Svět se rychle mění a musí se změnit také vzdělávání dětí. Pomoci tomu chce iniciativa Měníme osnovy

Přední české osobnosti a organizace chtějí zmodernizovat náš vzdělávací systém. Jen tak bude možné děti připravit na výzvy dnešního světa.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

brandenburg01

Foto: Nadace České spořitelny

Dana Brandenburg, předsedkyně správní rady Nadace České spořitelny

0Zobrazit komentáře

Na tom, že je potřeba modernizovat výuku dětí tak, aby lépe reagovala na potřeby dnešního světa a reflektovala rychle se rozvíjející společnost, se shodnou de facto všichni, kteří se do odborné debaty zapojují. Jenže opravdu změnit komplexní a zkostnatělý vzdělávací systém v Česku už není tak snadné. Je ale stále více lidí, kteří v tom chtějí státu pomoci. Proto odstartovala iniciativa Měníme osnovy, která spojuje stát, byznys i neziskovou sféru, a jejím cílem je pomoci přinést i veřejně komunikovat proměnu vzdělávacích programů tak, aby školy měly zadání, podporu a prostředky pro učení obsahu a dovedností pro 21. století.

Mezi ambasadory projektu patří osobnosti z byznysu, jako je šéf České spořitelny Tomáš Salomon, zakladatel Eurowagu Martin Vohánka a investor Ondřej Fryc, známý učitel Daniel Pražák nebo umělci včetně Simony Babčákové, Jiřího Mádla a Vojtěcha Dyka. Všichni chtějí široké veřejnosti přiblížit změny, které je nutné ve vzdělávacím systému a osnovách provést, aby děti ve školách získávaly schopnosti, dovednosti a znalosti, které je vybaví pro rychle se měnící svět.

Čelíme novým výzvám jako digitální transformace, změna klimatu nebo proměňující se trh práce, teď mimo jiné díky rychlému nástupu umělé inteligence, a způsob, jakým se učilo před dvaceti lety, v dnešní době neobstojí. A už vůbec ne za dalších dvacet let, kdy budou ze školy vycházet ti dnes nejmenší.

vohanka-menimeosnovy

Foto: Měníme osnovy

Iniciativu Měníme osnovy podporuje i zakladatel Eurowagu Martin Vohánka

„Součástí změny toho, jak se ve školách učí, jsme my všichni. Odpovědnost za vzdělání a vzdělávání tak leží stejnou měrou na nás všech – na rodičích, zaměstnancích, zaměstnavatelích, politicích i voličích. Měli bychom nutnost změn chápat a volat po tom, aby se škola přizpůsobovala rychlému vývoji a potřebám společnosti,“ říká Dana Brandenburg, předsedkyně správní rady Nadace České spořitelny, jednoho z klíčových partnerů projektu Měníme osnovy.

Iniciativa se zaměřuje na osm klíčových kompetencí, které mají být nezbytné pro úspěch v dnešním světě. Klíčové je přitom již zmíněné zapojení všech zúčastněných stran, protože vzdělání má přímý dopad na kvalitu života a prosperitu společnosti. Podrobně se můžete s jednotlivými kompetencemi seznámit v seznamu níže.

Osm kompetencí pro úspěch v dnešním světě

Kompetence komunikační
Děti se učí vyjadřovat své názory a myšlenky, ale také vyslechnout druhé. Učí se využívat a současně také ověřovat různé zdroje informací. Ukazujeme, že i odlišné názory si zaslouží respekt a mohou nás obohatit. Své komunikační dovednosti využijí k navazování vztahů a funkční spolupráci v naší zemi i ve světě.

Kompetence k řešení problému
Děti se učí identifikovat a řešit problémy. Zkoumají různé varianty řešení a hledají tu nejlepší. Zjišťují, jak kriticky vyhodnocovat informace, uvážlivě se rozhodovat a vyhodnotit, zda zvolené řešení skutečně funguje. Uplatňují nejen svou kreativitu, ale i vytrvalost a odhodlání překonávat překážky.

