Příběh automobilu s emblémem Sony na přídi se začal psát v roce 2020, kdy japonský gigant na veletrhu spotřební elektroniky CES představil koncept kompaktního elektromobilu. Okolo novinky se vznášela celá řada otazníků, nyní je však definitivně jasné, že kromě legendárních herních konzolí, televizí, fotoaparátů či sluchátek bude know-how japonských inženýrů také proudit v modelech zcela nové japonské automobilky Afeela, kterou Sony zakládá s Hondou.
Když Sony v lednu roku 2020 elektromobil představilo, jednalo se o velké překvapení. Na tajemnosti celé věci přidalo také dlouhé mlčení Japonců o tom, kam s projektem vlastně směřují. Nikdo nevěděl, zda chtějí skutečně vyrábět vozy, nebo jen demonstrovat své schopnosti a ukázat, že technologie Sony mohou najít uplatnění i v segmentu automotive. Proto se vyrojila řada spekulací, že to Sony s elektromobilem ve skutečnosti nemyslí tak vážně.
Jenže v Japonsku se myšlenky na vlastní automobil nevzdali, ba naopak. Sony hledalo dostatečně schopného partnera, se kterým by ji mohlo přivést k životu. Nakonec jej našlo v Hondě, se kterou se domluvilo na vzniku zcela nové značky, se kterou se vrátilo zpět na místo činu – do Vegas na veletrh CES.
Společný podnik obou japonských hegemonů světa spotřební elektroniky a mobility ponese název Afeela a její první elektromobil by se měl v Severní Americe začít prodávat v roce 2026. Indicie napovídají, že se můžeme těšit na novinku doslova napěchovanou technologiemi, jako je umělá inteligence, virtuální realita, rozšířená realita a v neposlední řadě také zábava.
Foto: Afeela
Ředitel společnosti Sony Honda Mobility Jasuhide Mizuno.
„Afeela představuje náš koncept, ve kterém lidé zažívají pocit interaktivní mobility, která využívá technologie snímání a umělé inteligence,“ uvedl generální ředitel společnosti Sony Honda Mobility Jasuhide Mizuno.
Představený koncept navazující na původní koncepci Vision S 01 má být vybaven více než čtyřmi desítkami senzorů, kamerami, radary, ultrazvukem i technologií lidaru (metoda dálkového měření vzdálenosti na základě výpočtu doby šíření pulsu laserového paprsku odraženého od snímaného objektu – pozn. red.). Tyto technologie by měly být zabudovány po celém vozidle, aby vůz mohl detekovat veškeré objekty, které se ocitnou v jeho okolí, a technologie autonomního řízení na ně mohla reagovat.
Stejně jako S 01 je i aktuální koncept elektrickým sedanem. Pracuje se světelnou lištou na přídi, lesklou černou střechou a paprskovými koly s aerodynamickými kryty nábojů. Na první pohled může trochu připomínat novinku z dílny automobilky Lucid.
Svou cenou by se měl elektromobil stát konkurentem pro vozy od výrobců jako BMW, Volvo či Audi, bude tedy usilovat o nadvládu v prémiovém segmentu. Kromě pořizovací ceny budou muset majitelé počítat také s pravidelnými měsíčními poplatky v rámci softwarových balíčků, díky kterým si budou moci vybírat, jaké funkce jim vůz bude schopen zprostředkovat.
Foto: Afeela
Interiér bude plný zábavy
Vzhledem k tomu, že Mizuno naznačil množství zábavy za volantem, lze předpokládat, že se do vozu určitým způsobem promítnou i některé prvky, na které jsou zvyklí majitelé konzolí Playstation od Sony. A dost možná se bude předplatné týkat také herního obsahu, který vůz nabídne.
Další podrobnosti se však dozvíme až později. Auto by mělo vznikat v některé z továren Hondy stojících na území Spojených států. Takových závodů zde však má japonský výrobce hned 12. Právě zákazníkům v USA bude vozidlo nabídnuto jako prvním. Následně se dočkají také řidiči v Japonsku a novinka se dostane i do Evropy. Předobjednávky by se měly otevřít v roce 2025.
Body snížit, pokuty zvýšit. V tomto duchu se nese novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která má upravit systém udělování trestných bodů řidičům za přestupky. Změna, kterou dnes schválila vláda, chystá tři režimy ztráty bodů. Nově tak řidič bude moci dostat dva, čtyři nebo šest bodů a nic mezi tím. „Cílem bylo systém především zjednodušit,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Nová úprava má platit od příštího roku.
Dnes je největším bodovým trestem udělení sedmi bodů. Řidič si je může vysloužit za jízdu pod vlivem alkoholu, za odmítnutí testu na alkohol nebo jiné návykové látky či za vjezd na železniční přejezd v době, kdy je to zakázané. Jenže zatímco za posledně jmenované je bodový trest nejvyšší, pokuta je jen velmi mírná – za nedovolený vjezd na přejezd hrozila hříšníkovi maximální pokuta pět tisíc korun, a to šlo ještě o maximální hranici trestu. Ten, kdo se přestupku dopustil, tak často vyvázl s výrazně nižší částkou.
