Black Widow vs. Disney. Herečka Scarlett Johansson studio zažalovala kvůli ušlým ziskům, spor se teď vyostřuje
Asi před měsícem médii proběhla zpráva, že herečka Scatlett Johansson žaluje Disney kvůli ušlému zisku, což pramení z toho, že zábavní gigant uvedl bez jakékoliv konzultace film Black Widow v kinech i online zároveň, čímž ji měl připravit až o 50 milionů dolarů. Od té doby se spor vyostřuje a možná se dostane až k soudu. Paralelně s tím ze soudních dokumentů vycházejí informace, že Disney z vydání filmu online vydělalo přes 100 milionů dolarů.
Zvlášť u známějších hollywoodských jmen je standardem, že kromě pevného honoráře za roli mají ve smlouvě také nárok na určité procento z výdělků daného filmu z kin. Platilo to také pro smlouvu Scarlett Johansson na Black Widow. Studio ale snímek nakonec premiérově poslalo zároveň na plátna a za bonusový poplatek k předplatnému také na streamovací službu Disney+.
Představitelka silné ženské superhrdinky v žalobě argumentuje, že rozhodnutí Disney nepředcházela žádná projednání nových podmínek s hlavní herečkou. Zatímco se tak ona musela spokojit s menším příjmem kvůli covidu a paralelnímu uvedení online, zábavní gigant ze situace těžil.
Sám se pochlubil 60 miliony dolarů z premiéry Black Widow na Disney+ a v soudních dokumentech teď zaznělo, že snímek prodejem na internetu vydělal dokonce 125 milionů dolarů. Ve srovnání s příjmy z kin je to více než třetina.
Žaloba Johansson stojí na argumentu, podle něhož Disney přesvědčilo Marvel k porušení smlouvy s ní. Herečka prý dvacetimilionový pevný honorář odsouhlasila s předpokladem, že větší část jejích příjmů z filmu přijde z kin, což bylo před pandemií standardním předpokladem.
V době vyjednávání smlouvy pro Black Widow ale nikdo netušil, že přijde globální karanténa a takřka bezprecedentní změny ve filmové distribuci, takže nikomu nepřišlo důležité se explicitně bavit o streamování. Dohoda tak obsahuje podmínku širokého vydání filmu v kinech, ale exkluzivita tohoto vydání byla spíš implicitní.
Právě proto Disney žalobu okamžitě označilo za nepodloženou. Dokonce řeklo, že hybridní premiéra výdělkům herečky pomohla. Firma se pak uchýlila i k osobnímu útoku, sugerujícímu chamtivost hollywoodské hvězdy. Její jednání charakterizovalo jako „zvlášť smutné a znepokojivé v tom, jak bezcitně přehlíží globální účinky pandemie COVID-19.“