Internet zdarma, jak jsme jej znali, končí. Ivo Lukačovič vysvětluje, proč Seznam zavádí předplatné

„Uživatel, který na Seznamu konzumuje necílenou reklamu, je pro nás prodělečný,“ říká zakladatel české internetové jedničky. Proto lidé musí platit.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

seznam-placene1

Foto: Seznam.cz

Seznam nabízí služby bez cílené reklamy za 79 korun měsíčně

3Zobrazit komentáře

Seznam dlouho razil mantru, že veškeré jeho služby jsou poskytovány zdarma. To bude platit i nadále, má to však jistý háček. Abyste mohli například domovskou stránku Seznam.cz dál navštěvovat, musíte souhlasit se sdílením vybraných osobních dat a s tím, že vám bude zobrazována cílená reklama. Pokud nesouhlasíte, Seznam si nově účtuje poplatek 79 korun měsíčně. Jelikož tento tah české internetové jedničky vzbudil řadu otázek, rozhodl se vše na síti X vysvětlit její majitel Ivo Lukačovič.

„Jedná se o naprosto regulérní paywall, který zpoplatňuje používání našich služeb na 79 korun. Naprosto chápu vaše totální naštvání, že to, co jste měli od roku 1996 zadarmo, je nyní zpoplatněno. Pokud se však rozhodnete konzumovat cílenou reklamu, dostanete slevu a platíte 0 korun,“ uvedl v obsáhlém příspěvku Lukačovič.

Společnost Seznam.cz zpoplatnila na některých svých webech obsah lidem, kteří odmítnou zpracování svých dat prostřednictvím takzvaných cookies souborů. Na takové uživatele pak Seznam.cz nemůže cílit reklamu, což je pro něj prodělečné. Měsíční předplatné proto stanovil na 79 korun. Předplatitelům bude i nadále ukazovat reklamu, nicméně necílenou, protože o nich nebude sbírat osobní data.

„Motivací k tomuto kroku je fakt, že za necílenou reklamu klienti zaplatí maximálně 30 procent až 50 procent ceny toho, co za cílenou. Necílenou reklamu prostě nechtějí,“ uvedl Lukačovič. Přiznal, že některé lidi zavedení předplatného rozčílilo. „Naprosto chápu, že uživatelé nechtějí konzumovat cílenou reklamu, ale uživatel, který na Seznamu konzumuje reklamu necílenou, je pro nás prodělečný,“ podotkl Lukačovič.

Seznam chystá i variantu zcela bez reklamy, její cenu ale ještě nestanovil. Podle majitele firma nestihla tuto možnost zatím připravit, a přidá ji proto později. Zároveň uvedl, že některé služby Seznamu zůstávají nadále zdarma i při odmítnutí cílené reklamy. Patří mezi ně například e-mail. Ne však třeba Sreality, které Lukačovič ve svém příspěvku původně uváděl také, ale zástupci Seznamu ho později opravili.

Lukačovič zdůraznil, že uživatelská data jsou plně anonymizovaná a Seznam je nikomu neposkytuje. „Veškerá uživatelská data jsou uložena v České republice na našich vlastních serverech a v Seznamu je celé oddělení, které dohlíží na to, jak se s těmito daty nakládá,“ napsal s tím, že Seznam.cz je „nejvíce kontrolovaná a střežená firma v Česku“.

Podle Lukačoviče internet zadarmo končí a je potřeba se s tím smířit. „Smiřme se prosím s tím, že internet zadarmo tak, jak jsme jej znali dřív, končí. Blíží se konec cookies třetích stran, necílená reklama nikomu náklady na provoz nezaplatí a povinné přihlášení či paywall bude naprosto běžným standardem,“ dodal. V Česku už nějakou formu placeného obsahu nabízí mnoho webů.

Lukačovič založil Seznam.cz v květnu 1996. Firma provozuje stejnojmenný vyhledávač Seznam.cz, který je českou jedničkou ve všeobecných vyhledávacích službách, zpravodajský server Seznam Zprávy, Televizi Seznam, službu Mapy.cz nebo Sbazar, Sreality a Sauto. Nabízí mimo jiné také srovnávač Zboží.cz, Počasí.cz, Prohlížeč nebo videoportál Stream.cz.

S přispěním ČTK