Službu Mapy.cz nakonec nechá Seznam zdarma i bez sbírání dat. Chystá však navíc placenou verzi

Česká internetová jednička mění přístup k monetizaci služby Mapy.cz. Místo poplatku za nesbírání dat spustí placenou verzi s prémiovými funkcemi.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mapy-cz

Foto: CzechCrunch

Mobilní aplikace Mapy.cz od Seznamu

0Zobrazit komentáře

Dlouho bylo zvykem, že prakticky všechny služby od Seznamu jsou zdarma. Česká internetová jednička stavěla na své masivní uživatelské základně, které následně zobrazovala reklamu. Tento výdělečný model však začíná dostávat trhliny, jak regulátoři stále více tlačí na omezování sledování uživatelů a sbírání jejich dat. Na tom je přitom postavena úspěšnost internetové reklamy. Seznam se tak snaží hledat nové způsoby monetizace svých služeb a jednou z novinek, na kterých pracuje, je zavedení placené verze služby Mapy.cz.

„Seznam poskytoval dlouhá léta své služby zdarma včetně aplikace Mapy.cz. Mohl si to dovolit primárně proto, že miliardové investice do jejich vývoje a inovace byly financovány z reklamy, převážně té cílené. S ohledem na měnící se digitální trh i chování uživatelů je ale výše zmíněný model neudržitelný. Proto se Seznam, stejně jako jiné subjekty na tuzemském i zahraničním trhu, snaží hledat vhodná řešení. Nabízet pokročilé funkce za poplatek může být jedno z nich. Avšak základní verze našich Map bude zdarma,“ stálo původně v nyní již smazaném příspěvku na síti X.

Šlo o jednu z reakcí na sérii příspěvků Ondřeje Procházky, člena představenstva společnosti Seznam.cz, který prozradil, že s kolegy intenzivně pracují na službě Mapy.cz Premium. Ta má být zaměřená na pokročilejší funkce, přičemž při jejich spuštění mají být zvýhodněni aktivní uživatelé, kteří pravidelně přidávají fotografie či recenze. Bližší podrobnosti Seznam na dotaz CzechCrunche k prémiové verzi své populární mapové služby zatím prozradit nechtěl, prý je vše ve fázi příprav a vývoje.

Jedná se o další iniciativu Seznamu, jak najít alternativní zdroj příjmů poté, co se mimo jiné chystá konec takzvaných cookies třetích stran. Díky nim firmy sledují, jaké weby uživatelé navštěvují, aby jim mohly naservírovat vhodnou reklamu. Úřady však dlouhodobě tlačí na to, aby bylo sledování uživatelů prostřednictvím sběru těchto dat omezováno a bylo co nejvíce transparentní. Cookies třetích stran tak například brzy skončí i v nejpoužívanějším prohlížeči Chrome, který je jedním z posledních, co je podporuje.

V posledních týdnech proto Seznam představil předplatné řady svých služeb pro uživatele, kteří s ním svá data již dál sdílet nechtějí. Pokud uživatel zpracování dat při návštěvě domovské stránky Seznam.cz a dalších povolí, může dané služby včetně vyhledávače využívat i nadále zdarma, přičemž při tom uvidí cílenou reklamu. Pokud ale nebude chtít například data o poloze nebo navštívených stránkách sdílet, musí nově zaplatí 79 korun měsíčně. A i tak nadále uvidí reklamu, byť necílenou.

Tento krok tuzemského internetového hráče číslo jedna vyvolal mezi uživateli poměrně velké pozdvižení, až se nakonec rozhodl vše co nejpodrobněji vysvětlit prostřednictvím příspěvku na sociální síti X zakladatel a majitel Seznamu Ivo Lukačovič. „Uživatel, který na Seznamu konzumuje necílenou reklamu, je pro nás prodělečný,“ uvedl mimo jiné Lukačovič, aby vysvětlil, proč uživatelé, kteří už nechtějí se Seznamem sdílet svá data, musí začít platit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Seznam s možností bez cílené reklamy, tedy s poplatkem 79 korun měsíčně, byl přitom původně nasazený i na službě Mapy.cz. To už ale neplatí. „Po vyhodnocení provozních zkušeností, zpětné vazby uživatelů a na základě plánů dalšího rozvoje jsme se rozhodli umožnit další využívání služby Mapy.cz všem i bez platby a bez souhlasu k využití osobních dat pro cílenou reklamu,“ potvrdil na síti X Ondřej Procházka, který je jako člen představenstva společně s Pavlem Zimou, Tomášem Kapalínem, Ondřejem Krišicou a Matějem Huškem jedním ze šéfů Seznamu.

