Sono Sion bude první sériově vyráběný elektromobil, který využívá sílu slunce a filtraci z mechu
Elektromobily si odkrajují stále větší prodejní podíly z celosvětového trhu s automobily. A to i přesto, že jsou oproti vozům s konvenčním pohonem prodávány za stále podstatně vyšší ceny a nabízejí poměrně omezený dojezd. Pro zájemce jsou atraktivní například pro svůj nízký dopad na životní prostředí, který mají díky nulovým emisím. Problémem však je, že elektřina, kterou jsou elektromobily dobíjeny, je v mnoha případech stále produkována klasickými tepelnými elektrárnami, které při produkci elektrické energie vypouští do ovzduší vysoké množství odpadních látek.
Efektivní možností, jak se vyhnout tomuto problému, je produkce elektrické energie z obnovitelných zdrojů, jako jsou vodní, větrné či sluneční elektrárny. Síly slunečních paprsků využívá i elektromobil mnichovského startupu Sono Motors. Ten nese jméno Sion a jedná se o první elektromobil se zabudovanými solárními panely přímo na své karoserii, který bude vyráběn sériově. Sono na něm pracuje od roku 2012 a oficiálně jej coby koncept představilo v roce 2017.
Již tehdy výrobce přislíbil, že automobil není pouze ukázkou technického umu zaměstnanců společnosti, ale skutečně zamíří do sériové výroby. A po vzájemné dohodě mezi Sono Motors a společností National Electric Vehicle Sweden (NEVS) je ke splnění tohoto slibu již velmi blízko. Pětidvéřový minivan, jehož karoserie je pokryta celkem 330 solárními články, bude vyráběn v továrně bývalé automobilky Saab ve švédském Trollhättanu.
Po zmíněné dohodě s NEVS, která je většinovým držitelem aktiv bývalé automobilky, bude ve Švédsku v horizontu osmi let vyrobeno 260 tisíc kusů tohoto elektromobilu. Výroba bude zahájena v polovině příštího roku a společnost k ní bude využívat pouze energii získanou ze 100% obnovitelných zdrojů.
Sion bude disponovat elektromotorem o výkonu 120 kW a točivým momentem 290 Nm. Energii mu bude dodávat 35kWh baterie, díky které bude mít dojezd 250 kilometrů na jedno nabití. Nezdá se to moc, ale výrobce tvrdí, že automobil je určen pro provoz převážně v Evropě, kde řidiči jezdí kratší vzdálenosti při nižších rychlostech. Tento dojezd navíc prodlouží o dalších 34 kilometrů přítomné solární články. Není ovšem jasné, zda se tohoto slunečního bonusu dočkají řidiči jezdící pod přímým kalifornským sluncem či řidiči, kteří budou vůz provozovat pod severským sluníčkem.
Pojízdná powerbanka s mechovou přihrádkou
Solární panely však nejsou jedinou zajímavostí, kterou elektrický Sion nabídne. Majitelům bude k dispozici například obousměrný nabíjecí konektor, díky kterému bude vůz schopný energii přijímat, ale i dávat. Díky tomu bude tento elektromobil možné používat jako obří pojízdnou powerbanku pro napájení externích zařízení a jiných elektromobilů. Teoreticky by bylo možné během výpadku proudu připojit k vozu i celý dům a využívat energii uloženou v bateriích, například ke svícení.
Další zajímavostí je i mechová filtrace ve voze, což je přihrádka, v níž jsou vytvořeny příznivé klimatické podmínky pro růst mechu. Skrze něj je hnán vzduch klimatizace, který má mechová přihrádka čistit. Tento prvek zároveň vytváří velice zajímavý designový detail interiéru, jaký jsme u žádného jiného automobilového výrobce ještě neviděli.
Sono Motors v současné době drží předběžné objednávky na téměř 10 tisíc svých Sionů, které má již částečně zaplaceny. Ještě před necelým rokem bylo těchto objednávek 6,5 tisíce, což dokazuje, že Sion zákazníky dokáže zaujmout. Elektromobil lze nyní předobjednat za částku 25 500 eur, tedy přibližně 660 tisíc korun. Do budoucna plánuje Sono vytvořit i další modely využívající platformu Sionu, informace o nich však zatím neposkytlo.