Škoda představila novou generaci SUV modelu Kodiaq. Sen českých rodin přijíždí i jako plug-in hybrid

Mimo hybridního pohonu nepřináší nový Kodiaq větší revoluci. Svým způsobem je to dobře, protože Škoda ví, že na velké SUV dosud zákazníci slyšeli.

kodiaq4

Foto: Škoda Auto

Nová generace modelu Kodiaq od Škoda Auto

0Zobrazit komentáře

Zatímco se medvědi pomalu, ale jistě ukládají k zimnímu spánku, ten škodovácký se naopak probouzí k životu. Škoda Auto odhalila nejnovější generaci modelu Kodiaq, který se těší oblibě nejen na domácím trhu, ale také v zahraničí. Loni bylo v České republice zaregistrováno na 6 326 kusů největšího SUV od této automobilky a díky tomu se umístilo v desítce nejprodávanějších vozů u nás. Posledním faceliftem si Kodiaq prošel v roce 2021, a tak bylo na čase dopřát mu zcela novou generaci, která bude poprvé nabídnuta i jako plug-in hybrid.

Po modelech Karoq a Kamiq bylo medvědí SUV v loňském roce třetím nejprodávanějším v Česku a automobilka dodala celosvětově 94 500 kusů vozu, díky čemuž pro ni představuje třetí nejžádanější model z celého portfolia.

Přesto byl loňský zájem o něco menší než o rok dříve. Počet objednávek se propadl zhruba o čtyři procenta, což ovlivnila celá řada faktorů, nicméně jedním z nich je i fakt, že se bavíme o prodejích vůbec první generace modelu. Její produkce začala už v roce 2016, a byť se design Jozefa Kabaně dočkal v roce 2021 faceliftu, nová generace byla nevyhnutelná.

Škoda ji prezentuje jako vůz s dynamickým vzhledem, novými inovativními prvky a ještě větším vnitřním prostorem. „Naše zcela nové vlajkové SUV má vše potřebné pro to, aby bylo důstojným nástupcem v modelové řadě Škoda Kodiaq. Vlastnosti vozu Škoda, které naši zákazníci oceňují, posouvá nový Kodiaq na vyšší úroveň: nabízí více prostoru, více výbavy a funkcí a vyšší úspornost,“ řekl o novince Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

Dynamický, přesto při zemi

S tím, že exteriér nové generace působí dynamicky, by se dalo souhlasit, nicméně oproti předchozí generaci nepřináší moc výrazných změn charakteru vozu. Novinka vůbec poprvé nese to, čemu ve Škodovce říkají Modern Solid, tedy designový jazyk, který by se měl časem propisovat i do podoby dalších modelů.

Nový Kodiaq stále působí velmi robustním, až hranatým dojmem. Hrany najdeme na podbězích kol i masce chladiče, kterou lze za příplatek vybavit 14 světelnými prvky, jež tvoří pás mezi předními světlomety. Ty jsou stále na přání dostupné s Matrix-LED technologií, která nabízí o 50 procent víc světelných segmentů než u předchozí generace.

kodiaq3

Foto: Škoda Auto

Maska jde spíše cestou evoluce

Za maskou se táhne kapota s přepracovaným logem automobilky. Linie střechy se mírně svažuje, což napomáhá k lepším aerodynamickým vlastnostem vozu. Celkový součinitel odporu vzduchu činí Cx=0,282. Zadní partie pak nabízejí rozměrné páté dveře s nápisem Škoda a přepracované zadní lampy, které jsou vzájemně propojeny prosklenou linkou.

V nabídce bude již tradiční verze Sportline, která obdrží klasické černě lakované prvky karoserie, konkrétně rámeček masky, chladiče, kryty vnějších zrcátek, střešní ližiny a D sloupek. Chybět nebudou ani ozdobné prvky v interiéru s metalickým vzhledem, které se objeví ve výplních dveří, na přístrojové desce a dalších místech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vůz na délku narostl o šest centimetrů a nyní tak měří 4 758 milimetrů, díky čemuž mohl nabobtnat i vnitřní prostor a také objem zavazadelníku. Ten nyní nabízí objem 910 litrů u pětimístné verze, což je nárůst o slušných 75 litrů, přičemž po sklopení naroste na 2 105 litrů. Sedmimístná verze nabídne za třetí řadou sedadel prostor 340 litrů, tedy o 70 litrů více než předchozí generace, a 844 litrů se sklopenými posledními sedadly.

