Spotify hlásí konečně zisky. Dosáhlo jich ale i propouštěním a horšími podmínkami pro umělce

Byznys Spotify je na první pohled dobrý a směřuje k ziskovosti. Ta je z nemalé části daná propouštěním a zhoršováním podmínek pro tvůrce.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ek-spotify

Foto: Spotify

Daniel Ek, spoluzakladatel a šéf Spotify

0Zobrazit komentáře

Spotify se už delší dobu daří byznysově velice dobře a posledními finančními výsledky opět potěšilo investory. Z hlediska lidí, co pro ni pracují, a především tvůrců obsahu, který nabízí, je ovšem fungování největší hudební streamovací služby podstatně komplikovanější. Svých finančních úspěchů totiž dosahuje mimo jiné netransparentními smlouvami s velkými vydavateli a zvyšováním tlaku na hudebníky, podcastery či spisovatele.

Za druhý kvartál letošního roku Spotify dosáhlo na příjmy 3,81 miliardy eur, tedy o pětinu více než loni. Provozní zisk se vyšplhal na 266 milionů eur. Náklady se výrazně snížily, ať už prostřednictvím propouštění nebo změn ve vyplácení držitelů práv na obsah. Za uplynulé čtvrtletí streamovací služba narostla o sedm milionů nových předplatitelů (celkově jich má 246 milionů) a 11 milionů aktivních uživatelů (těch je celkem už 626 milionů).

Většina oznámených čísel předčila očekávání a investoři na ně reagovali velice pozitivně, když hodnotu akcií firmy poslali na nejvyšší úroveň za poslední tři roky. Nyní se předpokládá, že Spotify se za letošek pochlubí prvním ziskovým rokem. Streamovací obr toho ovšem dosahuje za cenu, která není pro všechny příjemná. Dlouhodobě je také kritizován za vykořisťování tvůrců.

A netrpí jen oni. Zatímco na konci roku 2023 ve firmě podle čísel citovaných serverem Variety pracovalo 9 123 lidí, koncem uplynulého kvartálu jich po rozsáhlém propouštění bylo 7 372. To byla hlavní část snížení provozních příjmů, které zlepšily finanční situaci společnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přiblížení se ziskovosti má několik dalších aspektů. Zaprvé Spotify změnilo, jak u něj z byznysového hlediska fungují podcasty. Přestože zakladatel Daniel Ek dlouho tvrdil, že tento segment je na správné cestě, před investory se mu miliardovou investici nedařilo obhájit, protože měla minimální přínos. To se začalo měnit od konce loňského roku s tím, jak se firma vzdává exkluzivity na podcasty. Změny a s nimi spojené snižování nákladů opět znamenalo i rušení některých pořadů a propouštění ve studiích, která přišla o část licenčních poplatků ze strany Ekovy společnosti.

Nejnovější vertikálou Spotify jsou audioknihy, kde panují problémy hned na dvou frontách. Jsou zde velká vydavatelství, která podle informací serveru The Conversation svoje rozhodnutí nijak nekonzultovala s autory ani jejich agenty. Streamovací služba tvrdí, že držitelům práv na audioknihy vyplatila už desítky milionů dolarů, odměny za streamování jsou ovšem výrazně nižší než z přímého prodeje audioknih.

Větší přístupnost audioknih na Spotify podle britské organizace Society of Authors zároveň znamená přímé konkurování prodejům fyzických a elektronických knih i audioknih. „Ubližuje ještě více než streamování hudby, protože knihy se většinou čtou pouze jednou, zatímco hudbu si lidé pouští mnohokrát,“ uvedla organizace v oficiálním prohlášení.

1280-daniel-ek-spotify

Foto: Spotify

Daniel Ek, spoluzakladatel a šéf Spotify

Pak je zde aspekt tzv. „balíčků“. Uživatelé, kteří si za Spotify platí, mají nárok na patnáct hodin poslechu audioknih každý měsíc, což firma ve Spojených státech označuje za balíček. Díky místní legislativě to následně může využít ke snížení odměn vyplácených umělcům. Americká organizace National Music Publishers’ Association (NMPA) odhaduje, že už tak nízké odměny pro tvůrce hudby by se tím mohly dále propadnout o 150 milionů dolarů v průběhu následujícího roku.

