Talentů je hodně, chybí jim ale know-how, jak byznys posunout. Zaka VC a Accace proto spouští akcelerátor

Akcelerační program, za nímž stojí startupový fond a poradenská společnost, podpoří české a slovenské startupy se zaměřením na technologie a software.

Peter BrejčákPeter Brejčák

01a-peter-pasek-7720upr-min

Foto: Accace

Peter Pašek ze společnosti Accace

Venture rodinný office Zaka VC, který zřídily dvě rodiny s miliardovými byznysy, spojil síly s poradenskou společností Accace a společně vytvořily akcelerační program AceON pro startupy v idea a takzvané pre-seed fázi. Nadějným firmám z Česka i Slovenska chtějí nabídnout individuální přístup ke vzdělávání, mentoringu a investiční příležitosti.

„Talentu je v našich končinách hodně, ale jen část z něj má potřebné know-how a zkušenosti s tím, jak svůj nápad posunout dále. Díky spojení se Zaka budeme moct tyto talenty aktivněji vyhledávat, vzdělávat a poskytnout jim maximální podporu v tom, aby se staly úspěšnými,“ komentuje Peter Pašek, ředitel a partner firmy Accace Slovensko, která stojí za třemi ročníky vlastního akcelerátoru #accacelife, jenž podpořil například startup DNA ERA.

„Zaka je připravena pomoct každému nadějnému startupu, ať už financováním, radami i kontakty, které máme,“ doplňuje spoluzakladatel a partner Zaka Ján Kasper. Jejich takzvaná venture family office investuje v převážné míře v regionu střední a východní Evropy, německy mluvících zemích, v Baltských zemích a ve Velké Británii.

„Máme proto možnosti, jak startupy propojit v případných dalších investičních kolech se zkušenými evropskými VC fondy,“ pokračuje Kasper. Zaka již investovala do více než dvacítky různých startupů a na investice má připravené vyšší stovky milionů korun.

jan-kasper_2

Foto: Zaka VC

Spoluzakladatel a partner Zaka VC Ján Kasper

Cílem akcelerátoru AceON podle jeho organizátorů je, aby startupisté měli z programu, který probíhá online a hybridně, kromě vzdělávání také zážitek a budovali si síť kontaktů. Proto pro ně připravují také platformu, kde budou mít dostupné materiály a záznamy z přednášek či průběžné úkoly na splnění i komunikační rozhraní pro integraci svých týmů a startupů mezi sebou či s mentory. Mezi ně patří například zmiňovaný Peter Pašek, zakladatel společnosti na nábor v IT Techband.io Patrik Ruman či Andrej Petrus, šéf investiční komise fondu Zaka.

Samotný program AceON je rozdělený do dvou fází. První probíhá na jaře v rámci takzvané pre akcelerace a je určen pro české a slovenské týmy, na podzim následuje fáze akcelerace. Jarní program bude trvat zhruba šest týdnů od 13. dubna do konce května, tvoří jej bezplatné přednášky a mentoring pro deset a více vybraných startupů se zaměřením na technologie a software. Přihlášky je možné podávat jen do 31. března.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Hlavní tříměsíční program na podzim pak bude limitovaný pro maximálně pět startupů, které získají finance na jeho pokrytí, dokončení takzvaného minimálního životaschopného produktu (z anglického minimum viable product, MVP) a další fungování svého týmu. Na konci obou programů čeká týmy Demo Day, kde budou prezentovat své pitch decky s cílem zaujmout investory.

V obou případech platí, že startupy projdou výběrem na základě organizátory určených kritérii. Projekt, jenž úspěšně absolvuje jarní program a bude vyhodnocen jako favorit, může automaticky získat „vstupenku“ do hlavního programu. Není to však podmínkou, firmy z jarního a podzimního programu nemusí být stejné.

CC Premium

Partnerem článku je startupový akcelerátor AceON

Hvězda Silicon Valley narazila. Hodnota platebního startupu Stripe spadla z 95 na 50 miliard dolarů

Stripe byl ve své době nejhodnotnějším americkým startupem. Nyní uzavřel kolo ve výši 150 miliard korun, jeho valuace se přitom výrazně propadla.

Peter BrejčákPeter Brejčák

collison

Foto: Stripe

Bratři Patrick a John Collisonovi, spoluzakladatelé startupu Stripe

0Zobrazit komentáře

Píše se rok 2021 a irsko-americký Stripe přepisuje veškeré historické tabulky v Silicon Valley. Hodnota poskytovatele platební brány totiž po získané investici dosáhla závratných 95 miliard dolarů, čímž se stal nejhodnotnějším startupem západního světa. Makroekonomická situace ale v posledním roce technologickým firmám nepřeje a Stripe je toho nejnovějším příkladem – po uzavření dalšího finančního kola se jeho valuace propadla na 50 miliard dolarů.

Když Stripe před dvěma lety uzavíral kolo takzvané série H, od investorů získal 600 milionů dolarů a jeho hodnota se vystřelila z 36 miliard na 95 miliard dolarů, v tehdejším přepočtu asi dva biliony korun. Nyní v kole série I sice startup nabral až 6,5 miliardy dolarů (bezmála 150 miliard korun), investoři však hodnotu firmy ocenili na 50 miliard dolarů.

Startup, který od roku 2020 poskytuje své služby také v Česku, získané prostředky plánuje využít na zajištění likvidity zaměstnanců a na řešení jejich daňových povinností souvisejících s odměnami za akcie. „Stripe tento kapitál nepotřebuje na to, aby udržel v chodu byznys,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Podobně jako u dalších technologických společností se musel i Stripe v posledních měsících vypořádávat s negativním ekonomickým vývojem. V listopadu oznámil, že propustí přes tisíc lidí, což představovalo zhruba čtrnáct procent jeho zaměstnanců. Jak dále podotýká portál TechCrunch, startup v průběhu posledního roku svoji valuaci interně snižoval sám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V červnu z 95 miliard na 74 miliard a následně letos v lednu na 63 miliard dolarů. Obecně však bývá směrodatná takzvaná post-money valuace, tedy hodnota firmy po uzavření finančního kola. Obdobný osud jako Stripe přitom postihl nemálo jiných startupů, přičemž o jeden z nejvýraznějších propadů se postaral švédský průkopník oboru odložených plateb Klarna, když loni v létě klesla jeho hodnota ze 46 miliard na 6,5 miliardy dolarů.

Podle přehledu analytické společnosti CB Insights je nyní Stripe čtvrtým nejhodnotnějším startupem světa. Prvenství si v žebříčku drží mateřská společnost sociální sítě TikTok ByteDance s valuací 140 miliard, se 127 miliardami následuje vesmírný SpaceX Elona Muska a první třetici uzavírá čínský e-commerce gigant Shein.