Standardní způsoby pořízení auta jsou zastaralé. Lidé se už nebudou chtít zadlužovat, říká Adam Szabó z Driveta

Adam SzabóAdam Szabó

adamszabo-driveto-topKomentář

Foto: Driveto

Adam Szabó, CEO startupu Driveto

0Zobrazit komentáře

Prodej aut se v předchozích měsících zásadně propadl. Není se čemu divit, autosalony i autobazary byly zavřené, lidé byli zavření doma, a tak měla většina důvody k pořízení nového vozu málo. Pomalu se ale znovu rozjíždí i automobilový trh a bude zajímavé sledovat, jak se změní.

Změny v tom, jak budou lidé chtít auta nakupovat, předpovídá český startup Driveto, který v Česku prokopává vylepšený operativní leasing. Jeho šéf Adam Szabó v komentáři pro CzechCrunch píše, proč podle něj dává auto na předplatné smysl.

***

Média pořádají závod o co nejvíce šokující titulek a současné prodeje aut jsou srovnávány s poválečným obdobím. Faktem je, že již v březnu se prodej nových osobních aut propadl o 36 procent, v dubnu pak dokonce o více jak 50 procent. Hlavním důvodem je samozřejmě především to, že až do 20. dubna byly autosalony z důvodu vládních nařízení kvůli koronaviru uzavřené.

Dealeři nových, ale i ojetých vozů spolu s nuceným uzavřením svých prodejen narazili na své limity, co se týče prodeje online. Různá opatření se dotkla také výrobců aut v rámci celého světa, což se odráží v dostupnosti, respektive nedostupnosti velkého množství vozů.

jaguar-driveto

Foto: Driveto

Driveto nabízí na flexibilní pronájem i třeba Jaguar F-Pace

Potřeba vlastního auta vlivem „koronakrize“ ale ještě vzrostla. Ať už to budou rodinné výlety, nákupy nebo pracovní účely, lidé se chtějí vyvarovat zvýšeným rizikům plynoucím z nutnosti využívání hromadné dopravy. Auto znamená bezpečný prostor při přemisťování.

Potřeby se mění

O tom jsme se koneckonců přesvědčili v posledních dvou kritických měsících i u nás v Drivetu, kdy se nám zhruba od poloviny března začal výrazně zvyšovat počet pronajatých vozů, zejména pak v kategorii menších. Za duben to již bylo 100 aut, což je nejvíce v naší dosavadní historii.

Nejdůležitějších důvodů je hned několik. Naše nabídka obsahuje pouze auta, která jsou ihned k dispozici, odpadá tak nutnost čekání několika týdnů až měsíců na nový vůz. S úbytkem skladových zásob na straně prodejců aut pak díky tomu získáváme výraznou konkurenční výhodu.

Dalším podstatným důvodem je tzv. subscription model prodeje, tedy na bázi předplatného, který v této nejisté době oceňuje čím dál více lidí. Často i těch, kteří byli zvyklí jednou za čtyři, pět let sáhnout hlouběji do peněženky a koupit si „za hotové“ nový vůz.

Výhled na nejbližší měsíce a možná roky je nejistý a mnozí z nás tak oceňují flexibilitu, kterou model s předplatným přináší. Obzvlášť nyní je znát, že standardní způsoby pořízení auta jsou omezující a zastaralé. Ubývá lidí, kteří budou chtít utrácet vlastní úspory, půjčovat si peníze nebo se jakkoli uvazovat na dlouhé měsíce a roky.

„Lidé budou potřebovat jezdit pořád. Změní se ale zákaznické chování.“

Flexibilní pronájem poskytuje svobodu ukončení pronájmu auta kdykoliv v jeho průběhu a při jakékoliv změně situace zákazníka, což je v rámci očekávané krize uklidňující faktor. To platí i pro firmy, které optimalizují náklady a nákup nových vozů odkládají nebo se poohlížejí po alternativních možnostech, jak jezdit a neutrácet úspory.

Sledujeme situace i v zahraničí a registrujeme, že flexibilní pronájem funguje anticyklicky a daří se mu i v těžších ekonomických fázích. Díky možnosti vrácení se zákazník vyhne případnému zadlužení nebo pokutám. Navíc se nemusí trápit dodatečnými náklady, jako jsou pneumatiky, pojištění nebo garanční servis, je to v ceně.

Náskok díky onlinu

Naší třetí výhodou byla připravenost. Nikdo samozřejmě nemohl predikovat razanci nemoci a související drastická opatření, ale celému procesu online prodeje se věnujeme od začátku existence Driveta tak důkladně, jak je to jen možné. Ačkoliv nejen v segmentu aut, ale i v jiných odvětví registrujeme obrovské posílení online prodeje, jsme o několik kroků napřed.

adamszabo2

Foto: Driveto

Adam Szabó, CEO startupu Driveto

Celý proces od poptávky po dohodu o místě a času předání auta probíhá online a po telefonu. Tváří v tvář se tak se zákazníkem potkáváme až při samotné předávce, které s ohledem na současnou situaci předchází kompletní dezinfekce auta ozonem.

Naši řidiči samozřejmě používají veškeré ochranné prostředky. Lidé se prostě nyní nechtějí příliš potkávat, takže i v případě předávání auta je potřeba dávat maximální důraz na hygienu a bezpečí a naprosto minimalizovat kontakt.

Ochota zadlužovat se kvůli autu bude klesat

Odhad vývoje následujících měsíců je složitější než kdy předtím. Jasné je jen to, že zájem o auta se nezmění. Lidé budou potřebovat jezdit pořád. Změní se ale zákaznické chování.

Jsme přesvědčení, že se byznys přesune více do online prostředí a lidé budou chtít více nové jednoduché online řešení, které je nebude limitovat a svazovat. Dá se tedy očekávat propad klasických prodejů nových aut a přesun těchto zákazníků do flexibilních modelů, jako je právě předplatné.

london-uk

Přečtěte si takéVelké dopravní manévry v Londýně. Auta v centru města uvolní místo chodcům, cyklistům a autobusůmVelké dopravní manévry v Londýně. Auta v centru města uvolní místo chodcům, cyklistům a autobusům

Co se týče aut jako takových, je ještě brzy předvídat, co se stane s vývojem cen nebo například dostupností. Výraznou roli v tomto bude mít i chování státu a Evropské unie.

Vlastní investice do aut, dlouhodobé úvěry nebo dlouhodobé smlouvy na operativní leasing budou pro mnoho zákazníků riskantní volbou v nejisté době. Zadlužovat se kvůli autu je prostě nesmysl. Na vzestupu bude pravděpodobně i oblast carsharingu. Zde může být ale pro lidi problematický fakt, že si nebudou schopni vytvořit svůj bezpečný a známý prostor z důvodu častého střídání řidičů na jednom autě.