Technologický byznys Lukáše Nováka roste. Téměř půlmiliardový rok završil nákupem brněnských vývojářů

K plánovanému pokoření půlmiliardového obratu sice těsně nedošlo, ale Lukáš Novák je spokojen. Jeho BiQ Group opět rozšířila svůj záběr.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lukas-novak-intefi3

Foto: InTeFi

Lukáš Novák, majitel skupiny InTeFi Capital

0Zobrazit komentáře

V roce 2021 utržila technologická skupina BiQ Group 460 milionů. V následujícím roce původně chtěla překonat půl miliardy, a byť se jí to nakonec ještě nepovedlo, její výkonný ředitel Marcel Červený je spokojen. „Rok 2022 byl celkově velmi úspěšný,“ hodnotí. Mimo jiné díky právě oznámené akvizici brněnské vývojářské firmy PUXdesign, která se specializuje na webové technologie. BiQ Group za ni zaplatila vyšší desítky milionů korun a rozšíří díky ní své kompetence i byznys. „Věříme, že letos už milník půl miliardy korun v obratu překonáme,“ říká Červený. Zakladatelem a jediným akcionářem BiQ Group je Lukáš Novák, který své aktivity zastřešuje investiční skupinou InTeFi Capital. V ní se věnuje také realitám, finančním produktům a patří mu část vydavatelství Euromedia.

Přesný obrat za loňský rok zatím BiQ Group s ohledem na finalizaci své účetní závěry prozradit nechce. Bude to ale prý těsně pod 500 miliony korun. Dlouhodobým cílem Lukáše Nováka je vytvořit miliardovou technologickou skupinu, ale po překotných letech a řadě akvizic nechce nic uspěchat. „Nemáme nastavené KPI, kolik chceme koupit firem, naopak jsme díky zkušenostem s předešlými akvizicemi vybíravější, díváme se nejen na finanční kondici, ale i na pozitivní dopad na efektivitu. Celkově jsme pozornější a nevrháme se do nových disciplín, ale primárně prohlubujeme stávající kompetence,“ říká Marcel Červený, který BiQ Group vede jako výkonný ředitel.

Do skupiny BiQ aktuálně spadá pět dceřiných společností: Bootiq, EEA, Novasoft, Bluesoft a nově také PUXdesign. Kanceláře má ve dvanácti regionálních lokalitách v Česku a na Slovensku a zákazníky má také v Rakousku, Švýcarsku, Nizozemsku, Velké Británii, Austrálii, Vietnamu nebo Spojených státech. Více než 460 vývojářů a dalších specialistů se zaměřuje na celou řadu technologií, ať už jde o vývoj webů, aplikací či softwaru na míru, tvorbu e-shopů, optimalizaci logistiky, nebo digitální marketing. Mezi klienty tuzemské skupiny patří například T-Mobile, DPD, Škoda, Unipetrol, Sazka, Konica Minolta, Tatra Banka a více než stovka dalších.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Díky PUXdesign teď v BiQ Group přibude expertiza na zakázkový vývoj webových aplikací, a to zejména klientských portálů a e-commerce řešení. Obrat firmy v loňském roce činil 65 milionů, což představuje meziroční nárůst o čtvrtinu. Celková valuace PUXdesign podle BiQ Group dosáhla 100 milionů korun, přestože Novákova skupina podle svého vyjádření získala stoprocentní podíl za vyšší desítky milionů korun. Své podíly prodali všichni původní spolumajitelé, jimiž byli Karel Kameník, Tomáš Hložánek, Petr Kameník a Petr Dvořák. PUXdesign bude i nadále působit pod vlastní značkou, ve spolupráci s BiQ Group plánuje expandovat na zahraniční trhy.

„Aktivitám kolem akvizice PUXdesignu jsme zasvětili celý loňský rok. Chtěli jsme si být jistí, že to oboustranně dává smysl. A zároveň se pomalu ohlížíme po dalších příležitostech, a to nejen po firmách, ale také na úrovni týmů nebo nových partnerství, pokud bychom potřebovali doplnit produkt či specifickou odbornost,“ vysvětluje Marcel Červený. Lukáš Novák přitom není jediný, který v Česku staví velkou technologickou skupinu. Velmi aktivní jsou v růstu i akvizicích například Seyfor (dříve Solitea) Martina Cíglera a investiční skupiny Sandberg Capital, stále větší je také skupina Aricoma miliardáře Karla Komárka a nejen do IT investuje se svou skupinu Thein také bývalý šéf O2 Tomáš Budník.

Co na to Marcel Červený? „Z hlediska akvizic pro nás Solitea není přímá konkurence, protože kupují celky, tudíž nedělají to samé co my. Naší výhodou je rozmanitost, komplexita a produktová šíře. Některé další firmy se nám z hlediska produktů přibližují, ale zase jen v některé z oblastí. Právě komplexita je atraktivní pro akvizice a budoucí partnery, protože nechceme pouze rozšiřovat stávající týmy nebo kapacity, jako to dělají jiní hráči,“ říká a dodává: „Jsme rostoucí skupina, přesto se nám daří držet zisky nad 15 procenty, což považuji za dobrý výsledek.“

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Prodejům aut v Česku v loňském roce kralovala Octavia. Skutečné vítěze je však nutné hledat jinde

Škodovka je sice nejprodávanější značkou v zemi za minulý rok, meziročně však dodala méně vozů. Polepšily si naopak značky jako MG či SsangYong.

kral-prodeju-aut

Foto: CzechCrunch

Známe výsledky prodejů aut za loňský rok

0Zobrazit komentáře

Přehledy nejprodávanějších značek a modelů v České republice za uplynulý rok povětšinou neskýtají žádná velká překvapení. A jinak tomu není ani tentokrát. Loni český trh opět ovládly vozy domácí Škody, prvenství v žebříčku ovšem není vždy zárukou naprostého úspěchu. Skutečné důvody k radosti však mají spíše v Koreji, Číně či Španělsku.

