Solární elektromobil levnější než Kodiaq. Nizozemský Lightyear nabídne technologický pokrok masám

lighty-unknow

Foto: Lightyear

Lightyear oznámil model, který by mohl otevřít cestu k solárnímu cestování

0Zobrazit komentáře

Vývoj elektromobilů je velmi nákladný proces, což se promítá do jejich vysoké pořizovací ceny. Nelze proto očekávat, že elektrická auta, která ke svému provozu využívají sílu slunce, budou levnější záležitostí. Přesto nizozemská automobilka Lightyear oznámila plány na vytvoření solárního modelu, jenž by se měl svou cenou zařadit po bok běžně prodávaných konvenčních vozů.

Lightyear láká na svůj solární elektromobil pod označením One již několik let, ovšem až nyní se dostal do fáze, kdy našel spolehlivého výrobce, který má jeho koncepci přetavit v sériově vyráběný vůz. Jeho dodávky měly i díky nedávné investici začít již letos, přišel nicméně odklad, jenž první várku posunul na příští rok.

Cena modelu One činí necelé čtyři miliony korun, což znamená, že firma míří na spíš movitější zákazníky. Této strategie se chce ale co nejrychleji vzdát – ve svém posledním oznámení totiž představila plány na vytvoření vozu, který by měl též využívat síly slunečních paprsků, ale disponovat dostupnější cenovkou.

Lightyear prozatím nevypustil o nástupci modelu One příliš informací, mělo by se však jednat o vůz s cenovkou okolo třiceti tisíc eur (zhruba 750 tisíc korun). To je přibližná částka, za kterou jsou dnes nabízeny modely vybavené konvenčním pohonem. Svou cenou by se tak model firmy napasoval například mezi modely Karoq a Kodiaq od Škodovky.

lightyear-one3

Foto: Lightyear

Elektromobil Lightyear One

Důvodem, proč je Lightyear schopný u druhého modelu tolik zlevnit, je fakt, že jej chce vyrábět v daleko početnější sérii než model One. Navíc již disponuje potřebným know-how, takže nebude tak nákladný ani samotný vývoj vozu. V neposlední řadě novinka nabídne o něco „horší“ technologii.

Po stránce dojezdu by měl model One na jedno nabití ujet až 725 kilometrů, přičemž hodina grilování jeho solárních panelů o ploše pěti metrů čtverečních na slunci by měla do baterie přinést dostatek energie na dvanáct kilometrů dlouhou cestu.

Levnější model Two (jak je novinka označována) nabídne menší baterii, tudíž i horší parametry týkající se dojezdu. Lightyear však připomíná, že potřeba dobíjení by v porovnání s běžnými elektromobily měla být – díky solárním panelům – až pětinásobně nižší.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Two by měl být dostupný jak zákazníkům v Evropě (patrně včetně tuzemského trhu), tak těm ze Spojených států. Již nyní má na pět tisíc exemplářů oznámeného vozu držet rezervaci společnost LeasePlan, která poskytuje vozy na operativní leasing a působí ve třiceti zemích včetně Česka.

Je zde tedy určitá šance, že některé z objednaných kusů zařadí i do své tuzemské flotily. Stále však ve vzduchu visí otázka, zda v tuzemských podmínkách dává provoz solárního automobilu smysl.

lightyear-1

Foto: Lightyear

Elektromobil Lightyear One

Lightyear není jedinou automobilkou, která pracuje s myšlenkou vozu poháněného slunečními paprsky. Touto technologií disponuje i SUV Fisker Ocean, které již zná svou produkční verzi a brzy se dostane na trh. I ten navíc láká na zajímavou cenu okolo milionu korun.

Dále nelze zapomenout ani na solární vozítka od firmy Aptera. Králem skutečně dostupných automobilů poháněných sluncem je ovšem Sion od Sono Motors, který je v Německu nabízen za 28 tisíc eur, tedy přibližně 700 tisíc korun.

Víc prostoru a nabíječky pro elektrokola i auta. První terminál vysokorychlostní železnice v Česku se rýsuje

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

vrt-boxed

Vizualizace: Dousek-Záborský

Vizualizace terminálu vysokorychlostní železnice Praha východ

0Zobrazit komentáře

V roce 2025 by se měl začít v Nehvizdech u Prahy stavět první terminál vysokorychlostní železnice v České republice, po které mají jezdit vlaky přes 300 kilometrů v hodině. Začátkem roku Správa železnic ukázala, jak bude moderní dopravní uzel propojující železniční, autobusovou i osobní dopravu vypadat, a teď přichází s aktualizovanou podobou v rámci finalizace architektonické studie.

První vysokorychlostní železniční trať má začínat ve stanici Praha-Běchovice a následně se napojit na stávající traťové úseky u Poříčan. Povede přitom stanicí u městyse Nehvizdy, která se bude jmenovat Praha východ a má být první stavbou svého druhu v Česku. Architektonickou podobu celého projektu realizuje trio Jiří Opočenský, Štěpán Valouch a Ondřej Králík z ov architekti ve spolupráci s Metroprojektem Praha. Nyní představili finální podobu své studie.

„Dodavatelé zapracovali připomínky místních samospráv z projednání, která absolvoval tým přípravy vysokorychlostních tratí (VRT). Zohledněny byly také návrhy kolegů z francouzských státních drah SNCF, kteří mají s provozem terminálů řadu zkušeností,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě s tím, že nadále probíhají práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí.

vrt-nehvizdy3

Vizualizace: Dousek-Záborský

V návrhu přibyly cyklostojany včetně nabíječek pro elektrokola

V aktualizovaném návrhu se objevil například nový severní vstup do přestupního uzlu, který zlepší dostupnost pro pěší z obce Nehvizdy. Současný návrh je oproti tomu původnímu prostornější, aby dokázal odbavit plánovanou přepravní poptávku, na nástupištích přibyly čekárny a cestující se mohou těšit také na lávky, které zlepší přístup na nástupiště z parkoviště.

Moderní stavba bude připravená také na majitele elektrických vozidel, případně elektrokol. Cyklisté v areálu najdou cyklostojany s uzamykatelnými boxy i zařízení pro dobíjení elektrických kol. Na parkovišti pak bude u každého pátého parkovacího místa k dispozici stojan pro dobíjení elektromobilů. Podle původních plánů se počítá s tím, že parkoviště pojme tři tisíce aut, celým objektem by mohlo projít kolem 20 tisíc cestujících denně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Terminál Praha východ, který vyroste poblíž městyse Nehvizdy pár kilometrů východně od hlavního města a v blízkosti dálnice D11, by měl sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí Prahy.

Dopravní uzel bude součástí prvního pilotní úseku VRT mezi Běchovicemi a Poříčany, na který by následně Správa železnic chtěla navázat prodloužením tratě směrem k Brnu a Hradci Králové.

vrt-nehvizdy5

Foto: Dousek-Záborský

Vizualizace terminálu vysokorychlostní železnice Praha-východ