Štvanická lávka slaví měsíc. Proč působí jako zjevení a co znamenají zvířátka na zábradlí?
Než HolKa otevřela, postávaly tu hloučky lidí, které honem chtěly na druhou stranu. Ani po měsíci zájem neutichl. Nová lávka je v Praze jako zjevení.
Patrně není den, kdyby tady nebylo plno. Davy proudí z jedné strany na druhou – a když ještě navíc přijdete k večeru, určitě narazíte na nějakého umělce, který hned změní místní atmosféru. Ať už je to kytara nebo drum and bass. Štvanická lávka slaví měsíc a už za tak krátkou dobu ukázala, že tato HolKa do Prahy zkrátka patří.
Nová lávka působí v Praze jako takový malý zázrak. Zaprvé proto, že do hlavního města přinesla jednoduchý design, který do okolí ideálně zapadl. Lávka je z ultravysokopevnostního betonu, což je materiál, díky němuž je trvanlivá, mrazuvzdorná a nedostane se do ní ani voda. Je bílá, v tom je originální, protože jiné konstrukce ze stejného materiálu bývají šedé.
To ale není ten důvod, proč tu pár hodin předtím, než se lávka otevřela, stály hloučky lidí, které se už už chtěly po bílé lince projít. Nebo projet na kole, protože i pro to je stvořená. „Lávka výrazně ovlivnila obě čtvrti,“ říká jeden z jejích autorů, architekt Petr Tej, a vysvětluje, v čem tkví její kouzlo:
„Jak je vidět, propojení administrativních a bytových budov v Karlíně s rozvíjejícím se prostorem holešovické tržnice přineslo občanům obou čtvrtí velké výhody. Zároveň mohou pohodlně využívat odpočinku na ostrově Štvanice.“
Lávka, která je kromě Teje také dílem Marka Blanka a Jana Mourka v podstatě znovu dostala Štvanici na mapu Prahy. Z ní patrně zmizela spolu s magistrálou, která nad ní vede. Jediný způsob, jak se sem dostat, totiž znamenal prodírat se úzkým chodníčkem a u Hlávkova mostu pak sejít po schodech dolů. Teď vzali Pražané Štvanici znovu útokem. Vidět je to přímo z HolKy. Když se po ní člověk projde v horkém letním dni, najednou ve Vltavě uvidí hotový úkaz.
Někde jsou vidět jen nohy, jak někdo uprostřed řeky dělá stojku. Pak se tady i plave, o kus dál si dvojice hází míčem. A když člověk zabloudí očima na samotnou Štvanici, vidí lidi, kteří se ještě neosmělili, nebude to ale trvat příliš dlouho. To potvrzuje i plovárna Baden Baden, která letos funguje čtvrtým rokem. Po otevření lávky šla návštěvnost prudce nahoru a dnes je na dvojnásobných číslech. Konkrétní výsledky letošního ročníku ale budou k dispozici až po konci sezóny.
„Úspěch Štvanické lávky tkví v tom, že město vytvořilo stavbu pro lidi, která urychluje a zpříjemňuje cestu mezi velmi frekventovanými lokalitami. Navíc otevírá nové výhledy, třeba na Pražský hrad, a v podstatě i pomáhá znovuobjevit hůře přístupnou Štvanici,“ souhlasí také mluvčí pražského Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha. Podle něj lávka také ukazuje, že při přípravě podobných projektů má smysl se soustředit na kvalitu a detaily.
Propojení Holešovic a Karlína navíc nebylo vybráno jen náhodou. Mluví se o něm už mnoho let. Obecně ale podle Váchy platí, že pokud je město dobře propojené a prostupné, pak je logicky také daleko příjemnější se v něm pohybovat a pobývat.