Agrofert má za nejlepší školu, Česká pošta ho fyzicky i psychicky vyčerpala. Teď staví vlastní byznys

V logistice působí Petr Cinkl již téměř třicet let. Jako manažer prošel těmi největšími firmami, což jej dovedlo až k Fulfillment.cz.

Peter BrejčákPeter Brejčák

petr-cinkl_fulfillment-cz-minStory

Foto: Fulfillment.cz

Petr Cinkl, spolumajitel firmy Fulfillment.cz

1Zobrazit komentáře

Že má Petr Cinkl rád hory, je zjevné. K pravidelným výletům do Tater, kam vyráží sám na týden a „nikdo o něm nic neví“, se dostaneme do dvou minut od začátku naší konverzace. Svou vášeň pak již o něco méně nápadně dokazuje i karabinou na klíčích, trikem s logem Lomnického štítu a také vytetovanou fotkou Gerlachovského štítu na ruce. Kromě hor ale Cinkl v posledních dekádách lezl také po vysokých manažerských pozicích, kde prošel Agrofertem i státní Českou poštou. Zkušenosti teď úročí ve vlastním byznysu, v němž společně s kolegy staví prý technologicky nejpokročilejší a nejtransparentnější logistický fulfillment pod značkou Fulfillment.cz.

K logistice se dnes devětačtyřicetiletý podnikatel dostal tak trochu náhodou. Protože jej nepřijali ke studiu na pražské VŠE, dodělal si pomaturitní vzdělání v oboru mezinárodního obchodu a dopravy. „Díky tomu jsem se dostal do společnosti Cargo Transport a svět logistiky jsem už neopustil,“ usmívá se Cinkl při vzpomínkách na rok 1995. Příští rok tak oslaví třicet let v oboru.

Během následujících let prošel řadou společností a postupně se přiučil různým oblastem souvisejícím s dopravou –  na jeho vizitkách byla jména jako Čechofracht, Kobra-Cargo, ESA logistika… „Každá firma měla něco jiného, navíc v devadesátých letech logistika procházela ‚revolucí‘, kdy se více začaly objevovat potřeby lidí, a pozornost hráčů se tak začala od palet zaměřovat na balíčky. To byla hodně zajímavá změna,“ popisuje Cinkl.

Větším milníkem pro něj byla práce ve společnosti HOPI, kam nastoupil v roce 2010 a kde objevil tehdy méně známý svět logistiky potravin. „Hodně se mi líbilo, že šlo o firmu založenou na rychlosti a technologiích. Protože šlo o čerstvé potraviny, ve skladu pickerům trvalo minuty, než zboží přichystali. A u klientů bylo v řádu hodin. Jinak to nemohlo fungovat,“ vypráví.

Pochopil jsem, že v řízení nejde o nic jiného než čísla, čísla a čísla. Ukazují, kam se lidé a celá firma posouvá.

Když z HOPI v roce 2012 odcházel, dopřál si několikaměsíční pauzu a přemýšlel, co bude dělat dál. Prohrabal staré vizitky, které během let nasbíral, a ozval se asi pěti lidem. Jedním z nich byl i Andrej Babiš. „V pátek v 7:05 jsem mu poslal mail a životopis, v 7:26 mi zvonil telefon s tím, že v neděli v 17 hodin si v Průhonicích dáme setkání,“ popisuje Cinkl, jenž si podle svých slov musel vygooglit, kam se to má v Průhonicích vůbec dostavit.

Následně všechno nabralo rychlý spád – během necelého týdne měl setkání s několika členy představenstva Agrofertu, další týden v úterý již začal pracovat. „Když jsem měl po nástupu první meeting s Josefem Mrázem (výkonný ředitel – pozn. red.), ptal jsem se na zadání, co mám dělat. Odpověď byla: začni to tady řídit. A tak jsem začal,“ směje se Cinkl, který zasedl na pozici manažera logistiky.

