Internet zdarma, jak jsme jej znali, končí. Ivo Lukačovič vysvětluje, proč Seznam zavádí předplatné

„Uživatel, který na Seznamu konzumuje necílenou reklamu, je pro nás prodělečný,“ říká zakladatel české internetové jedničky. Proto lidé musí platit.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

seznam-placene1

Foto: Seznam.cz

Seznam nabízí služby bez cílené reklamy za 79 korun měsíčně

3Zobrazit komentáře

Seznam dlouho razil mantru, že veškeré jeho služby jsou poskytovány zdarma. To bude platit i nadále, má to však jistý háček. Abyste mohli například domovskou stránku Seznam.cz dál navštěvovat, musíte souhlasit se sdílením vybraných osobních dat a s tím, že vám bude zobrazována cílená reklama. Pokud nesouhlasíte, Seznam si nově účtuje poplatek 79 korun měsíčně. Jelikož tento tah české internetové jedničky vzbudil řadu otázek, rozhodl se vše na síti X vysvětlit její majitel Ivo Lukačovič.

„Jedná se o naprosto regulérní paywall, který zpoplatňuje používání našich služeb na 79 korun. Naprosto chápu vaše totální naštvání, že to, co jste měli od roku 1996 zadarmo, je nyní zpoplatněno. Pokud se však rozhodnete konzumovat cílenou reklamu, dostanete slevu a platíte 0 korun,“ uvedl v obsáhlém příspěvku Lukačovič.

Společnost Seznam.cz zpoplatnila na některých svých webech obsah lidem, kteří odmítnou zpracování svých dat prostřednictvím takzvaných cookies souborů. Na takové uživatele pak Seznam.cz nemůže cílit reklamu, což je pro něj prodělečné. Měsíční předplatné proto stanovil na 79 korun. Předplatitelům bude i nadále ukazovat reklamu, nicméně necílenou, protože o nich nebude sbírat osobní data.

„Motivací k tomuto kroku je fakt, že za necílenou reklamu klienti zaplatí maximálně 30 procent až 50 procent ceny toho, co za cílenou. Necílenou reklamu prostě nechtějí,“ uvedl Lukačovič. Přiznal, že některé lidi zavedení předplatného rozčílilo. „Naprosto chápu, že uživatelé nechtějí konzumovat cílenou reklamu, ale uživatel, který na Seznamu konzumuje reklamu necílenou, je pro nás prodělečný,“ podotkl Lukačovič.

Seznam chystá i variantu zcela bez reklamy, její cenu ale ještě nestanovil. Podle majitele firma nestihla tuto možnost zatím připravit, a přidá ji proto později. Zároveň uvedl, že některé služby Seznamu zůstávají nadále zdarma i při odmítnutí cílené reklamy. Patří mezi ně například e-mail. Ne však třeba Sreality, které Lukačovič ve svém příspěvku původně uváděl také, ale zástupci Seznamu ho později opravili.

Lukačovič zdůraznil, že uživatelská data jsou plně anonymizovaná a Seznam je nikomu neposkytuje. „Veškerá uživatelská data jsou uložena v České republice na našich vlastních serverech a v Seznamu je celé oddělení, které dohlíží na to, jak se s těmito daty nakládá,“ napsal s tím, že Seznam.cz je „nejvíce kontrolovaná a střežená firma v Česku“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle Lukačoviče internet zadarmo končí a je potřeba se s tím smířit. „Smiřme se prosím s tím, že internet zadarmo tak, jak jsme jej znali dřív, končí. Blíží se konec cookies třetích stran, necílená reklama nikomu náklady na provoz nezaplatí a povinné přihlášení či paywall bude naprosto běžným standardem,“ dodal. V Česku už nějakou formu placeného obsahu nabízí mnoho webů.

Lukačovič založil Seznam.cz v květnu 1996. Firma provozuje stejnojmenný vyhledávač Seznam.cz, který je českou jedničkou ve všeobecných vyhledávacích službách, zpravodajský server Seznam Zprávy, Televizi Seznam, službu Mapy.cz nebo Sbazar, Sreality a Sauto. Nabízí mimo jiné také srovnávač Zboží.cz, Počasí.cz, Prohlížeč nebo videoportál Stream.cz.

