T-Mobile rozšíří své nejmodernější datacentrum. Má speciální chlazení a požene ho zelená energie

Český operátor hlásí velkou poptávku po cloudových službách. Proto staví nové křídlo svého datacentra, které využívají největší banky i státní úřady.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

datacentrum-tm

Foto: T-Mobile

T-Mobile rozšiřuje své datacentrum v Praze

Celkem 3 500 metrů čtverečních bude mít brzy technologická budova T-Mobilu v Praze 15, v níž využívají už od roku 2018 různé datové a cloudové služby desítky mezinárodních firemních zákazníků. V místě bývalé skládky ze 70. let, která vznikla při výkopových pracích během budování pražského metra, se nachází velké datacentrum DC7, které teď růžový operátor rozšiřuje. Zahájil výstavbu nového křídla, do kterého investuje zhruba 800 milionů korun a chce díky němu posílit své kompetence v oblasti infrastrukturních služeb a ukládání dat. Jde totiž o stále důležitější část byznysu T-Mobilu. Součástí datového centra firmy jsou také energeticky efektivní technologie.

„Na rozdíl od ostatních operátorů máme velkou část příjmů, až 48 procent za rok 2022, z oblasti poskytování ICT produktů a služeb, jde řádově o miliardy korun. Z necelé poloviny ho tvoří klasické mobilní a datové služby pro firemní klienty, zbytek jsou ICT řešení. A pokud se podíváme na nové prodeje, většina je dnes v oblasti mimo mobilní služby. Čtyři pětiny tvoří datový svět, datová centra, zabezpečení a podobně,“ vysvětloval nedávno v rozhovoru člen představenstva T-Mobilu Luboš Lukasík.

Proto teď T-Mobile v Praze 15 staví další čtyři nové datové sály, aby dokázal pokrýt rostoucí poptávku, kterou registruje. Mezi mobilními operátory v Česku je už teď v oblasti datových center největším hráčem co do rozlohy plochy pro IT a počtem datacenter. V křídle DC7 bude mít další kapacitu až 780 racků (skříň, do které se montují jednotlivé síťové prvky) a nabídne díky tomu svým zákazníkům řadu pokročilých služeb a řešení na míru v oblasti infrastrukturních a cloudových služeb a uchovávání dat. Stávající kapacity svých datacenter už má totiž T-Mobile naplněné.

lukasik

Foto: T-Mobile

Luboš Lukasík, člen představenstva českého T-Mobilu

„Poptávka je obrovská a kapacita naplněna, proto jsme se rozhodli pro další významnou investici do rozšíření centra. Naše DC7 nabízí nejvyšší standard na trhu, vysokou efektivitu provozu a v budoucnu se zaměří také na udržitelná řešení. Provozované cloudové služby garantují vysoké zabezpečení i díky kombinaci fyzické a digitální bezpečnosti. S atraktivní cenotvorbou, kterou jsme schopni nabídnout jak pro housing, tak cloudová řešení, a dostupnou konektivitou je DC7 vynikající volbou pro efektivní a bezpečnou správu dat,“ říká Luboš Lukasík, ředitel divize T-Business.

Mezi klienty T-Mobilu patří velké mezinárodní firmy, bankovní domy, obchodní řetězce či státní správa, konkrétně například Bank ID, Český úřad zeměměřický a katastrální, Raiffeisenbank či Česká exportní banka. V datacentrech operátora mohou využít pronájem celých sálů, klecových systémů, racků nebo jejich součástí. A také služby pronájmu a provozu hardwaru a kompletní IT infrastruktury včetně profesionálních služeb konfigurace, správy a dohledu v režimu 24/7.

Důležitou součástí celého projektu jsou také technologie, které zajišťují efektivní a šetrný provoz. Datacentrum DC7 bude mít například nejmodernější systém chlazení, který využívá princip nepřímého freecoolingu s adiabitickým dochlazováním (chlazení odpařováním) s energetickou efektivitou PUE 1.3. „Tato hodnota patří do nejnižších v rámci provozu komerčních datových center v Česku. Díky tomu dokáže datacentrum poskytnout nejvyšší možný výkon při zachování velmi vysoké efektivity, tedy i za nižších celkových provozních nákladů,“ vysvětluje Michal Erlich, manažer datových center a cloudových služeb T-Mobilu.

Dbáno je také na napájení celého objektu. Nové datacentrum bude využívat ze sta procent zelenou energii a T-Mobile již pracuje na přípravě a realizaci fotovoltaických panelů přímo v areálu svého datového centra. Po dokončení druhého křídla bude zároveň k dispozici v rámci záložního napájecího systému datového centra již celkem pět dieselových agregátů s možností dalšího rozšíření. Vedle tří datových center v Praze T-Mobile nabízí tento typ služeb také v Brně a Ostravě.

