Soumrak finfluencerů? Regulátoři se čím dál víc zaměřují na popularizátory investování ze sítí
Petr Žabža, který má v Air Bank na starost vývoj investičních produktů, glosuje, proč regulátory zajímá, co fanouškům říkají investiční influenceři.
Petr Žabža o finančních influencerech
Glosa Petra Žabži Je nepochybné, že segment internetových influencerů, kteří se cíleně věnují finančnímu a investičnímu obsahu – tedy takzvaní finfluenceři – v posledních letech dramaticky narostl. Přesná data bohužel nejsou k dispozici, ale podle neoficiálních informací například z německého trhu je jen tam sleduje zhruba 1,5 milionu lidí.
Finfluencerům se tak podařilo efektivně zaplnit obsahovou a komunikační mezeru, která na trhu existuje. Zatímco banky a brokeři podléhají striktní regulaci a jejich veřejné výstupy prochází přísnou interní kontrolou, tvůrci finančního obsahu toto omezení nemají, a tak mohou – s trochou nadsázky – komentovat cokoliv a komukoliv.
Jejich výhodou je navíc schopnost i relativně komplexní témata výrazně zjednodušit a vizuálně atraktivně prezentovat, takže svoji fanouškovskou bázi si nepochybně najdou.
Problém nastává v okamžiku, kdy nominálně vzdělávací obsah zabrousí do oblastí, které lze považovat za investiční doporučení. Podle posledních průzkumů se lidé na finfluencery, společně s doporučením od známých a přátel, spoléhají stále více, a tak je jenom otázkou času, než se na ně zaměří regulátoři.