Tehdejší konglomerát více než dvou stovek firem totiž neměl oblast logistiky vůbec centralizovanou, v Agrofertu prý ani nevěděli, na kolik je přeprava vyjde. Cinkl začal dělat pořádky, centralizované nákupy, nastavovat a řídit procesy. „Na této práci bylo nejzajímavější to, že to opravdu bylo jako vysoká škola managementu a byznysu. Pochopil jsem, že v řízení nejde o nic jiného než čísla, čísla a čísla. Ta ukazují, kam se lidé a celá firma posouvá,“ říká.

Po letech ale Cinkl začal narážet na limity. Kormidloval několik firem se souhrnným obratem ve výši 1,5 miliardy korun, ale přestávalo jej to bavit. „Byla to rutina. Všechno fungovalo a hýbalo se samo, s výsledky bylo představenstvo spokojené, chyběly mi problémy na řešení. Já mám rád nepořádek a krizové situace,“ přibližuje Cinkl.

petr-cinkl_fulfillment-cz-2-min

Foto: Fulfillment.cz

Petr Cinkl, spolumajitel firmy Fulfillment.cz

V roce 2018 tak v Agrofertu skončil a chtěl si dát od práce delší pauzu, ozval se mu ale známý s tím, že problémy s logistikou aktuálně řeší Česká pošta. Setkal se proto s tehdejším ředitelem, až z toho nakonec vznikla pracovní nabídka. „Tatry jsou mi prostě osudné. Tehdy jsem byl ve vánici zavřený na Téryho chatě přes dva tisíce metrů nad mořem a přemýšlel jsem… a rozhodl se nabídku přijmout,“ směje se.

Ocitl se tak na pozici manažera transformace, což s sebou přirozeně přinášelo i četné nárazy a spory. Výsledky ale Cinkl dokázal doručovat, jedním z prvních jeho projektů byla zakázka za 2,5 miliardy na nákup pohonných hmot, v níž zvládl změnou logiky tendru ušetřit 500 milionů.

„Takovým způsobem jsem tam rozbíjel staré domečky,“ pokračuje a jako další projekt zmiňuje zavedení systému dvourychlostního doručování, tou dobou již z pozice ředitele divize poštovního provozu a logistiky. Tehdy se od pošty vyžadovalo, aby psaní doručovala do druhého dne, což 70 až 80 procent zákazníků vůbec nepotřebovalo. Po diskuzích s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) došlo k uvolnění pravidel, díky čemuž podnik ušetřil 750 milionů ročně.

„Byla to ale náročná práce, všechna rozhodnutí byla zpolitizovaná a trvala dlouho, například propouštět lidi nešlo téměř nikdy, pořád jsou volby nebo Vánoce a Velikonoce,“ přibližuje Cinkl. A pak přišel covid. V té době byl Cinkl zástupcem generálního ředitele, jenž onemocněl, a Cinkl tak začal podnik řídit online.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„To bylo peklo, od pěti hodin od rána do jedné hodiny ráno, každý den. Byly to boje a diskuze, ČTÚ se ptalo, proč nedoručujeme, když doručovat musíme, ale my jsme nemohli, protože jsme neměli ochranné pomůcky, jako rukavice nebo roušky, a neměli jsme si je jak sehnat, protože vypsat zakázku je na měsíce… Bylo to neuvěřitelně náročné a já se dostal do stavu fyzického a psychického vyčerpání,“ říká Cinkl.

