Sportovní bestie zrozená pro boření rekordů. Bugatti Bolide chce zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 vteřin

bugatti-bolide3

Foto: Bugatti

Bugatti Bolide

0Zobrazit komentáře

Jméno automobilky Bugatti bylo v posledních týdnech intenzivně skloňováno v souvislosti s nadcházející šachovou partií, kterou chce koncern Volkswagen rozehrát s některými ze svých luxusních značek. Právě Bugatti by se mělo stát součástí této partie hrané ve jménu co možná největších úspor, což vyvolalo řadu spekulací. Některé z nich hovoří i o přechodu Bugatti pod křídla chorvatských specialistů na elektromobily vedených Matem Rimacem.

Pokud by se tato informace potvrdila, Bugatti by s největší pravděpodobností čekala budoucnost plná elektřiny v doprovodu extrémních výkonů, které byly této původem francouzské značce vždy blízké. To ostatně potvrzuje i její poslední novinka pod názvem Bolide, která má masivního výkonu na rozdávání.

Bugatti sice bylo na počet nabízených modelů vždy skoupé, nicméně nikdy nemělo problém zákazníkům nabízet bohatý výběr z nejrůznějších limitovaných edic vycházejících ze základní řady. To platí i o Chironu, který se během svého života dočkal speciálů Sport, Pur Sport, Vision Gran Turismo, Centodieci, Divo, Super Sport 300+ a La Voiture Noire.

bugatti-bolide4

Foto: Bugatti

Extrémní výtvor od Bugatti

Žádný z jmenovaných se však nemůže rovnat tomu, co přišlo nyní. Bolide je monstrum, které si nikdo nedovolí vypustit do běžného provozu. Ze řetězu tak může být odpoután jen na uzavřeném okruhu, kde je novinka schopna rozpoutat smršť o síle 1 850 koňských sil, které jsou generovány osmilitrovým šestnáctiválcem do W krmeným čtveřicí turbodmychadel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Takto šílený výkon spolu s hmotností pouhých 1 240 kilogramů stačí k tomu, aby vůz zrychlil z klidového stavu na 100 km/h za 2,17 sekundy. Stovkou to pro Bolide všechno teprve začíná. Po dalších 18 sekundách je jeho ukazatel rychlosti schopen signalizovat více než 500 km/h. V praxi to znamená, že má tento vůz předpoklady překonat okruh na slavném Nürburgringu v čase 5:23,1, což by z něj dělalo jeden z nejrychlejších vozů, jaké kdy byly na této planetě stvořeny.

Aby se automobilce podařilo dosáhnout tohoto titulu, byla každá součástka vozu upravena tak, aby přispívala k co možná nejvyššímu výkonu. Turbodmychadla dostala optimalizované lopatky pro nejlepší plnící tlak a rychlost. Kola byla vyrobena z kovaného hořčíku a myslelo se dokonce i na spojovací materiál. Proto jsou všechny šrouby a další spojovací díly vyrobeny z lehkého titanu.

bugatti-bolide5

Foto: Bugatti

Při navrhování Bolide se Bugatti inspirovalo i minulostí

bugatti-bolide2

Foto: Bugatti

Automobil má hned několik technologických novinek, například povrch reagující na rychlost vozu

Samozřejmostí je karbonový monokok, který je lakován jen přibližně ze 40 %, opět ve jménu úspory cenných gramů. Skutečnou specialitou je ovšem až povrch sací lopatky umístěné ve střešním otvoru. Téměř živý povrch se proměňuje v reakci na rychlost automobilu. V momentě, kdy jede vůz pomalejší rychlostí, je zcela hladký, ale jakmile začne vzduch proudit rychleji, na povrchu se pro co možná nejlepší přítlak vytvoří bubliny.

Že Bolide vychází z Chironu, je patrné na několika designových prvcích, přičemž tím nejvýraznějším je tradiční mřížka přední masky ve tvaru podkovy. Oproti Chironu je však Bolide daleko nižší. S výškou pouhých 99,5 centimetru se rovná výšce legendárního modelu Type 35.

fitify-1

Přečtěte si takéZe studentského projektu do 180 zemí světa. České Fitify se svým virtuálním fitness koučem dobývá domácí cvičeníZe studentského projektu do 180 zemí světa. České Fitify se svým virtuálním fitness koučem dobývá domácí cvičení

Stejné proporce přitom nejsou žádnou náhodou. Bugatti má ve zvyku hledět nejen do budoucnosti, ale rádo se vrací i do minulosti, aby modely vyprávěly vzájemné příběhy. Type 35 byl jedním z neúspěšnějších sportovních vozů značky a Bolide chce na tyto úspěchy navázat. Ostatně hned několik klíčových postav, které stály u zrodu tohoto speciálu, se shodují na tom, že se jedná o to nejextrémnější a nejambicióznější vozidlo, na jakém kdy ve své dlouholeté kariéře pracovaly.

