Staví prodejny pro The North Face, Vans i Calvin Klein. Po dvou letech mají na dosah tržby 200 milionů
Nechtěli pracovat pro korporát, tak založili vlastní firmu. V Retail Monkeys teď pracují na projektech po celé Evropě a Blízkém východě.
Přijdete do prodejny, protože vás zaujme výloha. Nebo jde o značku, kterou znáte z online prostředí, ale jdete nakupovat fyzicky. V obou případech na vás působí marketing a jeho odnož zvaná retail marketing, jež se soustředí právě na správný design kamenných prodejen. Cílem je, aby pomáhal zákazníkům v orientaci, podporoval propojení marketingu s internetovými kanály a obchodníkům umožnil více prodávat. Možná to zní banálně, značky do něj ale investují celkem miliardy dolarů ročně. Ke globální špičce oboru patří i původem česká firma, jejíž bývalí zaměstnanci založili novou společnost Retail Monkeys. A chystají se úspěch svého původního zaměstnavatele zopakovat.
Českou společnost Eyelevel zakládala podnikatelská dvojice Tomáš Bača a Filip Žák ještě na přelomu tisíciletí. Vypracovali se mezi celosvětové hráče. Pro značky jako Adidas, Nike, Dior nebo Starbucks designovali a stavěli prodejny na několika kontinentech. Před deseti lety nakonec Eyelevel prodali, firma se začala interně měnit a nyní je součástí větší skupiny, kdy i v Česku působí pod názvem HH Global.
Jiří Vydra a Stanislav Šik se poznali právě jako kolegové v Eyelevelu, přičemž Vydra v něm působil šest let. „Postupně se z něj stával korporát. A to mě nebavilo, chyběla mi energie, dravost a hlavně volnost vlastní původnímu Eyelevelu,“ přibližuje pro CzechCrunch motivaci, proč se nakonec rozhodl pro velkou kariérní změnu. „Dal jsem výpověď, zavolal kolegu Standu Šika a dohodli jsme se, že do nového byznysu půjdeme společně,“ pokračuje.
Své zkušenosti se dva mladí zakladatelé rozhodli využít ve stejném oboru. Psal se rok 2020 a takovým způsobem vznikla firma Retail Monkeys – společnost zaměřená na retail marketing přesně mezi prvními dvěma vlnami pandemie koronaviru, jež obecně prodejny na relativně dlouhou dobu uzavřela. „Do této oblasti velké značky investují pořád. I během covidu se totiž ukázalo, že lidé chtějí chodit do prodejen. Mají rádi osobní pocity, chtějí nákupy prožívat, což se na internetu moc nedá,“ říká Šik.
Navzdory tomu je hlavním prodejním kanálem značek dnes zejména online prostředí, kde jsou relativně nízké náklady na marketing. V konečném důsledku tak do něj firmy směřují většinu svých rozpočtů, a to na úkor prodejen. „Ale když člověk přijde do prodejny dané značky, očekává tam konzistenci s online komunikací a fyzické propojení se značkou, které mu digitální prostor nemůže prozatím zprostředkovat,“ přibližuje Vydra.
Obecně se tak Retail Monkeys musí zabývat škálou různých oblastí – od designu předmětů, nábytku a interiérů, přes jejich vývoj a výrobu až po distribuci či samotné vybavení prodejen. To Retail Monkeys dělají z provozovny o třech tisících metrech čtverečních nedaleko za hranicemi Prahy ve středočeských Nupakách. A byznys rychle roste.