Mark Zuckerberg věří metaverzu, investoři ne. Akcie Mety se propadly na nejnižší hodnotu za dlouhé roky
Finanční výsledky firmy vyvolaly nebývale tvrdou reakci trhu. Kvůli klesajícím výdělkům z reklam a nejisté budoucnosti metaverza.
Šéf společnosti Meta Mark Zuckerberg ještě před pár týdny plamenně řečnil o metaverzu, představoval jeho softwarové pokroky i nový headset Quest Pro. A ani jeho podřízení navenek nechtějí mluvit takřka o ničem jiném než o vizi nového, virtuálního vesmíru, v níž má být budoucnost. Jenže nalijme si čistého vína… nebo spíš pročtěme včera zveřejněná čísla firmy za třetí kvartál roku. Ta totiž ukazují docela jiný obrázek.
Pohled na něj není vůbec pěkný a svědčí o tom i rezolutní reakce trhu. V pozdním obchodování cena akcií Mety v reakci na nepříznivá čísla nejdřív klesla o 6 procent, aby se během následujících dvou hodin propadla o dalších 14 procent. Od začátku roku tak firma ztratila už přes 60 procent své tržní kapitalizace.
Za bídný výsledek může několik věcí. Všechny své metaverzové aktivity Zuckerbegovo impérium schovává pod účetní segment Reality Labs. Do něj firma masivně investuje, a ačkoliv ho pomalými krůčky dostávala k černým číslům, v období od června do srpna se opět propadl hluboko do ztráty přes 3,6 miliardy dolarů (75 miliard korun) oproti ztrátě 2,6 miliard dolarů (50 miliard korun) za stejné období loni. Ve snižování pokračoval i obrat v tomto segmentu, který meziročně spadnul na polovinu.
Celkově už letos Meta na tomto poli spálila 9,4 miliardy dolarů a byla za velké útraty v Reality Labs už hojně kritizována. Za zvyšující se ztrátou má nicméně stát především fakt, že Meta pracuje na dalším VR headsetu, který by se oproti Quest Pro měl stát přímým, levnějším nástupcem současného modelu Quest 2. O něm společnost zatím neprozradila nic kromě toho, že na trh dorazí příští rok.
Za byznysem Mety nicméně stále z naprosté většiny stojí aplikace Facebook, Instagram a WhatsApp. Ani celková čísla ale nenaznačují pozitivní trend. Meziročně firmě celkově poklesly tržby o čtyři procenta na 27, 7 miliardy dolarů (677 miliard korun), z toho 27,2 miliardy pocházelo z reklamy. Zisk se scvrknul na 4,3 miliardy dolarů a provozní marže meziročně klesla z 36 na 20 procent.
Meta tak podobně jako v minulém kvartále pociťuje utahující se marketingové rozpočty firem, které šetří na online reklamách, případně se odvracejí ke konkurenci v podobě TikToku. Není tak překvapivé, že finanční ředitel Mety David Wehner na hovoru s akcionáři potvrdil, že i v příštím roce nebude Meta růst, co se týče počtu zaměstnanců. Zuckerberg již podobné kroky naznačil dříve.