Slovák spoluzaložil OpenAI, v Tesle roky vedl vývoj autopilota. Teď vás chce umělou inteligenci učit
Andrej Karpathy oznámil, že zakládá vlastní startup, v němž chce díky umělé inteligenci změnit způsob vzdělávání. A začít chce přímo u AI.
Andrej Karpathy má velké plány na poli umělé inteligence
Ještě před revolucí se narodil v československé Bratislavě, postupnými krůčky se ale vypracoval mezi globální špičku odborníků na umělou inteligenci. Andrej Karpathy během své kariéry úzce spolupracoval i s Elonem Muskem, když oba stáli u vzniku organizace OpenAI, v posledních letech známé díky svému ChatGPT, a působil také v automobilce Tesla, kde řídil vývoj autopilota. Nedávno oznámil, že zakládá vlastní startup, ve kterém chce učit umělou inteligenci.
„Eureka Labs je vyvrcholením mé vášně pro umělou inteligenci a vzdělávání, která trvá již více než dvě desetiletí,“ napsal Karpathy nedávno na sociální síti X, kterou aktivně využívá na komunikaci. Zájem o vzdělávání jej přivedl od naučných videí na YouTube – kde natáčí videa o jazykových modelech umělé inteligence – až k vůbec prvnímu kurzu se zaměřením na tzv. hluboké učení na prestižní Stanfordově univerzitě, kde působil jako akademický výzkumník.
„Veškerá moje práce kombinující tyto dvě oblasti (umělá inteligence a vzdělávání – pozn. red.) byla dosud pouze na částečný úvazek, jako vedlejší úkoly k mé ‚skutečné práci‘, takže jsem docela nadšený, že se do toho mohu ponořit a vybudovat něco skvělého, profesionálně a na plný úvazek,“ pokračuje Karpathy v tweetu publikovaném minulý měsíc.
V Eureka Labs tak společně s kolegy buduje nový druh školy založené na umělé inteligenci s cílem přinést do vzdělávání co nejlepší zážitek. Jako příklad uvádí fyziku, kde vás kvalitními učebními materiály může provázet již zesnulý laureát Nobelové ceny Richard Feynman. „Bohužel odborníků na danou problematiku, kteří jsou hluboce zapálení, skvěle učí, jsou nekonečně trpěliví a plynně hovoří všemi světovými jazyky, je také velmi málo a nemohou osobně doučovat všech osm miliard z nás na požádání,“ vysvětluje s nadsázkou.
Pokud budeme úspěšní, pro kohokoliv bude jednoduché naučit se cokoliv.
Karpathy ale dále doplňuje, že díky nedávnému pokroku v oblasti generativní umělé inteligence se zdá, že takový způsob učení může existovat. Učitelé budou pořád navrhovat učební materiály, které ale budou navíc podporovány a škálovány právě s podporou umělé inteligence. Ta bude optimalizovaná tak, aby pomáhala studentům.
V symbióze učitelů a AI takovým způsobem můžou prý vznikat celé osnovy různých předmětů. „Pokud budeme úspěšní, pro kohokoliv bude jednoduché naučit se cokoliv, což rozšíří vzdělávání v dosahu (na velký počet lidí, kteří se něco učí) i v rozsahu (každý člověk se naučí velké množství předmětů nad rámec toho, co by dnes zvládl bez asistence),“ popisuje Karpathy.