Svět se rychle mění a musí se změnit také vzdělávání dětí. Pomoci tomu chce iniciativa Měníme osnovy
Přední české osobnosti a organizace chtějí zmodernizovat náš vzdělávací systém. Jen tak bude možné děti připravit na výzvy dnešního světa.
Na tom, že je potřeba modernizovat výuku dětí tak, aby lépe reagovala na potřeby dnešního světa a reflektovala rychle se rozvíjející společnost, se shodnou de facto všichni, kteří se do odborné debaty zapojují. Jenže opravdu změnit komplexní a zkostnatělý vzdělávací systém v Česku už není tak snadné. Je ale stále více lidí, kteří v tom chtějí státu pomoci. Proto odstartovala iniciativa Měníme osnovy, která spojuje stát, byznys i neziskovou sféru, a jejím cílem je pomoci přinést i veřejně komunikovat proměnu vzdělávacích programů tak, aby školy měly zadání, podporu a prostředky pro učení obsahu a dovedností pro 21. století.
Mezi ambasadory projektu patří osobnosti z byznysu, jako je šéf České spořitelny Tomáš Salomon, zakladatel Eurowagu Martin Vohánka a investor Ondřej Fryc, známý učitel Daniel Pražák nebo umělci včetně Simony Babčákové, Jiřího Mádla a Vojtěcha Dyka. Všichni chtějí široké veřejnosti přiblížit změny, které je nutné ve vzdělávacím systému a osnovách provést, aby děti ve školách získávaly schopnosti, dovednosti a znalosti, které je vybaví pro rychle se měnící svět.
Čelíme novým výzvám jako digitální transformace, změna klimatu nebo proměňující se trh práce, teď mimo jiné díky rychlému nástupu umělé inteligence, a způsob, jakým se učilo před dvaceti lety, v dnešní době neobstojí. A už vůbec ne za dalších dvacet let, kdy budou ze školy vycházet ti dnes nejmenší.
„Součástí změny toho, jak se ve školách učí, jsme my všichni. Odpovědnost za vzdělání a vzdělávání tak leží stejnou měrou na nás všech – na rodičích, zaměstnancích, zaměstnavatelích, politicích i voličích. Měli bychom nutnost změn chápat a volat po tom, aby se škola přizpůsobovala rychlému vývoji a potřebám společnosti,“ říká Dana Brandenburg, předsedkyně správní rady Nadace České spořitelny, jednoho z klíčových partnerů projektu Měníme osnovy.
Iniciativa se zaměřuje na osm klíčových kompetencí, které mají být nezbytné pro úspěch v dnešním světě. Klíčové je přitom již zmíněné zapojení všech zúčastněných stran, protože vzdělání má přímý dopad na kvalitu života a prosperitu společnosti. Podrobně se můžete s jednotlivými kompetencemi seznámit v seznamu níže.
Osm kompetencí pro úspěch v dnešním světě
Kompetence komunikační
Děti se učí vyjadřovat své názory a myšlenky, ale také vyslechnout druhé. Učí se využívat a současně také ověřovat různé zdroje informací. Ukazujeme, že i odlišné názory si zaslouží respekt a mohou nás obohatit. Své komunikační dovednosti využijí k navazování vztahů a funkční spolupráci v naší zemi i ve světě.
Kompetence k řešení problému
Děti se učí identifikovat a řešit problémy. Zkoumají různé varianty řešení a hledají tu nejlepší. Zjišťují, jak kriticky vyhodnocovat informace, uvážlivě se rozhodovat a vyhodnotit, zda zvolené řešení skutečně funguje. Uplatňují nejen svou kreativitu, ale i vytrvalost a odhodlání překonávat překážky.
Kompetence k učení
Děti rozvíjejí vlastní motivaci k učení. Mají chuť přicházet věcem na kloub. Vědí, že školou učení nekončí. Učení pro ně není nutné zlo, ale celoživotní cesta za objevováním světa a svého místa v něm.
Kompetence personální a sociální
Dětí se učí o svém psychickém a fyzickém zdraví. Zjišťují, že je důležité se pravidelně hýbat, odpočívat a také si říkat o pomoc. Učí se rozumět tomu, co cítí, a poznávat, jak to ovlivňuje jejich myšlení a chování. Poznávají, jak zdravě zvládat stres a budovat si potřebnou odolnost vůči zátěži.