Slevy, tlačítka, reklamace. Právník odpovídá na 16 otázek e-shopů k novele spotřebitelského zákona
Některé e-shopy vnímají novelu jako pohromu, jiné jako příležitost. Jiří Hradský z advokátní kanceláře Sedlakova Legal píše, jak se vyhnout problémům.
V pátek 6. ledna vstoupila v platnost novela spotřebitelského zákona, která s sebou přináší velké emoce. Mění se pravidla, jak mohou obchodníci na internetu počítat slevy, pracovat s tlačítky a třeba i s reklamacemi. Někteří provozovatelé e-shopů přitom podle právníka Jiřího Hradského z advokátní kanceláře Sedlakova Legal neskrývají své rozhořčení a jiní tápou v tom, jak změny převést do praxe.
Na druhé straně ale existují i e-shopy a platformy, které změny související s novelou pojaly jako marketingovou příležitost. „Třeba online supermarket Rohlík si dal záležet a upekl si pro své zákazníky nové obchodní podmínky s heslem ‚Zapracovat novinky srozumitelně‘. A povedlo se to náramně. Z těžké výzvy se stal nástroj, jak prodávat,“ uvádí právník.
Hradský společně s kolegy aktuálně denně řeší desítky až stovky dotazů e-shopů, jak se s novelou poprat, a to ideálně takovým způsobem, aby Česká obchodní inspekce (ČOI) či jiný orgán dozoru neměly žádné připomínky. V komentáři pro CzechCrunch proto přináší odpovědi na nejpalčivější otázky přímo z praxe.
***
Proč je změna důležitá?
V první řadě nejde ani tak o změny v reklamačním procesu, odstoupení od smlouvy, právech z vadného plnění či v rozsahu poskytovaných informací. Tou nejzásadnější změnou je totiž mnohem silnější propojení občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele.
Nestíhá e-shop vyřídit reklamaci ve třiceti dnech a informovat o tom spotřebitele e-mailem? Před novelou mohl doufat, že si spotřebitel nebude stěžovat u ČOI. Po novele dostávají útočnou zbraň také spotřebitelé, kteří mohou po marném uplynutí lhůty odstoupit od smlouvy. Pro e-shop to tak může znamenat značné náklady a nepříjemné následky. Zboží si může e-shop rovnou nechat, a navíc musí spotřebiteli vrátit kupní cenu. Na skladě tak má poškozené zboží a na bankovním účtu žádné peníze za jeho prodej.
Pravidla se ale uplatní i naopak. V občanském zákoníku je úprava věnující se nastavení obchodních podmínek, co musí obsahovat, jaká práva z vadného plnění existují a podobně. Úprava je soukromoprávní. Pokud tedy před novelou e-shop zapomněl některé ustanovení uvést v obchodních podmínkách (například možnost odstoupit do čtrnácti dnů od smlouvy), mohl se bát spotřebitele, který měl nárok na odstoupení od smlouvy jeden rok a čtrnáct dnů (taková byla sankce za neinformování).
Je pravda, že jsme již viděli kontroly ČOI, které shledaly pochybení i v této oblasti. Nově už je však postaveno najisto, že tyto náležitosti může kontrolovat také ČOI. Pokud tak spotřebiteli e-shop nesdělí předem informaci o lhůtě a postupu pro uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, může být e-shop pokutován částkou až pět milionů korun.
Právě toto propojení obou zákonů (občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele) je jednou z nejdůležitějších změn, kterou si e-shopy musí vrýt do paměti. Najednou existuje více oblastí, kde jim může ČOI šlapat na paty, a zároveň více oblastí, kde se mohou spotřebitelé bránit sami.
V podstatě všechna média se věnují tomu, jaké změny novela přináší, co je v zákoně nově. Bohužel to, co e-shopy trápí, často v článcích nenajdou. Zde je soubor základních otázek.
Slevy, slevy, slevy
Největší oříšek se skrývá ve slevách. Dochází totiž k zavedení nového pravidla, které s sebou přináší více otázek než odpovědí. Pokud e-shop nabízí slevu na zboží, musí uvést také informaci o nejnižší ceně zboží za posledních třicet dní před poskytnutím slevy. Když je sleva postupná, tedy e-shop postupně zvyšuje slevu (aniž by ji vrátil na původní hodnotu), uvádí se nejnižší cena zboží před prvním poskytnutím slevy. Ustanovení svou strohostí vyvolalo u e-shopů následující otázky:
Pokud na e-shopu nabízíme slevové kupóny, vztahují se na nás nová pravidla?
Záleží, jak je sleva koncipována. Pokud se jedná o individuální slevové kupóny, které jsou zákazníkům nabízeny například za narozeniny, nákupy nad určitou částku, v rámci věrnostního programu, nebudou se na ně nová pravidla vztahovat. Pokud se však jedná o plošný slevový kód, který je pouhým marketingovým tahákem (při dokončení objednávky zadejte kód „SLEVA20“ a máte dvacetiprocentní slevu), bude povinností e-shopů splnit pravidla o slevách a uvádění nejnižší ceny.
Prodáváme na e-shopu potraviny. Musíme řešit nová pravidla slev?
Nikoliv, pravidla o slevách se nevztahují na výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo mají krátkou dobou spotřeby. Potravin s krátkou dobou spotřeby, uzenin, pečiva a podobně se tato úprava nedotkne.
Na e-shopu neuvádím slovo „sleva“, ale „akce“. Musím řešit nová pravidla pro slevy?
Nová pravidla nejsou navázána na slovo „sleva“. Vztahují se na jakákoliv sdělení, která mohou u spotřebitele vyvolat dojem, že došlo ke snížení ceny. Ať už si tedy e-shop nazve danou akci jakkoliv, pokud toto evokuje u spotřebitele snížení ceny, jedná se o slevu, která musí dodržovat pravidla o snížení ceny.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.