Svou firmu dovedl na burzu, investoval do Mews. Teď chce Izraelec Ory Weihs z Prahy pomáhat americkým studentům

Peter BrejčákPeter Brejčák

odeon-ventures_002

Foto: Odeon

Izraelec Ory Weihs z Prahy buduje startup Odeon

Narodil se v Izraeli, Ory Weihs však ve svých štacích dlouhodobě působí mezinárodně a posledních deset let navíc žije v Praze. Během tohoto období dostal z pozice ředitele britskou firmu na londýnskou burzu, investoval do několika společností včetně českého startupu Mews a se svou vlastní firmou se teď snaží nejenom mladým Američanům pomoci ve volbě profesní dráhy a vzdělávání.

Právě na oblast kariéry a vzdělání se zaměřuje startup Odeon, který Ory Weihs zakládal loni s cílem stát se předním vydavatelem obsahu, datově řízených informací a nástrojů zaměřených na trh vysokoškolského a odborného vzdělávání včetně jejich financování. Jako zkušený podnikatel a investor do firmy vkládá i své vlastní prostředky, pomocnou ruku mu navíc podávají další investoři.

V rámci prvního kola teď Odeon nabral investici celkem dva miliony eur, v přepočtu 50 milionů korun, na níž se kromě samotného Weihse podílely další dva private equity investoři z oblasti výkonnostního marketingu, bývalí Weihsovi kolegové a zároveň tuzemský venture kapitálový fond Lighthouse Ventures.

„Máme velkou důvěru v Oryho a tým Odeonu, že ovlivní vysokoškolské vzdělávání a zjednoduší volbu povolání stejně, jako to dříve udělala společnost XLMedia v oblasti her, sportu a osobních financí. Spolu s podnikatelskými schopnostmi přináší Ory obrovské zkušenosti a bezkonkurenční odbornost v oblasti srovnávání a výkonnostního marketingu. Odeon vyniká také svou mezinárodní DNA, o čemž svědčí jeho tým, cílový trh a globální kultura,“ říká Ravit Avidor, spoluzakladatelka a partnerka Lighthouse Ventures. 

ravit

Foto: Lighthouse Ventures

Partnerka ve fondu Lighthouse Ventures Ravit Avidor

Weihs si své profesní jméno vybudoval zejména díky společnosti XLMedia se sídlem v Londýně, kterou zakládal v roce 2003. Až do roku 2019 ve firmě, jež je jedním ze světově největších srovnávačů v oblasti gamingu, sportovních sázek či osobních financí, působil jako ředitel. Během tohoto období se s jejími akciemi začalo obchodovat na londýnské burze cenných papírů a pod Weihsovým vedením přesáhla valuaci 600 milionů dolarů.

Od roku 2010 se čtyřicetiletý podnikatel věnuje také investicím do startupů a podle svých slov je vášnivým podporovatelem českého startupového prostředí. Mezi nejznámější firmy z jeho portfolia patří Mews, kde byl prvním investorem mimo rodinu a je součástí jeho představenstva, a nedávno se podílel na investičním kole ve výši 40 milionů korun do tuzemského Accomanga, které modernizuje ubytovny.

„Po odchodu z výkonné funkce v XLMedia, kde jsem pořád akcionářem, jsem v roce 2019 udělal několik věcí. Jednou z nich bylo, že jsem se svou manželkou uzavřel sázku, jak dlouho vydržím bez jakékoliv funkce v byznysu. Samozřejmě jsem prohrál,“ směje se Weihs, když pro CzechCrunch vypráví, jak se dostal k založení vlastního startupu.

„Vzdělání je volba s jedním z největších dopadů na život, mnoho lidí při ní ale využívá intuici.“

Na dalším podnikání jej lákalo zejména to, že chtěl mít pozitivní dopad na svět. Zároveň přemýšlel, jaká nejdůležitější rozhodnutí v životě lidé dělají a jak je můžeme optimalizovat. Porovnávání produktů se přitom věnoval již téměř dvacet let, a to v extrémně konkurenční oblasti hazardních her a osobních financí, takže z produktového hlediska měl k oboru blízko.