Co se samotného interiéru týče, zde už Škoda prozradila téměř vše. Interiér, který bude s Kodiaqem sdílet také nový Superb, sází na praktičnost a funkčnost. Ty jsou koncentrovány především v 10 či 13palcové obrazovce infotainmentu a také ovladačích Smart Dials, jež jsou malým vzdorem Škodovky vůči trendu minimalizace a digitalizace ovládání funkcí vozu, který nyní obchází většinu automobilek.

Nový Kodiaq bude nabízen v celkem čtyřech variantách interiérů. Loft nabídne šedé látkové čalounění, Lounge šedé čalounění z mikrovlákna a dekorativní prošívání a ecoSuite kožené čalounění, a to buď v černé, nebo hnědé barvě. Čalounění sedadel a dalších prvků vozu je vyrobeno z recyklovaného polyesteru a z udržitelných materiálů jsou i dva typické Simply Clever prvky přítomné ve vozech Škoda, tedy deštník a škrabka na led. Ty zde navíc doplňuje čistič displeje a odkládací schránka na středovém tunelu.

Přibyly také některé nové asistenční systémy, jako je asistent odbočování či parkování na dálku. To probíhá mimo vůz a funguje jak na parkovacích místech s kolmým, tak i paralelním stáním. Vše doplňují klasičtí pomocníky, jako je asistent změny jízdního pruhu a asistovaná jízda, které dostaly rozšířené funkce.

Elektrické hrátky

Vůbec poprvé bude Kodiaq nabízen v plug-in hybridní verzi, která by měla nabídnout dojezd až 100 kilometrů pouze na elektřinu. Nicméně úplný základ představuje benzínový 1,5 TSI doplněný o mild-hybridní technologii, který nabídne výkon 110 kW. Benzínový dvoulitr přihazuje 40 kW navrch a dvě varianty naftového pohonu 2,0 TDI nabídnou 110 či 142 kW. Vrcholné benzínové a naftové verze budou standardně dodávány coby čtyřkolka a všechny motory jsou párovány s automatickou převodovkou DSG.

Plug-in hybridní verze využije sílu 1,5 TSI o výkonu 110 kW a elektromotoru, se kterým celkový výkon stoupá na 150 KW. Tento výkon je přenášen na přední kola prostřednictvím šestistupňové DSG převodovky. Baterii bude možné nabíjet výkonem 11 kW na wallboxech a na nabíjecích místech se střídavým proudem. U rychlonabíječek pak výkonem 50 KW. Plug-in hybridní verze bude mít díky baterii ve svých útrobách o něco menší zavazadlový prostor o objemu 747 litrů. Spolu s alternativním pohonem se pojí také celá řada funkcí infotainmentu, který nabídne například i vyhledávání dobíjecích stanic.

V otázce motorizace se tak Kodiaq vydává do prozatím neznámých vod. Je to však jediné větší dobrodružství, které novinka nabízí. To ovšem není nutně zle. Kodiaq si ve své předchozí generaci vysloužil dobré renomé, na které novinka navazuje. Za kolik bude tato sázka na jistotu v podání Škodovky nabízena, prozatím není jasné. Bylo by však velkým překvapením, pokud by cena zcela základní verze klesla pod hranici 1,1 milionu korun.

Volvo přivezlo do Česka kompaktní elektromobil EX30. Za necelých 900 tisíc toho však nabízí hodně

EX30 přináší již v základu celou spoustu atraktivních lákadel, díky kterým by nad značkou mohli začít uvažovat i ti, pro které doposud příliš nebyla.

volvo-ex3010

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Volvo dnes poprvé v ČR odhalilo lákavou novinku EX30

0Zobrazit komentáře

Mezi smrčky a jedlemi štěbetají ptáci, povaluje se mlha a z ní vystupuje silueta prozatím zahaleného vozu. Přesně taková podívaná se dnes naskytla návštěvníkům jednoho z pavilonů na Pražském výstavišti, kde Volvo slavnostně ukázalo čerstvou novinku EX30. Co přesně se pod látkou nacházelo, bylo již známo, tenhle auťák se oficiálně ukázal již před časem, všechny přítomné však zajímalo, jak bude atraktivní novinka působit v reálu.

Švédská automobilka vytvořila něco, co u ní není tak úplně zvykem. Malý elektromobil, který však pod kapotou může ukrývat dynamit. Uznejte, zrychlení z 0 na 100 kilometrů za 3,6 sekundy nezní úplně volvácky. A rozhodně potěší. Tato hodnota platí pro nejvýkonnější verzi, ale ani 5,7 sekundy u základní verze s jedním motorem není k zahození.

