Black Widow vs. Disney. Herečka Scarlett Johansson studio zažalovala kvůli ušlým ziskům, spor se teď vyostřuje

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

black-widow

Foto: Falcon

Scarlett Johansson ve filmu Black Widow

0Zobrazit komentáře

Asi před měsícem médii proběhla zpráva, že herečka Scatlett Johansson žaluje Disney kvůli ušlému zisku, což pramení z toho, že zábavní gigant uvedl bez jakékoliv konzultace film Black Widow v kinech i online zároveň, čímž ji měl připravit až o 50 milionů dolarů. Od té doby se spor vyostřuje a možná se dostane až k soudu. Paralelně s tím ze soudních dokumentů vycházejí informace, že Disney z vydání filmu online vydělalo přes 100 milionů dolarů.

Zvlášť u známějších hollywoodských jmen je standardem, že kromě pevného honoráře za roli mají ve smlouvě také nárok na určité procento z výdělků daného filmu z kin. Platilo to také pro smlouvu Scarlett Johansson na Black Widow. Studio ale snímek nakonec premiérově poslalo zároveň na plátna a za bonusový poplatek k předplatnému také na streamovací službu Disney+.

Představitelka silné ženské superhrdinky v žalobě argumentuje, že rozhodnutí Disney nepředcházela žádná projednání nových podmínek s hlavní herečkou. Zatímco se tak ona musela spokojit s menším příjmem kvůli covidu a paralelnímu uvedení online, zábavní gigant ze situace těžil.

Sám se pochlubil 60 miliony dolarů z premiéry Black Widow na Disney+ a v soudních dokumentech teď zaznělo, že snímek prodejem na internetu vydělal dokonce 125 milionů dolarů. Ve srovnání s příjmy z kin je to více než třetina.

black-widow2

Foto: Falcon

Scarlett Johansson a Florence Pugh ve filmu Black Widow

Žaloba Johansson stojí na argumentu, podle něhož Disney přesvědčilo Marvel k porušení smlouvy s ní. Herečka prý dvacetimilionový pevný honorář odsouhlasila s předpokladem, že větší část jejích příjmů z filmu přijde z kin, což bylo před pandemií standardním předpokladem.

V době vyjednávání smlouvy pro Black Widow ale nikdo netušil, že přijde globální karanténa a takřka bezprecedentní změny ve filmové distribuci, takže nikomu nepřišlo důležité se explicitně bavit o streamování. Dohoda tak obsahuje podmínku širokého vydání filmu v kinech, ale exkluzivita tohoto vydání byla spíš implicitní.

Právě proto Disney žalobu okamžitě označilo za nepodloženou. Dokonce řeklo, že hybridní premiéra výdělkům herečky pomohla. Firma se pak uchýlila i k osobnímu útoku, sugerujícímu chamtivost hollywoodské hvězdy. Její jednání charakterizovalo jako „zvlášť smutné a znepokojivé v tom, jak bezcitně přehlíží globální účinky pandemie COVID-19.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Před několika dny následovala žádost právníků společnosti Disney záležitost přesunout do neveřejné roviny a vyrovnat ji mimosoudně. Firma Periwinkle Entertainment, která služby Johansson zprostředkovala, prý v rámci domluv původní smlouvy souhlasila se zcela soukromým jednáním. Podání veřejné žaloby má být jen marná snaha záležitost medializovat a získat podporu veřejnosti.

Právníci herečky rozhodně nesouhlasí. „Poté, co společnost Disney na tento soudní spor reagovala misogynním útokem na Scarlett Johansson, se nyní předvídatelně snaží skrýt své pochybení v důvěrné arbitráži,“ řekl její právník John Berlinski. „Proč se společnost Disney tolik bojí vést veřejný soudní spor?“ dodal a sám si následně odpověděl.

Firma si totiž prý dobře uvědomuje, co smlouva Johansson s Marvelem znamenala. Slib vydání Black Widow v kinech „stejně jako ostatní filmy“ měl zajistit, že na výdělcích z prodeje lístků nebude kanibalizovat alternativní distribuce. V tomto momentu se ovšem naráží na nejsložitější část sporu – s žádnou alternativní distribucí před pandemií nikdo nepočítal.

Johansson je obětí pandemie i Disney

Podle zábavního giganta ve smlouvě nic o exkluzivitě pro kina nezaznívá. Jedinou podmínkou prý bylo premiérové uvedení na více než 1 500 plátnech, což bylo mnohonásobně překročeno. Žaloba se pohybuje v zásadě v rovině interpretace – pokud by ji byla přiznána nějaká legitimita a spor by dospěl až k soudu, hlavní otázkou by nejspíš bylo, zda a v jaké míře hybridní uvedení Black Widow ublížilo příjmům hlavní herečky.

Negativní vliv této strategie na prodej lístků ani celkové výdělky není snadné spolehlivě prokázat, ale dlouhé měsíce o něm mluví téměř všichni. Například režisér Denis Villeneuve se kvůli tomu obává budoucnosti druhé části Duny, o špatném vlivu hybridního uvádění na kina mluví také americký svaz kinařů. Na akci CinemaCon se teď ke kritice přidalo i studio Sony. Jeho šéf marketingu řekl: „Současná premiéra filmů v kinech a doma je pro naše společné podnikání zničující.“

disney-wandavision-wanda-elizabeth-olsen

Foto: Disney

Elizabeth Olsen v seriálu Marvelu WandaVision

Momentálně není jednoduché si představit, že by Johansson pro Disney ještě někdy měla pracovat. V tom také spočívá další z argumentů ve prospěch herečky – Black Widow má být poslední film ze série Avengers, kde se objeví, a studio ji tak už nepotřebuje. Nedávalo si tedy práci s opětovným projednáváním smlouvy a nechalo si většinu příjmů pro sebe. Počet předplatitelů Disney+ roste, s nimi i hodnota firmy a odměny vedení. A Johansson má smůlu.

