Socialbakers si připisují jeden z největších českých exitů. Za miliardy korun míří do amerických rukou

Peter BrejčákPeter Brejčák

socialbakers-team2-minInsider

Foto: Socialbakers

V Socialbakers slaví velký prodej do amerických rukou

0Zobrazit komentáře

Jan Řežáb zakládal startup Socialbakers před jedenácti lety, tehdy ještě pod názvem Facebakers. V průběhu let firma hodně rostla, od investorů získala více než tři desítky milionů dolarů a od odchodu svého zakladatele v roce 2015 už nebudila příliš mediální pozornosti. Určitou dobu ostatně v Socialbakers tápali v dalším rozvoji a novou vizi dal firmě až příchod současného šéfa Yuvala Ben-Itzhaka v roce 2017, který nyní firmu dovedl až k miliardovému prodeji.

Pod vedením izraelského manažera se chtěli Socialbakers stát globální jedničkou na trhu marketingových technologií. Jejich platformu pro správu marketingu na sociálních sítích využívající umělou inteligenci dnes používá více než 2 500 firem po celém světě a podle nově publikované účetní závěrky za loňský rok dosáhla pražská společnost v čistém obratu na více než miliardu korun.

Meziročně sice Socialbakers zároveň navýšili svoji ztrátu, když jejich výsledek hospodaření dosáhl záporných 124,5 milionu korun, ale financovat se byli schopní i díky zmiňovaným venture kapitálovým investicím. Poslední kolo, kterým bylo Series C ve výši 26 milionů dolarů, ovšem proběhlo už v roce 2014.

Od té doby firma rostla čistě organicky, dokázala si další peníze na svůj rozvoj vydělat a teď po více než dekádě načíná zbrusu novou kapitolu svého fungování. Za nezveřejněnou částku Socialbakers kupuje podobně velká, pětadvacetiletá americká společnost Astute stojící za vývojem platformy na řízení klientské spokojenosti a zpětné vazby zákazníků.

nikola-pantovic_sb-profile_1-min

Foto: Socialbakers

Nikola Pantovič, výkonný viceprezident Socialbakers pro obchod a mezinárodní expanzi

„Konkrétní velikost dealu komentovat nebudeme, ale jde o jednu z historicky největších transakcí svého druhu na českém startupovém trhu,“ prozrazuje pro CzechCrunch Nikola Pantovič, výkonný viceprezident Socialbakers pro obchod a mezinárodní expanzi. Podle informací CzechCrunche se jednalo o obchod v řádu jednotek miliard korun.

Za Astute, jehož tržby dosahují na 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun), stojí investiční fond Audax Private Equity, který své prostředky do Socialbakers investuje nepřímo právě přes tuto americkou společnost. To je také vysvětlením, jak si Astute mohl z finančního hlediska dovolit pořídit přibližně stejně velkou firmu. Základním motivem transakce, jejíž přípravy probíhaly více než rok, se stala spojená vize obou společností.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V našem světě růst znamená přežít, a i když se nám dařilo růst organicky, věděli jsme, že trh se posouvá a konkurence nespí. Zákazníci stále více očekávali propojení našeho SaaS řešení pro social media marketing management také se zákaznickou péčí, což je paralelní a podobně rychle rostoucí trh,“ přibližuje Pantovič.

„Poptávka spotřebitelů po výjimečném nákupním zážitku vede značky k tomu, aby hledaly jednotnou platformu, která jim pomůže řídit cestu zákazníka napříč kanály,“ doplňuje Yuval Ben-Itzhak, CEO Socialbakers, který věří, že díky spojení budou obě firmy schopny poskytnout klientům integrovanou platformu pro zákaznickou zkušenost.

ybi_socialbakers

Foto: Socialbakers

Yuval Ben-Itzhak, CEO Socialbakers

„Již dnes mnoho firem a značek po celém světě využívá obě platformy – jak Socialbakers, tak Astute. Proto se těšíme, až společnou nabídku našich služeb oslovíme další značky po celém světě,“ pokračuje Itzhak, který po akvizici přejde do pozice prezidenta Socialbakers.

Současný, v dubnu jmenovaný ředitel firmy Astute Mark Zablan bude působit i jako CEO nové spojené společnosti. Před nástupem do své současné funkce pětadvacet let sbíral zkušenosti v různých globálních SaaS firmách, konkrétně například jako prezident regionu Evropy, Středního východu a Afriky v Adobe.

los-capolitos-kapolkovi

Přečtěte si takéKdyž architekt a ajťák rozjedou mexické bistro. Bratři Kapolkové přináší do Česka chuť pravého burritaKdyž architekt a ajťák rozjedou mexické bistro. Bratři Kapolkové přináší do Česka chuť pravého burrita

Socialbakers budou minimálně v krátkodobém horizontu působit pod dosavadní značkou. Pozornost obou firem je totiž aktuálně zaměřena na propojování růstových vizí a produktových roadmap. Pantovič však v rozhovoru pro CzechCrunch do budoucna nevyloučil, že dojde k rebrandingu.

V této oblasti však hraje prim česká firma, z geografického hlediska je totiž víceméně rovnoměrně rozkročena mezi Amerikou, Evropou a Asii a má tak mezinárodně silnější brand. Astute se historicky soustředil téměř výhradně na klienty sídlící ve Spojených státech, ve světovém měřítku proto nemá až tak známou značku.

