Škoda poodhalila své první čistě elektrické SUV. Enyaq představuje revoluční krok do nové éry
Ještě letos by se měla v Mladé Boleslavi rozjet výroba nového modelu, který se stane druhým ambasadorem čisté elektromobility v nabídce tuzemského výrobce. Jak bude produkční verze Enyaqu vypadat, prozatím nevíme. Téměř vše další a podstatné však Škoda již prozradila.
Enyaq se představil veřejnosti již v minulém roce jako vize čistě elektrického SUV jménem Vision iV a jeho neotřelý design a technologie okamžitě vzbudily vlnu nadšení. Škoda sice již ve své nabídce čistě elektrický model Citigo iV má, ale až Enyaq je vozem, který byl coby elektromobil koncipován od absolutního základu. Navíc se jedná o vůbec první vůz stojící na modulární platformě MEB koncernu Volkswagen, který se bude vyrábět mimo Německo.
Vůz bude nabízen hned v několika variantách. Se základní verzí iV 50 se do nabídky automobilky s okřídleným šípem ve znaku vrátí pohon zadních kol, které bude pohánět elektromotor o výkonu 109 kW, umístěný v zadní části vozu. Tato verze nabídne baterii o kapacitě 55 kWh, se kterou půjde na jedno nabití absolvovat výlet dlouhý až 340 kilometrů.
Verze iV 60 stojící o kousek výše v modelové hierarchii nabídne 132 kW a dojezd 390 kilometrů na jedno nabití. Hned o 110 kilometrů více ujede varianta iV 80 s výkonem 150 kW, která s 500 kilometry uzavírá dojezdový strop v nabídce.
Další dvě verze s dvěma elektromotory jsou totiž orientované hlavně na výkon, který jde na úkor dojezdu. Verze 80X nabídne 195 kW a verze RS dokonce 225 kW. Ostrá RS se může pochlubit akcelerací z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a maximální rychlostí 180 km/h. Obě verze jsou vybavené stejnou 82kWh baterií jako 150kW varianta, jejich dojezd je ovšem jen 460 kilometrů dle režimu WLTP.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Díky možnostem modulární platformy pro elektromobily jsme schopni nabídnout ideální vůz Enyaq iV, který bude odpovídat všem požadavkům zákazníků a poskytne různé možnosti využití. Základní verze, která je určena rodinám, nabízí velkorysý prostor a vysokou funkčnost. Vůz je určen také řidičům, kteří často jezdí dlouhé trasy a pro něž je důležitý dlouhý dojezd. Vůz využijí také sportovně založení řidiči, kteří od elektrického SUV vyžadují maximální výkon,“ vylíčil variabilitu použití vozu Christian Strube, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za technologický vývoj.
Ať už se rozhodnete investovat do kterékoliv verze, nutnost nabíjení vás nemine. V případě Enyaqu tak můžete učinit hned třemi způsoby. Buď skrze klasickou zásuvku o výkonu 2,3 kW. Dodávat energii novému obyvateli vaší garáže půjde také prostřednictvím wallboxu o výkonu 11 kW, který je schopen, v závislosti na kapacitě, vůz nabít za 6 až 8 hodin. Případně můžete zastavit u některé z rychlonabíjecích stanic a dopřát vozu až 125kW energetickou vzpruhu. V takovém případě by se baterie měla z 10 % kapacity dostat na 80 % za 40 minut.
Pak už jen stačí nasednout do vozu a pokračovat dál v cestě. Společníky vám při ní budou displej infotainmentu o velikosti 10 či 13 palců a head-up displej s rozšířenou realitou. Ve voze nechybí řada dalších výdobytků moderní doby, jako jsou nejnovější možnosti konektivity, moderní asistenční systémy či udržitelné materiály. Škoda je však stále věrna své filozofii zahrnující i praktičnost vozů. Proto ve voze najdeme řadu populárních prvků Simply Clever i zavazadelník o objemu 585 litrů.
Zdroj života i světelných efektů
Jaký je Enyaq, jehož jméno vychází z irského pojmu pro zdroj života, na povrchu, prozatím bohužel nevíme. Zveřejněné fotografie totiž ukazují elektromobil jen pod silnou vrstvou kamuflážní folie.
V takto „zabalených“ vozech mělo možnost první jízdy hned několik automobilových novinářů a všichni se shodují na tom, že roky vývoje, které Enyaqu Škoda a celý koncern věnovaly, se vyplatily. Díky své platformě je vůz, který by se měl svou velikostí pohybovat mezi modely Karoq a Kodiaq, uvnitř daleko prostornější, než se na první pohled zdá. Pocitově má blíže k většímu z bratrů a i jeho jízdní schopnosti jsou zcela bez výhrad.
Ve voze není radost jen sedět, ale je příjemné se na něj i dívat. A to jak ve dne, tak také v noci, za což vděčí nejen zajímavě tvarovaným světlometům a celkovým liniím, ale hlavně efektivně podsvícené mřížce chladiče. Nejen na českých silnicích by se tedy již brzy měla rozpoutat světelná show, na jakou jsme doposud nebyli od Škodovky zvyklí.
Kdo bude pro tuto novinku konkurentem, je nyní velice těžké určit. Vzhledem k tomu, že vůz nebude prodáván za tak vysoké částky, jako jsou elektrická SUV od Mercedesu či Tesly, musíme jej z tohoto sektoru vyřadit. Nejvíce společného bude mít Enyaq se svým německým bratrancem ID.3 od Volkswagenu, který je však výrazně menší, případně jej půjde srovnávat s divokou novinkou od Fordu v podobě Mustangu Mach-E.
Nová éra přichází
Češi si na Škodovky potrpí a svézt se na vlně populárních SUV modelů jim také nedělá problém. Bude tak velice zajímavé sledovat, jak budou přistupovat k SUV od jejich oblíbené značky, kterou bude pohánět nekonvenční pohonná jednotka.
Enyaq se může pochlubit nejen zajímavými světlomety s efektivním denním svícením, ale i podsvícenou mřížkou chladiče
Výroba nového elektrického crossoveru, která bude probíhat v Mladé Boleslavi, by měla být zahájena koncem tohoto roku a na trh by měl vůz vstoupit začátkem roku příštího. Prozatím není jasné, kdy Škodovka automobil představí veřejnosti bez maskování, ani jaká bude jeho přesná cenovka.
Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, označil Enyaq za krok do nové éry celé automobilky. V příštím roce chce Škoda investovat do vývoje dalších elektromobilů a ekosystémů v oblasti nových řešení mobility dvě miliardy eur (přes 50 miliard korun), což představuje nejvyšší investiční program v historii značky.
Do konce roku 2022 bychom se měli v modelové paletě tuzemského výrobce dočkat více než deseti elektrifikovaných vozů a je jasné, že Enyaq bude jednou z hlavních tváří této nově se formující elektrické rodiny.