Volvo vůz prezentuje jako drobný, ale schopný automobil. Dovolím si však říci, že EX30 nenaplňuje představy o klasickém městském vozítku do kapsy. Zejména příď, která si stále drží stormtrooperovský kukuč (fanoušci Star Wars vědí), působí relativně masivně. Auto vlastně působí trochu SUV dojmem, čímž efektivně maskuje svou délku 4,2 metru.

Pocit, že není zas tak malé, ovšem zmizel v momentě, kdy jsem otevřel zavazadlový prostor. Ten má 318 litrů, přičemž se do této hodnoty počítá i 60 litrů pod podlahou. Je to dostatečné množství na pár nákupních tašek, případně několik zavazadel a možná se sem vměstná i kompaktní kočárek. Nic většího sem ale určitě nedostanete.

volvo-ex301

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Příď má stále onen známý stormtrooperovský kukuč

Ta pravá zábava ovšem nastává s přesunem do kabiny. Volvo vybavilo novinku jedním masivním soundbarem, který se táhne pod celou palubní deskou. K němu přihoďte sedm reproduktorů, plus dva subwoofery a máte zvuk jak víno. Centrální displej o rozměrech 12,3“ je naprosto dostačující a do celého panoramatu palubky příjemně zapadá. Vše okolo se samozřejmě nese v duchu minimalismu, jak je u Volva dobrým zvykem.

Co funguje velmi dobře, jsou použité materiály. Pro Volvo hraje velmi důležitou roli udržitelnost. Celý vůz je ze všech modelů automobilky tvořen největším množstvím recyklovaných kovů, ovšem až materiály objevující se v interiéru jsou skutečnou hmatatelnou spojnicí mezi onou udržitelnou myšlenkou a zákazníkem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Například na dveřích se objevuje kropenatá výplň, která je tvořena plastovým odpadem, který Volvo generuje během výroby. Mimo to si mohou zákazníci ve voze dopřát i sedadla potažená recyklovaným denimem. O materiálech jsem se více rozhovořil s Monikou Ziętek, která je ve Volvu zodpovědná za produkt. Prozradila mi, že denim pochází od čtyř velkých partnerů. Finální produkt je vyráběn z módních kousků, které se v běžném retailu nepodaří prodat. Jedním z nich je například i známý švédský oděvní gigant H&M. K zákazníkům se tak mohou zajímavou oklikou vrátit kalhoty, které jim v kabince úplně nesedly.

To nejlepší ovšem přišlo v momentě, kdy byla řeč o ceně. Volvo se rozhodlo, že s novinkou rozpoutá malou elektrickou revoluci a nabídne ji i těm, pro které byly vozy s Thorovým kladivem ve světlometech doposud nedostupné. S cenou startující na částce 869 tisíc korun může být zajímavou alternativou pro řadu zájemců, pro které je již nyní k vyzkoušení u dealerů.

volvo-ex305

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Pohled na minimalistický interiér

Nabízí se porovnání s elektrickou Konou, ID.3 od Volkswagenu, elektrickým Peugeotem e-2008 nebo elektrifikovaným Meganem. Žádný z těchto vozů nepatří do ranku luxusních aut, avšak EX30 jim dokáže konkurovat. A o strojích jako elektrické DS3 či elektrifikovaný Countryman ani nemluvím.

Základní verze nabízí dojezd 350 kilometrů, nejvyšší pak 480, již zmiňované pružné zrychlení díky výkonu 272 koní a celou řadu příjemných jízdních a bezpečnostních asistentů. Nejlevnější Volvo dokáže díky moderním senzorům na 70 metrů rozpoznat přibližujícího se cyklistu či motorkáře a nedovolí otevřít dveře, aby nedošlo k jejich újmě. Hlídá mrtvý úhel, zašlápne vůz, pokud řidič nebezpečně vjíždí předkem do provozu, a také umí zahájit úhybný manévr, pokud si řidič nevšimne chodce či cyklisty na krajnici.

Zkrátka a dobře Volvo příjemně překvapilo. Za necelých 900 tisíc dostanete vůz, který dokáže odbavit většinu životních potřeb, pokud nejste rozvětvená rodina, která každý víkend vozí na chalupu i sekačku. Nejvíc parády nadělá ve městě, bude ale ideálním druhým autem do rodiny žijící kus od města. Celé řadě řidičů pak skvěle poslouží i jako primární automobil.