Stroj učí lidi mluvit i řešit konflikty. Česká umělá inteligence zaučuje pracovníky i v McDonaldu
Říkat nepříjemné věci do virtuální tváře je podobné jako do té skutečné. Počítač umí být nepříjemný, má ale nakonec zájem situaci vyřešit.
Když na něj hledím, vypadá to, že se na mě z monitoru mračí. Ostatně, proto tu je. Schválně vyvolává nekomfortní situaci a jeho úlohou je být aspoň trochu nepříjemný. Ailex je umělá inteligence. Kde se objeví, přichází rozhovor, jaký byste raději nechtěli vést. Úkolem člověka na druhé straně obrazovky je z něho elegantně vybruslit a svůj protějšek nenaštvat. A to by se mohlo stát – nepomůže ani to, že tento muž mimo obrazovku neexistuje.
Ailex pomáhá s trénováním zaměstnanců. Hovorem s ním zlepšují své komunikační dovednosti, schopnost argumentovat i ovládat emoce. Jeho virtuální podoba je vlastně „tváří“ celého robustního systému umělé inteligence. Vytvořili ho v mladé české firmě WeBoard a je jedním z produktů, které prodávají do velkých a známých společností, jako je Česká Spořitelna, McDonald’s, Škoda Auto, nebo třeba Alza. A do třinácti dalších.
„Rozhodně nechceme, aby nám ujel vlak. Naopak chceme být připraveni na blízkou budoucnost,“ vysvětluje Ondřej Kameníček, specialista digitálního vzdělávání v České spořitelně. „Věříme, že je to další forma, která naše zaměstnance lépe připraví na reálné situace a reálné klienty,“ dodává.
Ailex je interní mužská varianta oficiálního pojmenování Aila, protože první umělou inteligencí tu byla žena. Aila své studenty připravuje skutečně intenzivně, pokud započítáme jednotlivé kurzy i zkušební kola ještě ve vývoji, zaměstnanci ze všech různých firem si dohromady prošli už řády vyšších desítek tisíc školení se svou počítačovou mentorkou či spíše oponentkou. Mluvit s lidmi se učí i ona. A to na několika různých konverzacích a v řadě odlišných situací. K tréninkům se tak vrací opakovaně.
„Člověk potřebuje, aby to mělo nějakou tvář,“ vysvětluje Radim Tvrdoň, šéf firmy WeBoard, proč je umělá inteligence reprezentována ženskou či mužskou postavou. Bez ní by prý zážitek nebyl kompletní. Vysvětluje, že zaměstnanci se musejí naučit vhodně reagovat na zákazníky. Prezentují tak svou firmu a zajišťují, že vydělává. „Na školeních se učí, jak to mají dělat. Ale často pasivně a nedostanou příležitost vyzkoušet si své znalosti v praxi, to až naživo. A to už může být pozdě,“ říká.
Je přitom rozdíl vyplnit pár správných odpovědí do formuláře, případně se s dalšími kolegy účastnit hrané scénky, při níž si zkoušíte představit, jak by zákazník mohl reagovat, anebo mluvit s někým napřímo, říkat mu nepříjemné skutečnosti do tváře. Nebo naopak zachovat chladnou hlavu, když je do tváře říká on vám. Je jedno, že víte, že obličej před vámi není reálný, lidský přístup totiž funguje stejně, i když čelíte virtuálnímu zákazníkovi.
Náklady na vývoj Aily se šplhají do řádů jednotek milionů korun a letos zřejmě přesáhnou desítku milionů. Ostatně, firma nedávno na svůj rozvoj získala čerstvé peníze – jako velmi ranou investici jí 400 tisíc eur, tedy asi deset milionů korun, poslal fond Nation 1. Teď pro WeBoard pracuje 21 lidí a očekává obrat nad 20 milionů korun. Zisk firmy se pohybuje v řádech nižších jednotek milionů.
Kartonový boom
Společnost WeBoard založili Radim Tvrdoň, Martin Možnar a Jan Šebesta na začátku loňského roku. První dva jmenovaní přesto vedle sebe mají desetiletou zkušenost v byznyse. Před virtuálními školiteli se pustili do několika projektů. Vytvářeli webové stránky a aplikace, později panoramatické fotky, které fungovaly jako virtuální prohlídky. Nebo vyráběli a dosud i velmi okrajově vyrábějí kartonové 3D brýle na virtuální realitu. A nějakou dobu se jim dařilo držet si s nimi slušný byznys.
Jsou to ty, které si můžete sami složit z vyříznutého papírového boxu, vložit si do nich svůj telefon a při spuštění nějaké z aplikací hledět do virtuálního prostředí kolem sebe. Nahrazují velké, drahé a hůř dostupné technologie za zlomek ceny, protože jde o karton, který si sami dáte dohromady.
Fungují totiž jen jako držák. Ale víc nepotřebujete, protože technologii k němu vlastně každý běžně nosíme v kapse. Jednu dobu prodávali i desetitisíce takových brýlí v jedné zakázce. Ve skutečnosti provedení nebo použití pro mnoho firem nebylo tak důležité, zajímavá pro ně byla skutečnost, že si na karton mohly natisknout svůj název. A tak je ve velkém objednávaly jako nápadité reklamní předměty.
„Jednu dobu to byl ohromný boom, vyrobili jsme jich asi 1,6 milionu kusů a vyváželi do celého světa. Firmy si je chtěly objednávat, ale některé neměly obsah, který by se na nich dal využít. Tak jsme přidali i vytváření aplikací pro virtuální realitu,“ popisuje Možnar. „Pak přišel náraz,“ doplňuje. Lidé a firmy si brýle jednoduše vyzkoušeli a trh už neměl kam růst.
Když pochopili, že v brýlích budoucnost nebude, vrhli se na software pro virtuální realitu. „Zase jsme si mysleli, že budujeme tu nejlepší firmu na světě. Že jsme na trhu jako první. Ale přišel další náraz. Adaptace virtuální reality je ohromně slabá. Lidé k ní nemají důvěru. Navíc vlastně nevědí, k čemu jde použít. Nevnímají, že to není jen trendy slovíčko,“ říká Tvrdoň.
Ani s virtuální realitou tak neudělali byznys. Zato se jim s ní podařilo rozvíjet zajímavou zkušenost. To když pro McDonald’s vytvořili aplikaci, v rámci které v uměle vytvořeném prostředí, tedy v tom, které vypadá stejně jako provozovny tohoto rychlého občerstvení, začali mimo jiné trénovat zaměstnance v zácviku. Aby věděli, co mají zákazníkům nabídnout, na co se jich ptát, nebo třeba i jaké pohyby jsou potřeba pro přípravu kafe.
Pánové z WeBoardu představili mimo jiné konverzačního robota a pak i jeho zpodobnění, kterému dali jméno Aila. Je to reprezentace slov Artificial Intelligence Learning Assistant, tedy výukový asistent s umělou inteligencí. Aila měla na začátku jednoduchou roli. Nechala si přeříkat nabídku občerstvení a objednala si kafe.