Kompetence k učení
Děti rozvíjejí vlastní motivaci k učení. Mají chuť přicházet věcem na kloub. Vědí, že školou učení nekončí. Učení pro ně není nutné zlo, ale celoživotní cesta za objevováním světa a svého místa v něm.

Kompetence personální a sociální
Dětí se učí o svém psychickém a fyzickém zdraví. Zjišťují, že je důležité se pravidelně hýbat, odpočívat a také si říkat o pomoc. Učí se rozumět tomu, co cítí, a poznávat, jak to ovlivňuje jejich myšlení a chování. Poznávají, jak zdravě zvládat stres a budovat si potřebnou odolnost vůči zátěži.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kompetence občanská a udržitelnosti
Děti se dozvídají, jak co nejlépe prospívat svému okolí. Vedeme je k uvědomění, že je potřeba se podílet na budoucnosti své, ale i naší planety. Otevíráme témata jako udržitelnost a základní hodnoty demokratické společnosti. Učíme děti nezavírat oči před bezprávím. Každý z nás může měnit k lepšímu ten kousek světa, ve kterém žije.

Kompetence k podnikavosti a pracovní
Děti se učí být tvůrci své vlastní cesty. Podporujeme je v jejich talentu, aby mohly být tím, čím chtějí být, a věděly jak na to. Seznamují se s možnostmi, které jim dnešní společnost nabízí, a vyhledávají vhodné příležitosti, kde se mohou realizovat.

Kompetence digitální
Děti se učí ověřovat informace na internetu a v médiích. Také se vzdělávají v bezpečném a uvědomělém používání sociálních sítí a různých digitálních nástrojů. Protože online svět je a bude součástí jejich životů, je nutné umět v něm bezpečně a zodpovědně žít.

Kompetence kulturní
S dětmi rozvíjíme jejich kreativní myšlení a tvořivost. Učí se vyjadřovat své myšlenky, zážitky a emoce prostřednictvím různých médií – hudbou, tancem literaturou nebo vizuálním uměním. Rozvíjejí svou tvořivost, kterou budou ve svém budoucím profesním životě potřebovat.

***

Klíčové je v celé debatě spojení rámcový vzdělávací program, který zastřešuje to, čemu se dříve říkalo školní osnovy. Podle iniciativy Měníme osnovy, na které vedle Nadace České spořitelny spolupracují také například Národní pedagogický institut, Nadace Blížksobě nebo Unie rodičů, potřebuje právě rámcový vzdělávací program projít co nejrychleji revizí. Alarmující je, že už teď jsme na tom hůře než třeba Polsko, Estonsko nebo Slovinsko v počtu žáků s nízkou gramotností.

Šetření PISA, což je největší světový vzdělávací výzkum pod hlavičkou OECD, ukázalo, že téměř třicet procent žáků základních škol u nás dosahuje velmi nízké úrovně čtenářské a matematické gramotnosti. Aby se situace zlepšila, má pomoci i změna osnov, aby studenti více rozvíjeli praktické dovednosti a kompetence. Klíčové to bude zejména proto, aby si v budoucnu našli a udrželi zaměstnání, která teprve teď vznikají.

„Struktura trhu se bude dynamicky měnit – do roku 2030 přijde zhruba 330 tisíc současných zaměstnanců o práci z důvodu zániku jejich pracovních pozic, zároveň vznikne přes půl milionu nových pracovních míst a tento trend bude pokračovat i v dalších letech,“ upozorňuje Matěj Bulant zodpovědný za změny rámcového vzdělávacího programu v Národním pedagogickém institutu. Tento fakt si uvědomují také zástupci takzvané Druhé ekonomické transformace.

„Již dlouho náš národ vyniká vysokou mírou vzdělanosti. Pokud se snoubila s otevřeností světu, dařilo se nám nejlépe. Proto považuji za nezbytné modernizovat vzdělávací systém. Dnešní svět a jeho výzvy jsou úplně jiné, než které jsme zažívali my. Klíčovými v tomto ohledu jsou schopnost komunikace, podnikavost, empatie, sebedůvěra a hodnotové usazení,“ říká Martin Vohánka, podnikatel, filantrop a iniciátor výzvy ke druhé transformaci ekonomiky. V rámci ní desítky předních českých byznysmenů vyzvalo k transformaci Česka na respektované hospodářství, jehož nedílnou součástí je právě i moderní vzdělávací systém.

