Soumrak finfluencerů? Regulátoři se čím dál víc zaměřují na popularizátory investování ze sítí

Petr Žabža, který má v Air Bank na starost vývoj investičních produktů, glosuje, proč regulátory zajímá, co fanouškům říkají investiční influenceři.

Petr ŽabžaPetr Žabža

zabza-3Komentář

Foto: CzechCrunch / Archiv PŽ

Petr Žabža o finančních influencerech

0Zobrazit komentáře

Glosa Petra Žabži Je nepochybné, že segment internetových influencerů, kteří se cíleně věnují finančnímu a investičnímu obsahu – tedy takzvaní finfluenceři – v posledních letech dramaticky narostl. Přesná data bohužel nejsou k dispozici, ale podle neoficiálních informací například z německého trhu je jen tam sleduje zhruba 1,5 milionu lidí.

Finfluencerům se tak podařilo efektivně zaplnit obsahovou a komunikační mezeru, která na trhu existuje. Zatímco banky a brokeři podléhají striktní regulaci a jejich veřejné výstupy prochází přísnou interní kontrolou, tvůrci finančního obsahu toto omezení nemají, a tak mohou – s trochou nadsázky – komentovat cokoliv a komukoliv.

Jejich výhodou je navíc schopnost i relativně komplexní témata výrazně zjednodušit a vizuálně atraktivně prezentovat, takže svoji fanouškovskou bázi si nepochybně najdou.

Problém nastává v okamžiku, kdy nominálně vzdělávací obsah zabrousí do oblastí, které lze považovat za investiční doporučení. Podle posledních průzkumů se lidé na finfluencery, společně s doporučením od známých a přátel, spoléhají stále více, a tak je jenom otázkou času, než se na ně zaměří regulátoři.

První vlaštovkou je Francie, která přijala zákon přikazující finfluencerům získat formální certifikaci, pokud chtějí komentovat například kryptoměny. Evropský regulátor ESMA vydal relativně přísné pokyny, které detailně popisují zakázané přístupy při publikování investičního obsahu online a britský regulátor FCA opakovaně upozorňuje jak finfluencery, tak investující veřejnost na rizika neautorizovaného nabízení investičních produktů.

Někdo by možná mohl namítnout, že jde o „soumrak finfluencerů“, ale já to vidím přesně naopak. Jejich role v popularizaci investování je nezpochybnitelná a bude se jenom zvyšovat. Formální certifikace je v jejich vlastním zájmu, protože jim dodá na důvěryhodnosti.

Takže dámy a pánové, kdo z vás si jako první do svého bia přidá „finfluencer s makléřskou licencí“?

Jedná se o osobní názory Petra Žabži, které neodráží postoj Air Bank a.s. Nejedná se o investiční radu ani o jiné doporučení konkrétní investice.

Rubriku Investice podporujíxtb_online-investing_logo_rgb-1jet-investment_logo_srgbjt-bankaamundi