Spor mezi auty a cyklodopravou neexistuje, říká Jakub Ditrich z ekolo.cz. Problém kol je nedostatečná infrastruktura

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

cc-onlajn-budoucnost-dopravy-ekolo-jakub-ditrich

Foto: CzechCrunch

Jakub Ditrich z ekolo.cz na CzechCrunch Onlajnu

0Zobrazit komentáře

Kolo je malý, skladný, relativně nenáročný a ekologický, zároveň ale také nepříliš efektivní dopravní prostředek – takové je alespoň široké povědomí o něm. Ve městě ale prý snadno může být rychlejší než veřejná doprava nebo auto. To alespoň za hlavní důvod dopravování se na kole zmiňuje Jakub Ditrich, zakladatel a výkonný ředitel ekolo.cz. Na konferenci CzechCrunch Onlajn o budoucnosti dopravy kromě toho mluvil také o vztahu cyklistů s řidiči nebo stavu cyklostezek v Česku.

Jakub Ditrich nemá rád, když se ve spojitosti s ježděním na kole automaticky mluví o cyklistice. „Jezdím na kole po městě, ale nepovažuju se za cyklistu. Někteří říkají, že jsem dojížděč, a přijde mi vhodnější mluvit o cyklodopravě,“ poznamenává. Tento jakýsi terminologický spor ovšem upozorňuje na větší problém. Totiž že cyklodoprava ve větších městech je v Česku poměrně nevídaná věc.

Přitom jim může pomoci s řešením některých problémů, kterým dnes čelí, jako je přílišný provoz, nedostatek parkovacích míst, znečištění vzduchu a podobně. To samozřejmě nemusí naopak znamenat zakazování aut. Ditrich míní, že spor mezi automobilisty a „kolaři“ neexistuje, ale spíš představuje přílišné zjednodušení komplexní situace.

„Snad každý, kdo jezdí na kole, jezdí i autem,“ říká Ditrich. Jak navíc taktéž na konferenci CzechCrunch Onlajn zmínil Vítek Ježek, jenž vede projekt sdílených kol Rekola, zájem o kola roste nezávisle na omezeních, jimž dnes nejen ve městech čelí.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o cyklodopravě mluvil Jakub Ditrich, zakladatel společnosti ekolo.cz.

***

Proč vlastně zájem o cyklodopravu roste? U mnohých je to jednoduše způsob rekreace nebo sportovní aktivita, pro ony „dojížděče“ zase může být důležitý ekologický aspekt. Nižší uhlíkovou stopu kol oproti autům snad všichni akceptují, například server Bikeradar se rozhodl toto tvrzení podrobit zevrubné analýze.

Zjistil, že používání kola má nejen asi desetkrát menší environmentální dopad než automobil, ale z hlediska produkce skleníkových plynů překoná i chůzi. Elektrická kola jsou na tom dokonce lépe. Sám Jakub Ditrich ale na kolech nejvíce oceňuje rychlost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je to nejrychlejší prostředek pro pohyb na krátké vzdálenosti, i když nemá dodatečný pohon,“ říká. Sám používá elektrokolo, díky němuž prý zajede 25 kilometrů z domu do práce rychleji, než kdyby se vydal autem. Automobil na stejnou cestu volí hlavně v zimě nebo ve špatném počasí kvůli pohodlnosti.

Vnímá však, že pro mnoho jiných lidí je překážkou k dopravování na kole obava o bezpečnost. „Převažuje u nich nejistota nad tím, co se stane, když vyrazí do provozu,“ poznamenává Ditrich. Zmiňuje přitom zkušenost své manželky, která na kole Prahou jezdí už pět let a nedávno ji srazila dodávka v nově obnoveném cyklopruhu, tedy ve zvýrazněném červeném pásu na okraji silnice.

elektrokola9

Foto: Ekolo.cz

Jakub Ditrich, zakladatel a výkonný ředitel projektu ekolo.cz

Podle Ditricha se takové cyklopruhy ve světě používají jen jako nouzové řešení, ale třeba v Praze se chystají i na 24 metrů široké ulici Revoluční. „To nemá s infrastrukturou pro jízdu na kole nic společného. Dokud nebude existovat segregovaná infrastruktura, na masový nárůst cyklodopravy ve městech můžeme zapomenout,“ komentuje.

