Školství doplácí na demografické změny. Přeplněné střední školy nám hrozí každoročně, říká analytik
Karel Gargulák z PAQ Research popisuje, že střední školství se těžko vyrovnává se stěhováním do měst a měnícími se preferencemi studentů.
Karel Gargulák, analytik PAQ Research
V roce 2008 se v Česku narodilo téměř 120 tisíc dětí a vznikl tak nejsilnější ročník v historii samostatné České republiky. Dnes jsou z nich čtrnáctiletí či patnáctiletí lidé, kteří opouštějí základní školy a v září zamíří na střední. Ne všichni ale tam, kam chtěli. A někteří nevědí, jestli budou mít vůbec kam nastoupit. Střední školství bojuje s nevídaným náporem, kterému se však dalo předejít. Sociologická data přitom hovoří jasně – důsledky menší vzdělanosti společnosti nejsou dobré pro nikoho.
Vzdělávací podmínky nejsou pro všechny stejné – a v Česku to platí dvojnásob. Záleží na tom, do jak movité rodiny se člověk narodí, v jakém regionu či jak velkém sídle žije. To, jakou školu vystuduje, je pak určující pro budoucí sociální status či finanční zajištěnost a korelace lze najít i se společenskými jevy jako populismus či nacionalismus. Jednoduše řečeno, českému vzdělávání se nedaří být prvkem, který by znevýhodnění vyrovnával, a přeplněné střední školy přidávají systému další komplikaci.
České vzdělávací prostředí dlouhodobě sleduje i Karel Gargulák, analytik sociologické výzkumné organizace PAQ Research. Příčiny současného přetlaku vidí i v nedostatečné koordinaci na státní úrovni, neboť střední školy zřizují kraje. Zároveň máme relativně silnou větev soukromých a církevních středních škol, které koordinaci dále ztěžují.
„Pokud samotné krajské samosprávy nezareagují, tuhle situaci s nepotkáváním se poptávky a nabídky středních škol budeme žít skoro každý rok. Demografická předpověď je teď poměrně konzistentní – do prvních ročníků středních škol se bude až do roku 2026 zapisovat zhruba 120 tisíc dětí,“ říká Gargulák v rozhovoru pro CzechCrunch.
Právě čtete upravenou verzi rozhovoru s Karlem Gargulákem, který jsme natočili pro podcast Weekly. Společně s dalšími zprávami týdne si ho můžete naladit každou neděli.
Řada nadějných studentů se ani přes výborné studijní výsledky nedostala na preferovanou střední školu nebo dokonce na vůbec žádnou. Dalo se tomu předejít, šlo to vyčíst z dat?
Určitě dalo, minimálně data o demografických predikcích máme k dispozici. Už od minulého roku víme, že počet studentů nastupujících na střední školy je nadprůměrný a přicházejí nám silné ročníky 2008 až 2012. Je ale důležitá i vnitřní mobilita. Lidem, kteří se před lety začali stěhovat do aglomerací okolo Prahy, Středočeského kraje a Brna, dorůstají děti a snaží se tak najít své místo ve vzdělávání ve větších městech. Kdybychom tato data sledovali víc, mohli jsme předejít tomu, aby frustrace všech aktérů i poptávka byla tak velká.
Když se podíváme na věkovou strukturu českého obyvatelstva, je z ní patrné, že dnešní třicátníci, kteří šli na střední školy zhruba v letech 2000 až 2005, tvořili ještě o dost silnější ročníky. Co se tedy se vzdělávacím systémem od té doby stalo, že není schopen současný ročník pojmout?
Právě že se toho nestalo zase tolik. Kolem let 2000 až 2005 se ustanovila struktura středoškolských oborů, kdy přibližně 20 až 25 procent ročníku šlo na gymnázia, 40 procent na maturitní obory a zhruba 30 procent pak zbylo na to takzvané učňovské vzdělávání. Jenže od té doby se pole výrazně změnilo. Proměnily se preference žáků a jejich rodičů směrem ke všeobecnému vzdělávání. Zároveň tu máme obrovskou masifikaci vysokoškolského vzdělávání (maximalizace kvantity – pozn. red.), kdy se na ně hlásí i padesát procent ročníku. Podstatné přitom je, že toto rozložení oborů mají na starost krajské samosprávy.
Takže kdybych to parafrázoval, kraje se nepřipravily třeba na to, že více studentů bude chtít ve větších městech na gymnázia. Jsou právě gymnázia tím pádem pod největším tlakem?
Je to tak. Ale nejde říct, že kraje by nedělaly vůbec nic, je spousta příkladů zajímavé praxe. Praha třeba v minulém volebním období, kdy to nebylo populární, rozšiřovala kapacity gymnaziálních oborů. Jihomoravský kraj to samé – a zároveň navyšoval kapacity v okresních městech na oborech v lyceích. Čili je potřeba dost strukturované přemýšlení o kapacitách v celém kraji, ale zároveň bohužel nedochází v tomto k synergiím s tím, co chce stát.
Vezměte si, že celý ten ohromný sektor středního školství koordinují na státní úrovni jednotky lidí. Nelze tedy vinit je, kraje, ale i stát, protože nebyl dostatečně asertivní. Decentralizace našeho vzdělávacího systému je obrovský problém. Nikdo se jím vlastně systematicky nezabývá a nenese zodpovědnost za jeho celkovou kvalitu.
Hodně se mluví právě o gymnáziích, ale Deník N například popsal případy deváťáků, kteří se hlásili na učňovské obory a ani tam kapacity nestačily. Ty jsou tedy také tak populární?
Je to jako v každé jiné službě. Přitahuje kvalita a nějaký sociální nebo kulturní status. Typicky se to pojí s gymnázii, protože se na nich tvoří budoucí elity a je pak pravděpodobné, že uspějete v dalším profesním životě. Zmíněná decentralizace se projevuje i ve kvalitě vzdělávání – gymnázium automaticky neznamená kvalitu, naopak odborné vzdělávání je někdy velmi kvalitní a přitahuje zájemce. Je to tedy o kvalitě pedagogické práce, kterou ale opět nikdo systematicky neřeší, protože kraje svoje role chápou jako velmi správcovské. To říkám ze zkušenosti poté, co jsem pracoval se všemi 14 krajskými správami.