Táta dělal pro Kellnera, syn snil o velkém byznysu. A otce přemluvil, aby spolu začali investovat

Tomáš Budník je známá postava českého byznysu. Do fondu Thein, který založil po odchodu z PPF, vzal i svého syna Filipa.

Luboš KrečLuboš Kreč

budnikove-hpStory

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Budník (vpravo) a jeho syn Filip Budník

0Zobrazit komentáře

Někdo si z mládí pamatuje knížku Pán prstenů, někdo Hunger Games a někdo, jako třeba Filip Budník, zase knihu Bohatý táta, chudý táta. Není to sci-fi, fantasy ani sociální drama. Spíš taková bible. Byznysová bible od Roberta Kiyosakiho o tom, jak porozumět zákonitostem peněz. „Dal mi ji táta. Zhltnul jsem ji stejně jako další knihy o pasivním příjmu,“ líčí osmadvacetiletý ředitel investičního fondu Thein. Jeho táta, Tomáš Budník, sedí vedle u stolu a pobaveně poslouchá – Thein založil a vede. Podnikatelská cesta syna a otce byla ovšem mnohem krkolomnější, než by se teď mohlo zdát.

Tomáš Budník toho v byznysu zažil opravdu hodně a hodně vysoko i vystoupal. Nejprve v 90. letech založil vlastní firmu, kterou později koupila americká telekomunikační společnost GTS, v jejíž manažerských strukturách několik dalších let působil. Mezi roky 2009 a 2011 pro finanční skupinu Penta budoval jejího mobilního operátora U:fon. Pak vyslyšel volání Petra Kellnera a na dalších osm let spojil svou kariéru s PPF, kde to dotáhl na generálního ředitele O2 a následně i na šéfa celé telekomunikační sekce této mocné finanční skupiny. V létě 2020 se ale postavil na vlastní nohy a založil investiční fond Thein.

„Táta pro mě byl vždycky vzor. Ono to asi ani jinak nešlo, když jména jako Kellner byla na denním pořádku. Chtěl jsem proto dělat byznys, chtěl jsem se ukázat,“ směje se Filip Budník. A jeho otec dodává: „Určitě to nebylo tak, že bych ho k tomu tlačil. Ale samozřejmě to, co jsem dělal a o čem jsem mluvil, ho formovalo.“

Jenže volání byznysu bylo ve Filipově případě ještě silnější, než by si rodiče přáli. Když dodělal střední školu – samozřejmě obchodní akademii –, oznámil jim, že na vysokou nepůjde, protože by to byla ztráta času.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeho vzorem tehdy ještě o trochu víc než otec byli lidé jako zakladatel Snapchatu Evan Spiegel, Mark Zuckerberg z Facebooku nebo Jack Dorsey z Twitteru. Tedy nová generace technologických miliardářů, kteří opustili univerzitní auly, aby mohli rozvíjet své startupy.

„Tam jsme měli rozepře. Nelíbilo se mi to. Jenže Filip se v 18 letech odstěhoval, začal pracovat, nic po mně nechtěl. Tak co jsem mohl dělat?“ líčí Budník senior a dodává: „Zpětně vzato měl možná pravdu. V době, kdy jeho kamarádi opouštěli školu a rozkoukávali se, on už měl něco za sebou.“

Filipu Budníkovi to osamostatnění ale nešlo ani náhodou podle jeho teenagerských plánů – podle těch mělo být rozjetí byznysu strašně jednoduché, za pár let měl být milionář a ve Forbesu na obálce. „Táta mi vždycky říkal, že v byznysu nefungují zkratky. A víte co? Měl pravdu,“ rozhazuje rukama Filip, který je už také otcem. Tu pracoval jako obchoďák, tu jako projektový manažer, hrál si s akciemi, zkoušel podnikat s kamarády, což se ukázalo jako hodně špatný nápad… A pořád přemýšlel, jak se dostat na trh fúzí a akvizic.

filipbudnik

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Filip Budník, investiční ředitel fondu Thein

Dokonce se ucházel o místo u velké poradenské čtyřky, tedy ve firmách EY, PwC, KPMG a Deloitte, ale v zásadě mu ani neodpověděly na inzerát. Po večerech si dělal rešerše, hledal firmy, které by mohly být na prodej, zkoušel se napojit na různé konzultanty a právníky.