S přispěním ČTK

RegioJet otevřel na pražském hlavním nádraží salonek. Dostanou se sem cestující z jakékoliv třídy

Šedesát minut před odjezdem žlutého vlaku se každému cestujícímu RegioJetu otevře turniket do salonku, kde dostane zdarma kávu či zmrzlinu.

Eliška NováEliška Nová

lounge

Foto: RegioJet

Na pražském hlavním nádraží otevřel RegioJet salonek

0Zobrazit komentáře

V prvním patře nové odbavovací haly na pražském hlavním nádraží najdou cestující kromě občerstvení také nový salonek. Zajímat bude především ty, kdo se na železnici chystají vydat s RegioJetem. Právě jeho barvy nová lounge má. Salonky běžně využívají na nádražích i jiní dopravci, ten od RegioJetu ale pustí dovnitř každého ze svých cestujících.

„Salonky samozřejmě na dráze existují, má je český i národní dopravce, jsou ale otevřené pro cestující první třídy nebo například pro ty, kdo mají místenku. Vždy je tam nějaké omezení. My jsme otevření pro všechny čtyři třídy a v tom jsme patrně jediným dopravcem na světě,“ uvedl pro CzechCrunch majitel RegioJetu Radim Jančura.

V Praze podobné místo soukromému dopravci doposud chybělo. O patro níž firma prodává jízdenky a je tam také místo k sezení, nová lounge má být luxusnější a ulehčit cestujícím čekání na vlak. Personál bude místo udržovat a případně i poradí. O odjezdech budou informovat okolní obrazovky, a kdo bude chtít, může si tu zahrát na klavír, který jinak hraje i bez rukou.

Standard salonku je v Jančurově stylu. Zdarma je tady voda i káva, včetně horké čokolády. Tu si návštěvníci mohou udělat z klasického automatu, k dispozici je ale i pákový presovač od Illy. Natočit si je možné také zmrzlinu. „V rodinách nerozhodují manželé ani manželky, jak si často někdo myslí, ale děti. Když si dítě zamiluje nějaký vlak, pak je na něm, čím bude celá rodina jezdit. A proto máme ve vlacích dětský koutek a v salonku zmrzlinovač,“ uvedl Jančura. Výhodou pro cestující budou také toalety, wi-fi a zásuvky včetně přípojky USB. Kapacita salonku je 104 osob, kteří sem mají přístup šedesát minut před odjezdem spoje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Salonek RegioJetu měl původně stát jinde, Správa železnic ale měla nakonec pro toto místo jiné využití, a tak dopravce dostal náhradu. „Je to poslední prostor na hlavním nádraží, který nesloužil cestujícím. Jsme rádi, že tu vzniklo místo, kde se lidé budou cítit komfortně a bezpečně,“ uvedl Vladimír Filip ze Správy železnic.

Proměna stála podle Jančury řádově několik milionů korun. RegioJet design svěřil architektovi Patriku Kotasovi, který se specializuje na dopravní stavby, zároveň pro RegioJet navrhl design vagonů Astra. „Cesta vlakem nemá být vynucenou podobou méně komfortní cesty, než je jízda autem. Má to být zážitek,“ uvedl Kotas s tím, že nová lounge by k tomu měla přispět.

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

Jeden salonek má RegioJet také v Brně, kde funguje podobně jako v Praze, jen tam není klavír a zmrzlina. Další je v rakouské metropoli. „Ve Vídni máme autobusy i vlaky. Navíc je to křižovatka, kde jsme velmi silným dopravcem nejen směrem na Prahu, ale i do Bratislavy a Budapešti,“ říká Jančura. Další v zahraničí dopravce poptávat nebude – pokud je podle Jančury pro lounge někde ještě místo, pak je to Ostrava.

„Cílem je dostat cestující na železnici. Když přijdou na nádraží a nemají svého oblíbeného dopravce, chceme, aby si vybrali právě nás, protože budou vědět, že tady tu hodinu před odjezdem stráví v pohodě,“ dodává zakladatel žlutých vlaků.