. Když je potřeba dobít ze zásuvky, konektor se nachází pod krytkou v masce chladiče a z wallboxu trvá nabití 3,5 hodiny.

skoda-superb-iv2-min

Škoda Superb iV

V hybridním módu řídicí motorová jednotka sama určuje na základě vyhodnocení mnoha parametrů zapojení jednoho, druhého nebo obou motorů, a to vždy na základě toho, jak řidič jede, s cílem minimalizovat spotřebu. Nový hybridní Superb iV se začne v závodě v Kvasinách vyrábět rovněž ve druhé polovině letošního roku a k zákazníkům dorazí začátkem příštího roku.