Socialbakers si připisují jeden z největších českých exitů. Za miliardy korun míří do amerických rukou
V Socialbakers slaví velký prodej do amerických rukou
Jan Řežáb zakládal startup Socialbakers před jedenácti lety, tehdy ještě pod názvem Facebakers. V průběhu let firma hodně rostla, od investorů získala více než tři desítky milionů dolarů a od odchodu svého zakladatele v roce 2015 už nebudila příliš mediální pozornosti. Určitou dobu ostatně v Socialbakers tápali v dalším rozvoji a novou vizi dal firmě až příchod současného šéfa Yuvala Ben-Itzhaka v roce 2017, který nyní firmu dovedl až k miliardovému prodeji.
Pod vedením izraelského manažera se chtěli Socialbakers stát globální jedničkou na trhu marketingových technologií. Jejich platformu pro správu marketingu na sociálních sítích využívající umělou inteligenci dnes používá více než 2 500 firem po celém světě a podle nově publikované účetní závěrky za loňský rok dosáhla pražská společnost v čistém obratu na více než miliardu korun.
Meziročně sice Socialbakers zároveň navýšili svoji ztrátu, když jejich výsledek hospodaření dosáhl záporných 124,5 milionu korun, ale financovat se byli schopní i díky zmiňovaným venture kapitálovým investicím. Poslední kolo, kterým bylo Series C ve výši 26 milionů dolarů, ovšem proběhlo už v roce 2014.
Od té doby firma rostla čistě organicky, dokázala si další peníze na svůj rozvoj vydělat a teď po více než dekádě načíná zbrusu novou kapitolu svého fungování. Za nezveřejněnou částku Socialbakers kupuje podobně velká, pětadvacetiletá americká společnost Astute stojící za vývojem platformy na řízení klientské spokojenosti a zpětné vazby zákazníků.
„Konkrétní velikost dealu komentovat nebudeme, ale jde o jednu z historicky největších transakcí svého druhu na českém startupovém trhu,“ prozrazuje pro CzechCrunch Nikola Pantovič, výkonný viceprezident Socialbakers pro obchod a mezinárodní expanzi. Podle informací CzechCrunche se jednalo o obchod v řádu jednotek miliard korun.
Za Astute, jehož tržby dosahují na 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun), stojí investiční fond Audax Private Equity, který své prostředky do Socialbakers investuje nepřímo právě přes tuto americkou společnost. To je také vysvětlením, jak si Astute mohl z finančního hlediska dovolit pořídit přibližně stejně velkou firmu. Základním motivem transakce, jejíž přípravy probíhaly více než rok, se stala spojená vize obou společností.