Tento krok pro CzechCrunch potvrdila také tisková mluvčí Seznamu Aneta Kapuciánová: „Seznam bez cílené reklamy byl původně nasazený i na službě Mapy.cz. S ohledem na budoucí vývoj prémiové verze jsme se ale nakonec rozhodli toto dialogové okno stáhnout a ponechat zatím Mapy.cz v režimu, na který byli uživatelé doposud zvyklí. Seznam bez cílené reklamy, jak paywall nazýváme, aktuálně není na Mapy.cz a dále na těchto službách (po příchodu přes přímý odkaz): kalendar.seznam.cz, ucet.seznam.cz, kupi.cz, napoveda.seznam.cz, login.szn.cz.“

Microsoft řeže do her. Čtyři studia zavřel, teď snižuje stavy u firmy, pod kterou patří Fallout a Starfield

Od rekordních nákupů přes propouštění k další vlně šetření. Herní plány Microsoftu v hodnotě mnoha miliard dolarů dostávají trhliny.

Michal MančařMichal Mančař

starfield-boxed-01

Foto: Bethesda Softworks

Sci-fi videohra Starfield od tvůrců Skyrimu a nových Falloutů

0Zobrazit komentáře

Pár měsíců nazpět se zbavil skoro dvou tisíc herních vývojářů, před pár dny zavřel čtyři ze svých herních studií. A snižování nákladů ve videoherním byznysu Microsoftu pokračuje. Aktuální ostrý řez zasáhl miliardovou dceřinou společnost a nemá se zastavit ani u dalších částí herní divize Microsoftu.

Loni Microsoft dokončil rekordní obchod videoherního průmyslu i ve svých dějinách. Za 69 miliard dolarů (v přepočtu 1,6 bilionu korun) pořídil herní vydavatelství Activision Blizzard, zodpovědné za takové obří a úspěšné série jako Call of Duty nebo Diablo.

Byl to další z výrazných kroků v posilování pozice redmondské firmy v herní branži. Její videoherní oddělení vyrostlo na 23 tisíc pracovníků a udělalo z Microsoftu třetí největší herní společnost na světě za Sony a Tencentem. Začátkem letošního roku ale Microsoft z Activisionu 1 900 lidí propustil. Jeho úsporná opatření tento týden pokračovala uzavřením čtyř studií – a škrty nekončí.

Podle zdrojů uznávaného herního reportéra Jasona Schreiera z agentury Bloomberg v těchto dnech Microsoft nabízí dohodu o ukončení spolupráce vybraným zaměstnancům společnosti ZeniMax. Tedy další velké videoherní firmy, kterou koupil v roce 2020 za 7,5 miliardy dolarů (asi 174 miliard korun). Patří pod ni například Bethesda Game Studios, což jsou vývojáři známých značek Fallout, Skyrim a Starfield, či id Software, tvůrci stříleček Doom.

gray-zone-boxed

Přečtěte si takéNová česká hra Gray Zone Warfare je nejprodávanější na SteamuČeská hra je nejprodávanější na světě. Realistická akce přilákala půl milionu hráčů a stovky milionů korun

Microsoft se podle Bloombergu v první vlně snah o úspory pokouší dohodnout s herními producenty, testery i dalšími pracovníky ZeniMaxu. Zdroje agentury nicméně hovoří o tom, že snižování nákladů má zasáhnout i další části herní divize Microsoftu. Zpráva o škrtech navíc přichází jen pár dní poté, co Microsoft oznámil vysloveně uzavření čtyř herních studií z portfolia ZeniMaxu.

Činnost tak ukončují Tango Gameworks, autoři skvěle hodnocených titulů Hi-Fi Rush, The Evil Within nebo Ghostwire: Tokyo, pak tvůrci nepovedené online akce Redfall z Arkane Austin a na mobily zaměřené studio Alpha Dog Games. Čtvrtým zasaženým subjektem jsou Roundhouse Games, firma tvořená vývojáři původní akce Prey z roku 2006. Ta bude začleněna do ZeniMax Online Studios.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

studyfi

Přečtěte si takéNebaví vás učení? Kámoši z fitka vytvořili appku, jež vám pomůžeNebaví vás se zdlouhavě učit? Přátelé z fitka vytvořili aplikaci, která má pomoct. A umí i podcasty

„Důvodem těchto změn je snaha prioritizovat tituly s velkým dopadem a další investice do blockbusterů od Bethesdy,“ uvedl Matt Booty, šéf Xbox Game Studios, v e-mailu zaměstnancům citovaném herním serverem IGN. Spolu s koncem vývojářských týmů mateřská společnost ruší i vybrané pozice ve vedení firmy. „Změna priorit znamená, že někteří kolegové posílí jiné týmy a někteří nás opustí. Tato složitá rozhodnutí činíme ve snaze navýšit kapacity ostatních částí našeho portfolia a zaměřit se na nejvýznamnější hry,“ dodal Booty.

Slova o větším zaměření na menší počet projektů zazněla i od Jill Braffové z vedení ZeniMaxu. „Je složité podporovat devět studií po celém světě, když jste malý ústřední tým s neustále se rozšiřujícími povinnostmi,“ uvedla podle Bloombergu při setkání se zaměstnanci. Kroky Microsoftu jsou jen pokračováním trendu vyhazovů v herním průmyslu – podle odhadů a dat sbíraných serverem Video Game Layoffs firmy letos propustily už 9 500 lidí. Téměř tolik jako za celý loňský rok.