Školky díky ní prošly digitální revolucí, teď svůj projekt prodává. Chce učit děti podnikavosti

„Když žáci jezdí na lyžařský výcvik, proč by nemohli na podnikatelský kemp?“ ptá se Vanda Seidelová, která definitivně opustila projekt Twigsee.

Peter BrejčákPeter Brejčák

seidelovaStory

Foto: Ilja Hubálek / Filip Houska/CzechCrunch

Vanda Seidelová

1Zobrazit komentáře

Realita fungování českých školek by dnes bez přičinění Vandy Seidelové pravděpodobně vypadala úplně jinak. Ve startupu Twigsee totiž digitalizuje jejich fungování a po šesti letech jej u nás využívá přes 1 300 školek i dětských skupin a registruje přitom 200 tisíc aktivních uživatelů. Již před dvěma lety Twigsee spojilo síly se zavedenou firmou Bakaláři, která digitalizuje základní a střední školy, a vytvořili novou skupinu Educleus. Nyní Seidelová hlásí, že tuto štaci opouští. Další cíl? Podpořit mladé, aby více podnikali. A to rovnou třema novými projekty.

Myšlenka digitalizovat školky Seidelovou napadla, když jednu navštěvoval její syn. Uvědomila si, že pořád fungují s mnoha procesy na papírech a jsou zahlcené administrativou. Pomocí nástroje Twigsee tak vše zdigitalizovali pro lepší přehled samotných rodičů, aby věděli, co jejich děti přes den dělají. Ale i pro jednodušší administrativu učitelů, kteří se tak místo toho mohou věnovat právě žákům. „Věřím tomu, že jsme v Twigsee pomohli změnit to, jak rodiče školky vnímají. I já jsem je původně měla jen jako místo, kam si děti chodí hrát, zatímco jsem v práci,“ vypráví Seidelová pro CzechCrunch.

Přiznává ale, že realita je úplně jinde. „I ve školkách jsou osnovy a pokročilé výukové postupy. S učením se nezačíná na základce, jak to mnoho lidí vnímá, ale již v mateřské škole,“ pokračuje s o to větším důrazem právě na slovo škola. „Už když jsem Twigsee v roce 2019 rozbíhala, nechtěla jsem, aby se digitalizace, kterou přinášíme, týkala jen vybraných soukromých či bohatých školek. Cílem bylo stát se standardem na trhu, což věřím, že se povedlo,“ popisuje pětatřicetiletá podnikatelka.

V dubnu 2023 v příběhu došlo k velkému milníku, vzniku zmiňované skupiny Educleus, kterou financovala slovenská investiční společnost Sandberg Capital. Podle odhadu CzechCrunche tehdy bylo Twigsee ohodnoceno na střední desítky milionů korun, částečně ale Seidelová mohla být „vyplacena“ ve formě nových akcií, protože držela podíl i v Educleu a určitou dobu jej také vedla z pozice ředitelky. Dle posledních oficiálně dostupných dat ještě v roce 2022 firma Bakaláři dosahovala tržeb 87 milionů korun, po následném spojení a dalším růstu tak skupina mohla loni utržit přes sto milionů.

vanda-seidelova-foto-min-25-2

Foto: Educleus

Vanda Seidelová

„Obě firmy dorostly do velikosti, kdy už jsme na sebe na malém českém trhu často narážely a nedávalo smysl stát proti sobě,“ říká Seidelová s tím, že oba týmy zároveň spojovala i stejná mise: aby měli učitelé volné ruce na učení a aby oni – a ani rodiče – nemuseli řešit věci na papíře. „O to jsme se celé roky snažili a na tom se nic nemění,“ vypráví.

Co se ale s koncem loňského roku změnilo, je její působení. Ze skupiny Educleus se rozhodla odejít a takzvaně exitovat – svůj zbývající podíl prodala ostatním společníkům a opustila také pozice jednatelky a místopředsedkyně správní rady. Cenovka transakce je neveřejná, podle odhadu CzechCrunche ale mohlo dojít k naplnění tehdejší valuace a Seidelová si tak mohla přijít na desítky milionů.

