Starfield je hit. Zažil rekordní premiéru, v českých obchodech jdou na dračku sběratelské edice i čepice

Nový titul od Bethesdy už přilákal šest milionů hráčů. A i domácí herní specialisté JRC a Xzone hlásí o značku Starfield značný zájem.

Michal MančařMichal Mančař

starfield-boxed-01

Foto: Bethesda Softworks

Sci-fi videohra Starfield od tvůrců Skyrimu a nových Falloutů

0Zobrazit komentáře

Že Starfield bude trhák, se dalo očekávat takřka s jistotou. Ale že raketovým startem překoná veškerou dosavadní tvorbu svých autorů, to už bylo jisté o něco méně. Byť určitě ne až tak překvapivé, vždyť je to videohra, která v mnoha ohledech nemá obdoby.

Stvořili Oblivion, Skyrim, Fallout 3, 4 i 76. Žádný z předchozích titulů studia Bethesda nezažil tak povedenou premiéru jako nové sci-fi dobrodružství Starfield. Jedna z nejočekávanějších videoher letoška vzala PC i Xbox útokem a den po vydání se vývojáři pochlubili, že ji vyzkoušelo šest milionů hráčů. Takový Skyrim přilákal před dvanácti lety lehce nadpoloviční zájem. V první den Starfield hrál najednou dokonce milion vesmírných průzkumníků.

Úctyhodné číslo se však nerovná prodaným kopiím. Vedle luxusních sběratelských edicí s cenou okolo sedmi tisíc korun (a samozřejmě vedle klasické distribuce běžné verze hry) je totiž Starfield dostupný i v rámci Game Passu, tedy ve videoherním předplatném od Microsoftu. To zájemce vyjde na pár stokorun měsíčně – a ve snaze navýšit popularitu služby se na ní Starfield představil už v den vydání.

starfield-boxed

Přečtěte si takéVyšla nejočekávanější hra roku. Je Starfield jen Skyrim ve vesmíru?Vyšla nejočekávanější hra roku. Je Starfield jen Skyrim ve vesmíru, nebo bezkonkurenčně epické sci-fi?

Možnost zahrát si nevídaně rozsáhlou hru prostřednictvím předplatného tak ovlivnila prodeje v klasických obchodech. Včetně těch českých. „Ačkoliv Starfield vychází i klasicky krabicově, tak největší výtlak je řešen digitální distribucí přímo na Steamu či díky Game Passu. Co ještě ‚ubližuje‘ klasické krabicové verzi, je přednostní přístup do hry v rámci digitální verze,“ říká pro CzechCrunch Petr Kratochvíl ze sítě JRC.

Jeho protějšek Jan Bobrovský z herního obchodu Xzone situaci komentuje o něco příznivěji: „Starfieldu se daří překvapivě dobře na to, že je hra v podstatě ‚zdarma‘ v Game Passu. Díky speciální fyzické verzi, která základní hru vylepšuje na prémiovou edici, si mohli i hráči s Game Passem do sbírky v poličce vložit alespoň nějakou památku se sběratelskými předměty.“

Zástupci dvou největších českých herních specialistů se nicméně shodují na tom, že Starfield nepatří mezi největší trháky. Harrypotterovské dobrodružství Hogwarts Legacy, démonická akce Diablo IV nebo loňský hit God of War: Ragnarök přilákaly výrazně více zákazníků. A byť hra samotná v domácích obchodech rekordy neboří, přesto Xzone a JRC obecně o značku Starfield registrují velký zájem.

„Obrovská poptávka byla po sběratelských edicích, kterých se na český trh podařilo dostat velmi pěkné množství. PC verze se nám stihla rozebrat a kusy se musely navyšovat,“ zmiňuje Bobrovský. „I když jsme spíš tradiční prodejce krabicových her a u digitální distribuce se snažíme stále prorazit, tak u Starfieldu jsme zaznamenali několikanásobný růst prodejů digitální verze oproti jiným titulům, které hráči jinak řeší přímo přes herní platformy,“ přidává Kratochvíl.

Ještě větší růst oba obchody hlásí u merche, jako jsou trička, čepice nebo starfieldovské příslušenství pro Xbox. „Hlavně čepice jdou na dračku,“ říká zástupce JRC. „Když to shrnu, tak můžeme potvrdit hromadu hráčů, kteří Starfield hrají, hru si užívají a doslova tím žijí. Ale když vezmeme čistě čísla prodejů, tak se nedají s jinými velkými tituly absolutně srovnávat, což je velká výzva do budoucna,“ dodává Kratochvíl.

„Obecně je nutno říci, že celkové prodeje se nevyrovnají letošním hitům. Hlavním důvodem je samozřejmě absence PlayStation 5 verze. Právě konzole od Sony na českém trhu dominuje, a tak jakýkoliv titul bez její podpory nemůže být v Česku obrovským prodejním hitem,“ uzavírá Bobrovský. Hitem však Starfield je přinejmenším optikou kritiky.

Na serveru Metacritic, který sbírá světové recenze, má PC verze 87 bodů ze sta a konzolová edice jen o dva méně. Verdikt veřejnosti ale už tak nadšený není. Kvůli technické nedokonalosti či až příliš velké sázce na Bethesdou neustále opakovaný recept se skóre udělené už deseti tisíci hráčů pohybuje okolo šedesátky.