Sněhobílý skvost s příchutí dřeva. Rolls-Royce ukázal další exkluzivní model stavěný na zakázku

Droptail Arcadia vznikl v jediném exempláři. Inspiraci čerpal v bájích, sochách i architektuře z celého světa. To nejzajímavější nabízí interiér.

p90541174_lowres_rolls-royce-arcadia

Foto: Rolls-Royce

Nový skvost od Rolls-Roycu jménem Droptail Arcadia

0Zobrazit komentáře

Oddělení Coachbuild britské automobilky Rolls-Royce má na starosti stavbu vytříbených exemplářů vozů stavěných přesně na zakázku té nejnáročnější klientele. Nejnovějším počinem tohoto oddělení je model Droptail Arcadia, který nese vůbec nejsložitější hodinky v historii Rolls-Roycu a dřevěné prvky, jejichž vytvoření zabralo osm tisíc hodin práce.

Po procházkách v růžových sadech během prací na modelu Droptail La Rose Noire, jehož majitel si přál navrhnout vůz inspirovaný jeho nejoblíbenější růží, se nyní designéři Rolls-Roycu vydali do bájné Arkádie. V řecké mytologii se jedná o bájnou říši, která má představovat přítomnost nebe na Zemi. Filozofii malého kousku ráje se pokusili zhmotnit v modelu Droptail Arcadia, který byl vytvořen pro klienta, jenž má velmi blízko k architektuře a designu.

Proto se designéři při navrhování vozu inspirovali v oblasti designu, sochařství a architektury z oblíbených regionů klienta roztroušených po celém světě. Jedná se o moderní zahrady v Singapuru, Indonésii a Vietnamu či britskou biomimetickou architekturu napodobující živé organismy.

Zároveň bylo klientovým přáním co možná nejvíce vyzdvihnout samotnou krásu modelu Droptail, který je vůbec prvním roadsterem v historii značky. Toho se designéři pokusili dosáhnout využitím sněhově bílého laku, do kterého byly přidány malé hliníkové a skleněné částečky. Díky nim lak získal třpyt a hloubku, což podtrhuje i černé lakování kapoty a stříbrně lakované karbonové části ve spodních partiích vozu.

To nejzajímavější divadlo se rozehrává v interiéru vozu, který se stal osobitým vyjádřením designové filozofie majitele. Rolls-Royce dokonce hovoří o stejném stylu, který se objevuje v rezidencích a obchodních prostorech investora po celém světě. Hlavní roli zde hraje kombinace čalounění v krémové a koňakové barvě a obložení ze dřeva Straight Grain ve světle ořechové barvě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedná se o jeden z nejjemnějších druhů dřeva, se kterými Rolls-Royce ve svých dílnách pracuje. Je proto i velmi náročný na zpracování, přičemž se může snadno poškodit a během sušení má tendenci praskat podél své kresby. Klient si jej vybral nejen pro jeho vzhled, ale také bohatou strukturu.

Celkem bylo použito 233 kusů dřevěného obkladu vyskládaného do geometrického vzoru. Některé obklady musely být ve jménu zachování tuhosti podkládány nosnými prvky z vrstvených uhlíkových vláken, které jsou využívány i u monopostu F1. Designérům tak ve finále zabralo osm tisíc hodin práce, než byli s prací se dřevem hotovi.

Do tohoto výpočtu spadá i čas strávený nad řešením otázky povrchové úpravy dřeva. Vzhledem k tomu, že vůz bude provozován v tropickém podnebí, bylo potřeba zajistit dostatečnou ochranu. Tu v Rolls-Roycu nejdříve hledali v lacích, jaké dostávají i superjachty, nakonec si ale vyvinuli vlastní lak, který by měl dřevo chránit po celou dobu životnosti vozu bez nutnosti opakovat nátěr. Jeho účinnost dokonce testovali ve speciálním stroji simulujícím extrémní počasí, ve kterém ošetřené dřevo strávilo dohromady tisíc hodin.

Dřevo doplňuje kůže ve dvou odstínech, které nebyly v žádném jiném vozu doposud použity. Bílý tón přenáší motiv exteriéru i do interiéru vozu, zatímco kontrastní hnědé prvky doplňují dřevo. Na palubní desce na sebe poutá pozornost číselník, který je vůbec nejsložitějším prvkem svého druhu, na kterém kdy v Rolls-Roycu pracovali.

Vývoj hodinek z kovu zabral dva roky a samotná montáž dalších pět měsíců. Dostaly složitý geometrický ornament, ručně malované indexové značky a jejich povrch byl ošetřen laserem pro maximální zrcadlový efekt.

Droptail Arcadia byl předán svému novému majiteli na akci v Singapuru, která měla i českou stopu. Zástupci Rolls-Royce Motor Cars Prague, tedy českého zastoupení značky Rolls-Royce, si zde totiž převzali ocenění Global Dealer of the Year za komplexní výsledky dealerství v roce 2023. Celkově bylo v minulém roce v Česku a na Slovensku prodáno 43 vozů značky Rolls-Royce.