Z exitu profituje i stovka zaměstnanců

V rámci oznámené transakce jsou vykoupeni všichni dosavadní akcionáři Socialbakers včetně Jana Řežába, jenž se aktuálně věnuje svému dalšímu startupu Time is Ltd. a ve firmě držel pětinový podíl. Mezi další významné akcionáře s přibližně čtvrtinovými podíly pak patří německý venture kapitálový fond Earlybird a londýnský fond Index Ventures. Akvizice navíc přináší exit také pro zhruba stovku současných a bývalých klíčových zaměstnanců, kteří drželi ve firmě podíl díky ESOP, neboli zaměstnaneckým akciím.

janrezab-2a

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Řežáb zakládal Socialbakers před 11 lety

„Hranice mezi péčí o zákazníky, zákaznickou zkušeností a marketingem se čím dál více prolínají a stávají se tak opravdovou výzvou pro všechny firmy. Spojení přední platformy řešící marketing na sociálních sítích od Socialbakers s naší engagement platformou pomůže našim zákazníkům řešit tuto výzvu efektivněji,“ říká Mark Zablan, šéf Astute.

Americká společnost se sídlem v Ohiu vidí transakci jako důležitý krok na cestě stát se hlavní a nejvyužívanější platformou pro řešení zákaznické spokojenosti v organizacích. „Spojení také představuje důležitý milník na cestě společnosti Astute směrem k vytvoření komplexní platformy, kterou k zajištění úspěchu potřebuje každý Chief Customer Officer či ten, kdo ve své firmě řeší zákaznickou zkušenost a spokojenost,“ věří Zablan.

Filip Domorád už spojuje rybáře po celém světě. Jeho sociální síť Fishsurfing roste a hlásí 200 tisíc uživatelů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

fishsurfing2

Foto: Michael Tomeš

Filip Domorád založil rybářskou sociální síť Fishsurfing

0Zobrazit komentáře

Rybářství paradoxně nikdy nebylo jeho velkým koníčkem. Když ale Filip Domorád před pěti lety náhodou navštívil rybník a s rybáři si povídal, zjistil, že přes jejich obrovskou vášeň (a de facto životní styl) nemají online místo, kde by se mohli propojovat a diskutovat. A že takový kontakt i někteří rybáři vyhledávají. Postupně tak vznikla sociální síť Fishsurfing, která nyní hlásí už 200 tisíc registrovaných uživatelů.

Aplikace Fishsurfing, které jsou k dispozici pro mobilní zařízení i na webu, nabízí galerie fotografií a videí rybářských úlovků, největší databáze soukromých revírů v Evropě, chat s lokálními průvodci nebo překládání rybářských článků a blogů z celého světa. K dnešnímu rybaření už zkrátka patří i sdílení úlovků na sociálních sítích a Fishsurfing to nabízí pohromadě s množstvím důležitých informací.

„Jen v Česku se rybolovu věnuje několik stovek tisíc lidí a počet těch, kteří této zálibě propadnou, neustále roste. I přesto, že je rybaření celosvětově čím dál populárnější, dosud neexistovala žádná platforma, která by tuto specifickou komunitu spojovala,“ říká Domorád, který věří, že našel prázdné místo na trhu.

fishsurfing_app

Foto: Fishsurfing

Mobilní aplikace Fishsurfing

V květnu přešla aplikace po čtyřletém vývoji z testovacího do ostrého provozu a jen za první den se zaregistrovalo více než tři tisíce rybářů. Momentálně se Fishsurfing zaměřuje primárně na evropský trh – nejvíce registrovaných rybářů totiž pochází z Francie, Polska a Velké Británie. Čeští rybáři a rybářky tvoří téměř sedm procent všech registrovaných.

V dalších letech plánuje dvaačtyřicetiletý Domorád aplikaci plnohodnotně uvést i na dalších kontinentech. Potenciál je ostatně obrovský. Na světě je totiž podle jeho kalkulací přibližně 250 milionů rybářů a třeba ve Spojených státech se tomuto koníčku věnuje alespoň jednou ročně každý čtvrtý Američan. Do konce roku by proto chtěl mít rodák ze severu Čech na své online rybářské platformě první milion lidí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Už nyní je ale na mapě možné vyhledávat třeba databáze revírů v rusky mluvících zemích nebo Thajsku a procházet největší databázi kamenných prodejen v Evropě, Severní a Jižní Americe či Austrálii. „Ve druhé polovině letošního roku plánujeme do aplikace implementovat i databázi ubytování pro rybáře a postupně i evropské státní revíry,“ komentuje nejbližší plány Domorád.

fishsurfing3

Foto: Michael Tomeš

Filip Domorád se svým spolupracovníkem Janem Randusem

Před rokem šéf Fishsurfingu pro CzechCrunch prozradil, že do projektu investoval z vlastní kapsy už několik milionů korun. S dalšími investicemi se chce zaměřit na podporu růstu komunity, spolupráci s nadnárodními rybářskými společnostmi nebo monetizaci prostřednictvím rybářských kampaní a bannerových reklam.

Mnoho z těchto plánů tak stále čeká na postupnou realizaci, přičemž nově by se rád Filip Domorád obrátil i na externí investory. Od nich plánuje získat nižší desítky milionů korun, aby mohl sociální síť dál rozvíjet. V rozšíření mezi komunitou by mu měli pomoci také lokální ambasadoři, v Česku třeba herec a vášnivý rybář Rudolf Hrušínský mladší.