Startuje sezóna internetových podvodníků. Jak zaplatit kartou online a zbytečně neriskovat?

Začíná tradičně nejsilnější období podvodných e-shopů. Mnoho lidí přitom dál riskuje a u neznámých obchodníků platí kartou k hlavnímu bankovnímu účtu.

mbank-ekarta-visa

Foto: mBank

Podle bezpečnostního experta mBank přitom stačí platit dobíjecí kartou

Zlatá poučka zkušeného turisty zní – vybrat hotovost a většinu nechat v trezoru na hotelu, protože do kapsy na pláž nebo do města patří jen drobné na zmrzlinu a taxíky. A v digitálním světě? Ať zvedne ruku každý, kdo na internetu platí kartou ke svému hlavnímu účtu. Přitom už i v online prostoru existují velmi jednoduché možnosti, jak si na výpravu do neznámého e-shopu bezpečně odsypat odpovídající obnos do virtuální kapsy.

Odborníci před nebezpečím v kyberprostoru vytrvale varují poslední roky. „Internetové podvodníky je těžké rozeznat, jelikož používají čím dál sofistikovanější a komplexnější metody. Jako banka proto pracujeme na nových nástrojích na ochranu dat a financí. I když ale klienty chráníme těmi nejvyspělejšími způsoby, nejslabším článkem řetězce zůstává vždy člověk. Podvodníci vědí, že bankovní ochranu neprolomí a úsilí soustředí na klienty, protože tam mají největší šanci na úspěch,“ vysvětluje Tomáš Mika, bezpečnostní expert mBank.

V rámci vzdělávacích kampaní proto mBank různými cestami edukuje veřejnost, aby lidé uměli podvody rozeznat a věděli, jak se chránit. Minulý rok tak například spustili stránku Test bezpečnosti, kterou prošlo přes 51 tisíc lidí s průměrným výsledkem 74 procent správných odpovědí. Letos mBank edukační kampaň rozjela společně s Visou v novém kabátu a soustředí se zejména na bezpečnost při online nákupech. Právě na podzim totiž začíná sezóna podvodných e-shopů, která pokračuje přes vánoční svátky až do konce roku.

„Většina podvodných e-shopů funguje na stejném principu. Pokud například hledáte limitovanou edici tenisek a několikrát na internetu vyhledáte konkrétní značku a model, z ničeho nic se vaše vysněná bota objeví skladem a ke všemu se super slevou. Jen je to na e-shopu, který neznáte. To by měl být červený vykřičník a výzva k maximální opatrnosti. Pokud se skutečně jedná o podvodný e-shop, pravděpodobně zaplatíte, ale zboží nikdy nedostanete. V horším případě riskujete zneužití údajů, které jste při transakci na webu vyplnili,“ popisuje Mika.

tomas-mika-mbank

Foto: mBank

Tomáš Mika je expertem na kyberbezpečnost ve společnosti mBank

V odpovědi na otázku, jak rozeznat podvodný e-shop, potom expert z mBank klientům doporučuje postupovat následovně. Prvním krokem je ověření, zda obchodník nefiguruje v databázi rizikových e-shopů České obchodní inspekce. Je zároveň vhodné přečíst si recenze, projít obchodní podmínky, platební podmínky a na webu zkontrolovat kontakty. Pokud cokoli z toho chybí, nebo se na webu objevují překlepy, může být správné rozhodnutí nákup odložit.

Obezřetnosti ale není nikdy dost. Stejně jako na dovolené nikdo nenosí veškerou hotovost v kapse, nedoporučuje se ani na internetu platit kartou k hlavnímu bankovnímu účtu. Spolehlivou obranou proti podvodným e-shopům je používání například dobíjecí eKarty Visa od mBank. Ta je oddělená od hlavního účtu, před každým nákupem si na ni klient převede potřebný obnos a ani v případě zneužití karty úsporám u banky nic nehrozí.

Jednoduchost používání je přitom základním předpokladem k úspěchu. „Lenost a nepraktičnost jsou největší bariérou k vyšší opatrnosti v online prostoru. Lidé snáze dodržují bezpečnostní prvky, které se nastavují snadno a jsou vždy při ruce. Proto vytváříme bezpečnostní funkcionality tak, aby byly snadno dostupné, co nejjednodušší a klienti jich využívali co nejvíce,“ vysvětluje Mika, proč je eKarta Visa u klientů mBank stále žádanější.

Výhodou dobíjecí karty je, že se její číslo nemění, takže je její používání jednoduší než u dočasných karet. Ty je pro každou platbu nutné ručně vytvořit a pracně přepisovat platební údaje. U dobíjecí karty neriskuje zákazník větší obnos, než jaký si na kartu dobije. A pokud údaje dobíjecí karty zadá na nebezpečném e-shopu, může ji v mobilní aplikaci mBank kdykoli zrušit a za pár vteřin si vystavit zdarma novou.