Apple končí s vývojem vlastního auta. Miliardový projekt od začátku narážel na řadu problémů

Apple na elektrickém automobilu s autonomním řízením pracoval od roku 2014. Po mnoha změnách ve vedení i v cílech projektu s ním prý končí.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

apple-car

Foto: OpenAI / Apple

Vizualizace auta od Applu

0Zobrazit komentáře

Jak by vypadalo auto od Applu? To je otázka, o které se diskutuje znovu a znovu už deset let – od momentu, co se objevily zprávy, že firma na něčem takovém pracuje. První nápad na vozidlo s nakousnutým jablkem ve značce prý měl už Steve Jobs v době počátků Tesla Motors, tedy kolem roku 2008. Nyní to ale vypadá, že z jednoho z nejambicióznějších projektů v historii Applu nic nebude. Podle interních informací byl vývoj zrušen a tisícičlenný tým, který na něm pracoval, bude rozpuštěn.

Se zprávou, která prý šokovala i samotné zaměstnance společnosti, přišla v úterý agentura Bloomberg. Provozní ředitel Jeff Williams a viceprezident Kevin Lynch, který měl vývoj auta na starosti, měli oznámení o jeho ukončení prezentovat interně. Celá operace, známá pod označením projekt Titan, bude postupně kompletně zastavena a velká část lidí se přesune do vývoje generativní umělé inteligence, případně do jiných divizí v rámci Applu.

Na projektu Titan pracovalo bezmála dva tisíce zaměstnanců, včetně stovek hardwarových inženýrů a automobilových designérů se zkušenostmi od značek jako Aston Martin, Lamborghini, BMW nebo Porsche. Někteří z nich pravděpodobně firmu opustí – není ale známo, s jak velkým propouštěním se počítá.

Vývoj elektrického automobilu od jedné z největších technologických firem na světě měl Tim Cook schválit koncem roku 2014. V průběhu let se pak postupně objevila řada zpráv o tom, jak Apple testuje různé designy a koncepty, a také spekulace, zda má vůbec v plánu přijít s kompletním vozidlem, nebo spíš systémem pro autonomní řízení. Už několikrát v minulosti se také objevily pochyby, jestli z téměř mytického projektu Titan vzejde konkrétní produkt.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celé období vývoje měly provázet problémy spojené s tím, že samotné vedení nemělo dost dobrou představu o tom, jak by vlastně mělo Apple Car vypadat, co by mělo nabídnout nebo na jakou část trhu cílit. V jednom momentě se tak očekávalo spíše luxusní samořídící vozidlo, jindy se mluvilo o autonomní dodávce ve spolupráci s Volkswagenem, určené pro dopravu zaměstnanců. Vedení i strategie projektu Titan se několikrát změnily a Apple kupoval startupy vyvíjející autonomní řízení, nabíral a propouštěl stovky lidí.

Od roku 2017 společnost testovala samořídící systémy instalované v desítkách SUV od Lexusu na amerických silnicích i na soukromých drahách. Stále se ale prý nedařilo přijít s uspokojivým výsledkem. Bloomberg uvádí, že prvotním plánem bylo vytvořit auto s pátou, tedy nejvyšší úrovní autonomie, které nemá volant ani pedály. Od toho se ale rychle upustilo.

carplay_1

Foto: Apple

Podoba nového systému CarPlay v autech

Místo toho mělo Apple Car dostat samořízení čtvrté úrovně, což zahrnuje plnou autonomii s možností zásahu člověka v případě potřeby. Podle posledních zpráv se ale plány změnily na vozidlo mezi druhou a třetí úrovní autonomie, tedy o něco pokročilejší, než nabízí systém Tesla Autopilot. Takové auto prý mělo šanci na odhalení veřejnosti v roce 2028 s cenou kolem 100 tisíc dolarů, v přepočtu 2,3 milionu korun. Panovala ovšem nejistota kolem marží, které by nejspíš musely být výrazně nižší než u jiných produktů Applu.

K problémům spojeným s technologickou stránkou, designem či výrobou se připojila také otázka zájmu. Růst trhu s elektrickými automobily v poslední době výrazně zpomalil, jednak kvůli vysokým cenám a inflaci, jednak kvůli nedostatečné infrastruktuře pro nabíjení nebo technickým vlastnostem, jako je omezený dojezd. To vše stále odrazuje široký okruh zákazníků, kteří dávají přednost hybridům nebo autům se spalovacími motory.

Zřejmě právě kvůli tomu mělo vedení Applu rozhodnout, že po mnoha letech a miliardách dolarů vložených do vývoje je čas projekt ukončit. Mezi prvními se ke zprávě vyjádřil ředitel Tesly Elon Musk, který se podle vlastních slov v minulosti pokusil automobilku prodat Applu. Teď na sociální síti X sdílel informaci o konci projektu Titan s emoji salutování a cigarety.