Štace v České poště ho vyčerpala, rozjel proto vlastní byznys. Teď chce pomoct logistice e-shopů

Petra Cinkla vášeň pro logistiku neopouští. Plánuje třeba další integraci umělé inteligence do řízení skladu a zvýšení efektivity logistických procesů.

petr-cinkl_fulfillment-cz-2-min

Foto: Fulfillment.cz

Petr Cinkl, spolumajitel firmy Fulfillment.cz

0Zobrazit komentáře

Devětačtyřicetiletý podnikatel Petr Cinkl miluje hory. V posledních dekádách ale nezdolával pouze jejich vrcholy, ale i ty kariérní. Pohyboval se totiž taky ve vysokém managementu mnoha českých firem – prošel například Agrofertem i státní Českou poštou. Postupně ho však tato kariérní dráha začala vyčerpávat, především zkušenost s řízením pošty během covidu. Své znalosti tak teď zhodnocuje ve vlastním byznysu, v němž společně s Jakubem Kočím a Juliem Chaloupkou buduje logistickou značku Fulfillment.cz. Ta staví na vlastním systému řízení skladu i QR-kódovém řešení, které umožňuje sledovat každý kus produktu od naskladnění až po doručení zákazníkovi.

Od roku 2022, kdy Fulfillment.cz začal nabízet své služby, firma rychle roste – tehdy dosáhla obratu 21 milionů korun, o rok později to bylo bezmála 40 milionů, loni se už dostala na 65 milionů. Podobně se vyvíjí i ukazatel EBITDA (zisk před odečtením úroků, daní a odpisů), který vzrostl z 500 tisíc korun v roce 2023 na loňské čtyři miliony. Firma aktuálně spolupracuje s více než 110 e-shopy, mezi které patří například Freshlabels, Woox, Pod7kilo, Kitchenette, Regals, Bergam nebo Kava.cz.

Jak loni Cinkl popsal pro CzechCrunch, vášeň pro logistiku ho neopouští a do příštích let má velké ambice. Plánuje například další integraci umělé inteligence do řízení skladu a zvýšení efektivity logistických procesů. Jeho dlouhodobým cílem je pak proměnit fulfillment ze standardní logistické služby v konkurenční výhodu e-shopů. „Naším posláním není jen růst, ale také změnit způsob, jakým e-shopy přemýšlejí o logistice a skladování,“ říká.

Cinkl totiž věří, že sledování každého kusu zboží v reálném čase umožňuje e-shopům přesně vypočítat logistické náklady a optimalizovat své obchodní strategie. „Když majitel e-shopu přesně ví, kolik ho stojí skladování každého kusu zboží na denní bázi, může chytře řídit marže, cash flow i marketingové kampaně. Díky transparentním datům získává plnou kontrolu nad náklady a růstem, navíc se snadněji rozhoduje, které produkty se vyplatí dlouhodobě držet na skladě,“ doplňuje.

Cena za skladování ve Fulfillment.cz se určuje podle velikosti i počtu položek – na rozdíl od běžné praxe, kdy si e-shopy pronajímají místo v regálech. Tento přístup umožňuje klientům přesně sledovat náklady. Samotný pojem „fulfillment“ vlastně označuje kompletní zajištění logistických služeb, tedy vše od objednání produktů u výrobce či dodavatele až po doručení zásilky koncovému zákazníkovi. „Práce na tom, aby celý logistický proces fungoval ještě lépe, neskončí nikdy,“ uzavírá Cinkl.

Marku Dospivovi už poslaly peníze tisíce lidí. S Pentou míří do Londýna, chce investovat 50 miliard

Penta si pochvaluje, jak se rozjel její investiční fond – přes tři tisíce investorů mu svěřily miliardy korun. Firma ohlásila i rekordní zisky.

Luboš KrečLuboš Kreč

Marek Dospiva

Foto: CzechCrunch

Marek Dospiva na Money Makeru

0Zobrazit komentáře

Investiční skupina Penta zažila mimořádně úspěšný rok 2024. Zisk jí totiž stoupnul z 12,1 na 15,6 miliardy korun a především se jí náramně rozjel její fond, který během podzimu otevřela pro širší veřejnost. Zájem překonal podle partnera skupiny Marka Dospivy násobně očekávání, takže může pokračovat ve svých ambiciozních plánech. Včetně těch z Londýna.

