Slovenský e-shop Dedoles požádal o ochranu před věřiteli. Nedokázal naplnit ambiciózní očekávání

E-shop s veselou módou chtěl letos navýšit tržby z loňských 2,2 miliardy na dvojnásobek. Narazil na propad trhu způsobený válkou a inflací.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dedoles-kiosk-pezinok-2

Foto: Dedoles

Prodejna společnosti Dedoles

0Zobrazit komentáře

Ambiciózní plány vystřídalo těžké vystřízlivění. Desetiletý slovenský e-shop s veselou módou Dedoles, pro nějž je Česká republika největším trhem, v posledních čtyřech letech v tržbách vyrostl ze 140 milionů korun na loňských 2,2 miliardy. Letos chtěla firma toto číslo navýšit na 3,7 až 4,4 miliardy korun, kombinace zpomalujícího e-commerce trhu a ochabnutí spotřebitelské poptávky ji však přivedla do problémů.

Společnost Dedoles teď požádala soud o ochranu před věřiteli, která by jí měla poskytnout dostatečný čas na ozdravení. Jako první o tom informoval slovenský Index. Podle deníku Dedoles radikálně snižuje očekávané prodeje i investice. Některé náklady včetně reklamních však firmě zůstanou, protože ze svých skladů potřebuje vyprodat letní kolekci. Na tom také závisí přísun hotovosti na splácení dluhů.

„Zásoby, investice a plán prodeje jsme dimenzovali na větší růst a nečekali jsme zpomalení prodeje kvůli externím faktorům, jakými jsou válka, inflace či růst cen energií,“ komentoval pro Index zakladatel a šéf Dedolesu Jaroslav Chrapko. Jak dodal, ve středu 25. května se firma rozhodla podat návrh na soudní restrukturalizaci a připravila ozdravný plán splátek. Dedolesu se navíc nepodařilo uzavřít diskuze s investory.

„Investorské rozhovory stále pokračují, ale nepředvídatelná situace na trhu v kombinaci se vzrůstajícími závazky způsobenými krátkodobým nedostatkem hotovosti nám zatím neumožnila uzavřít ten proces. Pro investory by bylo příliš riskantní v tomto stadiu do firmy vstoupit. Řečeno jinak, budou se s námi bavit, když budeme v restrukturalizaci. A druhý důvod byl ten, že jednání trvala už příliš dlouho a nestihli jsme je uzavřít včas,“ doplnil Chrapko pro slovenský Denník N.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Už v dubnu Dedoles oznámil, že kvůli nedostatečným prodejům nemá peníze na splácení faktur dodavatelům. Přistoupil k několika krokům, které měly situaci pomoci napravit. Jejich součástí bylo také propuštění 200 zaměstnanců, další propouštění už neplánuje. V tuzemsku zaměstnává 121 lidí a podle vyjádření firmy se jich tento krok nedotkl.

Ozdravná opatření ale tehdy nebyla dostatečná. Chrapko přitom říká, že byznys Dedolesu funguje a stále prodává zboží za miliony eur (desítky milionů korun) měsíčně. „Myslíme si, že formát soudní restrukturalizace je vhodný právě pro životaschopné firmy našeho typu,“ uvedl pro Index.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Voděodolný papír používají vojáci i námořníci. Jeho prodeje v českém e-shopu rostou o stovky procent

Historie značky Rite in the Rain sahá sto let nazpět. V Americe je pověstná, Evropa se s ní seznamuje. Dobrodruzi ji však znají.

Luboš KrečLuboš Kreč

Nepromokavý zápisník Rite in the Rain

0Zobrazit komentáře

Petr Grigárek je rád na čerstvém vzduchu. Mezi Olomoucí, odkud pochází, a Prahou, když to počasí dovolí, uhání na sportovní motorce Ducati. Od mládí vyráží na trampské výpravy s kamarády a děti, dokud o to měly samozřejmě zájem, bral o víkendech na lov kešek. A tam, když občas podepisoval rozmočené sešítky, ho to napadlo – co takhle nepromokavý papír? Doma se vrhnul na googlování, podíval se na pár cestovatelských fór a zjistil, že existuje, jen se moc nikde neprodává. „Občas ho měli někde v army shopech,“ vzpomíná.

