Takhle má vypadat nejdražší hra na světě. Star Citizen stál 14 miliard, teď se ukazuje v hvězdami nabité ukázce
Hollywoodští herci, víc než hollywoodský rozpočet, plány na multiplayerový simulátor kosmu i filmový zážitek v singleplayerové Squadron 42.
Znáte Star Citizen? Jestli do videoher moc nevidíte, pak vězte, že to je ten nejdražší, nejambicióznější a nejvelkolepější herní projekt, který kdy vznikl. To není nadsázka, žádná jiná hra – ba co víc, ani žádný film! – zatím nespolykala tolik peněz. A jestli Star Citizen znáte, ale dění kolem něj nesledujete, nejspíš vás zaujmou tři věci. Ano, stále je ve vývoji. Ne, ještě není hotový. Ale pozor, v novém a velice působivém videu tvůrci ukazují, že v této vesmírně nekonečné sáze udělali významný krok vpřed.
Star Citizen je maximálně megalomanská hra. Nic se jí nevyrovná. V roce 2012 spustila kampaň na Kickstarteru a vybrala dva miliony dolarů. Dnes, o jedenáct let později, má od pěti milionů příznivců už 615 milionů dolarů. Tedy přes 14 miliard korun. A od investorů ještě pár desítek milionů dolarů k tomu. Lidé stále věří tomu, že se dočkají bezprecedentní vesmírné hry, ve které budete létat jak obratnou stíhačkou, tak velkým kosmickým křižníkem. A dokonce vystoupíte z kokpitu a projdete se po kosmických stanicích i planetách se zbraní v ruce.
Plány vývojáře Chrise Robertse – znáte z Wing Commandera nebo Freelancera – a jeho Cloud Imperium Games jsou nezměrné. Star Citizen má být masivně-multiplayerovou hrou, jaká tu dosud nebyla. Zlé jazyky by zde mohly jedovatě poznamenat, že ani nebude, protože její vývoj se neustále nafukuje, prodražuje, dříve představené milníky se ruší a mění… ale hru stále nevidět. Tentokrát však autoři učinili dost možná ten nejkonkrétnější krok ve svém kosmickém projektu. Kdepak, neblázněte, Star Citizen ještě nemá jasné datum vydání.
Ale blíží se uzavření důležité kapitoly jeho příběhu. Robertsova vize je totiž tak masivní, že vedle Star Citizenu vzniká prakticky ještě jedna hra Squadron 42. Zatímco Star Citizen bude online záležitostí, která simuluje obchod, souboj i průzkum pro nespočet hráčů v rozsáhlém vesmíru, Squadron 42 tvoří vlastně singleplayerovou část Star Citizenu. Je to tatáž hra se stejnými technologiemi, zasazená do stejného univerza, se stejnými herními principy, ale chce nabídnout pompézní sci-fi zážitek čistě pro jednoho hráče.
V právě zveřejněném videu autoři informují o stavu Squadron 42. Hra je „feature-complete“, tedy hotová z pohledu vývoje jednotlivých herních mechanismů. „Nyní ji musíme vyleštit, optimalizovat a vyladit, abychom hráčům poskytli opravdu jedinečný filmový zážitek,“ zmiňují. Ta slova jsou na místě, Squadron 42 zaprvé vypadá opravdu velkolepě, zadruhé jí své hlasy a tváře propůjčili známí herci jako Gillian Andersonová, Mark Hamill, Gary Oldman, Henry Cavill, Mark Strong nebo Andy Serkis.
Kromě nich v šestadvaceti minutách tvůrci ukazují nejen příběhové uvedení Squadron 42, ale i přímo záběry ze hraní. A to nejen zpoza kniplu kokpitu kosmického bitevníku, ale i při postupu příběhem na povrchu planety. Jak pešky, tak třeba ve člunu. Vidět je i manipulace s prostředím v hlavolamech založených na skutečné fyzice. Zajímavé je také srovnání už dříve zveřejněných záběrů s aktuální, vizuálně výrazně vylepšenou podobou.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPomyslný mladší – ale o nic méně impozantní – sourozenec Star Citizenu si po vzoru svého většího bratříčka prošel produkčními problémy. Měl vyjít už v roce 2014, následně se Roberts a jeho kolegové rozhodli, že přesnější plány už raději nebudou představovat. „Jakmile si ale budeme datem vydání jistí, dozvíte se ho. Urazili jsme dlouhou cestu a chceme dosáhnout toho, že se Squadron 42 stane Wing Commanderem této generace,“ vyhlašuje sám šéf Cloud Imperium Games ve videu.
Wing Commander je název dnes už velice retro, ale ve své době naprosto legendární série vesmírných simulátorů z Robertsovy hlavy. Ta se v devadesátkách těšila extrémní popularitě, vznikl podle ní hraný film, animovaný seriál nebo knihy a stolní hry. Pětapadesátiletý herní designér měl ale mnohem rozsáhlejší myšlenky. Ještě v době, kdy byl komerční, rozšířený internet v plenkách, snil o masivní kosmické simulaci, která by si žila svým životem. Která by tisícovkám hráčům naservírovala vesmír s takřka nekonečnými možnostmi.
Vesmírná flotila z traileru Squadron 42. Stejné lodě byste měli potkat (a pilotovat) i ve Star Citizenu
Prvním takovým pokusem byl Freelancer. Chris Roberts si s bratrem Erinem založil nové herní studio a začal svou ideu proměňovat ve skutečnost. Jenže ho dostihla realita rozpočtů a vydavatelských společností. S každým měsícem prodlužovaného vývoje se tak vždy z ambicí o kousek slevilo. Freelancer letos oslavil 20 let od vydání, ve výsledku ani zdaleka nebyl onou slibovanou multiplayerovou revolucí. Přesto byl povedený a zaslouženě se stal kultovním titulem. A alespoň v nezrealizovaných plánech je předchůdcem Star Citizenu.
Roberts následně koketoval s filmovým průmyslem, zapojil se například do produkce Obchodníka se smrtí. Ani tato část jeho kariéry se ale neobešla bez pár pochybnějších okamžiků, financování snímků totiž zneužívalo díru v německém daňovém systému. Možná i její zacelení vedlo podnikavého vývojáře k návratu do videoher. V roce 2010 založil Cloud Imperium Games, zakrátko vyhlásil kickstarterovou kampaň, získal si srdce i peníze fanoušků – a o šest set milionů dolarů později už třináctým rokem tvoří svůj magnum opus.
Ani nejnovější a nejdražší filmy Avatar, Star Wars nebo Jurský park nestály Hollywood víc peněz. Dokonce i na videoherní poměry extradrahému Cyberpunku 2077 (včetně nedávno vydaného velkého rozšíření Phantom Liberty) na takovou částku asi čtvrt miliardy dolarů chybí. V přepočtu přes 14 miliard korun je naprosto výjimečná částka. Významný milník pro Squadron 42 opět trochu ztiší škarohlídy prorokující, že Star Citizenu se hráči nedočkají. Ale až – jestli? – skutečně vyjde, bude sám muset být naprosto výjimečný.
Odehrává se mezi hvězdami, Star Citizen a Squadron 42 ale mají i hvězdné obsazení. Třeba Garyho Oldmana