„Chci poděkovat všem investorům za důvěru, kterou vložili do Penta fondu a stali se tak součástí naší společné cesty. Za období prvních dvou měsíců se podařilo Penta fondu získat více prostředků, než byl náš celoroční cíl,“ prohlásil spoluzakladatel Penty Dospiva.

Penta Fund se naplno rozjel loni v listopadu a zastřešuje dvojici podfondů: v jednom jsou sdružené některé její nemovitostní projekty, v druhém zase vybrané společnosti z jejího portfolia. Fond je určený jen pro kvalifikované investory, kteří do něj mohou vložit od milionu korun výš. Penta avizuje roční výnosnost v rozmezí 13 a 15 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A zjevně se jí podařilo zaujmout, protože přilákala na tři tisíce investorů z Česka a Slovenska, kteří jí poslali podle informací CzechCrunche už vyšší jednotky miliard korun s tím, že skupina, co se raisování peněz do fondu týče, již v podstatě splnila své cíle pro kalendářní rok 2025.

„Důvěru investorů vnímáme s vděčností, pokorou a obrovskou zodpovědností. V nejbližších pěti letech plánujeme celkové investice ve výši více než 50 miliard korun do akvizic a do rozvoje našich firem,“ dodal Marek Dospiva s tím, že jednou z jeho vizí je, že Penta se z Prahy a Bratislavy rozroste i do Londýna, na jehož realitní trh hodlá expandovat.

Londýn si už oblíbili i další miliardáři z Česka. Hodně aktivní tam je například skupina Sebre, za níž stojí Petr Němec a Jan Fidler. Ti v Praze postavili unikátní administrativní centrum Drn, přebudovali Šporkův palác a chystají se po letech průtahů na rozsáhlý rezidenční projekt Šemíkův břeh. Jenže právě byrokracie a složité povolování v Česku je „vyhnaly“ do ciziny a Londýn je jedním z měst, na které se zaměřili.

Jedním z ústředních sloganů, jímž se Penta snažila přilákat investory pro svůj fond, bylo sdělení „Namíchejte si stejné portfolio, jako má Dospiva“. A to se ukazuje jako správný krok: jednak to upoutalo pozornost, jednak to s ohledem na výsledky celé skupiny za rok 2024 vypadá jako dobrá sázka, protože návratnost kapitálu dosáhla 16,1 procenta.

Marek Dospiva

Přečtěte si takéVybudujeme moderní centrum Prahy, hlásí Dospiva z PentyPenta chce stavět od Transgasu až po Karlín. Vybudujeme moderní centrum Prahy, hlásí Dospiva

Celá skupina měla loni tržby 274 miliard korun (oproti 220 miliardám předloni) a čistý profit jí stoupl z 12,1 na 15,6 miliardy korun. Do portfolia Penta patří kromě známých nemovitostních projektů, jako je komplex Masaryčka a jeho okolí, také lékárenská mezinárodní síť Dr. Max, zdravotnický řetězec Penta Hospitals, dva menší finanční domy Prima Banka a Privatbanka, sázková kancelář Fortuna nebo vydavatelství Vltava Labe Media.

V případě Fortuny, jež je spolu s realitami a Dr. Maxem tím nejlukrativnějším aktivem v rukách Marka Dospivy a spol., se loni řešilo, že by mohla být na prodej. A na jednání o potenciálním odprodeji skutečně došlo, jenže nakonec z transakce nic nebylo, protože Penta si představovala výrazně vyšší cenovku, než jakou jí zájemci byli ochotni zaplatit.

V tiskové zprávě proto společnost uvedla, že Fortunu hodlá nadále rozvíjet sama: „Penta je připravená nadále investovat do jejího rozvoje prostřednictvím akvizic a expanzí na nové trhy. Management se nyní zaměřuje na zvyšování kvality produktu, aby dále posílil pozici Fortuny jako předního provozovatele sázek a her v regionu střední a východní Evropy.“

Penta zaměstnává celkem přes 50 tisíc lidí a působí ve více než deseti zemích Evropy, svoje zastoupení má v Praze, Bratislavě, Varšavě a na Kypru. U zrodu skupiny v září 1994 stáli právě kutnohorský rodák Marek Dospiva a jeho slovenský kolega Jaroslav Haščák.