„Rychle jsme si uvědomili, že vzdělání je volba s jedním z největších, ne-li přímo největším dopadem na život člověka, ale také rozhodnutím, při kterém mnoho lidí využívá intuici, rodinné zázemí, lokalitu a další nekvantifikovatelné nebo neoptimální faktory,“ popisuje Weihs své smýšlení.

Lidé ve školách tráví roky, v mnoha případech na studium vynakládají nemalé finanční prostředky, ale při rozhodování o výběru zaměření či konkrétní školy téměř nikdy do úvahy neberou v potaz, zda dosažený titul zvýší jejich potenciál získat zaměstnání nebo dobré platové ohodnocení.

„Myslíme si, že nám magisterský titul pomůže. Možná ano, ale jak to víme? Zajímá nás, zda tam, kde žijeme, je opravdu nadměrná poptávka a nízká nabídka například aplikovaných behaviorálních analytiků?“ pokládá Weihs řečnické otázky. A tím se dostává k jádru byznysu Odeonu, který chce lidem pomáhat právě v tomto rozhodování, a to na základě relevantních informací.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Oblast vzdělávání si zaslouží kvalitní informační zdroje a lidé by měli mít snadný přístup k dobře prozkoumanému obsahu, reálným datům a jedinečným poznatkům,“ věří Weihs, který v rámci startupu vytváří informační weby a do konce roku chce provozovat tři. Prvním z nich je na americký trh zaměřený DegreeChoices.com, který funguje od loňského prosince.

I když jsou koncovými uživateli webů potenciální studenti a další zájemci o vzdělávání, byznys model stojí na klientech v podobě škol a manažerů online vzdělávacích programů. Těm Odeon prodává tzv. obchodní leady. Jde tak o model výkonnostního marketingu, kdy neplatí za reklamu či imprese, ale pouze za uživatele s reálným zájmem o zakoupení služby.

Startup zatím není ve fázi generování tržeb, první očekává ve třetím nebo čtvrtém kvartálu letošního roku. Již teď však spolupracuje s více než třemi stovkami univerzit, mezi něž patří známá americká jména jako Simmons, NYU, Pepperdine, Yale a Northwestern.

degreechoices

Foto: Degreechoices.com/CzechCrunch

Portál Degreechoices.com

Aktuální investiční kolo v desítkách milionů korun má Odeonu pomoci rozvíjet informační systémy díky zapojení více datových zdrojů, podpořit schopnost generovat obsah na weby, ale také k rozšíření týmu. Většina z prostředků pak bude směřovat na zlepšení produktu, marketingu a obsahu.

„Naším cílem je nabízet víc než jen zajímavé a dobře napsané webové stránky. Z technického hlediska je toho v tuto chvíli ‚pod kapotou‘ mnohem víc, než se na první pohled zdá. Shromažďujeme data z mnoha různých zdrojů a extrapolujeme z nich jedinečné informace. Tým shromažďuje obrovské množství dat, z nichž vytváříme jedinečné a užitečné poznatky. V tomto směru nás toho čeká hodně,“ říká Weihs.

„I co se týče vstupu na burzu a dalších zkušeností, tak mohu říci, že pociťuji velkou důvěru ve schopnost našeho týmu dosáhnout stanovených cílů. Osobně jsem vybudoval firmu z nuly na mezinárodního lídra se 450 zaměstnanci, jako investor a poradce jsem se podílel na rozvoji mnoha různých startupů a byl jsem při tom, když uspěly, zkrachovaly nebo změnily směrování. Tyto zkušenosti budou pro nás v Odeonu klíčové,“ dodává Weihs.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je Lighthouse Ventures. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Investice do nemovitostí pořád táhnou. Komerční banka za desítky milionů korun opět navyšuje podíl v Upvestu

Peter BrejčákPeter Brejčák

david-musil-a-petr-volny-upvest-regular-min

Foto: Upvest

David Musil a Petr Volný, spoluzakladatelé Upvestu

0Zobrazit komentáře

Čeští investoři ve snaze zhodnocovat své peníze stále častěji hledají i alternativní možnosti, jak diverzifikovat své portfolio, což jim umožňuje několik tuzemských hráčů. Protože jsou ale zdejší investoři spíš konzervativní, v oblibě mají pořád nemovitosti. Právě do jejich developmentu formou crowdfundingu mohou vkládat kapitál přes startup Upvest.