Hasiči a stavaři v boji proti dětským skupinám. Byrokracie komplikuje vznik předškolních zařízení

Vláda vyčlenila sedm miliard korun na zřízení dětských skupin. Peníze se ale i přes nedostatek míst pro děti čerpají kvůli nařízením pomalu.

detska-skupina

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

Dětská skupina podle umělé inteligence

0Zobrazit komentáře

Zatímco několikadenní děti každý den putují z porodnice v Podolí domů, dvacet o trochu starších chodí opačným směrem. Navštěvují totiž dětskou skupinu Šemík, kterou Ústav pro péči o matku a dítě zřídil pro své zaměstnance. Porodnice tak částečně vyřešila problém s nedostatkem zdravotních sester a lékařů.

„Jsme porodnice s téměř 800 zaměstnanci a když se podíl žen na mateřské blížil k číslu sto, hledali jsme možnosti, kde a jak personál sehnat a zda by nebylo jednou z možností umožnit sestřičkám, porodním asistentkám a dalším zaměstnancům dřívější návrat do práce,“ říká Gabriela Andělová, vedoucí personálního oddělení porodnice.

Cesta ke zřízení dětské skupiny byla ale hodně pomalá. O dotaci požádali v roce 2017 a skupinu otevřeli až v roce 2019, přičemž velkou část příprav zabralo papírování. Provozní a hygienické předpisy pro zřízení dětské skupiny jsou totiž velmi přísné: „Úsměvné pro nás ale bylo, když jsme na původním výzkumném pracovišti, kde bylo jedno WC pro dospělé, museli umístit hned tři dětská.“

To, co řešili v Podolí, znají velmi dobře v mnoha dalších firmách a úřadech. Podle organizace Mumdoo je v Praze průměrně odmítnuta skoro pětina dětí, které dosáhly věku tří let a ze zákona mají nárok na docházku do školky. V dětských skupinách pro menší děti pak chybí zhruba 70 tisíc míst v celé republice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Skupiny formálně v legislativě vznikly v roce 2015 právě proto, aby ulehčily přeplněným školkám. Jenže to se, jak už to tak bývá, moc neděje. Obojího je zoufale málo nejen v Praze, ale i jinde. Což komplikuje život hlavně matkám, které by se rády vracely do práce, ale nemůžou, protože nemají kam dát děti. Na vině je především složitá byrokracie.

Přitom v Národním plánu obnovy, vládním investičním strategickém dokumentu, je vyčleněno na zřizování dětských skupin sedm miliard korun, a to pro obce a samosprávy. Problém ale je, že se peníze čerpají velmi pomalu. „Zatím jsme schválili patnáct projektů za 170 milionů korun. Dalších třináct žádostí o dotace za 270 milionů korun se nyní vyřizuje,“ citoval ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečku (KDU-ČSL) server iRozhlas. Peníze je ale potřeba vyčerpat do května 2026 a pokud je stát za dětské skupiny neutratí, bude je muset vrátit do evropského rozpočtu.

Do konce roku 2030 by mělo podle Jurečkovy poradkyně Jany Skalkové vzniknout 30 tisíc nových míst v dětských skupinách. Dostatek míst v předškolních institucích je klíčový i pro plán ministerstva zkrátit dobu čerpání rodičovské dovolené ze čtyř na tři roky. Už teď je ale jisté, že plnění bude mít minimálně zpoždění.

mom

Přečtěte si takéTři důvody, proč matky zůstávají doma s dětmi, i když chtějí pracovatTři důvody, proč matky zůstávají doma s dětmi, i když by chtěly pracovat

Čerpat – ale z jiných dotací – můžou na založení dětské skupiny i soukromé firmy. Procházet byrokratickým procesem ale chce málokdo. „Z naší zkušenosti firmy často upouštějí od zřízení dětských skupin jednak právě z důvodu náročného procesu zřizování, jednak kvůli nefunkčnímu modelu pro danou organizaci. Zřízení předškolního zařízení se firmám vyplatí až od určitého počtu zaměstnanců, takže se týká většinou jen společností, které mají většinu pracovníků centralizovaných v jedné lokalitě,“ uvedla už dříve pro CzechCrunch Andrea Hermanová ze společnosti Deloitte.

