Školky díky ní prošly digitální revolucí, teď svůj projekt prodává. Chce učit děti podnikavosti
„Když žáci jezdí na lyžařský výcvik, proč by nemohli na podnikatelský kemp?“ ptá se Vanda Seidelová, která definitivně opustila projekt Twigsee.
Vanda Seidelová
Realita fungování českých školek by dnes bez přičinění Vandy Seidelové pravděpodobně vypadala úplně jinak. Ve startupu Twigsee totiž digitalizuje jejich fungování a po šesti letech jej u nás využívá přes 1 300 školek i dětských skupin a registruje přitom 200 tisíc aktivních uživatelů. Již před dvěma lety Twigsee spojilo síly se zavedenou firmou Bakaláři, která digitalizuje základní a střední školy, a vytvořili novou skupinu Educleus. Nyní Seidelová hlásí, že tuto štaci opouští. Další cíl? Podpořit mladé, aby více podnikali. A to rovnou třema novými projekty.
Myšlenka digitalizovat školky Seidelovou napadla, když jednu navštěvoval její syn. Uvědomila si, že pořád fungují s mnoha procesy na papírech a jsou zahlcené administrativou. Pomocí nástroje Twigsee tak vše zdigitalizovali pro lepší přehled samotných rodičů, aby věděli, co jejich děti přes den dělají. Ale i pro jednodušší administrativu učitelů, kteří se tak místo toho mohou věnovat právě žákům. „Věřím tomu, že jsme v Twigsee pomohli změnit to, jak rodiče školky vnímají. I já jsem je původně měla jen jako místo, kam si děti chodí hrát, zatímco jsem v práci,“ vypráví Seidelová pro CzechCrunch.
Přiznává ale, že realita je úplně jinde. „I ve školkách jsou osnovy a pokročilé výukové postupy. S učením se nezačíná na základce, jak to mnoho lidí vnímá, ale již v mateřské škole,“ pokračuje s o to větším důrazem právě na slovo škola. „Už když jsem Twigsee v roce 2019 rozbíhala, nechtěla jsem, aby se digitalizace, kterou přinášíme, týkala jen vybraných soukromých či bohatých školek. Cílem bylo stát se standardem na trhu, což věřím, že se povedlo,“ popisuje pětatřicetiletá podnikatelka.
V dubnu 2023 v příběhu došlo k velkému milníku, vzniku zmiňované skupiny Educleus, kterou financovala slovenská investiční společnost Sandberg Capital. Podle odhadu CzechCrunche tehdy bylo Twigsee ohodnoceno na střední desítky milionů korun, částečně ale Seidelová mohla být „vyplacena“ ve formě nových akcií, protože držela podíl i v Educleu a určitou dobu jej také vedla z pozice ředitelky. Dle posledních oficiálně dostupných dat ještě v roce 2022 firma Bakaláři dosahovala tržeb 87 milionů korun, po následném spojení a dalším růstu tak skupina mohla loni utržit přes sto milionů.
„Obě firmy dorostly do velikosti, kdy už jsme na sebe na malém českém trhu často narážely a nedávalo smysl stát proti sobě,“ říká Seidelová s tím, že oba týmy zároveň spojovala i stejná mise: aby měli učitelé volné ruce na učení a aby oni – a ani rodiče – nemuseli řešit věci na papíře. „O to jsme se celé roky snažili a na tom se nic nemění,“ vypráví.
Co se ale s koncem loňského roku změnilo, je její působení. Ze skupiny Educleus se rozhodla odejít a takzvaně exitovat – svůj zbývající podíl prodala ostatním společníkům a opustila také pozice jednatelky a místopředsedkyně správní rady. Cenovka transakce je neveřejná, podle odhadu CzechCrunche ale mohlo dojít k naplnění tehdejší valuace a Seidelová si tak mohla přijít na desítky milionů.
Co bude teď dál? Oblast vzdělávání Seidelová ani teď neopouští a rozbíhá hned několik na sebe navazujících projektů, kterými chce způsobit podobnou revoluci, jak se jí to povedlo i ve školkách. Financovat je chce mimo jiné i ze svého exitu. „Sranda teprve začíná,“ směje se. Během posledních dvou let díky spojení s Bakaláři, kteří stojí i za vývojem softwaru Škola online, Seidelová získala širší přehled o průchodu žáků všemi stupni vzdělávání a viděla, kde naráží na překážky v dalším rozvoji. „Je škoda, že v Česku i celém regionu se neklade dostatečný důraz na dovednosti jako obchod, prezentace, kritické myšlení nebo podnikavost,“ vyjmenovává.
Cílem je do deseti let vybudovat prostředí, aby měl každý středoškolák možnost vyzkoušet si, co všechno obnáší podnikání.
Zároveň dodává, že nejde o kritiku učitelů či škol. „Dělají, co můžou. Školní systémy a osnovy jsou ale dlouhodobě postavené a i když se snaží reagovat na současnou dobu, ta se ale hýbe stále rychleji a nestíháme je přizpůsobovat,“ popisuje Seidelová. Vnímá přitom, že je důležité, aby si budoucí podnikatelé, manažeři či politici osvojili podstatné dovednosti už v mládí, protože v dospělosti je to o to složitější.
Své aktivity tak teď Seidelová bude směřovat zejména na podporu podnikavosti. „Cílem je do deseti let vybudovat prostředí, ve kterém by měl každý středoškolák možnost vyzkoušet si, co všechno obnáší podnikání i budování vlastních projektů, a to včetně neziskových,“ klade si nemalé cíle.
V tomto kontextu vnímá důležitost samotných učitelů. „Ti osvícení jsou skvělí v tom, že dokáží otevírat dveře. Žáci je mohou, ale nemusí využít. Častým problémem ale je, že lidé ani nevědí, že takové dveře existují. To chci ve spolupráci se školami, firmami i dalšími partnery napravit a mladým lidem pomoci dělat první kroky,“ popisuje Seidelová.