Stvořil nejslavnější hru na světě, ale roky z ní nic neměl. Otec Tetrisu Alexej Pažitnov vystoupí v Praze
Svoje dílo stvořil ještě v 80. letech v Sovětském svazu, později se přestěhoval do USA. Dodnes se Tetrisu prodalo přes dvě stě milionů kopií.
Trvalo přes deset let, než mohl těžit z pohádkového úspěchu své hry. Alexej Pažitnov totiž videoherní legendu Tetris stvořil v polovině osmdesátých let v Sovětském svazu. Tedy v podmínkách, které zbohatnutí z plodů vlastní práce příliš nepřály. Slavný programátor už začátkem prosince vystoupí po boku dalších osobností domácího i světového herního průmyslu na pražské konferenci Game Developers Session.
Skládáte na sebe padající kostky, a když z nich složíte plný řádek, zmizí. Tak jednoduchý recept na úspěch měl Tetris, naprosto stěžejní titul, který bývá pravidelně označován za nejslavnější a nejvlivnější videohru historie. Přitom jeho cesta nebyla vůbec snadná. Už proto, že byl dílem nikoliv japonských či amerických inovátorů, ale sovětského vývoje.
V polovině osmdesátých let minulého století ho ve výpočetním středisku Sovětské akademie věd stvořil třicetiletý Alexej Pažitnov. Prototyp vznikl během pouhých dvou týdnů. „Občas jsme dostali nový hardware. Abychom otestovali jeho výkon, napsali jsme pro něj nějaký jednoduchý program. Tím jsem získal výmluvu pro dělání her,“ vzpomínal Pažitnov ve svém komentáři pro britský deník The Guardian. A na počítači Elektronika 60 právě takhle vznikl Tetris.
Inspirací mu byly obyčejné dětské kostky, které byly složené z pěti čtvercových dílků, takzvaná pentomina: „Sadu tří takových hraček jste tehdy v hračkářství koupili za jeden rubl.“ Pro videoherní účely se Pažitnov rozhodl poměrně komplexní tvary o něco zjednodušit, a tak použil jen čtyřdílné hrací prvky – tetromina. Z řeckého slova tetra (čtyři) vznikl i název hry, a to kombinací s Pažitnovovým oblíbeným tenisem.
Podoba kostek se stala videoherní značkou, která je známá i téměř čtyřicet let po premiéře Tetrisu. Úplně první verze tvarů složených ze čtyř čtverečků ale čtverečková vůbec nebyla. Možnosti Elektroniky 60 umožnily jejich vyobrazení pouze pomocí znaků a písmen. Prvotní pokusy také neobsahovaly prvek s Tetrisem jinak zcela jasně spjatý: zmizení řádku zaplněného kostkami byste v úplně první podobě hry vytvořené v programovacím jazyce Pascal nenašli.
Složitá situace končící studené války se každopádně ani v nejmenším nedala srovnat se současností, kdy hru může doslova celosvětovému publiku zpřístupnit vývojář i z pohodlí domova. V Sovětském svazu sice tehdy roztávaly ty nejmrazivější autoritářské ledy a začínala takzvaná perestrojka, série ekonomických reforem iniciovaná Michailem Gorbačovem, přesto Pažitnov nemohl s Tetrisem jen tak jít na trh.
Moskevský rodák si přitom velmi dobře uvědomoval, že stvořil něco výjimečného. „Od první verze, od prvního prototypu jsem věděl, že by to mohla být opravdu dobrá hra. Už v té rané podobě totiž byla velice návyková. Ale nikdy bych si nedovedl představit, že takhle vejde do dějin,“ vzpomínal při příležitosti pětadvacátého výročí Tetrisu pro server GameDeveloper.
Práva na Tetris připadla podle tehdejších nařízení sovětské vládě na dlouhých deset let. Kostičková hra se nakonec stala jedním z prvních příkladů softwarového exportu ze SSSR, avšak způsob, jakým dobyla svět, byl zamotanější než leckterý špionážní thriller. Začalo to v okamžiku, kdy si v roce 1986 v Maďarsku všiml hry Robert Stein ze společnosti Andromeda Software. Ten zkontaktoval Pažitnova a jeho nadřízené a zakrátko se radoval z údajné dohody o pořízení práv. A začal Tetris licencovat dál.
Jenže ouha, v roce 1988 Steina zkontaktoval sovětský úřad pověřený kontrolou importu a exportu elektroniky. Kdepak, pár nezávazných papírů bez posvěcení úřadu nezaručovalo Steinovi práva na hru. Jenže to už se Tetris vesele prodával – ba co víc, přeprodávání licencí na různé platformy do hry vtáhlo desítku různých distributorů.