V jiných velkých evropských městech jako Londýn, Mnichov, Paříž, ale také Krakov nebo Bratislava je prý situace výrazně jiná a dopravovat se na kole je podstatně snazší a bezpečnější. Dobrá infrastruktura pro malé jednostopé prostředky je však také v Česku. Jenže zatímco v Praze z celkového objemu dopravy kolo představuje nanejvýš jedno procento, v Hradci Králové je to 18 % a v Přerově třeba 21 % (rámcová data jsou dostupná na portálu Česko v pohybu).

Vyšší podíl dopravy na kole samozřejmě automaticky neznamená lepší infrastrukturu, Ditrich ale věří opačné kauzalitě – pokud bude jednodušší a bezpečnější jezdit, lidé to využijí. Například v hlavním městě by ale dostatečná infrastruktura pro cyklodopravu znamenala osmdesát kilometrů stezek. Dnes je jich asi devatenáct, byť se pracuje i na dalších trasách. Ideálně by ve výsledku měly připomínat trasy metra, aby dostatečně pokryly plochu města.

***

Více o cyklostezkách a cyklodopravě v Česku i v Evropě se dozvíte na vystoupení Jakuba Ditricha na konferenci CzechCrunch Onlajn. Ta se tentokrát věnovala tématu budoucnosti dopravy.

Na Onlajnu vystoupili také Martin Feč ze společnosti Charter AdvisoryMartin Peleška z Toyoty, dále Tereza Veselá ze společnosti E-sharing a Vítek Ježek, zakladatel růžových kol RekolaRoman Meliška z Urban Laab či zakladatel Zuri Michal Illich nebo bývalý designér Tesly Otto Fabri.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

cco-partneri

Bolt přijíždí do Prahy se stovkami elektrických koloběžek. Parkovat s nimi nebude možné kdekoliv

Peter BrejčákPeter Brejčák

bolt-1

Foto: Bolt

Elektrická koloběžka Bolt

0Zobrazit komentáře

Přeprava autem, rozvoz jídla i potravin, sdílená elektrokola a teď už i elektrické koloběžky. Estonský startup Bolt, který na přelomu loňského a letošního roku nakoply mnohamiliardové investice, oznámil další novinku v expanzi svých služeb v Česku. V hlavním městě začal nabízet také své sdílené koloběžky, přičemž do ulic městských částí Praha 1 až 10 jich v první fázi rozmístí zhruba dvě stovky. Podle poptávky pak bude v daných lokalitách upravovat počet strojů i stanovišť.

Podobně jako elektrická kola, jež Bolt v hlavním městě rozmístil v říjnu loňského roku, bude podle vyjádření firmy koloběžky možné si vypůjčit a vrátit pouze na dedikovaných stáních. V Praze je jich aktuálně přibližně 500 a mimo ně aplikace uživatelům nedovoluje jízdu ukončit.

Pro Bolt není Praha prvním městem, kde své koloběžky nabízí. Před rokem je nasadil v Olomouci, následně pokračoval Boskovicemi a Pardubicemi, v březnu letošního roku pak Brnem a Ostravou. Celkově je provozuje v deseti tuzemských městech a během léta by mělo přibýt několik dalších.

Bez poplatku za odemčení

V Praze se platforma přidává ke konkurenční službě Lime, která sdílené koloběžky provozuje už několik let. V ulicích hlavního města přitom v posledních letech bylo možné potkávat například i stroje od společnosti Revolt, která však nedávno ukončila svoji činnost. Bolt se nicméně oproti konkurenčnímu Limu odlišuje v cenové politice.

Zatímco Lime v Praze účtuje 25 korun jen za odemčení stroje a následně tři koruny za každou minutu jízdy, u Boltu uživatel v hlavním městě zaplatí 2,50 koruny za minutu bez úvodního poplatku. Desetiminutová jízda by tak měla vyjít na 25 korun. V jiných městech má přitom Bolt ceny nastavené vyšší, je tedy možné, že v budoucnu zdraží i v Praze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Uvedení našich elektrokoloběžek jsme pečlivě vyjednali se samosprávou stejně, jako to děláme v jiných městech nebo jako jsme před tři čtvrtě rokem dojednali spuštění elektrokol Bolt. Na stejných, pevně daných stanovištích tak pouze k elektrokolům přibudou koloběžky,“ popisuje Martin Zajíc, manažer pro elektrická kola a koloběžky Bolt pro Českou republiku.

„Princip, na kterém je naše služba založena, minimalizuje to, že se naše koloběžky budou válet po chodnících, v parcích a podobně. Nanejvýš ve velmi nepravděpodobném případě, že někdo koloběžku poškodí a rozbitou nechá ležet. Naši lidé ji ovšem v řádu hodin najdou a odklidí,“ doplňuje Zajíc.