CC Premium

Partnerem článku je T-Mobile

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nemohl se dívat, jak složitě pracuje jeho táta starosta. Vytvořil tak digitální správu a pomáhá sto úřadům

V soukromém sektoru existuje na každou problematiku několik různých řešení, ve veřejné správě prý chybělo. Digi-Správu používají i větší města.

Peter BrejčákPeter Brejčák

foto-radek-min

Foto: Digi-Správa

Radek Mikuš, zakladatel startupu Digi-Správa

0Zobrazit komentáře

Na začátku byznysu byl Radek Mikuš. A zejména pak jeho táta, který je starostou již před dvacet let a měl tak možnost vhlédnout do problematiky vedení obce. „Je to hodně práce – od nahánění zatoulaných psů či řešení sousedských sporů přes získávání dotací. A občas je potřeba obléct montérky a jít do terénu. Není to jednoduché,“ přibližuje mladší Mikuš pro CzechCrunch.

K těmto činnostem se totiž ještě pravidelně přidává veřejné zasedání zastupitelstva, což vyžaduje další přípravu s právními náležitostmi a zvyklostmi. „Vnímal jsem, že je z toho táta pokaždé vyždímaný,“ pokračuje Mikuš a vyjmenovává, že každý zastupitel musí mít k dispozici podklady k jednání, má mu přijít oficiální pozvánka, musí se tvořit zápis, jednotlivá usnesení, při zveřejnění provést anonymizaci osobních údajů…

„Pamatuju si, když tohle všechno musel dělat ručně, kostrbatě, složitě a zdlouhavě. Zrodila se myšlenka, že přece musí být způsob, jak to všechno zrychlit, zautomatizovat a ušetřit čas lidem, kteří na tom pracují,“ říká Mikuš. O to víc jej motivovalo, že v soukromém sektoru existuje na každou problematiku několik různých řešení a nástrojů, které lidem pomáhají čas a energii šetřit, ale ve veřejné správě něco takto komplexního chybělo.

Dnes jednatřicetiletý Mikuš k sobě tehdy přibral programátora a takovým způsobem před čtyřmi lety vznikla Digi-Správa, tedy aplikace pro obce a města, která starostům pomáhá zpracovávat jejich běžnou agendu. Aktuálně ji využívá již přes sto úřadů v Česku i na Slovensku a další postupně přibývají. Mezi konkrétní a větší jména patří například městská část Praha – Velká Chuchle.

spolecna

Foto: Digi-Správa

Tým startupu Digi-Správa

Na Slovensku firma působí od začátku roku a mezi tamní klienty řadí i krajská a okresní města včetně Nového Mesta nad Váhom s dvaceti tisíci obyvateli. Zakladatel firmy věří, že do konce letoška bude na tomto trhu registrovat téměř třetinu svých uživatelů. Do kontaktu s aplikací Digi-Správy tak přijde měsíčně více než patnáct set uživatelů, kromě starostů také zastupitelé, tajemníci a další zaměstnanci úřadů.

Své služby přitom Digi-Správa přizpůsobuje na míru. „Chtěl jsem, aby i při používání našeho řešení byla zachována jistá stopa starosty. Provádíme individualizaci, která systém upraví podle potřeb konkrétního úřadu a starosty. Můžeme si tak říct, že každý úřad má svoji jedinečnou Digi-Správu ušitou na míru,“ říká Mikuš, jenž tak další zpětnou vazbu na produkt sbírá během přímých rozhovorů se starosty. Také díky tomu již dnes obsluhuje širší agendu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotný Mikuš od svých dvaceti let podnikal v obchodu, po sedmi letech už ale v práci nenacházel smysl a začal přemýšlet o tom, kudy se dále profesně vydá. Myšlenka vývoje vlastního softwarového nástroje jej lákala delší dobu, díky předchozím štacím měl navíc dostatek prostředků, aby vývoj zaplatil i bez pomoci externích investorů.

Zatím jde o relativně malý byznys, dle oficiální závěrky firma loni utržila přibližně 1,1 milionu korun. „Na první pohled se velikost tržeb nemusí zdát až tak veliká, ale v současné době se v našich plánech pohybujeme ve fázi penetrace trhu, ve které je pro nás zcela zásadní získávat jednotlivé úřady a zejména pak zpětnou vazbu starostů, která nám pomáhá aplikaci vyvíjet tím správným směrem,“ vysvětluje Mikuš.

Se svou firmou ale do budoucna jedenatřicetiletý zakladatel vidí větší potenciál. „Na základě aktuálních výsledků očekávám, že letos tržby ztrojnásobíme, navíc do toho může pozitivně vstoupit Slovensko, kde ještě čísla nechci odhadovat,“ dodává Mikuš.