„Byl dost neodbytný,“ kroutí hlavou dvaapadesátiletý Tomáš Budník. Právě za ním junior chodil s nápady, do čeho by mohli spolu investovat, jakou firmu by mohli koupit a zachránit. „Táta byl jediný, kdo měl peníze a koho jsem znal. Já nic neměl. A ještě, že tomu tak bylo, protože bych to poslal někam, kde by to nedávalo smysl. Chyběly mi zkušenosti a určitý klid,“ přiznává Filip.

Jejich vzájemné investiční debaty probíhaly většinou o víkendech nebo večer, protože oba měli normální práci, kde trávili většinu času. Od roku 2017 pár projektů posoudili, pak z nich ale z různých důvodů sešlo. Často junior dostal vyčiněno, že za tátou chodí s něčím, co si dostatečně neprověřil a nezanalyzoval. První společnou investici do strojírenské společnosti Ponec provedli až počátkem roku 2020, tedy souběžně s rozjezdem covidu. A těsně předtím než Tomáš Budník definitivně opustil PPF a založil vlastní fond. Ten měl přitom od počátku jasnou propozici – investice do IT firem a kyberbezpečnosti, což byla Budníkova dlouholetá doména. A strojírenství? To v původních plánech vůbec nebylo.

bobo

Přečtěte si také30 let plných papíru. Technologie bloky nevytlačí, věří firma BoboZa 30 let se svými bloky i sešity obsadili Česko a utržili 2,5 miliardy. Technologie papír nevytlačí, věří rodinná firma Bobo

„Je to vlastně určitý paradox, ale strojírenská část našeho byznysu je z mé hlavy. Častější asi je, že mladá generace tlačí moderní technologie a jejich otcové jsou ti průmyslníci. Tady ne, mě internet přijde moc abstraktní, nemůžete si na něj sáhnout,“ směje se Filip Budník s tím, že jeho otec, rodák z Bohumína, je vzděláním strojař, takže to vlastně není tak překvapivé.

Každopádně ve fondu Thein mají aktuálně dvě základní investiční nohy. Jednak tu ajťácko-kybernetickou, s níž se počítalo od začátku, jednak tu průmyslovou se zaměřením na energetiku, kolejovou dopravu a čím dál víc i vodík, kterou si svou umanutostí tak trochu vykřesal Budník junior.

Technologická větev Thein Digital je samozřejmě výrazně větší, je v ní momentálně šest společností, které za rok 2021 vygenerovaly tržby přes dvě miliardy. Průmyslová část Thein Industry má pod sebou tři podniky, které loni utržily čtvrt miliardy a jejichž hrubý zisk před odpisy a daněmi, takzvaná EBITDA, byl 73 milionů.

tomasbudnik

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Budník, zakladatel fondu Thein

„Protože se nám tato část začala pěkně rozjíždět, založili jsme pro ni letos vlastní separátní fond. Máme v něm aktuálně 200 milionů, ale vybíráme od investorů další prostředky. Rádi bychom se dostali na miliardu,“ říká Tomáš Budník a připomíná, že jedním z velkých témat do budoucna je využití a zpracování vodíku v dopravě, což je něco, čemu se v Theinu věnují a čemu hodně věří.

Filip Budník v otcově podniku pracuje jako investiční ředitel, který má na starosti právě průmyslovou větev. Do Theinu nastoupil sice hned při startu, ale souběžně s tím ještě pracoval jinde. Sžívání chvíli trvalo a jak říká jeho otec, museli si napřed pár věcí ujasnit.

„V byznysu jsem viděl mnoho případů, kdy rodiče zaměstnali své děti, protože je už jinde nechtěli. Nic takového jsem nechtěl dopustit. To poslední, co jsem chtěl, bylo, aby to kdokoli vnímal tak, že Filipovo povolání je syn.“ Dodnes je na něj prý přísnější než na jiné kolegy, vzájemně si toho řeknou víc a někdy ostřeji: „Jako všichni mladí lidé má spoustu nápadů a já ty vzdušné zámky dávám zpátky na zem.“

V byznysu jsem viděl mnoho případů, kdy rodiče zaměstnali své děti, protože je už jinde nechtěli. Nic takového jsem nechtěl dopustit.