Co bude teď dál? Oblast vzdělávání Seidelová ani teď neopouští a rozbíhá hned několik na sebe navazujících projektů, kterými chce způsobit podobnou revoluci, jak se jí to povedlo i ve školkách. Financovat je chce mimo jiné i ze svého exitu. „Sranda teprve začíná,“ směje se. Během posledních dvou let díky spojení s Bakaláři, kteří stojí i za vývojem softwaru Škola online, Seidelová získala širší přehled o průchodu žáků všemi stupni vzdělávání a viděla, kde naráží na překážky v dalším rozvoji. „Je škoda, že v Česku i celém regionu se neklade dostatečný důraz na dovednosti jako obchod, prezentace, kritické myšlení nebo podnikavost,“ vyjmenovává.

Cílem je do deseti let vybudovat prostředí, aby měl každý středoškolák možnost vyzkoušet si, co všechno obnáší podnikání.

Zároveň dodává, že nejde o kritiku učitelů či škol. „Dělají, co můžou. Školní systémy a osnovy jsou ale dlouhodobě postavené a i když se snaží reagovat na současnou dobu, ta se ale hýbe stále rychleji a nestíháme je přizpůsobovat,“ popisuje Seidelová. Vnímá přitom, že je důležité, aby si budoucí podnikatelé, manažeři či politici osvojili podstatné dovednosti už v mládí, protože v dospělosti je to o to složitější.

Své aktivity tak teď Seidelová bude směřovat zejména na podporu podnikavosti. „Cílem je do deseti let vybudovat prostředí, ve kterém by měl každý středoškolák možnost vyzkoušet si, co všechno obnáší podnikání i budování vlastních projektů, a to včetně neziskových,“ klade si nemalé cíle.

V tomto kontextu vnímá důležitost samotných učitelů. „Ti osvícení jsou skvělí v tom, že dokáží otevírat dveře. Žáci je mohou, ale nemusí využít. Častým problémem ale je, že lidé ani nevědí, že takové dveře existují. To chci ve spolupráci se školami, firmami i dalšími partnery napravit a mladým lidem pomoci dělat první kroky,“ popisuje Seidelová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sama přitom ví, o čem mluví. Již během střední školy běžně chodila na různé praxe a snažila se využívat nabízené možnosti. Pět let tak strávila v Pražském studentském summitu, který stoji za modelem OSN. V rámci něho se žáci v simulaci učí diplomacii. „Hrozně moc mi to dalo, dodnes z toho čerpám,“ říká Seidelová, kterou toto působení ovlivnilo i kariérně – vystudovala mezinárodní vztahy, během té doby například spolupořádala první předsednictví Česka v rámci EU v roce 2009, nebo se během působení ve Forum 2000, nadaci bývalého prezidenta Václava Havla, v Praze starala o dalajlámu.

„Nikdy bych se tam nedostala, kdybych nebyla součástí podobných projektů,“ popisuje Seidelová, která pracovně působila také ve Washingtonu DC a rok žila v Číně. „Měla jsem štěstí. Pocházím z normální české rodiny, takové věci bychom si nemohli jen tak dovolit… ale po celém světě existuje spousta grantů či stipendii, které využívá i hodně lidí z Česka, mohlo by jich to ale dělat víc. Často to nedělají ne kvůli tomu, že nechtějí, ale že o tom nevědí. To je nejhorší,“ myslí si.

Tři nové projekty

Do dalšího působení si tak Seidelová vytipovala několik hlavních oblastí, kterými chce podnikavost podporovat – a to nejen na české, ale i mezinárodní úrovni. Jedna z aktivit se týká přímo Evropské komise, kde před třemi lety byla spoluzakládající členkou European Female Founders Forum, panevropské platformy ženských podnikatelek. Jako poradní orgán eurokomisařky pro inovace a vzdělávání identifikovali problémy, s nimiž se musejí podnikatelky napříč Evropou vypořádávat.