Závěrem se však sluší říci, že čísla uvedená ve spojitosti s Nürburgringem i akcelerací na 500 km/h jsou pouze teoretická a vycházejí z papírových propočtů. Bugatti k Bolidu prozatím přistupuje jako k experimentálnímu konceptu, u kterého se stále neví, zda se bude vyrábět. Lze ovšem předpokládat, že by o dost možná jednu z posledních spalovacích střel od Bugatti byl zájem veliký.

bugatti-bolide1

Foto: Bugatti

Při navrhování vozu bylo vše podmíněno co možná nejvyšší rychlosti

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Harley-Davidson se pouští do elektrokol a začíná pořádným retrem. Model Serial 1 je inspirován první motorkou z roku 1903

Filip HouskaFilip Houska

harley-davidson-1

Foto: Harley-Davidson

Elektrokolo od Harley-Davidson inspirované legendárním motocyklem z roku 1903

0Zobrazit komentáře

Legendární americký výrobce motocyklů Harley-Davidson už začátkem loňského roku naznačil, že ve spalovacích motorech budoucnost nevidí. Nalákal nás totiž na unikátní model LifeWire poháněný čistou elektřinou a slíbil, že by se brzy v jeho portfoliu mohly objevit i elektrické skútry nebo kola. A právě na segment jízdních kol se firma z Milwaukee začíná ještě více zaměřovat.

Ačkoliv měl Harley-Davidson vždy primární fokus na výrobu silných motorek uzpůsobených pro ikonický americký lifestyle, v jeho vývojovém centru se už nějakou dobu rýsovaly první návrhy na elektrické kolo, které by muselo být natolik speciální, aby mohlo nést název této kultovní značky. Z původně utajovaného projektu se nyní stává regulérní firma zvaná Serial 1 Cycle a rovnou odhaluje první produkt.

Tím je silniční elektrokolo, které se svým designem podobá legendární motorce Serial Number One z roku 1903, což je vůbec první motocyklový model, jejž Harley-Davidson kdy vyrobil. A inspirace začátky 20. století je znát hned na první pohled – novinka přichází s retro koženým sedadlem, pod nimž se nachází viditelné odpružení, koženými rukojeťmi a poměrně starodávným rámem v černé barvě.

harley-davidson-4

Foto: Harley-Davidson

Odkaz na první motorku od Harley-Davidsonu

O výrazný kontrast se u prvního cyklistického výstřelu pod hlavičkou dceřiné firmy Harley-Davidson starají bílé pláště kol, které ono nostalgické pojetí stylově doplňují. Celkový retro design je nicméně doplněn o novodobé technologie, mezi které patří elektrický motor nebo kotoučové brzdy. Bližší specifikace o výkonu, dojezdu nebo nabíjení ovšem Serial 1 Cycle zatím nezveřejňuje.

„Dynamický a rychle rostoucí segment elektrických kol je v popředí globální revoluce mobility a vznik Serial 1 Cycle umožňuje Harley-Davidsonu hrát v tomto poli klíčovou roli,“ říká Aaron Frank, brand director pro Serial 1 Cycle, čímž odkazuje na zvýšený zájem o elektrokola ze stran amerických zákazníků, jejichž počet by se měl vlivem aktuální pandemie letos oproti loňskému roku zdvojnásobit až na 600 tisíc modelů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zda Harley-Davidson dokáže na tomto trhu uspět, je velkou otázkou. Ačkoliv má silné jméno a zkušenosti s elektrickými motory, což potvrzují i motorky pro děti, celá oblast je vysoce konkurenční. Elektrická jízdní kola totiž vyrábí snad každý větší cyklistický výrobce včetně gigantů jako Specialized, Trek nebo Giant. Nehledě na to, že se neustále objevují nové firmy, které se specializují výhradně na elektrokola.

A protože jde o Harley-Davidson, je pravděpodobné, že své nové kolo pošle na trh s o něco vyšší cenovkou, než je zvykem u ostatních. Jisté to ale bude v březnu příštího roku, kdy se má dostat do prodeje. Momentálně se Harley-Davidson může těšit z nedávných výsledků za třetí čtvrtletí, během kterého se mu podařilo zvýšit čistý zisk o 39 % na 120 milionů dolarů (zhruba 2,8 miliardy korun) a o 6 % snížit meziroční propad prodejů svých motocyklů, které ovlivnila i koronavirová krize.

harley-davidson-3

Foto: Harley-Davidson

Kontrast černé, bílé a hnědé

harley-davidson-5

Foto: Harley-Davidson

Kotoučové brzdy

harley-davidson-6

Foto: Harley-Davidson

Retro doplněné o moderní pohon