V tomto kontextu není příliš překvapivé, že většina ostatních hvězd Avengers se k situaci nijak nevyjádřila. Přesto teď herečce určitým způsobem vyjádřila podporu alespoň Elizabeth Olsen, představitelka Wandy. „Je tak tvrdá a když jsem si to přečetla, doslova jsem si řekla ‚dobře ty, Scarlett‘,“ řekla v rozhovoru pro Vanity Fair.

V zásadě všechna velká studia, která s hybridní distribucí experimentovala, od ní s ustupující pandemií odstupují a místo toho přechází na kratší exkluzivitu pro kina. Třeba Warner Bros. se k tomu od příštího roku zavázalo smluvně. Vedení Disney stále mluví spíš o rozhodnutích na individuální bázi, prozatím se ale s chystanými marvelovkami Shang-Chi, Eternals i Spider-Man: Bez domova počítá exkluzivně v kinech.

Spider-Man se vrací do éry původních filmů. Nový trailer na očekávanou marvelovku má pár velkých překvapení

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

spider-man-1

Reprofoto: Sony/YouTube

Peter Parker alias Spider-Man v novém filmu

0Zobrazit komentáře

Na to, že má nový Spider-Man: Bez domova vyjít v prosinci, se o něm dosud téměř nic nevědělo. Sony a Disney původně měly v plánu to tak ještě chvíli nechat, před pár dny ale na internet unikl kompletní trailer a studiím tak nejspíš nezbylo nic jiného, než fanoušky potěšit jeho oficiálním zveřejněním a konečně tak ukázat, co Peter Parker udělá s totálním převrácením svého světa v minulém filmu.

Na začátek je nutné upozornit, že upoutávka, stejně jako tento text, obsahuje spoilery z předchozího Spider-Mana: Daleko od domova. Někteří by zároveň mohli usoudit, že trailer z chystaného titulu prozrazuje příliš. Marvel totiž i nadále pokračuje ve vytváření megalomanského seriálu z filmů a Bez domova začne v zásadě přesně tam, kde Daleko od domova skončilo.

To znamená, že zloduch Mysterio, chvíli poté, co ho Spider-Man porazil, celému světu prozradil jeho skutečnou identitu. Při průletech centrem New Yorku tak na budovách vidíme bezpočet obrovských obrazovek pokrytých maskou Spider-Mana a tváří Petera Parkera hned vedle. A co víc, Mysteriovi se podařilo všechny své podvody a dronové útoky svést na mladého hrdinu, který tak musí utíkat takřka před celým světem.

Právě tyto okolnosti byly známé už divákům, co vydrželi do potitulkové scény předchozího filmu a dostali velký cliffhanger, na jehož rozuzlení čekají už přes dva roky. Když se tedy během uplynulého víkendu na internetu objevil údajně uniklý trailer pokračování, okamžitě ovládl sociální média. Studiím se sice podle všeho podařilo úniky nahlásit a smazat, o dva dny později ovšem tříminutovou upoutávku vydala oficiálně.

Peter Parker se v ní snaží neúspěšně vypořádat s novou realitou. Jelikož si nedokáže představit, že by tak měl vypadat zbytek jeho života (a života jeho blízkých), rozhodne se mocného Doktora Strange požádat o kouzlo, co by nedávné události zvrátilo. Dr. Strange se o něj samozřejmě přes varování rozštěpení vesmíru pokusí a samozřejmě to nedopadne podle plánu.

Koncept multiverza se ve filmovém a televizním univerzu Marvelu (MCU) výrazněji objevil už v Avengers: Endgame, kde byl součástí základního námětu. Teď má však hrát zásadní roli ve většině titulů ze čtvrté fáze MCU, což platí i pro chystaného Spider-Mana. Peter Parker a Dr. Strange v něm prolétávají mnoha různými realitami, přičemž se snaží najít cestu zpátky do té svojí.

Ačkoliv trailer kromě základní premisy snímku neodhaluje mnoho, těm, kteří dění kolem Spider-Mana detailně nesledovali, nabízí pár velkých překvapení. Hrdinové se totiž při cestování multiverzem setkají se zloduchy ze starších filmů o pavoučím muži a dokonce je ztvární odpovídající herci. V upoutávce se tak po sedmnácti letech objevuje Alfred Molina jako Doc Ock, dost možná slyšíme také Willema Dafoea jako Goblina. Obsazení J.K. Simmonse snad naznačuje i návrat despotického šéfa novin J. J. Jamesona ze snímků Sama Raimiho.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Komiksová divize Disney prozatím letos bodovala hlavně trojicí seriálů WandaVision, The Falcon and the Winter Soldier a Loki, které si přes kolísavou kvalitu zajistily velké publikum. Něco podobného platilo o snímku Black Widow. Jeho příjmy mají sice daleko k částkám typicky očekávaným u podobných blockbusterů, v kinech a online nicméně zatím vydělal půl miliardy dolarů.

Spider-Man: Bez domova se teď oficiálně připojuje k poměrně silné nabídce Marvelu na poslední měsíce letošního roku. Už příští týden se výhradně na plátna chystá Shang-Chi lákající mimo jiné dobrým přijetím kritiky. V listopadu pak dorazí Eternals, jejichž trailery slibují netypické zpracování marvelovského blockbusteru. Nový Spider-Man nakonec rok uzavře plánovanou premiérou 16. prosince. Jelikož minulý film celosvětově vydělal přes miliardu dolarů, kinaři očekávají snad konečně návrat k příjmům z doby před pandemií.