Loni v březnu v návaznosti na to vznikl projekt HerFund, kde se tyto problémy snaží řešit v praxi. Konkrétně jde například o roztříštěnost trhu – jak z pohledu zakladatelů, tak investorů. Letos tak pod hlavičkou EK HerFund spustí platformu pro lepší propojení obou stran, což má pomoci zrychlování propojování. Seidelová byla v listopadu během konference Nordic Women in Tech v Oslu jmenována do pozice členky mezinárodního Advisory Boardu tohoto projektu.

„Jako český podnikatel máte velmi omezené možnosti, kde najít například španělského investora, který vám pomůže s lokální expanzí. Toto chceme řešit,“ přibližuje Seidelová s tím, že na platformu naváže také syndikát investorů, respektive investorek, které budou podporovat ženy-podnikatelky.

enscape_2024-12-19-16-12-20_scena-18-copy

Foto: Vanda Seidelová

Vizualizace projektu Vandy Seidelové ve Slavkovském lese

Seidelová ale rozbíhá i projekty na (zatím) české úrovni. Díky prostředkům, které získala z exitu z Educleus, například převzala neziskovou iniciativu Soutěž & Podnikej, za níž stáli Martin Vítek a Marian Füry. Jde o největší podnikatelskou soutěž pro středoškoláky, aktuálně probíhá devátý ročník a registruje přes osm set absolventů.

„Pětatřicet procent z nich pořád podniká. Možná už v jiných projektech, výsledky jsou ale skvělé,“ pochvaluje si Seidelová, jež do projektu na pomoc povolala například Igora Strečka z exitované firmy Webglobe nebo Annu Veselou ze společnosti Spectoda. Již nyní v rámci projektu rozbíhá i spolupráci s podobně zaměřeným Econversem, který působí v Polsku, Maďarsku a na Slovensku. „Chceme pomáhat mezinárodní spolupráci, ale zároveň projekt pořádně naškálovat a pomáhat tisícům studentům ročně,“ doplňuje.

Do třetice je pro Seidelovou velký projekt inovačního hubu, který buduje ve Slavkovském lese v Karlovarském kraji. Aktuálně probíhá vyřizování stavebního řízení a do několika let by měl uprostřed lesů vyrůst moderní podnikatelský inkubátor pro mladé lidi. „Když žáci na základní nebo střední škole jezdí na lyžařský výcvik v rámci školy v přírodě, proč by nemohli na podnikatelský kemp?“ pokládá Seidelová řečnickou otázku.

Součástí projektu mají být řemeslné dílny se zaměřením na robotiku, drony či na audiovizuální tvorbu – ať si studenti mohou moderní oblasti osahat a zjistit, zda nebude právě pro ně. Seidelová přitom přiznává, že ke Karlovým Varům nemá žádný osobní vztah. „Nechtěla jsem ale něco budovat v Praze, Středočeském kraji, Brně nebo Ostravě, tam je podobných možností více. Karlovarský kraj ale patří mezi nejchudší v zemi, chceme tím pomoct snižovat regionální rozdíly,“ přibližuje.

Seidelová dále doplňuje, že i těmito projekty stále pracuje na své dlouhodobé misi – podpoře vzdělávání a podnikavosti. Motivaci má jasnou. „Všichni víme, že éra automobilů se spalovacími motory, na které je zdejší ekonomika hodně navázaná, v určitý moment skončí. Zatím jsem přitom neslyšela jasný kurs, kam jako země jdeme dál. Asi nejsem správný člověk, který by na to měl odpovědět, ale bez inovací to určitě nepůjde. V Česku máme skvělou příležitost být inovativním hubem Evropy a klidně i světa. Stačí jen chtít a já se těším, jak novými projekty pomůžeme přispět pár dalších střípků do této skládanky,“ dodává.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina