Startup Mileus zakladatele Liftaga Juraje Atlase chce změnit, jak se pohybujeme ve městech. Od investorů získává miliony
Stál u zrodu tuzemské přepravní společnosti Liftago, před dvěma lety se Juraj Atlas rozhodl změnit, jak se lidé pohybují po městech, i v dalším startupu. Mileus propojuje taxislužby s veřejnou dopravou, čímž chce dojíždějící motivovat, aby svá auta nechali doma a ulevili tak dopravní situaci ve velkoměstech. Na další rozvoj nyní získává také podporu od investorů.
Prvních přibližně deset milionů korun Mileus získal ještě začátkem roku 2020 od venture kapitálového fondu Nation 1. Nyní do startupu vkládá sto tisíc eur, přibližně 2,5 milionu korun, andělský fond Grouport skupiny Depo Ventures. Investiční kolo však zůstává otevřené, další část bude tvořit připravovaný syndikát pro andělské investory ve výši dalších 300 tisíc eur (7,6 milionu korun).
„Mileus má ambici změnit dopravu ve velkých městech, což řidiči stojící každý den v kolonách nesmírně ocení. Je to rostoucí světový problém a disruptivní systémová změna je nevyhnutelná. Věříme, že Mileus má všechny předpoklady uspět,“ říká k investici Jan Krahulík, partner andělského fondu Grouport.
„Sázíme zde na vizionářského zakladatele, který má bohaté zkušenosti a úspěchy z odvětví mobility. Mně osobně se na projektu líbí, že kombinuje ohromný byznysový potenciál a zároveň má vysoký environmentální dopad. Je to přesně ten typ projektů, který chci podporovat,“ doplňuje Krahulík.
Technologie startupu uživatelům umožňuje plánování přepravy pomocí taxíků a v reálném čase zajišťuje jejich návaznost na městskou hromadnou dopravu. Mileus tak chce nabídnout alternativu k individuální automobilové dopravě, na níž jsou závislí zejména lidé žijící na okrajích měst.
V centru platforma doporučí využití veřejné dopravy, protože je často rychlejší než auto, s tím, že na přestupném bodu už na cestujícího bude čekat navazující taxi. Mileus se tak snaží propojit přednosti obou světů – rychlost MHD v centru a pohodlí taxi na posledním úseku cesty.
„Ukazuje se, že moderní taxislužby nepomohly odlehčit centrům měst od osobních aut. Na města mají spíš negativní vliv, protože vytahují lidi z udržitelnějších forem dopravy, především z MHD. Hledali jsme proto způsob, jak negativní dopady moderních taxislužeb zmírnit a zároveň jim přinést tak potřebnou příležitost pro růst,“ popisuje Juraj Atlas.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„S novou situací, kterou také ovlivnila pandemie, máme i novou příležitost zavést do městské mobility efektivní inovace a změnit způsob, jakým dojíždíme. Mileus bude komfortnější než jenom MHD a levnější než jenom taxi,“ věří Atlas.
Během posledních dvou let proběhly dva analytické pilotní projekty Mileusu, v Praze s Liftagem a v Bratislavě se službou Hopin, dále pak dva tržní validační projekty a tři integrační smlouvy. Platforma byla na testovací provoz připravena již v březnu 2020, kvůli pandemii koronaviru, kdy lidé výrazně omezili svůj pohyb, však došlo ke zpoždění v adaptaci řešení.
Nyní má Mileus uzavřenou smlouvu s ČSOB v Praze, ve spolupráci s Hopinem v Bratislavě plánuje oficiální spuštění v řádu několika týdnů a soustředí se také na spuštění dalších pilotních projektů na trhu ve Velké Británii, kde je v závěrečných fázích jednání. Pilotní projekty startupu přináší také příjmy, nejde však o signifikantní částky a Mileus se tak pořád označuje jako firma v takzvané pre-revenue fázi.
Dočkají se spuštění služby i Pražané? „S Liftagem jsme realizovali jeden analytický a jeden tržně validační pilot. S výsledky obou projektů je spokojené, až 25 procent zákazníků projevilo zájem o službu a Liftago předpokládá, že pomůže také s akvizicí nových uživatelů. Proto má zájem službu spustit v reálném provozu, je to pro ně zároveň otázka produktových priorit,“ dodává Atlas s tím, že Mileus v Praze diskutuje o spuštění služby také s dalšími partnery.