CC Native

Partnerem článku je mBank a Visa

Rohlík bude v Německu prodávat na Amazonu. Je to obří, dodá nám to distribuční sílu, říká Tomáš Čupr

Český online supermarket našel recept, jak vydělávat na západních trzích, a teď se chystá svůj růst v Německu výrazně akcelerovat. Pomůže Amazon.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-cupr-knuspr

Foto: Knuspr.de / CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik Group

0Zobrazit komentáře

Až si příště půjdou němečtí zákazníci v několika velkých městech nakoupit potraviny na Amazonu, budou ve skutečnosti nakupovat na tamním Rohlíku. Online supermarket Tomáše Čupra oznámil, že uzavřel s obřím globálním hráčem významné partnerství, díky kterému získá na webu Amazonu prominentní místo. A samozřejmě také příliv nových zákazníků. „Na partnerství s Amazonem jsme velmi hrdí. Díky němu dokážeme ještě rychleji transformovat německý online trh s potravinami,“ říká zakladatel Rohlik Group, do níž patří i německý Knuspr.de. Právě ten rychle roste a nyní má díky novému partnerství ještě akcelerovat.

Rohlík se v Německu začal pod značkou Knuspr.de poměrně rychle usazovat a Tomáš Čupr před létem v našem podcastu Money Maker popisoval nalezení klíčového receptu, jak na západních trzích na doručování potravin vydělávat peníze. V loňském roce celá skupina online supermarketů vyrostla v obratu na 700 milionů eur (17,8 miliardy korun), což představovalo meziroční růst o pětadvacet procent. Ten přitom pohánělo převážně Německo, kde firma meziročně vyrostla o 94 procent, a to zatím operuje jen v Mnichově, Berlíně a Frankfurtu. Na celkovém obratu skupiny se tento trh nyní podílí zhruba ze dvaceti procent.

Další nakopnutí rozvoje má nyní zajistit spolupráce s Amazonem, ke které má Tomáš Čupr jednoduchý komentář: „Je to obří.“ Amazon je totiž u našich západních sousedů skutečným hegemonem e-commerce trhu. Jeho loňské tržby činily 34 miliard eur (860 miliard korun). V přepočtu na počet obyvatel je tak ještě výrazně dominantnější než u nás největší český e-shop Alza.cz, která předloni vygenerovala zhruba 1,6 miliardy eur (přes 42 miliard korun). Aby byla jejich pozice v tomto ohledu srovnatelná, musela by u nás Alza generovat v obratu 4,4 miliardy eur (přes 110 miliard korun), tedy skoro třikrát víc než teď.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dodá nám to velkou distribuční sílu. Je to podobné, jako kdyby nás Apple propagoval ve svém obchodě s aplikacemi. To jsou známé příběhy, kdy pak vývojářům najednou za pár hodin přibudou desítky milionů stažení,“ popisuje pro CzechCrunch Tomáš Čupr. Jakmile si budou zákazníci Amazonu s předplatným Prime objednávat potraviny, vyskočí na ně logo a nabídka Knuspru. Možnost využít jeho služeb přijde nejprve do Berlína, ještě letos se rozšíří do Frankfurtu a začátkem příštího roku do Mnichova. Společně pak Knuspr a Amazon v příštím roce plánují zahájit provoz v Hamburku.

„Máme velkou radost, že členům Amazon Prime v Německu můžeme nabídnout doručování potravin od Knuspru, který přináší širokou, lokální nabídku produktů a rychlé, flexibilní možnosti doručení. Díky tomuto partnerství můžeme učinit další krok směrem k našemu cíli – nabízet nízké ceny, široký výběr a rychlé doručení, na které jsou zákazníci Amazonu zvyklí,“ říká Ganesh Rao, zástupce generálního ředitele Amazon Grocery International. Knuspr se přitom na Amazonu postaví po bok jeho vlastní služby na rozvoz potravin Fresh a zatím není jasné, jaká je její budoucnost.

amazon-knuspr2

Foto: Knuspr.de

Online supermarket Knuspr.de získá na německém Amazonu prominentní pozici

Tomáš Čupr nicméně nechává nahlédnout do pozadí, proč taková spolupráce vůbec vzniká. „Obecně většina hráčů v e-commerce pochopila, že model tržiště je lepší než držet obrovské zásoby a sklady. V potravinách je právě Amazon jediným hráčem, který má takovou sílu, že je schopen podobná partnerství navázat. A zároveň je málo hráčů, se kterými se je ochoten spojit, protože potřebuje svým zákazníkům dodávat stále stejnou kvalitu – a to je například doručení ve stejný den. Knuspr to splňuje,“ vysvětluje šéf Rohlik Group.

Vedle Amazonu a Knuspru funguje v Německu na trhu s online prodejem a doručováním potravin ještě například nizozemská společnost Picnic nebo tradiční retailoví hráči jako Rewe. Doručení ve stejný den – podobně jako v dalších německých e-shopech – přitom stále zdaleka není standardem. „Všichni, co přijdou na Amazon z měst, kde rozvážíme, uvidí naše logo. Navíc nás bude Amazon ukazovat i třeba ve svých newsletterech a dalších marketingových kampaních. Je to win-win spolupráce pro všechny,“ dodává Tomáš Čupr.

Partnerství s Amazonem by navíc mohlo Rohlik Group otevřít dveře k další expanzi, a to nejen v Německu, ale také do dalších zemí. V Evropě působí americký internetový obr také například ve Francii, Itálii, Španělsku nebo Nizozemsku. Celá rohlíkovská skupina má v letošním roce v tržbách atakovat hranici jedné miliardy eur (přes 25 miliard korun) a v první polovině letošního roku měla dosáhnout meziročního růstu ve výši 42 procent. Vedle Česka a Německa působí také v Rakousku (Gurkerl), Maďarsku (Kifli) a Rumunsku (Sezamo). V červnu získala od investorů další čtyři miliardy korun, celkově už téměř osmnáct miliard.