Nový bodový systém tohle pravidlo mění. Člověk, který páchá závažné přestupky, by měl sáhnout hlouběji do peněženky. Od drakonické pokuty si stát slibuje odstrašující účinek. Místo toho bodů bude moci policista nově udělit maximálně šest. Za onen riskantní vjezd na koleje, který se stal v posledních letech několikrát osudným nejen pro řidiče, ale také pro cestující vlaku, padne nově pokuta mezi sedmi až pětadvaceti tisíci. Méně může zaplatit jedině na místě, kdy je postih maximálně pět a půl tisíce, což znamená, že se bloková pokuta zdvojnásobila.
Právě platby na místě jsou dalším opatřením, na které stát sází. Pořád platí, že budou výhodnější, zároveň se blokovou pokutou bude moci řidič vykoupit ve vícero případech, než je to dnes. Prohřešek tedy neprojde správním řízením, ale bude záležet na konkrétním policistovi, jak konkrétně ho vyhodnotí.
Nejdražší na sazebníku zůstává odmítnutí testu na alkohol, který se dosud trestal maximálně padesáti tisíci, nově by to mělo být 75 tisíc. Zvyšuje se rovněž doba zákazu řízení, z dvouletého maxima na tříleté. Druhým největším prohřeškem je jízda pod vlivem alkoholu, ta bude nově o pět tisíc dražší, vyjde na 25 tisíc. Dražší bude také jízda na červenou, jízda v protisměru či porušení zákazu předjíždění. I za to hrozí pokuta až pětadvacet tisíc korun. A stejně se bude trestat i překročení rychlosti o více než čtyřicet kilometrů v hodině v obci a o padesát mimo obec.
Ve střední hranici je překročení rychlosti o třicet a více kilometrů v hodině mimo obec a dvacet a více v obci, ohrožení chodců, neoznámení dopravní nehody, nedání přednosti v jízdě ale i telefon za volantem. Bloková pokuta v tomto případě vyjde na maximálně tři a půl tisíce, zatímco ve správním řízení je hranice deset tisíc korun.
Novinka je ale zároveň smířlivější k těm, kdo dělají jen mírné přestupky. Bez udělení bodu se tak mohou ocitnout ti, kdo poruší zákaz zastavení a stání, nerozsvítí světla, zapomenou doklady a benevolentnější bude zákon i ke špatnému parkování. Pokud se člověk rozhodne řešit pokutu opět na místě, nikoli ve správním řízení, pak ho nově vyjde přestupek dokonce levněji. Zatímco doteď za tyto přestupky hrozily až dva tisíce korun bločkem, nově to bude jen patnáct set. Zákon ale umožňuje i domluvu.
Přísnější režim pro začínající řidiče
Novela přináší kromě reformy bodového systému i léta diskutovaný řidičák na zkoušku. Za volant si bude moci sednout už sedmnáctiletý, který s sebou musí mít zkušeného mentora. Od toho si ministerstvo dopravy slibuje větší ukázněnost budoucích řidičů. Mentor musí být majitelem řidičského průkazu minimálně deset let, musí jít také o osobu bezúhonnou, což znamená, že musí řidičák držet minimálně pět let v kuse. Mentor bude muset být také nahlášený na úřadě zákonným zástupcem nezletilého řidiče.
Pro nováčky za volantem bude platit také přísnější režim. Zatímco vysloužilému řidiči hrozí ztráta řidičského průkazu, když jeho konto dosáhne stejně jako dnes dvanácti bodů, začínající řidič bude moci o řidičák přijít už když nasbírá šest bodů. Řidičák pozbyde také, když spáchá závažný přečin. Následovat bude dopravně psychologická přednáška a výuka příčin dopravních nehod, jejich prevence a také stejně dlouhá přednáška o teorii a jízdě v autoškole.
Ministerstvo dopravy přitom vychází z toho, že mladých řidičů jsou pouhá tři procenta, zároveň jsou to ale právě oni, kteří způsobí až jedenáct procent dopravních nehod. „Riziko, že nehoda mladého řidiče mezi osmnácti až čtyřiadvaceti lety skončí úmrtím, je více než dvakrát větší než u ostatních věkových skupin,“ uvádí ministerstvo dopravy.
O zpřísnění bodového systému se začala vést debata na vládní úrovni už v roce 2015.
O zpřísnění bodového systému stejně jako řidičáku na zkoušku se začala vést debata na vládní úrovni už v roce 2015, tehdy na ministerstvu dopravy úřadoval Dan Ťok. Ideou bylo právě drakonické zvýšení pokut, které by od páchání přestupků zrazovaly. Paradoxní je, že tehdejší návrhy změn počítaly se stejnými částkami, hodnota peněz se přitom od té doby výrazně změnila, zejména pak v posledním roce.