Pro oba teď začíná ale poměrně hektická doba, protože slovy Tomáše Budníka „přijde dokonalá bouře“. Už teď jim prý chodí desítky nabídek měsíčně, jestli by nechtěli koupit tu či onu strojírenskou firmu. V IT je prý zatím klid, ale je jen otázkou, kdy rozvlněné byznysové vody dolehnou i sem. Na vině jsou podle Budníků drahé energie a obecně únava starší generace podnikatelů, kteří se teď chtějí svých byznysů, jež nemají komu předat, zbavit, aby je nemuseli kormidlovat v krizových časech.

„Bohužel řada z nich si ne úplně uvědomuje realitu. Setkáváme se s tím, že za své firmy chtějí stejné peníze jako před covidem. Jenže realita a náklady se změnily,“ poukazuje Tomáš Budník. Jedním dechem pak dodává, že drtivá většina nabídek, kterou jim poradci a právníci posílají, pro ně není zajímavá, protože jde o podniky v problémech. „A ty my nevyhledáváme. Budujeme firmu, která by měla existovat dalších sto let. Nejsme spekulanti, kteří něco koupí, opraví a rychle to pošlou dál.“

Filip ho u toho poslouchá a souhlasně kývá hlavou. Když jeho otec hovoří o sto letech, o tradici, určitém klidu a opatrnosti, není to opak toho, co ho dosud pohánělo? Anebo se naplňuje to, co chtěl, tedy prosadit se a být tím milionářem? Jen jinak. A hlavně s otcem po boku, nikoli bez něj či dokonce jemu navzdory? „Mám pořád hodně kuráže a elánu, ale už jsem dávno pochopil, že úspěch se nerodí přes noc. Že si ho musíte odmakat. A že není kam pospíchat, musím se toho ještě strašně moc učit,“ usmívá se Budník junior.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Drastické procitnutí. Hodnota startupového premianta slítla ze 46 na 6,5 miliardy dolarů

Švédská Klarna je průkopníkem odložených plateb. Těm se dařilo za pandemie, nyní se ale investoři obávají, že přijdou těžké časy.

Luboš KrečLuboš Kreč

klarna

Foto: Klarna

Sebastian Siemiatkowski, CEO švédské firmy Klarna

0Zobrazit komentáře

Ve stockholmském ústředí společnosti Klarna jsou k dispozici výdejní automaty, kde si zaměstnanci mohou zdarma vybrat příslušenství k výrobkům Apple, jež všichni dostávají. Samozřejmostí je bezplatné pití a jídlo, centrálu s několika tisíci lidí zdobí nábytek od značek jako Vitra. Prostě startupový sen. Ostatně loni se švédská firma stala nejhodnotnějším startupem Evropy. Jenže časy se mění. A dost radikálně.

V září roku 2020 ohodnotili investoři Klarnu, která je podobně jaké české Twisto průkopníkem modelu „nakup teď a zaplať později“, na 11 miliard dolarů. V březnu 2021 to už bylo 31 miliard dolarů, o dalších pár měsíců dokonce 45,6 miliardy dolarů. Poslední bombastické investiční kolo vedl japonský fond SoftBank, který proslul například masivní sázkou na kancelářský startup WeWork, jehož valuaci také vyhnal do nebeských výšin.

Jestli se bude také v případě Klarny opakovat impozantní splasknutí bubliny včetně mohutného propouštění a osekávání byznysu jako u WeWorku, není jasné. Že ale nastává procitnutí, je zřejmé. Firma nejprve v květnu ohlásila propouštění desetiny ze svých sedmi tisíc zaměstnanců a teď podle deníku The Wall Street Journal vybrala u investorů dalších 650 milionů dolarů, jenže s valuací 6,5 miliardy dolarů. To je meziroční pokles hodnoty firmy o 85 procent.

„Rozhodli jsme se, že změníme přístup k našim investicím a zaměříme se víc na krátkodobou ziskovost místo dlouhodobého výhledu,“ ohlásil zakladatel a šéf Klarny Sebastian Siemiatkowski při rozhovoru pro Financial Times. Jinými slovy – přestaneme pálit peníze a nebude expandovat vesmírnou rychlostí. V roce 2019 Klarna prodělala 93 milionů dolarů, předloni 167 milionů dolarů a loni už to bylo 730 milionů dolarů. Za první letošní kvartál se ztráta prohloubila na 250 milionů dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Když Siemiatkowski vyrazil letos na jaře za investory, původně aspiroval na ohodnocení 50 miliard dolarů, přesně v duchu zkušeností z posledních dvou let, kdy valuace jeho společnosti rostla nahoru. Jenže fondy ho celkem rychle usadily – atmosféra na trhu i v ekonomice se mění, doba zasypávání penězi je pryč. Mimochodem poslední, výrazně redukční investiční kolo vedla americká Sequoia Capital, která do Klarny už v minulosti finance vložila a jejíž partner Michael Moritz je předsedou představenstva podniku.

