Stavěl 3D tiskárny, loď i letecký simulátor. Teď řídí IT na železnici a říká: Kvůli penězům to nedělám
Po druhém zaměstnání si řekl, že už to nechce zažít, a začal podnikat. Teď je David Miklas už čtvrtým rokem v jedné z největších státních firem.
David Miklas, šéf Správy železniční telematiky
Jako hlava XXII je ve slavném románu Josepha Hellera označován takový bod vojenského řádu, který kvůli svému absurdnímu znění nejde logicky vyřešit. Když David Miklas v roce 2021 nastupoval na Správu železnic, bylo to příznačně na Odbor 22. Jelikož šel do obří státní organizace s misí zmodernizovat její technologický podvozek, mnozí by to za neřešitelnou situaci skutečně považovali. Obzvlášť kdybyste byli ze světa startupů. „Baví mě dělat věci, které mají smysl,“ říká Miklas. Zní to jako klišé, ale když šéfujete železničnímu IT, musíte to tak trochu jako vyšší poslání prostě vnímat. Protože třeba kvůli penězům to neděláte.
„Někdy mi jen zůstává rozum stát nad tím, jaké nabídky tu kolem našich ajťáků létají. Nedávno odcházel člověk z managementu, protože jinde dostal dvojnásobek. To my si vůbec nemůžeme dovolit a ani v soukromé firmě bych to asi nepřeplácel, je to šílené,“ popisuje David Miklas svůj de facto denní chleba, který s kolegy jí.
Respektive vlastně nejí. „Kdybych to měl dělat pro peníze, jdu jinam,“ shrnuje s úsměvem velmi jednoduše to, jak se dívá na svou pozici šéfa Správy železniční telematiky. Svět se ale netočí jen kolem peněz. Kdo Davida Miklase zná, ví přitom, že kdyby před covidem dostal laso ze státní správy nebo klidně nějakého soukromého korporátu, tak by možná dotyčného ani nenechal dopovědět a hned by ho odmítl.
Podnikavec odjakživa
První jeho dvě opravdová zaměstnání totiž ve velkém hračičkovi zanechala takovou zkušenost, že ji už nechtěl znovu zakoušet. „Měl jsem šéfy, kteří mě nevedli, ale jen rozkazovali, nebo naopak vůbec neřídili, ale tak či tak pak nebyli spokojeni s tím, jak to dělám. Nesedli jsme si,“ vzpomíná Miklas. A tak se tehdy vydal podnikat. V roce 2011, když mu bylo pětadvacet, založil vystudovaný elektroinženýr z ČVUT společnost DO-IT, kde řešili outsourcování v IT, třeba zákaznické podpory nebo správy serverů a sítí.
Záhy ho ale zaujaly 3D tiskárny, které tehdy začínaly, a Miklas se je jal pod značkou be3D vyrábět. Spolu s Prusa Research patřil mezi tuzemské průkopníky a nakonec firmu úspěšně prodal brněnské společnosti Y Soft. Podnik AMS Czech ještě předtím koupil i jeho původní firmu DO-IT, a tak se Miklas s nabytým kapitálem mohl vydat do dalších dobrodružství.
Jelikož ho vždy přitahovalo létání a dnes sám malá letadla pilotuje, rozhodl se s kolegy vybudovat v centru Prahy realistický certifikovaný simulátor československého letounu L-410 Turbolet, který od roku 1969 používala pro transport i česká armáda. Když byl projekt rozjetý, přesunul se „ze vzduchu“ na vodu a začal stavět pod značkou KeelCraft unikátní elektrický člun. Také k lodím měl odjakživa blízko.
Jeho otec ho jako námořní kapitán bral na zaoceánské plavby velkými nákladními loděmi a Miklas si chtěl postavit člun, s nímž se budou moci nadšenci prohánět po řekách a jezerech a nebudou znečišťovat životní prostředí. Pak přišel covid a pro dnes sedmatřicetiletého Miklase to byl další impuls. Spontánně se pustil do projektu CovMask, v rámci kterého nakonec vyrobili desítky tisíc celoobličejových respirátorů z potápěčských masek.
„Vždy jsem se snažil dělat věci, které dávaly smysl. U tohoto covidového projektu byla vize asi nejsilnější, protože to bylo pro dobrou věc, zadarmo a pomáhali jsme zachraňovat životy,“ vzpomíná na vypjaté situace a se vděkem brečící nemocniční personál. Vzhledem k jeho zkušenostem, širokému záběru i šikovnosti byl přitom od svého exitu z be3D mnohokrát oslovován s více či méně zajímavými nabídkami, aby se někde nechal zaměstnat a pomohl třeba s vývojem.
Nejednou ho kontaktovali také zástupci Správy železnic. Před covidem o tom nechtěl ani slyšet, ale pak se to sešlo. „Když končil covid, měl jsem za sebou CovMask, elektrické čluny kvůli pandemii usnuly a letecký simulátor se díky šikovné partě lidí, která ho vede, osamostatnil a už mě tolik nepotřeboval. A tak když přišla poslední nabídka ze Správy železnic, řekl jsem si: proč do toho nejít a nevyzkoušet, jak by se celá tahle organizace dala změnit,“ popisuje Miklas své myšlenky za nástupem do státního sektoru.
Jak při takových přestupech bývá obvyklé, musel si zvykat na nové prostředí i to, že má nad sebou po letech opět šéfa. „Je pro mě klíčové, že s generálním ředitelem máme velmi dobrý vztah. On má důvěru ve mě a můj tým, že ICT spravujeme dobře, já zase v něj, že nám dá potřebnou volnost a podporu. V takové symbióze teď žijeme čtvrtým rokem a funguje to,“ usmívá se muž, jehož oficiální pozice zní ředitel Správy železniční telematiky.