Black Widow vs. Disney. Herečka Scarlett Johansson studio zažalovala kvůli ušlým ziskům, spor se teď vyostřuje
Asi před měsícem médii proběhla zpráva, že herečka Scatlett Johansson žaluje Disney kvůli ušlému zisku, což pramení z toho, že zábavní gigant uvedl bez jakékoliv konzultace film Black Widow v kinech i online zároveň, čímž ji měl připravit až o 50 milionů dolarů. Od té doby se spor vyostřuje a možná se dostane až k soudu. Paralelně s tím ze soudních dokumentů vycházejí informace, že Disney z vydání filmu online vydělalo přes 100 milionů dolarů.
Zvlášť u známějších hollywoodských jmen je standardem, že kromě pevného honoráře za roli mají ve smlouvě také nárok na určité procento z výdělků daného filmu z kin. Platilo to také pro smlouvu Scarlett Johansson na Black Widow. Studio ale snímek nakonec premiérově poslalo zároveň na plátna a za bonusový poplatek k předplatnému také na streamovací službu Disney+.
Představitelka silné ženské superhrdinky v žalobě argumentuje, že rozhodnutí Disney nepředcházela žádná projednání nových podmínek s hlavní herečkou. Zatímco se tak ona musela spokojit s menším příjmem kvůli covidu a paralelnímu uvedení online, zábavní gigant ze situace těžil.
Sám se pochlubil 60 miliony dolarů z premiéry Black Widow na Disney+ a v soudních dokumentech teď zaznělo, že snímek prodejem na internetu vydělal dokonce 125 milionů dolarů. Ve srovnání s příjmy z kin je to více než třetina.
Žaloba Johansson stojí na argumentu, podle něhož Disney přesvědčilo Marvel k porušení smlouvy s ní. Herečka prý dvacetimilionový pevný honorář odsouhlasila s předpokladem, že větší část jejích příjmů z filmu přijde z kin, což bylo před pandemií standardním předpokladem.
V době vyjednávání smlouvy pro Black Widow ale nikdo netušil, že přijde globální karanténa a takřka bezprecedentní změny ve filmové distribuci, takže nikomu nepřišlo důležité se explicitně bavit o streamování. Dohoda tak obsahuje podmínku širokého vydání filmu v kinech, ale exkluzivita tohoto vydání byla spíš implicitní.
Právě proto Disney žalobu okamžitě označilo za nepodloženou. Dokonce řeklo, že hybridní premiéra výdělkům herečky pomohla. Firma se pak uchýlila i k osobnímu útoku, sugerujícímu chamtivost hollywoodské hvězdy. Její jednání charakterizovalo jako „zvlášť smutné a znepokojivé v tom, jak bezcitně přehlíží globální účinky pandemie COVID-19.“
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPřed několika dny následovala žádost právníků společnosti Disney záležitost přesunout do neveřejné roviny a vyrovnat ji mimosoudně. Firma Periwinkle Entertainment, která služby Johansson zprostředkovala, prý v rámci domluv původní smlouvy souhlasila se zcela soukromým jednáním. Podání veřejné žaloby má být jen marná snaha záležitost medializovat a získat podporu veřejnosti.
Právníci herečky rozhodně nesouhlasí. „Poté, co společnost Disney na tento soudní spor reagovala misogynním útokem na Scarlett Johansson, se nyní předvídatelně snaží skrýt své pochybení v důvěrné arbitráži,“ řekl její právník John Berlinski. „Proč se společnost Disney tolik bojí vést veřejný soudní spor?“ dodal a sám si následně odpověděl.
Firma si totiž prý dobře uvědomuje, co smlouva Johansson s Marvelem znamenala. Slib vydání Black Widow v kinech „stejně jako ostatní filmy“ měl zajistit, že na výdělcích z prodeje lístků nebude kanibalizovat alternativní distribuce. V tomto momentu se ovšem naráží na nejsložitější část sporu – s žádnou alternativní distribucí před pandemií nikdo nepočítal.
Johansson je obětí pandemie i Disney
Podle zábavního giganta ve smlouvě nic o exkluzivitě pro kina nezaznívá. Jedinou podmínkou prý bylo premiérové uvedení na více než 1 500 plátnech, což bylo mnohonásobně překročeno. Žaloba se pohybuje v zásadě v rovině interpretace – pokud by ji byla přiznána nějaká legitimita a spor by dospěl až k soudu, hlavní otázkou by nejspíš bylo, zda a v jaké míře hybridní uvedení Black Widow ublížilo příjmům hlavní herečky.
Negativní vliv této strategie na prodej lístků ani celkové výdělky není snadné spolehlivě prokázat, ale dlouhé měsíce o něm mluví téměř všichni. Například režisér Denis Villeneuve se kvůli tomu obává budoucnosti druhé části Duny, o špatném vlivu hybridního uvádění na kina mluví také americký svaz kinařů. Na akci CinemaCon se teď ke kritice přidalo i studio Sony. Jeho šéf marketingu řekl: „Současná premiéra filmů v kinech a doma je pro naše společné podnikání zničující.“
Momentálně není jednoduché si představit, že by Johansson pro Disney ještě někdy měla pracovat. V tom také spočívá další z argumentů ve prospěch herečky – Black Widow má být poslední film ze série Avengers, kde se objeví, a studio ji tak už nepotřebuje. Nedávalo si tedy práci s opětovným projednáváním smlouvy a nechalo si většinu příjmů pro sebe. Počet předplatitelů Disney+ roste, s nimi i hodnota firmy a odměny vedení. A Johansson má smůlu.
V tomto kontextu není příliš překvapivé, že většina ostatních hvězd Avengers se k situaci nijak nevyjádřila. Přesto teď herečce určitým způsobem vyjádřila podporu alespoň Elizabeth Olsen, představitelka Wandy. „Je tak tvrdá a když jsem si to přečetla, doslova jsem si řekla ‚dobře ty, Scarlett’,“ řekla v rozhovoru pro Vanity Fair.
V zásadě všechna velká studia, která s hybridní distribucí experimentovala, od ní s ustupující pandemií odstupují a místo toho přechází na kratší exkluzivitu pro kina. Třeba Warner Bros. se k tomu od příštího roku zavázalo smluvně. Vedení Disney stále mluví spíš o rozhodnutích na individuální bázi, prozatím se ale s chystanými marvelovkami Shang-Chi, Eternals i Spider-Man: Bez domova počítá exkluzivně v kinech.