Super Mario se vrací v klasické 2D skákačce. Vyjde ještě letos a v traileru uvidíte i proměnu Maria na slona

Italský instalatér už toho prožil hodně. Tentokrát se tak trochu vrací ke kořenům. Ale úplné retro to nebude. Stačí sníst sloní jablko.

Michal MančařMichal Mančař

mariooo

Foto: Nintendo

It’s-a me, Mario! Nejslavnější instalatér světa se vrací k hopsavé 2D akci

0Zobrazit komentáře

Super Mario už dávno není jen o procházení – tedy prohopsávání – zleva doprava dvourozměrnými úrovněmi. Nejslavnější videoherní značka světa se za více než čtyřicet let své existence rozrostla do mnoha žánrů od závodů až po akční soubojové hry. Ještě letos se ale vrátí ke svým prapočátkům. Právě oznámená novinka Super Mario Bros. Wonder v říjnu na Nintendo Switch přinese 2D skákačku.

Při pohledu na zveřejněný trailer Super Mario Bros. Wonder musí zaplesat srdce všem veteránům nebo milovníkům retra. Hra pro Switch totiž sází na klasické hopsání přes překážky i na Goomby, po kterém vás samozřejmě čeká skok na stožár s vlajkou na konci úrovně. A to jak v roli samotného Maria, tak v kooperaci s bráchou Luigim, princeznou Peach nebo houbákem Toadem.

Úplně bez inovací oproti Super Mario Bros. z roku 1983 to ale samozřejmě nebude. Kromě moderně vyleštěného vizuálu Super Mario Bros. Wonder přinese rozmanité pojetí levelů, které prověří vaše reflexy, i nové schopnosti hlavních hrdinů. Třeba když z mystery kostky vypadne power-up sloního jablka, které vás promění… no ano, na slona!

Super Mario Bros. Wonder japonský vydavatel oznámil na včerejší akci Nintendo Direct, kde došlo i na další příjemné zprávy. Příští rok se vlastní hry dočká princezna Peach, chystá se remake Super Mario RPG z roku 1996, na Switch dorazí i remasterovaná verze Luigi’s Mansion 2. A kdo by ovládání neposedného Maria chtěl vyměnit za vlastní skákání a křepčení u akčních párty her pro více hráčů, bude moci brzy vyzkoušet WarioWare: Move It!

Zatím poslední hlavní titul s kníratým instalatérem Super Mario Odyssey vyšel v roce 2017. Od té doby Nintendo připravilo pouze Super Mario Maker 2, což je primárně kreativní hříčka, v níž si hráči vytvářejí vlastní úrovně, a Bowser’s Fury, variaci na Super Mario 3D World z roku 2013 vydanou předloni společně s předělávkou původní hry pro Switch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Letošek je pro fanoušky Super Maria, jehož tvůrce Šigeru Mijamoto loni oslavil sedmdesátiny, vůbec povedený. Sám Mijamoto spolupracoval na otevření zábavního parku Super Nintendo World v kalifornském filmovém komplexu Universal Studios Hollywood, v dubnu pak měl premiéru velice povedený snímek Super Mario Bros. ve filmu.

Vydání Super Mario Bros. Wonder už 20. října může pro leckoho přidat další silný argument pro pořízení konzole Switch. Tedy pokud vám před pár týdny nestačilo, že na herní zařízení od Nintenda zamířila Zelda: Tears of the Kingdom. Extrémně nápadité, nádherně hratelné a téměř bezchybně hodnocené pokračování další slavné videoherní série z hlavy Šigerua Mijamota. Které v prodejích zválcovalo třeba i God of War.

„Dračáku v mobilu“ došly zlaťáky. Jan Roose nenašel investory a zavřel kanceláře, ve vývoji chce pokračovat sám

Český startup Fireball získal od investorů 1,5 milionu dolarů, peněžní podporu pro další vývoj už ale nenašel. Přesto nemá jít o úplný konec.

Michal MančařMichal Mančař

jan-roose-fireball-dungeon-realms

Foto: Fireball

Jan Roose, zakladatel startupu Fireball a aplikace Dungeon Realms

0Zobrazit komentáře

Znělo to jako nápad na úspěch. Vzít Dungeons & Dragons, obrovsky populární a nejslavnější stolní hru na hrdiny na světě (a také vzor českého Dračího doupěte alias ‚dračáku‘), a převést ho na mobily. Abyste se nemuseli scházet u kamaráda v obýváku, ale mohli se na fantastická dobrodružství za pokladem vydat kdykoliv. Jenže českému startupu Fireball, který právě takovou aplikaci vyvíjel, zlaťáky došly.

Zakladatel Fireballu Jan Roose před pár týdny uživatelům aplikace Dungeon Realms na sociálních sítích oznámil nepříznivé zprávy. Jednání o další investici nedopadla, na provoz firmy si půjčil peníze, celý tým propustil a vývoj hry jde k ledu. Mobilní předělávka papírových Dungeons & Dragons na rozdíl od dobrodruhů, které v ní představujete, poklad nenalezla.

