Slack oslavil první rok existence a vyrostl na 500 000 uživatelů denně – čtěte jeho celý příběh
Slack před několika dny oslavil první výročí od svého špuštění 12.2.2014. Díky skvělému marketingu a funkčním principům si vyšlapal cestu mezi nejzajímavější startupy v Sillicon Valley! Aktuálně se zastavil na hranici 500 000 aktivních uživatelů denně ve více než 60 000 týmech. Každý měsíc si uživatelé naposílají více než 300 milionů zpráv. To jsou opravdu unikátní čísla.
Tohle možná zaujme spoustu startupistů ještě víc. Z 500 tisíc aktivních uživatelů si 135 000 platí účet na měsíční bázi a za rok aktuální počet platících uživatelů dokáže vygenerovat přes 290 milionů korun. Každých 11 dní toto číslo roste o přibližně 24 milionů korun v ročním revenue. Na začátku působení bylo v týmu pouze 16 lidí, teď je jich 103, o čemž informoval Slack na svém blogu.
Zajímavým faktem je, že hned vedle San Francisca nebo New Yorku je nejpopulárnější město Tokyo, v těsném závěsu před Londýnem. Slack je taktéž schopen integrovat se spoustou služeb, mezi kterými prý suverénně vede Google Drive, Google Hangouts nebo GitHub.
Co vlastně stojí za enorním úspěchem Slacku není jasné pořádně ani Stewartu Butterfieldovi, CEO Slacku, protože růst a vůbec úspěch komentuje slovy:
I get in trouble with my PR team for saying this. But I have no fucking idea.
Jak se Slack dostal z nuly na valuaci ve výši 24,2 miliardy korun za 1 rok?
Slack nikdy neplatil drahou reklamu, nikdy si nekupoval něměřitelnou věc jako billboard na ulici a dokonce nemá ani udanou přesnou strategii pro online propagaci. Nejdůležitějším prvkem na který se zaměřili hned zpočátku, byla péče o zákazníka! Zákazník je na prvním místě a musí dostat servis po 24/7.
Na počátku, ještě před vypuštěním produktu do světa, se snažili sesbírat co nejlepší feedback od potencionálních zákazníků. Dokola tak oslovovali přátele a menší / větší firmy k tomu, aby si Slack vyzkoušeli a napsali review. Mezi prvními bylo třeba Rdio nebo Cozy.
Díky neustálému testování produktu, které spolu s vývojem trvalo skoro rok a půl, zjistili jak přesně fungují menší a větší týmy a jak enormní rozdíly v užití Slacku u nich jsou. Produkt zezačátku nevypouštěli jako betaverzi, protože by to navozovalo pocit, že tam není něco hotového. Místo toho nikde Slack nepropagovali a jen zvali napřímo vytipované firmy / jednotlivce. Jen za první den se takových lidí připojilo bezmála 8 000, do dvou týdnů už to bylo 15 000 aktivních uživatelů.
Slack nechtěl jít tradiční cestou tisíců PR článků v nejrůznějších médiích, protože jejich CEO si ani takové články nečte. Zvolil tedy strategii sdílení, protože od svých přátel na doporučení službu zkusíte mnohem častěji, než na základě článku. Sociální média tím obecně získávají úplně nový směr a je to jeden z nejlepších kanálů, jak sdílet novou službu relativně levně, informuje rozhovor na Firstround.
Spousta lidí se zaměřuje na zbytečnosti, ale neumí uživatele přesvědčit, proč vlastně mají produkt používat, co jim to přinese. Na hlavní stránce Slacku a i v komunikaci je to jasně vidět – Be less busy. Lidi šetří čas a čas je to nejcennější co máme.
Jednotlivce tedy měli z krku, ale jak oslovit i týmy, které spolu mají kolaborovat? Nejdříve se snažili přesvědčit každého jednotlivce, co by Slack v týmu mohl používat, ti většinou jednohlasně byli pro a vedoucí týmu to pak odklepl proto, že ho Slack přímo oslovil na základě svých nástrojů. Zajímavá přesvědčovací taktika.
Pozoruhodným tahákem, hlavně pro nejisté uživatele je i tzv. “Wall of Love” na Twitteru, která ukazuje míru spokojenosti uživatelů tím, že o tom tweetnou s tagem Slacku.
U týmu o 5, 10, 20 nebo 50 lidech je to ještě jednoduché. Oříšek prý byl přesvědčit nějaké společnosti o velikosti tisíců zaměstnaců, jako třeba Adobe, které bylo nuceno Slack rozdělit na 9 týmů. A podobné týmy byly ideální k testování a vylepšování Slacku. Jakmile něco nebylo v pořádku, Slack na tom okamžitě začal pracovat. To je nedocenitelná feature.
Každý měsíc Slack dostane prý přes 8 000 ticketů na Zendesku s hlášením chyb. Do toho přes 10 tisíc tweetů a na všechny do jednoho odpovídá. Feedback se musí stát absolutní synergií pro každý nový startup, jinak zákazníci budou odcházet. Odpovídání má na starosti 18 lidí z celkových 103 zaměstnanců a jsou dostupní nonstop.
Slack za tu dobu vypozoroval, že pokud se tým registruje a pokud si mezi sebou naposílá 2 000 zpráv, tedy přibližně využívá službu 10 hodin čistého času, stane se z něj pravidelný zákazník a už jen 7% odejde po čase pryč.
Na konec poslouží skvělá analýza celého onboarding procesu ve Slacku ZDE. Na první pohled to vypadá jako spousta maličkostí, ale maličkosti jsou to, co dělí ty úspěšné od neúspěšných. Udělejte z registračního procesu zábavnou cestu bez skrytých uliček a máte vyhráno.
Foto: Slack Presskit