Stávkující školy chápu, snahu o úspory taky. Je to ale plošné, neefektivní škrtání, říká analytik
Během pondělí stávkují školy napříč Českou republikou. Proč jsou jejich obavy ze škrtů oprávněné, rozebírá v rozhovoru Václav Korbel z PAQ Research.
Václav Korbel, analytik PAQ Research
Česká republika zčervenala. A to minimálně na mapě sdružení Učitelská platforma, kde jsou červenými tečkami znázorněny základní a mateřské školy, které dnes stávkují. Podle odborů se může ke stávce přidat až polovina škol. Podpořila ji i malá část rodičů podepsáním petice, koncem minulého týdne měla okolo 1 500 podpisů.
Ministerstvo školství by mělo mít podle navrhovaného rozpočtu na příští rok více peněz, podle odborů ale i tak finance chybí. Hrozí podle nich snížení maximálního počtu odučených hodin týdně (což je limit, který zřizovatel škole proplatí), což by znamenalo, že některé předměty vyučované v půlených hodinách, jako jsou například cizí jazyky, by tak už probíhat nemohly. Výtky ale pokračují. Nedostatek peněz může podle stávkujících také znamenat méně asistentů pedagogů ve školách nebo snížení finančních prostředků na nepedagogické pracovníky, ke kterým kromě kuchařek a školníků patří například školní psychologové.
Jaký vliv by vládní škrty měly na současné školství a hlavně na děti a jejich vzdělání, pro CzechCrunch rozebral Václav Korbel, který se ve výzkumné neziskové organizaci PAQ Research zaměřuje zejména na ekonomické analýzy a problémy spojené se vzděláváním. „Kroky, které se ministerstvo rozhodlo podniknout k tomu, aby seškrtalo náklady, nejsou dostatečně promyšlené,“ říká a v rozhovoru mimo jiné vysvětluje, jak by napnuté finance ve školství šly vyřešit jinak. PAQ Research představilo v minulých týdnech aktualizovaná data Mapy vzdělávání, která ukazuje regiony, kde i přes složité sociální prostředí mají školy dobré výsledky. Jak toho dosáhly, organizace brzy zveřejní na svém webu.
Učitelské odbory svolaly na dnešek stávku, nejde ale tentokrát o výši platů učitelů…
Ta stávka není o ohodnocení pedagogických pracovníků. Jde o souběh několika opatření, která ministerstvo chystá. Jedno je obecně nenavýšení rozpočtu školství tak, jak by si spousta lidí představovala. Z toho plyne, že se bude muset podle škol snížit počet nepedagogických pracovníků, to znamená kuchařek, ekonomů, ale i psychologů. Dalším bodem je snížení odučených hodin (tzv. PHmax, maximální odučený počet hodin, který školám proplatí zřizovatel – pozn. red.) a posledním je úprava regulace asistentů pedagoga, kde je riziko, že jich bude ve finále méně.
Jsou pro vás ty důvody relevantní?
Za mě všechny požadavky, které odbory prezentují, jsou legitimní. Souhlasím s nimi, ale chápu i to, že veřejné finance jsou pod obrovským tlakem. Nicméně z mého pohledu kroky, které se ministerstvo rozhodlo podniknout k tomu, aby seškrtalo náklady, nejsou dostatečně promyšlené. Používá k tomu nástroje, které by opravdu mohly ohrozit kvalitu vzdělávání u nás.
Takže jsou ty kroky nešťastně zvolené?
Ano. Už pár let místo platby na žáka ministerstvo používá odměňování podle naplněnosti tříd a odučených hodin, takzvané PHmaxy. Takže tím vlastně motivuje školy hodiny půlit. Půlí se třeba výuka jazyků, matematiky a podobně. Ministerstvo deklaruje, že se teď množství odučených hodin nesníží, naopak. To je ale proto, že ne všechny školy jsou schopné maximální počet odučených hodin čerpat.
Znamená to, že tak trochu „zaříznou“ školy, kde se s tím naučili pracovat. Většinou jsou to školy, které jsou aktivní, inovativní, které umí využívat tenhle způsob financování. Ty by o počet hodin reálně přišly. Demotivuje to progresivnější školy, ale nemění to motivaci ostatních.
Zlepšuje učení v půlených hodinách studijní výsledky žáků?
Není obecně daty podepřeno, že snižování počtu žáků ve třídách se vyplatí. Učitelům se ale v menších třídách lépe učí. Je to však hodně nákladné, zvyšuje to nároky na počet vyučujících. Odborná literatura ukazuje, že to není až tak efektivní řešení. Zároveň ale pokud se počet žáků ve třídě sníží výrazně a je jich třeba jen deset, může to být efektivní u některých předmětů.
Tato oblast není moc prozkoumaná, takže debata o ní je poměrně složitá. Opatření, které dělá ministerstvo, je ale plošné a je tam jasná snaha snížit náklady. Bez toho, aby bylo zřejmé, proč to ministerstvo dělá, komu to má pomoct a čeho tím chce dosáhnout.
Možná jsou půlené hodiny efektivní ve chvíli, kdy jsou ve třídách žáci, kteří potřebují pomoci…
To jsou, ale my zároveň nevíme, jestli je školy takto využívají. Já bych si spíš tipnul, že půlené hodiny využívají školy, co nemají tolik žáků, kteří potřebují asistenci. Neviděl jsem ani žádnou detailní analýzu ministerstva. Teoreticky to mohou být – když to hodně zjednoduším – školy z velkých měst, kam chodí děti z vyšší střední třídy. A ty školy jsou schopné využívat půlené hodiny, ale zároveň i další podpůrné prostředky, jako jsou třeba asistenti pedagoga. Naše Mapa vzdělávání ukazuje, že realita je v Česku velmi různorodá. Hodně závisí na každé jednotlivé škole, jak si to sama zařídí.
My teď ale vlastně nevíme, jaké důsledky bude opatření mít. Takže se ani nedá s jistotou říct, že by uškodilo žákům, kteří by z něj měli nejvíc profitovat, tedy jak těm znevýhodněným, tak nadaným.
Další věc, proti které někteří stávkují, je snižování platů nepedagogických pracovníků, tedy nejen kuchařek, ale i školních psychologů. Těch je ve školách málo už teď. Jaký to bude mít vliv?
Je to trochu složitější. V současné době ministerstvo eviduje osm tisíc neobsazených míst nepedagogických pracovníků, mezi které patří i školní psychologové. Úspory by prý měly vést spíš k seškrtání volných pozic. To je ale něco, co se špatně ověřuje, když není vypracována detailní analýza.
Máte pravdu, že v současnosti jsou nepedagogickými pracovníky i školní psychologové. Ti by se teď ale měli dát financovat z Operačního programu Jan Amos Komenský a po nějaké době by snad přešli do financování státním rozpočtem. Je ale pravda, že některé obce dofinancovávají tyto pracovníky i skrze jiné zdroje, které se teď snižují. Takže je to opět snaha plošně škrtat, ale ne efektivním způsobem.