A protože měl už tehdy dost zkušeností s podnikáním – od poloviny 90. let je spolumajitelem marketingové agentury Signum 1995, která se specializovala na letákovou reklamu a dnes se věnuje například světelným poutačům a podílela se třeba na rebrandingu banky Creditas –, ucítil pro sebe byznysovou příležitost. „Ovšem malou,“ podotýká se smíchem, proč před třemi roky rozjel svůj e-shop.

Výrobcem voděodolného papíru, který ho zaujal, je americká společnost JLL Darling z Tacomy u Seattlu ve státě Washington na severozápadním pobřeží USA. Za oceánem se hlavně mezi vojáky nebo dobrodruhy proslavila se svými bloky značky Rite in the Rain.

Normálně jsem jim napsal, jestli bych od nich mohl nějaké produkty odebírat a prodávat je. Nebyl s tím problém,“ říká Grigárek s tím, že až do loňska byly bloky a sešity Rite in the Rain vysloveně bokovka. „Utržil jsem za jejich prodej pár desítek tisíc korun. Kupovali je ode mě hasiči nebo policie, ale vždy po pár kusech, žádný velký byznys,“ dodává.

yaro-2

Foto: Archiv Petra Grigárka

Petr Grigárek prodává v Česku americké nepromokavé bloky

Historie Rite in the Rain sahá do roku 1916. Na počátku bylo přání dřevorubců získat do rukou něco, nač by ve vlhkých a drsných podmínkách hustých lesů plných sekvojí v okolí Seattlu mohli zapisovat data o počtech poražených stromů a detaily o těžbě. Místní podnikatel Jerry Darling jim vyšel vstříc a postupně vyvinul speciální tinkturu, do které se papír namáčel a která mu pak dodala voděodolnost. Původní receptura sestávala ze směsi pšeničné mouky, zinku a laku.

Od dřevorubců se Rite in the Rain postupně rozšiřoval dál, dnes jeho sešity patří ke standardní výbavě například amerických hasičů a vojáků, firma vyrábí i speciální bloky a terče pro odstřelovače.

„Základ jejich podnikání je v USA,“ připouští Grigárek. Rád by to ovšem změnil, respektive posílil přítomnost značky Rite in the Rain v Evropě. „Přimělo mě k tomu to, že se mi loni zničehonic ozvali z vídeňské technické univerzity, jestli bych jim uměl dodat několik desítek bloků,“ říká jednapadesátiletý podnikatel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do té doby měl sice e-shop, který se velmi úzce podobal tomu americkému, nijak ho ale nepromoval. Zákazníci si ho vždycky našli sami. Na přelomu loňského a letošního roku si ale řekl, že zkusí víc šlápnout do pedálů, že zkusí svůj internetový obchod trochu zpropagovat na sítích a že se uvidí. Výsledek? „Zatímco za celý rok 2021 jsme měli tržby kolem 40 tisíc korun. Letos jsme jen za leden utržili stejné peníze. Myslím, že letos bychom se mohli v obratu v pohodě dostat přes půl milionu korun,“ krčí rameny.

Blok Rite in the Rain formátu A4 je samozřejmě znatelně dražší než klasický papírový, jeho cena začíná na 540 korunách. „Není to ani náhodou pro každého,“ připouští Grigárek, který nyní plánuje, že vyrazí do Seattlu, aby se s majiteli JLL Darling pobavil o tom, zda by s ním nechtěli zintenzivnit spolupráci.

Oni nefungují na principu exkluzivního zastoupení, kdokoli jim napíše, že to chce prodávat, pošlou mu to. Souvisí to ale s tím, že Evropa pro ně nebyla a pořád ještě není zase tak moc důležitá,“ doplňuje Grigárek, který kromě sešitů a bloků už prodává i obaly nebo speciální tužku, se kterou se dá psát pod vodou.

První kroky k tomu, aby s prodejem nepromokavých bloků vykročil z Česka, už ale udělal – kromě české domény riteintherain.cz si zajistil i tu slovenskou a pak s koncovkou eu. „Jsme největší prodejce ve střední Evropě, tak proč ne v celé EU? Já vím, jde o malý byznys, pár milionů ročně, ale je to zábava a zase něco nového,“ loučí se.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.