Spotify drasticky škrtá a je to skvělá zpráva. Ukazuje se, že byznys potřebuje tlak, ne pohodlí
Když někdo ohlásí, že bude poměrně masivně propouštět, může se to zdát jako špatná zpráva. Existuje ale i jiné vysvětlení: návrat zdravého rozumu.
Daniel Ek, spoluzakladatel a šéf Spotify
Komentář Luboše Kreče: Společnost Spotify, jejíž aplikaci používají stovky milionů lidí k poslechu hudby a podcastů, oznámila, že propustí 1 500 lidí, což je zhruba 17 procent všech zaměstnanců. Její zakladatel Daniel Ek přiznal, že v posledních letech firma ztratila drajv a stala se málo efektivní. Jde o fenomén, který se netýká jen Spotify, podobným prozřením prochází velká část technologické scény.
Jen málokdy lze říct, že by interní dopis ředitele firmy měl být povinnou četbou. Ovšem v případě e-mailu, který tento týden rozeslal zakladatel Spotify Daniel Ek svým kolegům, je takové konstatování na místě. Minimálně pro ty, kdo sledují startupovou a technologickou scénu či mají sami byznysové ambice.
Čtyřicetiletý švédský podnikatel v něm oznámil druhé kolo škrtů, takže po jarních osmi stovkách odejde dalších 1 500 lidí. To samo o sobě ale nakonec není tak podstatné, za pozornost stojí argumenty, kterými nelehké rozhodnutí zdůvodnil. V podstatě napsal, že v minulých letech, které IT firmám přály a kdy se zdál být nadbytek všeho, především pak levných peněz, ve Spotify mohutně investovali do svého růstu bez ohledu na to, jak velký to dávalo ekonomický smysl.
Pár citací pro ilustraci: „Stali jsme se sice produktivnějšími, ale ne efektivnějšími.“ Nebo: „Je mezi námi příliš mnoho těch, kdo dělají práci pro práci, místo aby dělali něco se skutečným dopadem.“