Spirit of Ecstasy pro nový věk. Rolls-Royce přepracoval legendární sošku tak, aby ustála příchod elektrické éry
Symbol bezbřehého luxusu, tradice i životního stylu. Tím vším je legendární soška Spirit of Ecstasy, kterou automobilka Rolls-Royce zdobí přídě svých vozů už více než 100 let. Dáma v rozevlátém hávu si během tohoto období prošla řadou menších či větších proměn, přičemž další ji čeká s příchodem elektrické éry. Ta bude natolik svižná, že se musela trochu pokrčit v kolenou, aby ustála nápor větru.
Z pohledu běžného diváka by se mohlo jednat jen o malou estetickou úpravu. Soška, která původně stála s napjatýma nohama u sebe, se nyní trochu přikrčila a své pravé koleno jemně vysunula vpřed. Tato změna se ovšem spíše než v estetickém duchu nese ve jménu symbolickém. Dává totiž vědět, že Rolls-Royce je připravený udělat velký krok vstříc moderní éře elektromobility.
Oproti stávající verzi se soška zmenšila o 1,7 centimetru a změnila posturu. Jemně přepracováno bylo také její vlající roucho, které je mnohdy zaměňováno s křídly. To všechno se projevilo na koeficientu odporu uměleckého díla, který by měl činit 0,26. Rolls-Royce ovšem neuvedl parametry aerodynamického odporu dosavadní sošky, takže není možné porovnávat dopad změn.
Jisté je ovšem to, že se Spirit of Ecstasy ve své nové podobě poprvé představí v roce 2024 na modelu Spectre, prvním elektromobilu značky Rolls-Royce, který byl oznámen loni v září. Jak moc by současná soška mohla ubírat na jízdních vlastnostech elektrického kupé, je těžké odhadovat, přepracování jejího tvaru ovšem napovídá, že inženýři z Derby nechtěli nechat nic náhodě.
Samotná soška je součástí identity automobilky od roku 1911, kdy měřila úctyhodných osmnáct centimetrů. Dodnes se okolo jejího vzniku traduje řada legend, za jejichž vznikem stál příběh lásky, o které nesměl nikdo vědět.
Milenka, matka a múza
Tento příběh se začal psát v roce 1902, kdy John Montagu založil první britský automobilový časopis The Car Illustrated, ve kterém působil coby ilustrátor Charles Sykes. Po čase do redakce přišla také mladá Eleanor Thornton, kterou si Montagu osobně vyžádal poté, co ji potkal v automobilovém klubu, kde zastávala pozici asistentky Montaguova přítele a ředitele spolku Clauda Johnsona.
Mezi Montaguem a jeho o čtrnáct let mladší zaměstnankyní začal románek – v roce 1903 pak Eleanor otěhotněla. Ve snaze skandál zamést pod koberec se rodiče rozhodli dát dítě k adopci. Ovšem zatímco Eleanor svou dceru Joan po porodu již nikdy neviděla, Montagu ji svěřil do opatrovnictví svým známým a následně ji navštěvoval. A také ji co možná nejvíce podporoval coby hodný strýček John.
Svá tajemství však měla i Eleanor. Ještě předtím, než nastoupila do The Car Illustrated, si po nocích přivydělávala coby tanečnice a také jako modelka pro umělce ze čtvrti King’s Road v Chelsea. Výtvarníků, kteří ji malovali, bylo mnoho, velkou múzou se však v té době stala pro Charlese Sykese. Jaké asi bylo vzájemné překvapení v momentě, kdy se oba setkali v The Car Illustrated.