NMPA v souvislosti s tím podala stížnost u americké Federální obchodní komise, kde balíčky označila za „plán na zvýšení zisků klamáním spotřebitelů a podváděním systému autorských poplatků za hudbu.“ Klamání má spočívat v tom, že předplatitelé nedostali na výběr, jestli na nové podmínky přistoupí, nebo chtějí zůstat u předplatného bez balíčku s audioknihami.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Jakub Havrlant dál šlape do knih. Rockaway kupuje Pemic Books, které patří i půlka české Audiotéky

Plánovaný deal za stamiliony má posílit pozici Rockaway Capital na knižním trhu a zajistit stabilitu Pemic Books po úmrtí jejího zakladatele.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jakub-havrlant6-2

Foto: Peter Varga

Jakub Havrlant, zakladatel a CEO Rockaway Capital

0Zobrazit komentáře

Stále silnější pozici na knižním trhu si buduje Jakub Havrlant a jeho skupina Rockaway Capital. Od roku 2015 do jejího portfolia spadá jeden z největších vydavatelů a distributorů knih v Česku, skupina Euromedia, která zároveň provozuje síť knihkupectví Luxor. Teď k ní přibývá další významný hráč tuzemského knižního trhu. Rockaway oznámilo záměr akvírovat společnost Pemic Books, která taktéž působí v oblasti velkoobchodu, maloobchodu i online prodeje a provozuje síť prodejen Knihcentrum. Transakci ještě musí schválit antimonopolní úřad.

Ani jedna ze stran výši transakce oficiálně nekomentuje. V hospodářském roce končícím v červnu 2021, za kdy má Pemic Books naposledy zveřejněnou výroční zprávu, firma vykázala čistý obrat ve výši 818 milionů korun při zisku po zdanění 26 milionů korun. Podle odhadu CzechCrunche se mohla transakce pohybovat řádově ve stovkách milionů korun. Jejím cílem je podle Rockaway stabilizovat český knižní trh, mimo jiné proto, že budoucnost Pemic Books byla nejistá po nečekaném úmrtí jejího zakladatele a majoritního akcionáře Petra Michálka v roce 2019.

„Jsem přesvědčený, že tato transakce přispěje ke stabilizaci českého knižního trhu, který se dlouhodobě potýká s řadou výzev. Patří mezi ně například tlak na zvýšení efektivity a rychlosti distribuce a tím souvisejících investicí do automatizace, rostoucí vliv online prodeje a e-commerce a narůstající popularita elektronických knih a audioknih,“ říká k plánovanému nákupu Pemic Books Robert Chmelař, investiční partner Rockaway Capital. Díky synergiím v rámci portfolia chce skupina dosáhnout zlepšení služeb jak pro drobné nakladatele, tak pro koncové zákazníky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Posledních pět let Pemic Books řídil coby její opatrovník a předseda správní rady Pavel Pěnkava. „Prodej společnosti do rukou silného strategického a finančního investora v době, kdy knižní trh prochází nelehkým obdobím, je logickým vyústěním nedávno skončeného dědického řízení a rozdrobené akcionářské struktury. Věřím, že toto strategické partnerství umožní stabilizaci skupiny Pemic a další rozvoj služeb poskytovaných jednotlivým hráčům na knižním trhu,“ říká Pěnkava.

Ota Michálek, syn zesnulého zakladatele Pemic Books Petra Michálka, propojení s Rockaway rovněž kvituje. „Otec byl vizionář a nadšenec do technologií. Má obrovské zásluhy na digitalizaci českého knižního trhu. Strategické spojení s Rockaway umožní naplnit jeho vize perfektního a rychlého přístupu zákazníků ke knize ve všech moderních podobách,“ říká Ota Michálek. Vedle velkoobchodní a maloobchodní činnosti, kdy Pemic Books nabízí širokou škálu titulů od různých nakladatelství, skupina provozuje také síť Knihcentrum a vlastní poloviční podíl v české Audiotéce.

Do skupiny Rockaway Capital patří vedle knižního byznysu také například cestovní skupina Invia, e-shop Vivantis či balkánská e-commerce platforma Gjirafa. Prostřednictvím fondu RockawayX investuje do kryptoprojektů a naposledy se pod značkou RockawayQ Havrlant a spol. propojili s miliardářem Petrem Otavou a jeho MTX Group, se kterým chtějí zaměřit na investice do digitální transformace tradičních společností. Poslední roky se skupina pohybuje také v kultuře, je investorem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, hudebního festivalu Colours of Ostrava nebo Designbloku.