Uvědomil si tak prý, že už nedokáže lidi řídit, členové týmu přitom o to víc potřebovali lídra. Domluvil se na ukončení své štace a těšil se na to, že si dá pár měsíců volna s chutí vycestovat na dovolenou do zahraničí hned v ten den. „Manželka na mě koukala jako na blázna. Tehdy totiž byly kvůli pandemii zavřené i okresy,“ směje se Cinkl. První dny volna tak trávil doma, kde zejména jen spal. „Manželka jen chodila kontrolovat, zda ještě dýchám.“

Na přelomu let 2021 a 2022 pak Cinkl otevřel další kariérní kapitolu. Spojil se s Josefem Ciprou a Jakubem Kočím, kteří stáli za vývojem aplikace pro tzv. fulfillmentové centrum v němž klienti zejména z řad online obchodníků mohou outsourcovat své sklady a logistiku. Zaujal jej potenciál ve škálovatelnosti tohoto softwaru, s Kočím pak začali aplikaci přepracovávat a vytvořili skladový management systém (WMS).

olaola_team_1-2

Přečtěte si takéOvečkárnu dostali ke stamilionům. Začínají prodávat dlouhověkostZ Ovečkárny vybudovali od nuly stamilionový byznys. V novém projektu prodávají dlouhověkost

„Dnes tvoří srdce našich služeb,“ popisuje Cinkl, jenž je spoluvlastníkem společnosti Fulfillment.cz, v níž staví na QRkódovém systému. Ten umožňuje sledovat každý kus produktu od naskladnění až po doručení zákazníkovi. Cena za skladování se přitom počítá podle velikosti i počtu položek – na rozdíl od běžné praxe, kdy si e-shopy pronajímají místo v regálech. To klientům umožňuje sledovat přesné náklady.

Kromě Cinkla a Kočího je v současné době třetím spolumajitelem společnosti investor Julius Chaloupka. Od roku 2022, co Fulfillment.cz začal nabízet své služby, rychle roste – tehdy dosáhl obratu 21 milionů korun, loni to bylo bezmála 40 milionů, letos směřuje k 72 milionům a plán pro příští rok je 130 milionů. Podobně se vyvíjí ziskovost vyjádřená před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA), jenž v roce 2022 dosáhla 200 tisíc korun, letos směřuje k pěti milionům a příští rok k dvojnásobku. Počet klientů vzrostl z přibližně čtyřiceti v roce 2022 na více než aktuálních sto, patří mezi ně například Woox, Freshlabels, Reglas, Bergam, Vitahit nebo Scootshop.

Ani po třech dekádách v oboru tak Cinkla vášeň pro logistiku neopouští a do příštích let má velké plány. „Rádi bychom, aby se funkcionality naší aplikace a aplikace samotná staly standardem v logistice e-commerce. Chceme nadále posouvat hranice toho, co je vůbec možné,“ popisuje neskromně.

Jak sám dodává, logistika samotná má totiž poměrně jednoduchou definici, kterou ale prý nezná ani hodně lidí v oboru – dostat správné zboží, ve správné kvalitě, na správné místo, ve správný čas, za správnou cenu a se správnými dokumenty. „Ukazuje všechny klíčové aspekty logistických procesů. A práce na tom, aby to šlo lépe, neskončí nikdy,“ usmívá se.

Zalando kupuje About You. Co se změní? Odpovídáme na deset základních otázek

Němečtí konkurenti, kteří dohromady oslovují přes 60 milionů zákazníků, spojují své síly. Jde o očekávaný krok, komentuje odborník.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zalando_about-you

Foto: CzechCrunch / Zalando / About You

Zalando kupuje About You

0Zobrazit komentáře

Německý online prodejce módy Zalando chce odkoupit svého nejbližšího konkurenta About You, jeho akcionářům proto podá návrh na koupi stoprocentního podílu. Obě společnosti jsou totiž obchodované na burze, nabídka má dosáhnout 6,5 eura za akcii (163 korun), v úterý večer se přitom prodávaly za 3,9 eura (98 korun). Představenstvo About You chce svým investorům doporučit, aby tuto nabídku přijali, souhlasí i jeho největší vlastníci skupina Otto a investiční společnost Heartland, kteří dohromady drží asi 73 procent akcií. Co tento krok znamená pro zákazníky, obchodníky a pro trh? Přinášíme odpovědi na deset základních otázek.

Proč se spojují?

