Studenti ze zážitkových knih udělali byznys a prodali jich přes 100 tisíc. Teď je koupilo Albi
Šest let a 65 tisíc zákazníků ve čtyřech zemích. Mementerra vznikla jako nápad studentů, Albi teď chce z firmy udělat jedničku svého trhu.
David Makovský, spoluzakladatel Mementerry
Všechno začalo jako nápad dvou studentů vydat knížku pro zamilované, nakonec se z toho stal byznys, jenž prodal přes 100 tisíc produktů. Mementerra zakladatelů Davida Makovského a Víta Aory v průběhu let představila na čtyřicet různých výrobků založených na kreativních knihách a denících, které si lidé vyplňovali svými příběhy. Nyní firma začíná psát svou novou kapitolu, a to již pod křídly hračkářství Albi zakladatele Antonína Kokeše.
„Mementerra kumulativně utržila přes 45 milionů korun, vytvořili jsme přes čtyřicet produktů, kterých se prodalo více jak sto tisíc a udělaly radost více než 65 tisícům lidí ve čtyřech zemích. To na první firmu není vůbec špatné, ne?“ pokládá řečnickou otázku David Makovský, když svůj podnikatelský počin popisuje pro CzechCrunch. Celý příběh se ovšem neobešel bez výzev, kvůli nimž firma téměř nepřežila.
Byznys vzešel z nápadu Víta Aory na vytvoření „knihy pro zamilované“ Our Love Challenges, jež v sobě kombinuje deník, album a výzvy určené pro páry. Aora si uvědomoval, že myšlenku se mu nepodaří realizovat samotnému, proto k sobě přizval svého spolužáka z VŠE Makovského.
V listopadu 2016 tak knihu umístili na vlastní web, začali s prvním marketingem a oslovovali hlavně své kamarády či známé, jestli by si takový produkt chtěli koupit. „Kniha se celkem chytla, do měsíce jsme měli vyprodané zásoby. Ověřili jsme si, že zájem o podobné produkty na trhu je,“ popisuje Makovský. V lednu dalšího roku tak došlo na první dotisk, úpravy e-shopu a hlavně také úspěšné prodeje během valentýnské sezony.
Podobně jako i další studentské nápady všechno probíhalo z garáže, kde oba knížky ručně po večerech balili, aby je ráno mohli odnést na poštu a poslat zákazníkům. S postupným růstem ale došlo na profesionalizaci a v létě 2017 také k založení s.r.o., tehdy ještě pod názvem Our Love Challenges. „Pro firmu to nebylo dobré jméno, hodně lidí to neumělo ani napsat,“ směje se Makovský.
Ke změně značky došlo o rok později, když externí poradce vymyslel název Mementerra jako spojení dvou slov memento a terra, tedy „země vzpomínek“. Mladí zakladatelé tehdy vyhráli i regionální kolo soutěže T-Mobile Rozjezdy a získali cenu 50 tisíc korun. Díky tomu, že se udržovali v zisku, mohli navíc financovat i smělejší plány – expanzi do zahraničí.
Volba padla na Spojené státy, přičemž Aora s Makovským připravili kampaň na Kickstarteru, aby svůj produkt rozšířili na nové trhy. „Byl to fuck-up. Neměli jsme žádné zkušenosti a kampaň spustili v létě, což je ta nejhorší doba v roce,“ přiznává spoluzakladatel. Navzdory tomu byla kampaň úspěšná, přičemž vybrali něco přes cílových osm tisíc dolarů.