Za téměř pět let vývoje přitom Roose získal od investorů 1,5 milionu dolarů, okolo třiceti milionů korun. „Když jsme dostali první investici, bylo mi, tuším, třiadvacet. Investoři mi věřili, že to zvládnu. Jsem vděčný za šanci, co mi dali. Slibovanou návratnost jim přinesu. Rád bych k tomu našel cestu, ať už s Dungeon Realms, nebo jinak,“ říká v reakci na zveřejněnou zprávu pro CzechCrunch.

Sám Roose si v posledních letech prý vyplácel minimální odměnu, začátkem letoška se však kanceláře jeho startupu zcela zavřely. Půjčil si přes milion korun od rodiny i od banky na poslední výplaty týmu, který rozpustil. Od svého projektu se musel dnes osmadvacetiletý startupista vrátit k designérské práci, aby vše mohl splácet.

fireball-aplikace

Foto: Fireball

Česká aplikace Dungeon Realms přináší nejslavnější hru na hrdiny do mobilu

Důvod neúspěchu leží podle něj v poklesu trhu během loňského roku. Devětkrát v minulosti získal od investorů finance i důvěru, podesáté se to ale nepovedlo. Říká, že oslovil více než stovku potenciálních zájemců, ale startup s tržbami v řádu tisícovek dolarů nedokázal obhájit milionovou valuaci. Počátky vývoje Dungeon Realms přitom byly slibné.

Kromě financí od známých českých investorů získali tvůrci podporu i na Kickstarteru. Tam jim fanoušci přidali další milion a půl, což pro vývojáře bylo signálem, že míří správným směrem. „Uživatelé nám psali, že náš produkt milují, nikdy jsme netápali, co dělat dál. Metriky vypadaly solidně. Vždycky to pro mě byl dost jasný signál, že bych měl pokračovat. A čím víc peněz jsme získali, tím větší jsem cítil odpovědnost k tomu to zvládnout,“ říká Roose.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Získané finance ale vedly k sebevědomějšímu a rozsáhlejšímu náboru posil, než jaký byl reálně potřeba. Stejně tak k rozšiřování funkcí, které měly Dungeon Realms nabídnout. Nevýhodné bylo i spoléhání na výrobu velkého objemu vlastní grafiky nebo rozhodnutí nevyvíjet hru pomocí populárního nástroje, jako je třeba herní engine Unity. „Když to shrnu, měli jsme dělat věci jednodušeji, rychleji a lépe najímat lidi,“ říká Roose.

V září loňského roku Dungeons Realms vyšly na iOS i Androidu, ale startup byl na konci runwaye. Do února pokračoval s financováním od zakladatele. Nižší tisícovky dolarů putovaly na marketing, ale jak Roose říká, do propagace mobilních her se jinak investují klidně i milionové částky. Aplikace měla jen sto platících předplatitelů, čtyři sta denních a ke dvěma tisícům měsíčních aktivních hráčů.

Startup nekončí, když dojdou peníze. Ale když founderovi dojde energie.

„V absolutních číslech je to opravdu málo. Ale v relativních nám platil každý čtvrtý denně aktivní uživatel. Takový konverzní poměr má i Spotify,“ říká Roose. „Se škálováním by se to asi zhoršovalo, ale jinak slibné číslo bylo přesně jedním z těch zmiňovaných signálů, který mi dával pocit, že to má smysl,“ vysvětluje zakladatel.

Dungeons Realms jsou tak v tento okamžik u ledu, fungují bez aktivních zásahů. Roose přitom stále věří, že aplikace má potenciál být komerčně úspěšná. Časem by mohl naznačit její nový směr. Takový, kterým se nevydá velký tým a který třeba nebude až tak ambiciózní. Alespoň prozatím. „Startup nekončí, když dojdou peníze. Ale když founderovi dojde energie. Já to měl náročné, ale energii mám,“ předpovídá.

jan-roose-fireball-dungeon-realms-01

Foto: Fireball

Jan Roose plánoval převést stolní hry na hrdiny do mobilu. Zajímavé plány se ale nyní odkládají

Po zavření kanceláře a propuštění týmu začátkem roku si sepsal přes stovku bodů, které mohl vyřešit lépe. Za velkou lekci považuje především důležitost důslednějšího pohledu na nábor nových kolegů. Ačkoliv rychle dodává, že většina týmu Fireballu prý byla velice schopná a vztahy dobré. Zmiňuje také to, že do budoucna by bylo lepší začít s menším, klidně i méně inovativním nápadem. A pro peníze za investory jít s rozjetým produktem a obřím potenciálním trhem.

„I když to není jednoduché, jsem za ty roky vděčný. Myslím, že se v životě najde těžko něco podobně napínavého a vzrušujícího. Také myslím na to, že to není žádné opravdové neštěstí. Pořád je to jen práce. Snažím se o tom přemýšlet v kontextu toho, co se děje ve světě. Co by lidi na východě Ukrajiny dali za to, aby mohli v bezpečí pracovat u počítače? Nemám si na co stěžovat,“ uzavírá Jan Roose.