Podle vyjádření chtějí obě firmy lépe uspokojovat potřeby zákazníků a partnerů s cílem pokrýt větší podíl evropského e-commerce trhu s módou a lifestyle produkty. „V oblasti B2C (prodej koncovým zákazníkům – pozn. red.) můžeme zákazníkům a značkám nabídnout odlišné a bohaté nákupní zážitky. V oblasti B2B (prodej firemním zákazníkům – pozn. red.) vytvoříme spojením našich softwarů pokročilejší operační e-commerce systém, který umožní značkám a maloobchodníkům řídit jejich tzv. multichannel podnikání v Evropě i mimo ni,“ komentuje Robert Gentz, spoluředitel a spoluzakladatel Zalanda.

Bude About You fungovat dál?

Ano. Zalando i po spojení plánuje budovat obě značky a každá z nich si má zachovat svou odlišnou identitu, které komunikují jiným stylem a mají o něco rozdílné cílové skupiny. Využít chce ale synergie v oblastech logistiky, platební infrastruktury a obchodní spolupráce.

Kolik zákazníků značky mají?

Podle vyjádření na Zalandu nakupuje asi 50 milionů zákazníků, zatímco na About You má jít o 12 milionů lidí. Podle žebříčku CzechCrunche oba prodejci patří mezi stovku největších e-shopů v Česku.

zalando-outlet-cologne-min

Foto: Zalando

Zalando Outlet v Kolíně nad Rýnem

V čem se značky odlišují?

Zalando oslovuje „módní nadšence“, orientuje se proto víc na značky jako takové, kterých má v nabídce přes šest tisíc. About You oslovuje spíš mladší publikum a více se orientuje na styl. Nakupování kombinuje se zábavou prostřednictvím živých akcí či interaktivních formátů společně s influencery na sociálních sítích – má vlastní síť 27 tisíc tvůrců obsahu, kteří dohromady vytvořili 700 tisíc „stylů“.

Co se změní pro obchodníky třetích stran?

About You si vyvíjí vlastní software Scayle, který využívá asi 200 obchodníků v Evropě a Severní Americe a má doplnit systém Zeos od Zalanda. Ten umožňuje značkám a obchodníkům řídit jejich tzv. multichannel prodej včetně logistiky v rámci jednotné platformy.

Kdy ke spojení dojde?

Zalando očekává, že se transakce dokončí v létě příštího roku, načasování ještě mohou ovlivnit regulatorní řízení od antimonopolních úřadů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jaký je širší tržní kontext?

„Jde o očekávaný krok v důsledku posilování asijských marketplaců, které jsou silné i v módě, zejména Shein. Viděli jsme to i v Česku, kdy se spojili Zoot, Different a další. V dalších letech očekávám v e-commerce podobnou konsolidaci napříč trhy i segmenty,“ komentuje Matěj Kapošváry, ředitel společnosti Shopsys, jež vyvíjí e-commerce řešení na míru.

Změní se About You personálně?

Tři zakladatelé a členové představenstva About You Sebastian Betz, Tarek Müller a Hannes Wiese jsou podle vyjádření připraveni nabídku na odkup přijmout a nadále pokračovat v práci ve svých stávajících pozicích.

Je to poprvé, co About You a Zalando spolupracují?

Není. I když jsou značky přímými konkurenty, společnou řeč dlouhodobě nacházejí u několika iniciativ na podporu odpovědnosti v módním průmyslu se zaměřením na klima Fashion leap for climate nebo proti nacismu Fashion Against Fascism.

Co říká zakladatel About You?

„Touto transakcí vzniká něco skutečně unikátního – dvě odlišné a nezávislé B2C značky slouží specifickým potřebám svých zákazníků. Zároveň se silné stránky B2B firem hladce sjednotí, aby poskytovaly komplexní a optimalizovanou nabídku pro klienty v oblasti logistiky, softwaru a služeb,“ komentuje Tarek Müller, spoluzakladatel a spoluředitel About You.