Socialbakers si připisují jeden z největších českých exitů. Za miliardy korun míří do amerických rukou
V Socialbakers slaví velký prodej do amerických rukou
Jan Řežáb zakládal startup Socialbakers před jedenácti lety, tehdy ještě pod názvem Facebakers. V průběhu let firma hodně rostla, od investorů získala více než tři desítky milionů dolarů a od odchodu svého zakladatele v roce 2015 už nebudila příliš mediální pozornosti. Určitou dobu ostatně v Socialbakers tápali v dalším rozvoji a novou vizi dal firmě až příchod současného šéfa Yuvala Ben-Itzhaka v roce 2017, který nyní firmu dovedl až k miliardovému prodeji.
Pod vedením izraelského manažera se chtěli Socialbakers stát globální jedničkou na trhu marketingových technologií. Jejich platformu pro správu marketingu na sociálních sítích využívající umělou inteligenci dnes používá více než 2 500 firem po celém světě a podle nově publikované účetní závěrky za loňský rok dosáhla pražská společnost v čistém obratu na více než miliardu korun.
Meziročně sice Socialbakers zároveň navýšili svoji ztrátu, když jejich výsledek hospodaření dosáhl záporných 124,5 milionu korun, ale financovat se byli schopní i díky zmiňovaným venture kapitálovým investicím. Poslední kolo, kterým bylo Series C ve výši 26 milionů dolarů, ovšem proběhlo už v roce 2014.
Od té doby firma rostla čistě organicky, dokázala si další peníze na svůj rozvoj vydělat a teď po více než dekádě načíná zbrusu novou kapitolu svého fungování. Za nezveřejněnou částku Socialbakers kupuje podobně velká, pětadvacetiletá americká společnost Astute stojící za vývojem platformy na řízení klientské spokojenosti a zpětné vazby zákazníků.
„Konkrétní velikost dealu komentovat nebudeme, ale jde o jednu z historicky největších transakcí svého druhu na českém startupovém trhu,“ prozrazuje pro CzechCrunch Nikola Pantovič, výkonný viceprezident Socialbakers pro obchod a mezinárodní expanzi. Podle informací CzechCrunche se jednalo o obchod v řádu jednotek miliard korun.
Za Astute, jehož tržby dosahují na 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun), stojí investiční fond Audax Private Equity, který své prostředky do Socialbakers investuje nepřímo právě přes tuto americkou společnost. To je také vysvětlením, jak si Astute mohl z finančního hlediska dovolit pořídit přibližně stejně velkou firmu. Základním motivem transakce, jejíž přípravy probíhaly více než rok, se stala spojená vize obou společností.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„V našem světě růst znamená přežít, a i když se nám dařilo růst organicky, věděli jsme, že trh se posouvá a konkurence nespí. Zákazníci stále více očekávali propojení našeho SaaS řešení pro social media marketing management také se zákaznickou péčí, což je paralelní a podobně rychle rostoucí trh,“ přibližuje Pantovič.
„Poptávka spotřebitelů po výjimečném nákupním zážitku vede značky k tomu, aby hledaly jednotnou platformu, která jim pomůže řídit cestu zákazníka napříč kanály,“ doplňuje Yuval Ben-Itzhak, CEO Socialbakers, který věří, že díky spojení budou obě firmy schopny poskytnout klientům integrovanou platformu pro zákaznickou zkušenost.
„Již dnes mnoho firem a značek po celém světě využívá obě platformy – jak Socialbakers, tak Astute. Proto se těšíme, až společnou nabídku našich služeb oslovíme další značky po celém světě,“ pokračuje Itzhak, který po akvizici přejde do pozice prezidenta Socialbakers.
Současný, v dubnu jmenovaný ředitel firmy Astute Mark Zablan bude působit i jako CEO nové spojené společnosti. Před nástupem do své současné funkce pětadvacet let sbíral zkušenosti v různých globálních SaaS firmách, konkrétně například jako prezident regionu Evropy, Středního východu a Afriky v Adobe.
Socialbakers budou minimálně v krátkodobém horizontu působit pod dosavadní značkou. Pozornost obou firem je totiž aktuálně zaměřena na propojování růstových vizí a produktových roadmap. Pantovič však v rozhovoru pro CzechCrunch do budoucna nevyloučil, že dojde k rebrandingu.
V této oblasti však hraje prim česká firma, z geografického hlediska je totiž víceméně rovnoměrně rozkročena mezi Amerikou, Evropou a Asii a má tak mezinárodně silnější brand. Astute se historicky soustředil téměř výhradně na klienty sídlící ve Spojených státech, ve světovém měřítku proto nemá až tak známou značku.
Z exitu profituje i stovka zaměstnanců
V rámci oznámené transakce jsou vykoupeni všichni dosavadní akcionáři Socialbakers včetně Jana Řežába, jenž se aktuálně věnuje svému dalšímu startupu Time is Ltd. a ve firmě držel pětinový podíl. Mezi další významné akcionáře s přibližně čtvrtinovými podíly pak patří německý venture kapitálový fond Earlybird a londýnský fond Index Ventures. Akvizice navíc přináší exit také pro zhruba stovku současných a bývalých klíčových zaměstnanců, kteří drželi ve firmě podíl díky ESOP, neboli zaměstnaneckým akciím.
„Hranice mezi péčí o zákazníky, zákaznickou zkušeností a marketingem se čím dál více prolínají a stávají se tak opravdovou výzvou pro všechny firmy. Spojení přední platformy řešící marketing na sociálních sítích od Socialbakers s naší engagement platformou pomůže našim zákazníkům řešit tuto výzvu efektivněji,“ říká Mark Zablan, šéf Astute.
Americká společnost se sídlem v Ohiu vidí transakci jako důležitý krok na cestě stát se hlavní a nejvyužívanější platformou pro řešení zákaznické spokojenosti v organizacích. „Spojení také představuje důležitý milník na cestě společnosti Astute směrem k vytvoření komplexní platformy, kterou k zajištění úspěchu potřebuje každý Chief Customer Officer či ten, kdo ve své firmě řeší zákaznickou zkušenost a spokojenost,“ věří Zablan.