Čtyřletý fintech propojuje developery shánějící financování pro své projekty s různě velkými investory, kteří přes platformu Upvest jen loni proinvestovali 139 milionů korun s dvojnásobným meziročním růstem. Na vlnu zájmu v minulém roce naskočila také Komerční banka, když přes svou dceřinou společnost KB Smart Solutions investovala desítky milionů korun.

Teď finanční dům svoji pozici v Upvestu posiluje opět. Svůj podíl zvyšuje z původních 18,9 procenta na 31,06 procenta, podle odhadu CzechCrunche se výše investice i v tomto případě pohybovala v řádu desítek milionů korun. Pro samotnou Komerční banku je tento typ investic rozšířením možností investování pro své klienty.

„Cílem Komerční banky ještě před majetkovým vstupem do Upvestu bylo podílet se na budování sektoru crowdfundingu. Vstup do tohoto světa se nám povedl díky partnerství s Upvestem. Za rok spolupráce jsme našli takový způsob fungování, který je prospěšný pro obě strany,“ říká David Formánek, člen představenstva Komerční banky.

formanek_d-min

Foto: Komerční banka

David Formánek, člen představenstva Komerční banky

KB má společně s Upvestem několik produktových plánů, například společné financování developmentu (tzv. seniorní plus mezaninové financování) nebo rozšíření nabídky projektů na investice z jiných sektorů, než jsou nemovitosti. Mohlo by jít o energetiku a obnovitelné zdroje, zdravotní péči a podobně, uvedl nedávno v rozhovoru pro CzechCrunch spoluzakladatel a technický ředitel Upvestu Petr Volný.

Samotná banka jako instituce přitom na Upvestu neinvestuje a podle slov Volného ani investovat nebude, protože by v takovém případě hrozilo riziko střetu zájmů, kterého se chtějí obě společnosti vyvarovat. Možnosti investic do developerských projektů však KB nabízí svým klientům.

„Rozhodnutí o dalším navýšení podílu ze strany Komerční banky je po velmi úspěšném prvním roce spolupráce logickým krokem. Potvrdili jsme si, že máme synergie v mnoha oblastech a chceme je společně dále rozvíjet. Věřím, že s naším partnerem KB budeme společné produkty posouvat ke spokojenosti našich klientů,“ popisuje teď David Musil, ředitel Upvestu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotná platforma se od svého založení v roce 2017 podílela na financování 17 projektů v celkovém objemu 320,5 milionu korun, a to převážně v sektoru rezidenčních nemovitostí. Všechny z nich před zařazením do nabídky pro investory prochází interní komise, v nímž má zastoupení Upvest i KB. Investoři pak mohou investovat od pěti tisíc korun a většinou získat výnos na úrovni pět až osm procent.

Upvest si poplatky účtuje zpravidla ve dvou fázích životního cyklu úvěru. Při jeho poskytnutí developer platí dvě až čtyři procenta z poskytnuté částky, při splácení úroků je vyplácený tzv. management fee ve výši 0,5 až jedno procento ročně. Dlouhodobě přitom Upvest roste, konkrétní tržby či výši zisku ale nekomentuje.

V roce 2019 byl objem proinvestovaných úvěrů ve výši 70 milionů korun, loni to byl téměř dvojnásobek, 139 milionů korun. „Naším cílem je udržet tempo růstu, kdy se nám celý byznys daří každý rok alespoň zdvojnásobit. Letos toto číslo plánujeme opět zvětšit alespoň o sto procent,“ komentoval loňské výsledky Petr Volný.

KB a projekt Upvest přitom na trhu nejsou jedinými, kteří podobné investice drobných investorů zprostředkovávají. Letos oficiálně na trh vstoupila služba Investown, do níž peníze vložila Česká spořitelna, a vzniká také startup Roier, jenž chce nabídnout investice do bytových družstev.