Sequioa je vyhlášená tím, že firmy ze svého portfolia tlačí k opatrnosti, jakmile se v ekonomice objeví problémy. Vždy jim rozešle dokument o desítkách stran, kde je varuje, co všechno nepěkného hrozí. Online magazín The Information proto věhlasný fond označil za doomsayer-in-chief čili vrchního věrozvěsta zkázy. Takové memo rozeslali Moritz a spol. při hypoteční krizi z roku 2008, při nástupu covidu i letos na jaře. Varovali, že cesta z recese bude delší, že doba levných peněz je pryč a že podnikatelé a manažeři mají shromáždit cash a zefektivnit fungování svých firem, aby těžké časy přestáli.

sebastian

Foto: Klarna

Sebastian Siemiatkowski, zakladatel Klarny

Klarna není jediná, kdo v přímém přenosu sleduje, jak se z krále stává pěšákem. Dramatický pokles hodnoty potkal v podstatě všechny její konkurenty – akcie amerických společností Affirm a The Block jsou dole o 70, respektive 50 procent oproti loňským maximům, australský Zip se propadl dokonce o více než 90 procent. V jeho případě má cenový krach i přesah do Česka, právě Zip koupil loni za v přepočtu dvě miliardy korun tuzemskou službu Twisto.

Její zakladatel Michal Šmída svůj podíl v Twistu vyměnil nikoliv za hotovost, ale za akcie Zipu, takže rázem má v ruce jen zlomek toho, za co před rokem prodával. „Nejsem z toho v háji, nemám depresi ani výčitky. Pořád vnímám ten exit jako správný krok, úspěch pro českou fintechovou scénu a jsem rád, že jsme to udělali,“ řekl Hospodářským novinám pětatřicetiletý matador lokální startupové scény.

cc-nl-clanek

Přečtěte si takéFurt tu lítaj nějaký peníze, ale startupy by se měly připravit na to nejhoršíFurt tu lítaj nějaký peníze, ale startupy by se měly připravit na to nejhorší

S tím, jak se ochlazuje globální ekonomika, roste inflace a na Ukrajině pokračuje válka, nejsou poklesy hodnoty nic výjimečného. Pro index S&P 500, který sleduje hodnotu 500 největších amerických firem a který funguje jako takový burzovní lakmusový papírek, bylo prvních šest měsíců roku 2022 nejhorší polovinou roku od ropné krize ze 70. let minulého století. Umazal 21 procent, technologický index Nasdaq 100 dokonce 30 procent.

Rozjíždějící se recese ale tvrději dopadá na mladé technologické firmy, které hospodaří se ztrátou a které si v minulých letech zvykly, že to není problém, protože investoři s přebytkem hotovosti jim na provoz vždycky nakonec peníze poslali. Samozřejmě výměnou za podíl ve společnosti při bobtnající valuaci. A takto pořád dokola. Jenže hospodářské zpomalení a zdražení peněz toto postavilo na hlavu.

Klarna a další jsou v ještě o něco horší pozici, protože působí v segmentu, který je náchylný na podobné ekonomické nárazy. Zatímco v covidu zájem o služby typu „nakup teď a zaplať později“ explodoval, což jim dovolilo mohutně expandovat, nyní se zdá, že zákazníci budou při nakupování mnohem obezřetnější – jednak kvůli vyšším úrokům, jednak obecně kvůli šetření a zdražování. Navíc podobné finanční nástroje čelí poslední dobou kritice, že u lidí podporují příliš konzumní, utrácivý, nezodpovědný přístup k nakupování a financím obecně.

Jak ale upozornila stanice CNBC, na obzoru už vykukují mladší dravci, kteří chtějí problémů starších a zkušenějších firem využít. A sází nikoliv na to, že si budou u nich půjčovat běžní lidé, ale že se model BNPL (zkratka anglického buy now pay later) prosadí v B2B byznysu. Firmy jako Mondu, Hokodo nebo Billie u investorů bodují i letos. Ostatně i české Lemonero slaví úspěchy s tím, že pomáhá krátkodobě financovat hlavně e-shopy.