Statistika počtu prodaných nových vozidel v České republice za rok 2022 potvrdila nelehkou situaci, ve které se v loňském roce ocitla většinu producentů aut. Chybějící čipy a další výpadky v dodavatelských řetězcích protáhly dodací lhůty kupovaných vozů na měsíce, v některých případech i na více než rok. To je také důvod, proč bylo českým zákazníkům v minulém roce dodáno o 7,2 % méně automobilů než v roce 2021, tedy 192 087 kusů.

Prodejům vládla již tradičně tuzemská automobilka Škoda Auto, která na domácí trh dodala 71 200 vozidel, do celého světa pak 731 300 aut. V obou případech se jedná o meziroční propady – o 16,7 % v případě celosvětového trhu, a 11 % na trhu domácím. Nejprodávanějším modelem Škody se u nás stala Octavia, které automobilka dodala bezmála 14 tisíc kusů, což je téměř totožné číslo jako v předešlém roce.

Prodalo se však podstatně méně Fabií, Karoqů, Kamiqů, i Scal, tedy vozů, které se na žebříčku nejprodávanějších modelů v ČR za rok 2022 umístily na druhém, čtvrtém, pátém a šestém místě. Jejich prodeje se propadly v průměru o 20 %. O více než 20 % však vzrostl počet registrovaných Superbů, tedy modelu, který se nakonec v tabulce nejprodávanějších typů umístil na sedmé pozici. Z čísel je tedy patrné, že přestože Škoda panovala, minulý rok pro ni nebyl jednoduchý.

octavia

Foto: Škoda Auto

Octavie patří mezi evergreeny českých silnic

Na druhém místě se co do počtu dodaných vozů umístila automobilka Hyundai, která v České republice za minulý rok registrovala 18 604 nových vozidel. Nejprodávanějším modelem se stala Hyundai i30. Ta se v tabulce nejvíce žádaných modelů umístila na třetí příčce s 8 236 dodanými kusy. I v tomto případě se jedná o propad, neboť Hyundai v roce 2021 dodala o více než dva tisíce kusů i30 více. A pád Korejci zaznamenali také v celkovém objemu u nás dodaných vozů, který poklesl zhruba o 1 600 vozidel.

Radost Koreje a Číny

Přesto se v Koreji najde automobilka, která může být se svými výsledky na našem trhu za minulý rok nadmíru spokojena. Jedná se o výrobce SsangYong, který již v květnu překonal celkový počet svých registrovaných vozů v roce 2021. Kompletní rok 2022 v ČR pak završil počtem 2 370 dodaných vozidel, což představuje nárůst o více než 130 %, díky kterému se automobilka v celkovém pořadí nejoblíbenějších značek na trhu umístila na 16. místě.

rexton

Foto: SsangYong

SsangYong boduje v Česku atraktivními designy i zajímavými cenami

Pokud se na tuto statistiku podíváme optikou registrací soukromých a firemních zákazníků, pak se SsangYong posunul dokonce na sedmé místo, když 71 % všech prodaných vozů mířilo právě k soukromníkům. Korejská značka, která to na našem trhu zkouší již potřetí, tak aktuálně z tohoto pohledu šlape na paty německému Volkswagenu.

SsangYong ovšem není jedinou „exotičtější“ automobilkou, která u nás v minulém roce bodovala. V červnu zaklepala na dveře tuzemského trhu automobilka MG. Tu mají Evropané zaregistrovanou jako britského producenta luxusních, sportovně laděných vozů. Jenže za prodejní ofenzivou staronové značky nestojí Britové, ale její nový čínský majitel skupina SAIC.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ta začala v Česku pod značkou MG nabízet své dva SUV modely, a to plug-in hybrid MG EHS nabízený za příjemných 888 tisíc korun a kompaktní crossover MG ZS, jehož cena startuje dokonce na 425 tisících korun. Právě atraktivní cenovka byla jedním z důvodů, proč se automobilce podařilo za přibližně šest měsíců prodat 410 vozidel. Pro srovnání, automobilka Tesla do České republiky dodala v minulém roce o 112 vozů méně.

Mezi další továrny, které v loňském roce dodaly meziročně více vozů než za rok 2021, jsou například Toyota, Dacia či Audi. Vůbec největší úspěch z tohoto pohledu ovšem zaznamenala Cupra, tedy nezávislá značka stvořená španělským Seatem. Ta v roce 2021 dodala na český trh 621 vozů, zatímco v loňském roce toto číslo vzrostlo na 2 764. Kompletní statistiky všech výrobců vozidel jsou k nalezení na stránkách českého Svazu dovozců automobilů.