Slibovali leteckou revoluci, místo toho Lilium vysílá insolvenční mayday. Český podnikatel to předvídal

Lilium chtělo za dva roky začít s komerčním prodejem svých vzdušných taxíků. Místo toho jeho zaměstnanci musí vyklidit hangár.

Lilium_DanielWiegandCEO-SebastianBorn-MatthiasMeiner-PatrickNathen

Foto: Lilium

Zakladatelé Lilium Daniel Wiegand, Sebastian Born, Matthias Meiner a Patrick Nathen

1Zobrazit komentáře

Německý startup Lilium, vyvíjející vzdušné taxíky, zavírá krám. Došly peníze, investoři už nechtějí nic riskovat a stejného názoru je i stát, který odmítl podniku poskytnout půjčku. Namísto dvou letounů, se kterými chtěl startup začít létat za dva roky, tak celý projekt zamířil do hangáru, ze kterého už nevyletí.

Lilium před dvěma týdny vypustilo video, ve kterém ukázalo letoun s tím, že novinka dorazí na trh už v roce 2026. Tato informace ovšem přišla v době, kdy už začínalo být jasné, že se startup dostal do finančních problémů.

Vývoj vzdušných taxíků je finančně velice náročný podnik, jak dokazuje fakt, že Lilium vykázalo za poslední dva roky ztrátu převyšující 10 miliard korun. Společnost dokázala získat investice od řady silných investorů, ta poslední převyšující 2,5 miliardy korun přišla v květnu letošního roku, ani tak ale nebyla schopna projekt finančně uřídit.

Startup pálí peníze takovou rychlostí, že v posledních týdnech musel jednat o dalších investicích. Nicméně investoři jejich poskytnutí podmínili schválením úvěru od německé vlády a Bavorska. Ty ovšem k celé věci zaujaly negativní postoj a tím zpečetily osud celého Lilia. Společnost došla k závěru, že celý projekt ukončí, a Komisi pro kontrolu cenných papírů oznámila, že se dostává do insolvence.

Jedná se o špatnou zprávu nejen pro investory, ale i pro partnery, kteří do budoucna se stroji Lilia počítali. Mezi nimi je například i Saúdská Arábie, která měla držet objednávku na stovku strojů, a další čtyři stroje měla objednané také britská společnost Volare Aviation.

Je otázkou, co se bude nyní dít s majetkem a know-how Lilia. Je možné, že o ně projeví zájem některá z dalších velkých ryb vyvíjejících vzdušné taxíky. Nicméně technologie jednotlivých podniků se liší a to, na čem pracovalo Lilium, nemusí být zajímavé například pro Joby Aviation, které nedávno nabralo investici ve výši 500 milionů dolarů, tedy více než 11,5 miliardy korun, od Toyoty.

Jaké jsou konkrétní rozdíly, popisoval před časem pro CzechCrunch Michal Illich, český podnikatel, který se startupem Zuri vyvíjí vlastní vzdušný taxík. Už tehdy Illich pochyboval nad životností Lilia právě z důvodu zvolení nevhodného konstrukčního řešení letounů.

„Představte si třítunovou helikoptéru. Ta má obrovský rotor. Jestli jste někdy byli u vzletu helikoptéry, tak víte, jak obrovský proud vzduchu to je. Teď se koukněte na obrázek Lilia – má třicet malých zapouzdřených vrtulek. Jenže tou samou plochou, kterou vrtule obepisují, musí protlačit úplně stejně vzduchu za stejný čas jako ona třítunová helikoptéra,“ vysvětloval tehdy Illich s tím, že letoun Lilia potřebuje baterie s extrémně specifickým výkonem a energií. A takové podle něj neexistují.

Za nesmyslnou Illich označil i koncepci letounů, které vyvíjí další německá společnost jménem Volocopter. I ten se v dubnu tohoto roku potýkal s finančními problémy, ale finance se mu nakonec sehnat podařilo, a tak na koncepci svého vzdušného taxíku dále pracuje. Je ovšem jasné, že celý sektor se začíná dostávat do fáze, ve které uspějí jen ty projekty, které mají skutečné předpoklady onu vzdušnou revoluci přinést, a ne o ní jen mluvit.