V rámci úsporného balíčku vlády by teď navíc ještě mělo dojít ke zdanění firemních školek a dětských skupin, protože jsou považovány za firemní benefit, který bude nově nad určitou částku daněn. Zaměstnancům, kteří mají dítě ve firemní školce, se tak sníží o určitou částku čistý příjem, upozornil server Seznam Zprávy.

Alternativou pro firmy může být příspěvek pro zaměstnance na umístění dítěte do předškolního zařízení. Čímž ale vzniká začarovaný kruh, kdy zaměstnanci sice mají peníze na to umístit dítě do dětské skupiny či soukromé školky, zároveň se ale jejich potomci nikam nevejdou.

Z naší zkušenosti firmy často upouštějí od zřízení dětských skupin jednak právě z důvodu náročného procesu zřizování, jednak kvůli nefunkčnímu modelu pro danou organizaci.

Tomu, aby firma nemusela podstupovat tolik byrokracie, se dá vyhnout tím, že si najme externího dodavatele. Se zakládáním dětské skupiny firmám pomáhá třeba Daniela Celerýnová z platformy Vše pro dětské skupiny. Ta provede firmy vším, od počáteční byrokratické zátěže až po školení chův, pomáhala takhle třeba pražskému administrativním centru Coral Office Park a spolupracuje i s obcemi.

I ona na zřizování dětských skupin považuje za nejkomplikovanější komunikaci s úřady: „Jde o hasiče, hygienu nebo stavební úřad. Ono se sice říká, že je zřízení dětských skupin jednodušší než zřizovat školku, ale není to tak vždycky. Jakmile jde kapacitně o dvanáct dětí a výš, parametry jsou stejné jako pro mateřskou školku.“

Velmi aktuální zkušenost s hasičskou byrokracií má i starosta České Kamenice Jan Papajanovský. Ve městě se rozhodli využít možnosti čerpat z Národního plánu obnovy a ulehčit tak místní přeplněné školce. „Hlavní limit v tuto chvíli představují zejména požární normy. Naše dětské skupiny chceme umístit do nové, moderní a ekologické dřevostavby, přičemž právě využití dřeva jako stavebního materiálu neumožňuje do takové dětské skupiny umístit podle normy ty úplně nejmenší děti, ačkoliv to věcně nedává smysl,“ krčí rameny.

Dětská skupina v dřevostavbě podle návrhu v České Kamenici nebude

Foto: Město Česká Kamenice

V České Kamenici dětská skupina ve dřevostavbě z návrhu nebude

Mimochodem, v případě hasičské byrokracie nejde jen o dětské skupiny. Mohutně si na ni stěžují i lidé, kteří působí v developmentu. Právě hasičská úředničina je považovaná za jednu z největších brzd stavění u nás, což je nyní proces, který patří k nejpomalejším na světě.

S požárními předpisy bojuje i Jindřich Fialka, zakladatel projektu Sto skupin, který se snaží otvírat dětské skupiny napříč republikou. „Sedmdesát procent všech objektů, které se k nám dostanou jako nabídka na využití, musíme odmítat, protože nesplňují novou hasičskou vyhlášku o dvou oddělených únikových východech do dvou samostatných únikových koridorů, což předtím neplatilo,“ říká Fialka.

Uvádí ale i další problémy při zřizování školek. Konkrétně v rámci čerpání dotace z Národního fondu obnovy pro města a obce je podmínka, že bude vybudovaná dětská skupina fungovat následujících 13 let. „V tuhle chvíli ani není jasné, jak bude financování dětských skupin fungovat za dalších pět let, takže zavazovat se k provozu na 13 let je pro města a obce asi příliš velké riziko,“ vysvětluje Fialka.