O reformě se tenkrát hovořilo jako o systému dvakrát a dost a třikrát a dost. Z toho také plynuly jasně dané body. Pokud by řidič spáchal dvakrát závažný přestupek, měl by na kontě dvakrát šest bodů a tím pádem i žádný řidičák. Stejně tak i po třetím prohřešku za čtyři body.
„Bodový systém se zefektivní tak, aby vyřadil recidivisty. Odlehčí se tak také správním orgánům, které řeší závažné přestupky, jako je řízení pod vlivem alkoholu nebo návykových látek, anebo při rozhodování o dopravních nehodách. Dotyčný řidič se vyboduje a při opakovaní stejného přestupku už nemusí správní řízení probíhat,“ vysvětloval záměr před lety současný první náměstek policejního prezidia a tehdejší šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
Paradoxem je, že už v této debatě se mluvilo o tom, že je bodový systém zastaralý. V roce 2016 slavil deset let, teď uplynulo dalších sedm. Ťokovo ministerstvo chtělo napravit některé nedostatky, které současné ohodnocení přestupků přináší.
Šlo například o zpřísnění sankce za jízdu bez bezpečnostních pásů, která je v Česku druhým nejčastějším přestupkem, navíc má na svědomí až třetinu obětí všech dopravních nehod. Zatímco doteď bylo možné za tento přestupek zaplatit sotva pár stovek, nově by to mělo být patnáct set až dva tisíce blokově, dva až pět tisíc ve správním řízení.
Bodový systém musí po projednání vládou schválit také obě komory parlamentu.
Plánované body a pokuty udělované ve správním řízení
Prohřešky za 6 bodů
Řízení pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky – pokuta 7–25 tisíc
Odmítnutí testu na alkohol či jinou návykovou látku – pokuta 7–25 tisíc
Způsobení dopravní nehody, při které došlo k usmrcení nebo těžké újmě na zdraví jiné osoby – pokuta 7–25 tisíc
Otáčení, couvání nebo jízda v protisměru na dálnici nebo na silnici pro motorová vozidla – pokuta 7–25 tisíc
Vjezd na železniční přejezd v případě, kdy je to zakázáno – pokuta 7–25 tisíc
Předjíždění vozidla v případě, kdy je to zakázáno – pokuta 7–25 tisíc
Jízda na červenou nebo nezastavení vozidla na jiný signál, který přikazuje řidiči zastavit – pokuta 7–25 tisíc
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 40 a více kilometrů v hodině v obci, o 50 a více kilometrů v hodině mimo obec – pokuta 7–25 tisíc
Ohrožení chodce, který přechází pozemní komunikaci – pokuta 4–10 tisíc
Řízení technicky nezpůsobilého motorového vozidla – pokuta 4–10 tisíc
Prohřešky za 4 body
Omezení chodce, který přechází po přechodu pro chodce – pokuta 4–10 tisíc
Neprodlené nezastavení vozidla při dopravní nehodě nebo nedovolené opuštění místa nehody – pokuta 7–25 tisíc
Nedání přednosti v jízdě – pokuta 4–10 tisíc
Porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás při přepravě dětí – pokuta 2–5 tisíc
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 20 a více kilometrů v obci a 30 a více kilometrů v hodině mimo obec – pokuta 4–10 tisíc
Řízení motorového vozidla řidičem, kterému byl zadržen řidičský průkaz – pokuta 4–10 tisíc
Řízení motorového vozidla řidičem, který pozbyl právo řídit na území České republiky, který je ve výkonu správního trestu nebo který má zakázáno řídit motorová vozidla – pokuta 25–75 tisíc
Ohrožení jiného řidiče při předjíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého – pokuta 2–5 tisíc
Porušení povinnosti být za jízdy připoután – pokuta 2–5 tisíc
Držení telefonního přístroje nebo jiného hovorového či záznamového zařízení v ruce nebo jiným způsobem při řízení – pokuta 4–10 tisíc
Prohřešky za 2 body
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti o deset a více kilometrů v hodině – pokuta 2–5 tisíc
Řízení motorového vozidla bez profesní způsobilosti, kterou mají mít profesionální řidiči autobusů či nákladních vozidel – pokuta 7–25 tisíc
Nezastavení vozidla před přechodem pro chodce v momentě, kdy je řidič povinen tak učinit – pokuta 4–10 tisíc
Neoprávněné stání s vozidlem na místě vyhrazeném pro vozidlo osob se zdravotním postižením nebo neoprávněné použití parkovacího průkazu pro osoby se zdravotním pojištěním při stání nebo při jízdě – pokuta 4–10 tisíc
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.